TK - blog


Lodní WC a jak ho neucpat

Publikováno 1.2.2025

Obsluha WC na jachtě vyžaduje určitou péči a správné návyky, aby se předešlo ucpání a poškození systému. Při správné péči a obsluze by mělo WC na jachtě fungovat spolehlivě a bez problémů. Dále je několik tipů, jak správně používat WC na jachtě.

Pravidla pro používání lodního WC

  • Používejte správný typ papíru v minimálním množství. Volte rychle se rozkládající toaletní papír, který je navržen pro použití na lodi. Některé toaletní papíry mohou způsobit ucpání systému, protože se nerozpadají dostatečně rychle.
  • Zabraňte vkládání nesprávných materiálů. Na jachtě byste neměli do WC vkládat žádné materiály, jako jsou vlhčené ubrousky, hygienické vložky, pleny nebo jiné předměty, které by mohly způsobit ucpání potrubí.
  • Používejte WC správně. Vždy respektovat instrukce k použití.
  • Používejte dostatečné množství vody. Při splachování je důležité zajistit, aby došlo k dostatečnému propláchnutí odpadního potrubí v celé délce.
  • Věnujte pozornost stavu WC systému. Před použitím WC vždy zkontrolujte, zda je systém funkční, zejména zda pumpa/čerpadlo správně dodává dostatek vody na splachování a dobře nasává a vyprázdňuje mísu. Pokud systém začne vykazovat známky problémů, ihned se pusťte do jejich řešení.
  • Pravidelně vyprazdňujte fekální nádrž. Na dně se časem vytvoří hutný sediment z papírů a může zabránit vypuštění tanku. Pokud máte možnost zvolit, zda bude odpad z WC odstraňován do moře nebo do odpadní nádrže, v souladu s platnou legislativou využívejte možnost výstupu do moře. Samozřejmě nevypouštějte odpad do moře tam, kde je to zakázáno.

Jak to je s vypouštěním fekálních vod do moře?

Vypouštění fekálních vod z lodí podléhá přísným pravidlům a regulacím, které jsou stanovené mezinárodními dohodami, například úmluvou MARPOL (Mezinárodní úmluva o prevenci znečištění z lodí). Podle této úmluvy platí následující pravidla pro vypouštění fekálních vod pro komerční lodě i rekreační plavidla:

Fekální vody mohou být vypuštěny do moře, pokud je loď vzdálena minimálně 3 námořní míle (přibližně 5,5 km) od pobřeží. Při vzdálenosti více než 12 námořních mil (přibližně 22 km), mohou být fekální vody vypuštěny bez omezení, pokud to neovlivňuje oblast s vysokou ekologickou hodnotou (například národní parky nebo chráněné mořské oblasti), kde může být místními předpisy vypouštění fekálních vod zakázáno.

Například: Chorvatsko je signatářem úmluvy MARPOL, takže minimální vzdálenost pro vypouštění fekálních vod z lodí je 3 námořní míle (přibližně 5,5 km) od pobřeží, pokud loď nemá schválený čisticí systém na odpadní vody. Pokud loď disponuje systémy pro zpracování odpadních vod, může být vypuštění povoleno i blíže k pobřeží, pokud to neohrožuje místní ekosystémy. V Chorvatsku jsou rekreační lodě povinny mít zařízení na uchovávání odpadních vod (fekálních tanků), které je nutné vyčerpat na určených stanicích nebo vypouštět podle zmíněných pravidel MARPOL. V chráněných oblastech a národních parcích je důležité být obzvlášť opatrný a dodržovat místní regulace (obvykle zákaz vypouštění fekálních vod v zónách parků).

Jak lodní toaleta funguje?

Vždy je dobré rozumět principu jak věci fungují. Proto si ukážeme 2 typická zapojení. Konkrétních provedení instalace lodních toalet je celá řada. Pro pochopení principu si rozdělíme systémy na wc s fekálním tankem a na wc s přímým výstupem. Systém s fekálním tankem bývá často doplněn o trubku vedoucí z tanku k přírubě na palubě pro možnost odsávání v přístavu.

Co dělat, když se systém ucpe?

  • Vyberte vhodné místo – nejlépe tuto práci neprovádějte v marině, ale pokud to je nutné, vyberte odlehlé místo.
  • Otevřete ventil fekálního tanku, zatím nic nevyteče.
  • Na břehu napojte hadici na vodovodní přípojku. Ve člunu Přeplujte k výpusti tanku, která je obvykle mírně pod hladinou na boku lodi. Hadici zasuňte do příruby.
  • Utěsnění hadice – Zasuňte hadici co nejhlouběji, označte si její polohu, vyndejte ji a utěsněte páskou. Poté ji vraťte zpět do příruby a ujistěte se, že je dokonale utěsněná.
  • Spolupráce s posádkou – Jeden člověk ovládá kohoutek s vodou, druhý kontroluje uzavírací ventil fekálního tanku.
  • Pusťte vodu, která tlakem uvolní ucpaný obsah a vrátí ho zpět do tanku. Nezapomeňte tank včas uzavřít.
  • Po úspěšném uvolnění tanku odplujte do dostatečné vzdálenosti od pobřeží a v souladu s úmluvou MARPOL tank vypusťte.

Moje zkušenost

Elektrická WC bývají složitější na opravu a mohou být náchylná k poruchám, zejména pokud se do nich dostanou nesprávné materiály, jako jsou pecky nebo jiné tvrdé předměty, které mohou poškodit mechanizmy, jako je macerátor. Tedy do WC patří výhradně a pouze to co prošlo naším zažívacím traktem s vyjímkou velkých pecek (např. od třešní) a malé množství vhodného toaletního papíru.

U manuální WC pumpy a výstupu přepnutého do moře doporučuji si zjistit, kolik zapumpování je potřeba poté, co vyčerpáte obsah mísy, aby vše prošlo pryč i z odpadního potrubí. Dá se to zkusit vhozením kousku toaletního papíru do mísy a počítáním počtu zdvihů pístu pumpy, dokud papír neuvidíme vyjít přírubou z boku lodi. Počet zdvihů pak napsat na štítek u pumpy a požadovat po posádce, aby vždy dodržovala minimální počet proplachovacích pumpovacích zdvihů. WC se nikdy neucpalo a ani nevydává nepříjemný zápach. Pokud při plavbě v hrubém moři dojde k protlačení mořské vody do mísy, vyteče jen čistá voda.



Pád stěžně a řecká byrokracie

Pád stěžně a řecká byrokracie

V okamžiku, kdy se mi zřítil stěžeň jsem netušil, že mé rozhodnutí ovlivní další vývoj situace natolik, že se ocitnu bez dokladů. Situace, kdy mi byl protiprávně odebrán cestovní pas a uvízl jsem na ostrově Kythnos mi přidělala nejen vrásky na čele, ale ovlivnila i vztah k Řecku. Přečtěte si článek o tom, jak probíhalo jednání s řeckou coast guard, českou ambasádou a Námořním úřadem MDČR. Kdo mi pomoh a s kým bylo jednání obtížné? (Publikováno 1.9.2020)


Lodní deník

Lodní deník

Je v dnešní době potřeba vést lodní deník v písemné podobě? Nejde náhodou o překonanou archaickou věc nebo jde o stále důležitý dokument? Mohou elektronické záznamové systémy jej nahradit? Odpovědi na tyto otázky naleznete v tomto článku. Ukážeme si můj pohled na věc a příklad jakým vedu lodní deník, aby vyhovoval mým potřebám. (Publikováno 1.6.2022)


Plavba kolem pobřeží a její rizika

Plavba kolem pobřeží a její rizika

V tomto článku si ukážeme rizika spojená s příbřežní plavbou. Za 20 let co vyplouvám na moře jsem většinu dramatických situací zažil či pozoroval právě u pobřeží. A pobřeží při plavbě vynechat nemůžeme, ba přímo naopak. Od břehů odplouváme a zase se k nim vracíme. Na otevřeném moři je jachta relativně v bezpečí. Nebezpečí na loď číhá u pobřeží, zvláště v bouři přiblížení se k pobřeží bývá vždy nebezpečné. (Publikováno 1.10.2022)