TK - reportáž 

Kurz pro skipery na Baltu

6.10. - 13.10.2025

8denní skiperský kurz v Baltickém moři zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C se zastávkami na kotvě i v přístavech. Vyplujeme z německého Greifswaldu, kam se také vrátíme. Kurz je zaměřen především prakticky, nebude však chybět ani teorie. Součástí kurzu bude i plavba v noci a plavba ve směnách.

Můžete nám posílat zprávy přimo na loď z formuláře na stránce Kontakt. Tyto zprávy si přečteme pokud technika neselže a dovolí nám se připojit k Internetu. Při plavbě dále od pobřeží není k dispozici GSM signál a proto se zprávy k nám mohou dostat teprve až se z otevřeného moře přiblížíme na dohled k pobřeží.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha


Greifswald - začínáme

1. den - 6.10. pondělí. Čekám na příchod posádky kolem 16:00. Loď je vyvázána na řece Ryck ve městě Greifswald v Marina Yachtzentrum.

Začaly podzimní větrné a deštivé dny a proto jsem přidal hned u schodů 4 úchyty na pověšení mokrého oblečení přímo nad výduchy teplého vzduchu od topení. Čekám, že na tomto kurzu i pořádně promokneme.

2. den - 7.10. úterý. Po ranní instruktáži a natažení životních lan, odvazujeme loď a plujeme tak, abychon přesně ve 11 hodin byli u zvedacího mostu a vypluli z řeky Ryck na moře.

Nejprve panovalo praktické bezvětří a tak plujeme na motor. Využívám toho k nácviku manévrování s motorem, manévr MOB s motorem a trénink přesného couvání.

Odpoledne přichází slabý zadní vítr, který neudrží dostatečně napnutou Genou a tak přidávám ukázku použití spinakrového pně bez spinakru k podpoře Genoy.

Plavba na zadní vítr je natolik klidná, že se vaří tak jako bychom byli vyvázáni v přístavu. Do kterého doplouváme až po jídle a ukazujeme si přistání zádí k molu a příď vyvázat k vyvazovací bóji.

Večer nás ve vesnici Gager uvítal lijákem a tak se hned hodí úchytky na sošení oblečení, které jsem před plavbou přišrouboval.

3. den - 8.10. středa. Dnešní den je už více o plachtění. Z přístavu jsme propluli na motor proti větru pouze úzkou plavební dráhou mezi mělčinami.

Po 2 NM od přístavu měníme kurz a máme příjemný boční vítr 8 uzlů. Vytahujeme plachty a vypínáme motor.

Já už jen pozoruji, jak po včerejší výuce posádka samostatně vytahuje plachty.

Jde jim to dobře, vítr zesílil na 14 uzlů a my odpoledne doplouváme do Sasnitz.

Jen molo je natolik znečištěné trusem od racků, že si ho raději umyjeme, abychom vše na botách nenosili do lodi.

Posádka se vydala na prohlídku zde vystavené britské ponorky, která se nachází přimo v přístavu.

4. den - 9.10. čtvrtek. Ve znamení jasné oblohy a předpovědi počasí na postupně sílící vítr ze západu vyplouváme čistě severním kurzem.

Míjíme bílé útesy u Sasnitz a před přídí v dálce někde za obzorem má být Švédsko.

Kurz nelze držet přímo k našemu cíli, ale musíme se nejdříve trefit a proplout mezerou mezi jednotlivými poli větrných elektráren. Ty zde přibývají značným tempem, jako houby po dešti.

Vítr podle předpovědi sílí ze 4Bf na 5BF a plné plachty zmenšujeme na 1.ref.

S přicházejícím večerem ještě jednou dále refujeme na 2. ref, když se vítr dostal na 6Bf. Do přístavu ve městě Ystad připlouváme se zbytky světla a přistáváme. Vítr zde však způsobil snížení hladiny moře a já s obavami sleduji hloubkoměr, který ukazuje pouze 2,4m, což pro náš ponor 2,2m neskýtá již velkou rezervu.

5. den - 10.10. pátek. Ráno opouštíme Ystad a plujeme hnáni zadním větrem na dánský ostrov Bornholm. Vítr zůstává mezi 5 a 6Bf ale za noc už vybudoval větší vlny. Pro snadnější kormidlování v čistě zadním větru stabilizujeme přední plachtu použitím spinakrového pně. Odpoledne přistáváme a vyvazujeme loď v maríně Ronne na ostrově Bornholm. Připluli jsme ještě včas, vítr již síli a očekává se večer výrazné zesílení větru v poryvech do 37 uzlů. Vjezd do maríny je na relativně mělké vodě (4m) a když je jako dnes návětrný, tak jsem měl oprávněnou obavu ze vznikajících příbojových vln. Na Navtexu je také "near gale warning" pro dnešní noc.

6. den - 11.10. sobota. V noci vítr značně zesílil k očekávaným hodnotám. Dopoledne již vítr slábne. Dnešní den zůstáváme zde. Plánuji vyplout až o půlnoci. Vítr sice opět trochu zesílí ale jen na 6 Bf. Tak splníme i podmínku noční plavby a v průběhu neděle se bude vítr stáčet více k severu, což bude výhodnější pro náš kurz plavby zpět do Greifswaldu.

7. den - 12.10. neděle. Přesně o půlnoci rozvazujeme lana a vyplouváme. Z klidné hladiny maríny se během několika minut ocitáme v rozbouřeném moři, které už tři dny bičuje neúnavný severozápadní vítr. Včerejší bouře sice pominula, ale vítr si dál drží sílu 6 Bf. Loď stoupá šikmo proti větru, který nás zasahuje pod úhlem padesáti stupňů přes pravobok. Noc je černá, obloha zatažená – jen šplouchání vln a občasná sprcha slané vody přes palubu nám připomínají, že jsme daleko od bezpečí přístavu. K ránu zůstáváme u kormidla už jen s Luďkem. Loď se řítí vpřed, zmítaná vlnami, ale jistě drží kurz. Po deseti hodinách plavby a 65 námořních mílích konečně nalézáme závětří pevniny. Spouštíme kotvu – vítr slábne na příjemných 3 Bf a moře se zklidňuje. Posádka si oddechuje, oběd chutná jako odměna po bitvě. Odpoledne znovu vyrážíme – tentokrát jen cvičně, opakujeme manévry pod plachtami. Čas běží rychleji, než bych čekal. A tak v poslední chvíli na plné plachty i motor uháníme, abychom v 17:00 stihli poslední otevření mostu a návrat do maríny v Greifswaldu. Doslova v závěru dne, když mostní křídla stoupají k nebi, vplouváme zpět – unavení, ale spokojení.

8. den - 13.10. pondělí. Ráno už byla jen snídaně a závěrečný úklid lodi. Vzájemně se loučíme a mne čeká příprava lodě na zimní vytažení z vody.

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Autem vnitrozemím po Islandu 6-7/2018

Autem vnitrozemím po Islandu 6-7/2018

Než si půjčíme auto a vyrazíme na road trip Islandem na vlastní pěst, odpočíváme v Reykjaviku v termálních koupalištích a dále pokračujeme po vyhlášených místech Islandu, která by měl každý turista vidět. A jaká to jsou? Vrak letadla Douglas DC-3 Dakota, 62 m vysoký vodopád Skógafoss a jednoznačně cesta po Zlatém okruhu. Ten tvoří národní park Pingvellir se zemskou puklinou, Geysir a mohutný vodopád Gulffoss. Jedním z nejkrásnějších míst Islandu jsou jednoznačně Čarodějné hory. A co by to bylo za dovolenou na Islandu bez návštěvy vyhlášených geotermálních lázní Modrá Laguna? Hlavním cílem naší expedice se stává ledovec Vatnajökull, kam se vydáváme horskými cestami F, které jsou určeny pouze pro vyšší vozy s pohonem 4x4. Cestu nám komplikují mnohé brody. Až v jednom z nich uvízneme. Nejbližší osada je vzdálena 20 km a tak si musíme poradit sami… Podaří se a naše cestování završíme u jednoho z nejkrásnějších úkazů Islandu - ledovcového jezera Jökulsárlón. V reportáži o Islandu naleznete mapu se souřadnicemi nejzajímavějších míst společně s fotografiemi a radami na cestu autem.


Zimní offshore plavba u Kréty 1-2/2015

Zimní offshore plavba u Kréty 1-2/2015

Zimní 10-ti denní dobrodružná náročnější plavba s nočními etapami Egejským mořem v délce 352 nautických mil splnila očekávání posádky o pořádném jachtingu v drsnějších podmínkách. Kapitáni se zkušenostmi z Jadranu tak zažili bouři z Libie, která s sebou přinesla saharský písek. Plavba na ostrov Théra (Santorini) byl tak ve znamení hrubého moře, kdy někteří členové posádky nechodili odpočívat ani do kajuty a trávili veškerý čas na palubě lodi. Další pevninou, na kterou jsme vystoupili byl ostrov Milos a město Sitia na Krétě. Naše plavba končila opět v přístavu Aghios Nikolaos.


Březnová Biskaj 3/2019

Březnová Biskaj 3/2019

13denní plavba z francouzského Brestu přes bouřlivý Biskajský záliv a dále kolem Portugalska do Cascais. Plavba nezačíná příznivě. Silný vítr, velké vlny, chlad a neustálé zalévání vlnami u kormidla. Na Navtext přichází zpráva o vypadlých kontejnerech nedaleko naší lodi…
Na plavbě si procvičujeme navigaci se sextantem a plujeme do španělského městečka Camariños. Pokračujeme do mariny ve městě Fisterra, abychom se mohli pěšky vydat na mys Finisterre, kam pokračují mnozí poutníci po absolvování Svatojakubské cesty. Rybářská tradice se v přístavu nezapře. Navštěvujeme muzeum rybolovu, kde se nám dostává individuálního výkladu. Stádo delfínů nás doprovází na cestě španělskými vodami. Dílčím cílem trasy je opuštěný ostrov Berlenga, který je přírodní rezervací s četným výskytem mořských ptáků. Ostrov zaujme svými útesy a krásnou procházkou k pevnosti či majáku. Poslední zastávka proběhne v portugalském rybářském městečku Sesimbra. Plavba končí v marine Cascais poblíž Lisabonu.
V článku naleznete informace pro jachtaře ohledně kotvení či marin na této trase.