Z Azorů do Lisabonu:

18.9.-3.10.2016

16denní plavba Atlantským oceánem z Azorských ostrovů do Portugalska. Zastavili jsme se na posledním azorském ostrově Santa Maria, kde jsme se dostali na prohlídku dovnitř historického majáku. Přepluli jsme do Portugalska a v Sesimbře si pochutnali na vynikajících rybách. Upluli jsme téměř 1 000 NM Atlantikem v proměnlivých větrech.

Naše plachtění začalo v marině Ponta Delgada na ostrově Sao Miguel.

Podívej se na film z expedice.

Obsah:

Plavba na ostrov Santa Maria
Prohlídka majáku
Přeplavba do Portugalska
Sesimbra - typické rybářské městečko
Město Cascais u Lisabonu

16.9.2016 v pátek, provádím průběžnou údržbu lodi. Především přetěsňuji Sikaflexem hlavní okna salonu. Původní těsnicí tměl již ztratil pružnost a začínal se drobit, a tak při prudkých deštích s větrem kolem oken do lodi prolínala voda.

Plavba na ostrov Santa Maria

Sraz s posádkou je v neděli 18.9. 2016. Odpoledne proběhl nákup zásob na plavbu a uskladnění všeho v lodi. V pondělí po vyřízení formalit v kanceláři přístavu konečně v 11 hodin vyplouváme na krátkou etapu k poslednímu ostrovu Santa Maria. Cestou potkáváme velké stádo delfínů.

Po 57 mílich před půlnocí přistáváme na ostrově Santa Maria v marině Vila do Porto. Následující den jedeme autem poznávat ostrov.

Na rozdíl od ostatních Azorských ostrovů ostrov Santa Maria nevznikl erupcí sopky, ale vrásněním. Také jako jediný leží na Africké litosférické desce. Kocháme se na tomto místě výhledy.

Na jihu ostrova nacházíme ruiny továrny na zpracování velryb.

Na oběd se zastavujeme ve vesničce Maia, mají právě uloveného tuňáka.

Prohlídka majáku

Maják na jihu ostrova nás také zlákal k bližšímu prozkoumání.

Zde narážíme na velmi vstřícného správce majáku. Je to voják, který zde koná službu a zároveň zde bydlí. Je tady na 4 roky. Zve nás dál na prohlídku majáku. V přízemí se nachází záložní generátory pro případ výpadku proudu.

Po točitých schodech vystupujeme do věže majáku, kde obdivuji jak krásně je vše udržováno a v perfektním stavu. Toto je mechanizmus, který otáčí optikou majáku. Dnes zastává otáčení elektromotor, ale v případě jeho poruchy je zde toto mechanické zařízení poháněné závažím, které na jedno jeho vytažení dokáže točit optikou majáku 7 hodin.

Nakonec se dostáváme až na vrchol majáku, kde je lampa s příslušnou optikou.

Tak ještě společná fotka a zítra vyplouváme směrem k Lisabonu. Čeká nás více jak 800 NM otevřeným Atlanským oceánem.

Středa 21.9.2016 probíhá od rána přípravami na definitivní opuštění Azorů. Nechávám se vytáhnout na stěžeň, abych zkontroloval a případně dotáhnul šrouby v patkách sálingů. Platíme za marinu, vaříme poslední vydatný oběd ještě v klidné přístavní vodě. Po jídle doplňujeme nádrž s pitnou vodou, dotankujeme naftu a vyplouváme. Délku etapy odhaduji mezi 8-10 dny, protože aktuální předpověď ukazuje na některé dny slabý vítr a i změny směru větru. Věřit se jí dá tak na 4 dny dopředu. Dále se vítr může vyvíjet i značně odlišně, a proto delší prognózy nečiním. Doufám, že se mi podaří model větrů na oceánu průběžně aktualizovat připojením přes Inmarsat.

Přeplavba do Portugalska

Sbohem Azory. Ostrov Santa Maria se vzdaluje za naší zádí a my plujeme na zadní vítr o síle 10 až 12 uzlů. Poháněni jen genoou podepřenou spinakrovým pňem dosahujeme rychlosti 4 uzle. Až do noci je vítr čistě zadní. V 6 hodin ráno dalšího dne se vítr stáčí z boku a přidáváme hlavní plachtu. Rychlost lodi stoupá až k sedmi uzlům. Ve čtvrtek večer vítr zcela utichá a loď zůstává bez rychlosti pohupována vlnkami. Startujeme motor.

Celá noc je ve znamení jízdy na motor. Den se krásně probouzí východem slunce z hladiny, obloha je bez mráčku, ale stále jsme bez větru. Plujeme pomalu, 3,5 uzle na motor při nízkých otáčkách 1200 ot/min., abychom šetřili naftu, ale zároveň abychom se posouvali vpřed a jen se nekolébali na oceánské hladině.

Je 23.9.2016 pátek ráno 8 hodin UTC. Podle předpovědního modelu GRIB by se do oběda mělo v této oblasti rozfoukat a tento stav by měl trvat až do neděle. Doufám v to, protože pak zde má nastat bezvětří na další 4 dny. Předpokládám, že to už budeme o 200 NM dále východně, kde očekávám severovýchodní silný vítr.

Na rozdíl od cesty do Karibiku, kde na palubě občas přistála létající ryba, zde v noci létali olihně. Jedna nám patrně přišla pomoci s lany.

Přeplavba přijemně ubíhá dále. Nastavujeme plachty podle aktuálního větru. Je neděle 25.9. a podle předpovědního modelu GRIB určuji taktiku postupu.

Již tradičně zařazuji měření sextantem.

V pondělí už od rána vítr dle očekávání zesiluje.

A k večeru již dosahuje na svých 34 uzlů, tak si užíváme i hrubší moře.

Ve středu 29.9. doplouváme urychleni silným větrem až do cíle naší přeplavby - mariny Cascais. Z ostrova Santa Maria to bylo 870 mil. Tři dny do konce plánované akce využijeme k plachtění a jeho výuce kolem portugalkých břehů.

Sesimbra - typické rybářské městečko

A tak ve čtvrtek vyplouváme 32 NM jižním kurzem. Náš cíl je městečko Sesimbra. Plavba z větší části probíhá klidně na zadní vítr. Teprve až v okamžiku, kdy měníme na východní kurz se dostáváme za skály na pevnině, které způsobují urychlení severního větru a vytváří značně poryvový vítr. V poryvech 28 uzlů připlouváme do mariny Sesimbra, kde se vyvazujeme k pontonu. Město se nachází v rozlehlé zátoce s dlouhou písečnou pláží.

Město má mít rybářskou tradici a je to vidět na první pohled podle velkého množství rybářských lodí a mnoha firem zpracovávající ryby.

Tady na břehu jsou naskládané pasti, které rybáři spouští na moři do velkých hloubek, a aby je pak našli, je z pasti natažené lano až k bójce na hladinu. Když jsme připlouvali k portugalským břehům, potkávali jsme desítky bójek na hladině. I tady cestou do Sesimbry nám jachtařům komplikovaly život nuceným slalomem mezi nimi.

Sesimbra je zčásti původním městem obklopeným množstvím moderních hotelů. Ve staré části podle četných dekorací však není pochyb, že je to město rybářů.

Je zde mnoho obchodů s čerstvými rybami, na Evropu za překvapivě nízké ceny. Konečně rybářské město, kde je kilo ryby levnější než kilo vepřového.

Na radu hlídače mariny, když jsem se ho ptal, kde je dobrá rybí restaurace, vedu naší skupinu do Lobo de Mar. Zvenku budova sice neoslní, ale ta kuchyně. Po vstupu si vyberete na pultu s ledem rybu, kterou si přejete připravit k jídlu. Rybu před vámi vykuchají, očistí a grilují na dřevěném uhlí.

K večeři jsem zvolil svého oblíbeného mečouna, tedy "Sword fish". A za chvíli je tu vynikající kilogramový plátek báječně ugrilované ryby.

Městečko Sesimbra se stává naší pravidelnou zastávkou i na dalších plavbách. Nemohli jsme si ho nechat ujít ani při přeplavbě Biskaje v r.2019.

Následující den si dáváme cvičné plachtění v okolí Sesimbry. Trénujeme obraty proti větru. Na večer házíme kotvu před písečnou pláží u Sesimbry.

Město Cascais u Lisabonu

V sobotu se vracíme do maríny Cascais, která je vzdálena cca 28 km od Lisabonu.

Je to kosmopolitní město, které patří k nejbohatším v Portugalsku. I návštěvnící tohoto města patří k těm zámožnějším. To se odráží i na místních cenách.

Poslední západ slunce v marině Cascais a naše plavba končí.

Kurz pro budoucí skipery na Baltu 10/2023

Skiperský kurz v Baltickém moři zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C. Vypluli jsme ze Švédska z Nanashamnu. Bouři střídá bouře a první etapy na Baltu byly poměrně drsné. Za tmy hledáme kryté kotviště mezi tisíci ostrůvky. Vítr nás žene a upluli jsme 170 MN za pouhých 27 hodin ze švédského Kalmaru až do německého Sasnitz. Odtud již poklidně doplouváme do Greifswaldu, kde naše plavba končí.

Jachtařský kurz Bretaň a Normanské ostrovy 3/2017

Týdenní kurz a zdokonalovací plavba z Brestu kolem Bretaně na Normanské ostrovy a zpět byla určena pro začínající i pokročilejší skippery, kteří chtěli získat zkušenosti s výpočty proudů a přílivů. A dále se chtěli naučit plout v přílivových vodách. Posádka se dále zdokonalila v orientaci v mapách a plánování tras. Náročné bylo i 41 h trvající křižování až na ostrov Guernsey. Plavbu nám zpříjemnilo rychlé vaření s Expres Menu, které je bez konzervantů a stačí k němu pouze připravit přílohu. Dále jsme pluli na ostrov D'ouesant. Sice celý den ostře proti větru, ale alespoň bez křižování. Závěr plavby nás však dostal do podmínek, ve kterých bych se znovu ocitnout nechtěl. Čelili jsme fenomenálnímu vzdutí vln, které se tyčily jako stěny domů přímo před námi…

Gibraltarem ze Středozemního moře do Portugalska 4/2023

Zdokonalovací přeplavba Středozemním mořem a Atlantským oceánem v jachtařsky náročnější oblasti. Propluli jsme Středozemním mořem do Gibraltaru a Atlantským oceánem kolem španělských a portugalských břehů až k Lisabonu. U Gibraltaru jsme zažili díky vlivu úžiny zesílení větru až 9Bf v Gibraltar strait. S napětím zda na loď nezaůtočí kosatka opouštíme Gibraltar a vyplouváme do Atlantiku. Procvičíli jsme si střídání hlídek, plánování přeplavbové trasy s využitím meteorologických dat (weather routing).