Kdo z vás už plul na plachetnici, tak ví, že vařit na lodi dobře,chutně a rychle není sranda. A to, ať už váš pobyt na moři doprovází mořská nemoc či „jen“ neznalost kuchařského umění. (Publikováno 1.2.2017)
Publikováno 1.2.2025
Obsluha WC na jachtě vyžaduje určitou péči a správné návyky, aby se předešlo ucpání a poškození systému. Při správné péči a obsluze by mělo WC na jachtě fungovat spolehlivě a bez problémů. Dále je několik tipů, jak správně používat WC na jachtě.
Vypouštění fekálních vod z lodí podléhá přísným pravidlům a regulacím, které jsou stanovené mezinárodními
dohodami, například úmluvou MARPOL (Mezinárodní úmluva o prevenci znečištění z lodí). Podle této úmluvy platí
následující pravidla pro vypouštění fekálních vod pro komerční lodě i rekreační plavidla:
Fekální vody mohou být vypuštěny do moře, pokud je loď vzdálena minimálně 3 námořní míle (přibližně 5,5 km) od
pobřeží. Při vzdálenosti více než 12 námořních mil (přibližně 22 km), mohou být fekální vody vypuštěny bez
omezení, pokud to neovlivňuje oblast s vysokou ekologickou hodnotou (například národní parky nebo chráněné
mořské oblasti), kde může být místními předpisy vypouštění fekálních vod zakázáno.
Například: Chorvatsko je signatářem úmluvy MARPOL, takže minimální vzdálenost pro vypouštění fekálních vod z
lodí je 3 námořní míle (přibližně 5,5 km) od pobřeží, pokud loď nemá schválený čisticí systém na odpadní vody.
Pokud loď disponuje systémy pro zpracování odpadních vod, může být vypuštění povoleno i blíže k pobřeží,
pokud to neohrožuje místní ekosystémy. V Chorvatsku jsou rekreační lodě povinny mít zařízení na uchovávání
odpadních vod (fekálních tanků), které je nutné vyčerpat na určených stanicích nebo vypouštět podle zmíněných
pravidel MARPOL. V chráněných oblastech a národních parcích je důležité být obzvlášť opatrný a dodržovat
místní regulace (obvykle zákaz vypouštění fekálních vod v zónách parků).
Vždy je dobré rozumět principu jak věci fungují. Proto si ukážeme 2 typická zapojení. Konkrétních provedení instalace lodních toalet je celá řada. Pro pochopení principu si rozdělíme systémy na wc s fekálním tankem a na wc s přímým výstupem. Systém s fekálním tankem bývá často doplněn o trubku vedoucí z tanku k přírubě na palubě pro možnost odsávání v přístavu.
Elektrická WC bývají složitější na opravu a mohou být náchylná k poruchám, zejména pokud se do nich dostanou nesprávné materiály, jako jsou pecky nebo jiné tvrdé předměty, které mohou poškodit mechanizmy, jako je macerátor. Tedy do WC patří výhradně a pouze to co prošlo naším zažívacím traktem s vyjímkou velkých pecek (např. od třešní) a malé množství vhodného toaletního papíru.
U manuální WC pumpy a výstupu přepnutého do moře doporučuji si zjistit, kolik zapumpování je potřeba poté, co vyčerpáte obsah mísy, aby vše prošlo pryč i z odpadního potrubí. Dá se to zkusit vhozením kousku toaletního papíru do mísy a počítáním počtu zdvihů pístu pumpy, dokud papír neuvidíme vyjít přírubou z boku lodi. Počet zdvihů pak napsat na štítek u pumpy a požadovat po posádce, aby vždy dodržovala minimální počet proplachovacích pumpovacích zdvihů. WC se nikdy neucpalo a ani nevydává nepříjemný zápach. Pokud při plavbě v hrubém moři dojde k protlačení mořské vody do mísy, vyteče jen čistá voda.
Kdo z vás už plul na plachetnici, tak ví, že vařit na lodi dobře,chutně a rychle není sranda. A to, ať už váš pobyt na moři doprovází mořská nemoc či „jen“ neznalost kuchařského umění. (Publikováno 1.2.2017)
Ukážeme si příklad vnitřní konstrukce stoperu (brzdy lana) a způsob jak jej rozebrat a opravit. Obvykle na moři nemáme nový stoper k dispozici a tak je potřeba jej opravit. Nebo máme více rozdílně poškozených stoperů stejného typu a byla by škoda z nich nesložit alespoň jeden funkční. Či vás jen zajímá jak to ve stoperu funguje? (Publikováno 1.7.2024)
Minulost, přítomnost a budoucnost. Tři slova, která na časové ose vyjadřují celý náš život, třeba i ten jachtařský. Když se budeme snažit o jejich přesnou definici, pokud pro nás ovšem jako slova budou natolik důležitá, abychom se jimi vůbec zabývali, ocitneme se v nekonečnu úvah. (Publikováno v My Boat 1.6.2016, autor: Petr Láska)