Greifswald - začínáme
1. den - 6.10. pondělí.
Čekám na příchod posádky kolem 16:00. Loď je vyvázána na řece Ryck ve městě Greifswald v Marina Yachtzentrum.

Začaly podzimní větrné a deštivé dny a proto jsem přidal hned u schodů 4 úchyty na pověšení mokrého oblečení
přímo nad výduchy teplého vzduchu od topení. Čekám, že na tomto kurzu i pořádně promokneme.

2. den - 7.10. úterý.
Po ranní instruktáži a natažení životních lan, odvazujeme loď a plujeme tak, abychon přesně ve 11 hodin byli u
zvedacího mostu a vypluli z řeky Ryck na moře.

Nejprve panovalo praktické bezvětří a tak plujeme na motor. Využívám toho k nácviku manévrování s motorem, manévr MOB
s motorem a trénink přesného couvání.

Odpoledne přichází slabý zadní vítr, který neudrží dostatečně napnutou Genou a tak přidávám ukázku použití spinakrového
pně bez spinakru k podpoře Genoy.

Plavba na zadní vítr je natolik klidná, že se vaří tak jako bychom byli vyvázáni v přístavu. Do kterého doplouváme až
po jídle a ukazujeme si přistání zádí k molu a příď vyvázat k vyvazovací bóji.

Večer nás ve vesnici Gager uvítal lijákem a tak se hned hodí úchytky na sošení oblečení, které jsem před plavbou
přišrouboval.

3. den - 8.10. středa. Dnešní den je už více o plachtění. Z přístavu jsme propluli na motor proti větru
pouze úzkou plavební dráhou mezi mělčinami.

Po 2 NM od přístavu měníme kurz a máme příjemný boční vítr 8 uzlů. Vytahujeme plachty a vypínáme motor.

Já už jen pozoruji, jak po včerejší výuce posádka samostatně vytahuje plachty.

Jde jim to dobře, vítr zesílil na 14 uzlů a my odpoledne doplouváme do Sasnitz.

Jen molo je natolik znečištěné trusem od racků, že si ho raději umyjeme, abychom vše na botách nenosili do lodi.

Posádka se vydala na prohlídku zde vystavené britské ponorky, která se nachází přimo v přístavu.

4. den - 9.10. čtvrtek. Ve znamení jasné oblohy a předpovědi počasí na postupně sílící vítr ze západu
vyplouváme čistě severním kurzem.

Míjíme bílé útesy u Sasnitz a před přídí v dálce někde za obzorem má být Švédsko.

Kurz nelze držet přímo k našemu cíli, ale musíme se nejdříve trefit a proplout mezerou mezi jednotlivými poli
větrných elektráren. Ty zde přibývají značným tempem, jako houby po dešti.

Vítr podle předpovědi sílí ze 4Bf na 5BF a plné plachty zmenšujeme na 1.ref.


S přicházejícím večerem ještě jednou dále refujeme na 2. ref, když se vítr dostal na 6Bf. Do přístavu ve
městě Ystad připlouváme se zbytky světla a přistáváme. Vítr zde však způsobil snížení hladiny moře a já s
obavami sleduji hloubkoměr, který ukazuje pouze 2,4m, což pro náš ponor 2,2m neskýtá již velkou rezervu.

5. den - 10.10. pátek.
Ráno opouštíme Ystad a plujeme hnáni zadním větrem na dánský ostrov Bornholm. Vítr zůstává mezi 5 a 6Bf ale
za noc už vybudoval větší vlny. Pro snadnější kormidlování v čistě zadním větru stabilizujeme přední plachtu
použitím spinakrového pně. Odpoledne přistáváme a vyvazujeme loď v maríně Ronne na ostrově Bornholm. Připluli
jsme ještě včas, vítr již síli a očekává se večer výrazné zesílení větru v poryvech do 37 uzlů. Vjezd do maríny
je na relativně mělké vodě (4m) a když je jako dnes návětrný, tak jsem měl oprávněnou obavu ze vznikajících
příbojových vln. Na Navtexu je také "near gale warning" pro dnešní noc.

6. den - 11.10. sobota.
V noci vítr značně zesílil k očekávaným hodnotám. Dopoledne již vítr slábne. Dnešní den zůstáváme zde. Plánuji
vyplout až o půlnoci. Vítr sice opět trochu zesílí ale jen na 6 Bf. Tak splníme i podmínku noční plavby a v
průběhu neděle se bude vítr stáčet více k severu, což bude výhodnější pro náš kurz plavby zpět do Greifswaldu.
7. den - 12.10. neděle.
Přesně o půlnoci rozvazujeme lana a vyplouváme. Z klidné hladiny maríny se během několika minut ocitáme v
rozbouřeném moři, které už tři dny bičuje neúnavný severozápadní vítr. Včerejší bouře sice pominula, ale
vítr si dál drží sílu 6 Bf. Loď stoupá šikmo proti větru, který nás zasahuje
pod úhlem padesáti stupňů přes pravobok. Noc je černá, obloha zatažená – jen šplouchání vln a občasná sprcha
slané vody přes palubu nám připomínají, že jsme daleko od bezpečí přístavu.
K ránu zůstáváme u kormidla už jen s Luďkem. Loď se řítí vpřed, zmítaná vlnami, ale jistě drží kurz. Po
deseti hodinách plavby a 65 námořních mílích konečně nalézáme závětří pevniny. Spouštíme kotvu – vítr
slábne na příjemných 3 Bf a moře se zklidňuje. Posádka si oddechuje, oběd chutná jako odměna po bitvě.
Odpoledne znovu vyrážíme – tentokrát jen cvičně, opakujeme manévry pod plachtami. Čas běží rychleji,
než bych čekal. A tak v poslední chvíli na plné plachty i motor uháníme, abychom v 17:00 stihli poslední
otevření mostu a návrat do maríny v Greifswaldu. Doslova v závěru dne, když mostní křídla stoupají k nebi,
vplouváme zpět – unavení, ale spokojení.
8. den - 13.10. pondělí.
Ráno už byla jen snídaně a závěrečný úklid lodi. Vzájemně se loučíme a mne čeká příprava lodě na zimní vytažení
z vody.