Z Lisabonu přes Biskajský záliv:

14.3.- 25.3.2017

11 denní plavba v délce 930 NM z Lisabonu kolem Portugalska a dále přes bouřlivý Biskajský záliv do Brestu. Zažili jsme vítr o síle 47 uzlů a posádka tak mohla vyzkoušet, jaké to je, plout v podmínkách, do kterých by se sami nevydali. Zjištění, že i v nepříznivém počasí se dá plout pro ně bylo cennou zkušeností.

Naše plachtění začalo v marině Cascais nedaleko Lisabonu.

Podívej se na film z expedice.

Partnerem akce byla společnost EXPRES MENU.

logo Expres menu

Obsah:

Oprava škod na lodi, které způsobila bouře
Křižujeme podél portugalského pobřeží
Bouřlivá Biskaj s krupobitím
Připlouváme do Bretaně

Poslední únorový týden nechávám vyzvednout loď jeřábem z vody, aby se mohl provést nový nátěr spodní části trupu. Zároveň se pouštím do výměny řídicí jednotky autopilota, která již dlouhou dobu vykazovala závadu v detekci napájecího napětí. To sice nenarušovalo její funkčnost, ale neustále vyvolávalo pípající alarm.

Pondělí 13.3.2017 v nočních hodinách přijíždím do mariny Cascais zkontrolovat loď a připravit ji na vyplutí.

Oprava škod na lodi, které způsobila bouře

V úterý kontroluji, jak dopadly opravy škod na lodi způsobené bouří, která zasáhla marinu před dvěmi týdny. Stržené zábradlí a zlomená trubka od stříšky se solárními panely jsou opraveny. Zbývá vyměnit poškozené úchyty solárních panelů. Zjišťuji však, že na vrcholku stěžně je poškozen snímač větru. Řeším s místním servisem jeho opravu. Nakonec jediné časově reálné řešení je objednat nový snímač, který má být dodán zítra odpoledne. Poškozený snímač demontujeme ze stěžně. Večer přijíždí posádka.

Středa dopoledne - vypluváme na tréningovou plavbu, abych novou posádku poznal a věděl, co je třeba důkladně procvičit.

Trénujeme kormidlování na plachty bez windmetru a držení kurzu.

Odpoledne se vracíme do mariny Cascais k instalaci nového senzoru větru.

K večeru je snímač již na stěžni a funguje. Jsme připraveni zítra vyplout směr Biskaj. Posádka se vydala nakoupit zásoby potravin na celou plavbu.

Ve čtvrtek v 9 hodin se připavujeme na vyplutí. Ještě čekáme na slíbené umytí lodi servisní firmou, jako dárek za předchozí objednané práce. Nikdo se nedostavil, tak už nechceme dál čekat, myjeme palubu sami a v 11:30 přejíždíme k čerpací stanici na výjezdu z mariny. Doplňujeme naftu a odhlašuji se definitivně z přístavu. Renata mezi tím připravila oběd. Najíme se ještě vyvázaní u břehu. Nastává však další zdržení našeho odjezdu. Přestane pracovat čerpadlo pitné vody. Náhradní mám, tak je to jen otázkou jeho výměny. Vyplouváme nakonec až v 15 hodin.

Křižujeme podél portugalského pobřeží

Poté, co vyplujeme pár mil od pevniny, získáváme příjemný předoboční vítr 10 až 12 uzlů a na plné plachty uháníme 6 až 7 uzlů. Trénujeme terestrickou navigaci, tedy určujeme naši polohu z náměrů na objekty viditelné na břehu. Druhý den ráno již máme za sebou první stovku mil.

Pevnina je již v nedohlednu, nastává výuka stanovení polohy lodi pomocí sextantu a hodinek z kulminace slunce.

Páteční večer je nádherný. V půlnoci se však ztrácí vítr a musíme pokračovat dále hnáni motorem. Ani v sobotu ráno po východu slunce vítr nepřichází, tak stále motorujeme.

Přichází první noc na lodi. Posádka pracuje ve dvojicích na tři směny po 3 hodinách. Pravidelně zapisuje do lodního deníku aktuální polohu, kurz, rychlost, tlak a jména směny.

Sobota - vítr se stáčí přímo proti nám. Postup vpřed se stává pomalým. Musíme křižovat proti větru 25 uzlů.

Manipulace se vším v kuchyni ve velkých náklonech a vlnách dá také zabrat.

Vaření velmi usnadňují hotová jídla Expres menu, která stačí jen ohřát a přidat přílohu.

Dostat se kolem Španělska do Biskaje mi přijde jako věčnost. Vítr stále proti.

Bouřlivá Biskaj s krupobitím

Konečně Biskaj. Nádherné svítání a první den se zadobočním větrem. Ale tato pohoda odpoledne skončí. Na Navtex (systém pro vysílání námořních navigačních, meteorologických a varovných zpráv) už přišlo varování před bouří.

V úterý, po čtrnácté hodině se vítr rozfoukává a postupně sílí. Od dvacáté hodiny vítr v nárazech dosahuje 48 uzlů. Uháníme na kousek genoy rychlístí až 11 uzlů. Dále refujeme. Bouře doprovázená dešťovými přeháňkami začíná slábnout po 23 hodině.

Teplota moře i vzduchu je 10 st. Celsia. Za silného větru a máčení vodou je venku dost mrazivo.

Ve středu po půlnoci ještě přijde několik silných poryvů a krupobití. Venkovní teplota dále klesá na 6 st. Celsia.

Přichází další krupobiti a bouřka s blesky. Opět balím záložní GPS a Inmarsat do alobalu, abych je v případě úderu blesku do lodi ochránil před zničením indukovaným napětím. Vítr 30 uzlů fouká přesně proti nám a my postupujeme velmi pomalu proti vlnám, které ve tmě vůbec nejsou vidět. Příď lodi neochotně stoupá na vlnu, a pak s hrozivým prásknutím padá do údolí mezi vlnami. Zvuky jsou to hrozivé, jakoby se měla loď každou chvíli rozlomit. Je strašná zima a mokro.

Příjezd do Brestu se oddálil nepříznivým větrem o dalších 8 hodin. Po rozednění, již mírně kryti pevninou, protivítr slábne a my na motor doplouváme k bretaňským břehům.

Připlouváme do Bretaně

Začíná příliv a proud se obrací v náš prospěch. Míjíme pobřežní majáky a spousty pevností, které lemují břehy kolem Brestu.

22.3. ve středu 10:38 po uplutí 930 MN, konečně přistáváme v Marine du Chateau vedle vojenského přístavu.

Čtvrtek - vyplouvám s Renatou a Petrem na tréningovou plavbu. Chtějí se ještě pocvičit v samostatném ovládání lodi. Ostatní z posádky volí výlet po pevnině k majáku a po pevnostech. Večer dotankuji naftu a nastává závěrečný úklid lodi, mytí paluby a balení. Sedíme v lodi a do půlnoci sdílíme zážitky a všechny pocity, které nám tato akce přinesla.

V sobotu dopoledne se loučím s posádkou.

Děti mohou plachtit už od narození

Jaká je plavba na lodi s miminkem? Podívejte se na video, které zachycuje Tomíkův život na plachetnici již od 2. měsíce jeho života. Nejtěžším okamžikem pro mě vždy bylo zajistit jeho bezpečné spaní v závěsu. Překvapivě hrubší moře snášel velmi dobře a plavbu prospal. V 9. měsíci jeho života s námi plul z Tenerife na Kapverdy. Při pohybu na lodi nám je velkým pomocníkem ergonomické nostíko Manduca. V 1,5 roce se již zajímal o vybavení lodi a jedna z jeho neoblíbenějších činností byla točení klikou. Od 3 let je z něj již ostřílený námořník, který nejraději tráví čas na přídi lodi pozorováním moře a delfínů.

Rodinná plavba s dětmi z Belgie do Švédska 7-8/2023

Chorvatsko - s miminkem na palubě 5-6/2012

Plavba po Jadranu s 13 měsíčním synem. Tentokrát jsem spaní batolete na plachetnici vyřešil houpací sítí Yayita v salónu. Syn zažívá svou první mořskou nemoc a není se čemu divit v jugu o síle 35 knt. Jinak si jachting užívá. Plavba je náročnější ale především pro nás, vzhledem k nepřetržitému dozoru nad batoletem. Trasa plavby byla uzpůsobena plavbě s miminkem, nakonec vedla oblastí: Dugi otok, Žut, Kornati, Žirje, Korčula a zpět do mariny v Sukošanu.