TK - reportáž

Plavba bermudským trojúhelníkem z Tortoly na Bermudy:

26.3.-6.4.2016

Plavba okrajem bermudského trojúhelníku pro nás představovala výzvu. Tato oblast je známa už po staletí mizením letadel i lodí. Byli jsme zvědaví, zda nás potká nějaký neobvyklý jev či plavba bude probíhat za standardních podmínek.

Přeplavba byla dlouhá 860 NM. Vypluli jsme z Britských panenských ostrovů - z ostrova Tortola na Bermudy.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha

Obsah:

Přeplavba z Tortoly na Bermudy
Bermudský trojúhelník a jeho záhady
Bermudy - jedna z nejbohatších zemí světa

Jaké to vlastně bylo:

V sobotu v poledne se nám vystřídala posádka a tak na tuto přeplavbou etapu vyplujeme celkem čtyři, společně s Petrem s Andrejem. Zajišťujeme nákup potravin a formality k opuštění Britských panenských ostrovů.

Přeplavba z Tortoly na Bermudy

V neděli 27.3.2016 po obědě vyplouváme. Fouká nám boční vítr 20 až 25 uzlů a my plujeme severním kurzem k Bermudám vzdáleným 860 NM okrajem obávaného bermudského trojúhelníku.

plavba_na_plachetnici

Úterý 29.3.2016 slábne vítr. Máme za sebou 230 NM. Předpověď uvádí další slábnutí větru, a tak očekávám, že zítra nastane bezvětří. To náš postup zpomalí. Ve čtvrtek je předpoklad na návrat větru, tak zase poplujeme. Dnes se přes Inmarsat připojím k internetu abych odeslal tento příspěvek a hlavně abych aktualizoval meteorologickou předpověď pro další dny.

Jednotlivé dny se střídají s nocí. Vítr slábne a zase sílí. Plujeme zatím mírně rychleji než byl plán. Šestý den stále vidíme kolem sebe jen oceán. Vlny se mění od 1 metru až do 3 metrů výšky podle větru. Klukům není moc dobře a trpí mořskou nemocí. Martina tedy bere některé jejich služby v kuchyni na sebe, aby jim odlehčila.

prid_lodi

Pátek 1.4.2016 máme upluto 620 NM. Předpokládáme, že jsou před námi poslední dva dny přeplavby k Bermudám.

plavba_bermudy

Po východu slunce nacházíme na palubě mrtvé létající ryby, které ztroskotaly v noci při svém letu na mé lodi.

letajici_ryba

Ryb nikdy není tolik, abychom je mohli využít k jídlu pro celou posádku, tak dnes připravujeme lodní „krůtoknedlozelo“.

vareni_na_lodi

Kysané zelí z plechovky, polentový knedlík a krůtí maso od Express menu.

jidlo_na_lodi

Předposlední den v noci vítr zesílil až k 30 uzlům a moře zhrublo. Fouká čistě zezadu, tak snadno pokračujeme k Bermudám na kousek genoy. Ráno se přidává i vydatný déšť s hromy a blesky. Přechází studená fronta.

plavba_bermudy

plavba_za_deste

Odpoledne 2.4.2016 v 16 hodin místního času vplouváme úzkým bójemi značeným kanálem na Bermudy do města St. George's Town, kde musíme nejdříve vyřídit celní formality. Celní úřad je v budově přímo za bójí G9 na malinkém ostrůvku Ordnance Island. Celník nám jde naproti k lodi a vše proběhne rychle v přátelské atmosféře. Úřední poplatek činí 40$ a ještě dalších 25$ za každou osobu. Celkem zde necháváme 140$.

pripluti_na_bermudy

Přeplouváme pár stovek metrů do Capt. Smokes Marina, kde je vyvázána jen jedna větší dřevěná loď s polskou posádkou. My si chytáme příď k bóji a záď vyvazujeme ke břehu. Tím je kapacita této maríny téměř vyčerpána. Cena za noc stání není příliš lidová a činí 80$.

marina_bermudy

Bermudský trojúhelník a jeho záhady

Bermudský trojúhelník je pojem, který je opředen mnoha pověstmi či záhadami. Jeho vrcholy bývají vymezovány různě, většinou jsou za ně považovány město Miami (Florida), město San Juan (ostrov Portoriko) a město Hamilton (souostroví Bermudy).

Snad nejznámější záhadou je „let číslo 19“ z 5. prosince 1995, při kterém zmizela letka pěti amerických bombardérů, která odstartovala na běžný výcvik z Floridy. Zpět na pevninu se ale už nevrátila ani ona ani pátrající letadlo. Nikdy nebylo nalezeno jediné tělo, či část letadla a to se do pátrací akce zapojilo před 200 letadel. Nabízí se tedy otázka: „Čím mohou být záhady mizejících letadel ale i lodí způsobeny?“

Jedinou anomálií, kteoru jsme na okraji bermudského trojúhelníku pozorovali, byla značná odchylka skutečného severu od magnetického severu. Čím více jsme se přibližovali k Bermudám, magnetická odchylka se zvětšovala. V praxi to znamenalo, že nám kompas ukazoval až o 35° jiný kurz než byl náš skutečný! Protože k navigaci také používáme systém GPS, byla pro nás tato ochylka okamžitě zřejmá a na naší navigaci neměla vliv. Představoval jsem si však, že v dobách před vznikem systému GPS mohla právě tato kompasová odchylka způsobovat fatální navigační chyby…

Ani počasí v této oblasti není stálé a není vyjímkou příchod nečekaně rychlé bouře. Řádí zde i hurikány. Rovněž zde dochází ke styku velkých vodních mas o různé teplotě a salinitě, které mohou způsobit vzdušné turbulence, větší výskyt mlh apod. Je třeba si uvědomit, že touto oblastí vede poměrně hustá dopravní síť, takže k haváriím letadel či lodí dochází logicky častěji než v oblasti s nižším dopravním zatížením.

Okno do jiné časové dimenze jsme neviděli a tak se trochu zklamáni vydáváme prozkoumat Bermudy.

Bermudy - jedna z nejbohatších zemí světa

Další den si prohlížíme město St. George's Town. Bermudské ostrovy jsou zámořským územím Spojeného královstí a tento vliv je tu znát na první pohled. Město je čísté a upravené, působí velmi příjemně. To je dramatický rozdíl proti karibským ostrovům.

st_george_town

Rozdíl je to však i v cenách. Není se čemu divit, když Bermudy patří k nejbohatším zemím světa. Jedním z nejdůležitějších sektorů ekonomiky je turistický ruch (což nechápeme). Ale pro návštěvníky z USA je to z nějakého důvodu zajímavá destinace a potkáváme je tu poměrně často.

st_george_town

Dalším faktem je to, že na Bermudách sídlí řada bank, pojišťoven a podobných institucí. Důvod? Patří k nejatraktivnějším daňovým rájům světa. A tomu bohužel pro nás odpovídají i ceny. Jsou tak extrémní, že procházkou po městě veškeré naše zážitky tady končí, protože si prostě placený vstup na jakékoliv zajímavé místo prostě nemůžeme dovolit.

st_george_town

st_george_town

st_george_town

A tak se každý den procházíme a čekáme, až Martině poletí letadlo. Já se především psychicky připravuji na svou první sólovou plavbu, která mě již za pár dnů čeká…

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Kurz pro budoucí skipery 5/2022

Kurz pro budoucí skipery 5/2022

Skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C – Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal) se zastávkami na kotvě i v přístavech. Kurz byl zaměřen především prakticky. Součástí kurzu byla i plavba v noci a v 2. části kurzu plavba ve směnách.


Podzimní offshore jachting v Tyrhénském moři 10/2013

Podzimní offshore jachting v Tyrhénském moři 10/2013

11-ti denní dobrodružná adrenalinová plavba s několikadenními non-stop etapami Tyrhénským mořem spojená s kurzem jachtingu a praktickou zkouškou nutnou pro získání vlastního kapitánského průkazu MDČR. Vypluli jsme z Říma směřem ke Korsice a obepluli její západní pobřeží. Navštívili jsme starobylé město Bonifacio, které stojí na vápecnovém útesu a nabízí nádherné výhledy. Právem bývá označováno jako jedno z nejfotogeničtějších míst na Korsice. Dále jsme plachtili na ostrov Ischia a zpět do Říma.

Přečtěte si článek , který vyšel v časopise Yachting revue 3/2014. Plavba kolem Kréty je „jiná káva“než letní rekreační plavby. Naleznete zde mimo jiné informace o místech, kde jsme kotvili společně s jejich souřadnicemi.


Sólově severním Atlantikem 4-5/2016

Sólově severním Atlantikem 4-5/2016

Nečekaně jsem stál před velkou osobní výzvou, sólově přeplout oceán z Bermud až na Azory. Cítil jsem velký respekt, touhu ale i pořádný strach. Strach, jestli vše zvládnu, zda se nedostanu do bouře či nevypadnu z lodi nebo neselže technika. Nakonec se jeden z mých strachů naplnil. Strávil jsem 24 dnů v samotě s oceánem a postupně si zvykal na 45 min intervaly na spánek. Ale bylo toho víc. Přečtěte si můj deník ze sólové plavby, který zachycuje nejen okamžiky, kdy jsem trávil i 30 h za kormidlem bez přestávky ale i informace ohledně výroby pasivního autopilota z gumicuků, konstrukce vlastního driveru a hlavně pocity, které jsem při tomto mém největším dobrodružství zažíval. Celkem jsem uplul 2 388 NM (4 423 km).

Přečtěte si článek , který vyšel o této plavbě v časopise My Boat 7/16. Oproti reportáři je stručnější a zároveň je připraven i k tisku.