Obsah:
Plavba v protiproudu, proti větru a vlnám
Ostrov Guernsey - velké rozdíly mezi přílivem a odlivem
Expres Menu - jídlo i do nepříznivých podmínek
Plavba do Brestu a fenomenální vzdutí vln
Jaké to vlastně bylo:
Tato plavba proběhne v komornějším duchu. Přihlásili se pouze dva členové posádky - Dan a Peter. Na loď dorazili v sobotu večer.
Dnes v neděli dopoledne se vydali do města nakoupit zásoby na naši plavbu.
Odpoledne bychom měli vyplout z Mariny du Chateau v Brestu.
Plavba v protiproudu, proti větru a vlnám
Je neděle odpoledne, a my konečně vyplouváme z mariny. Směřujeme na oceán dlouhou plavební dráhou.
Fouká slabý zadní vítr o síle 10 uzlů a nás pohání jen plně roztažená přední plachta genoa. Plavební dráha končí a my
se ocitáme v Atlantském oceánu. Přicházejí vlny a genoa se vylévá s každou větší vlnou. Dáváme k ní spinakrový peň.
Plachta se uklidní a my točíme kurz k severu, do další plavební dráhy vedoucí mezi četnými skalisky a mělčinami.
Slunce zapadá a kolem jen bliká množství majáků a bójí.
V té změti světel si ani nevšimneme proti nám plující plachetnice. Až když nás těsně bokem míjí, vidím kolem se
pohybující zelené světlo. Tma je taková, že pod světlem téměř nerozeznávám loď. Musíme být dále pečlivější a pozorovat
všechna světla. Zadní vítr se v průběhu noci mění na boční. Vytahujeme hlavní plachtu. Vítr sílí k 20 uzlům a noc přechází
v den.
Celé pondělí a další noc se rveme s protivětrem 20 uzlů a vlnkami. Zdá se, že počasí je proti nám. Dvakrát se zastavujeme
díky protiproudu, který je v těchto oblastech obvyklý a vzniká velkými přílivy. Je to frustrující záležitost, kdy na palubě fouká
vítr, prorážíte vlny, rychloměr lodi ukazuje 4 uzly rychlost a na GPS vidíte skutečnou rychlost vůči dnu 0,1 uzle a
ještě vzad.
Po 41 hodinách křižování zjišťuji, že i nadsazený odhad 140 NM na ostrov Guernsey byl na nic, Díky křižování proti
větru se trasa nakonec natáhla na 183 NM.
Ostrov Guernsey - velké rozdíly mezi přílivem a odlivem
V úterý za svítání připlouváme k ostrovu Guernsey, který představuje britskou korunní dependenci. Posledních 20 mil pomáhám lodi ve zvýšení rychlosti i motorem, abychom
připluli do St. Peters portu v době vysoké vody, protože vjezd do Victoria mariny je přes práh, který je za odlivu nad hladinou.
Voláme do mariny rádiem a ptáme se na volné místo pro dnešní noc. Místa mají dost, ale s mým ponorem 2,2m pro nás není
v marině hloubky. Naštěstí pro lodě s ponorem nad 2 m mají v přístavním bazénu před marinou dva pontony.
Vyvazujeme se u pontonu, od kterého si musíme do města doplout vlastním člunem.
Opouštíme loď v člunu a za chvíli jsme na břehu. Teď je ještě příliv.
Před očima ubývá voda v přístavu a za několik hodin se vynořuje práh na vjezdu do mariny. Fotím ze stejného místa
jako předchozí snímek vjezdu do Victoria mariny.
Městečko je pohledné a působí anglicky. V místní typicky vypadající restauraci si zajdeme na oběd.
Odpoledne vrcholí odliv. Mnoho lodí sedí na dně v bahně a klidně čeká až je zase příliv zvedne.
Za dalších 6 hodin jsou opět lodě na vodě, tak, jak jsem zvyklý ze Středomoří.
Jdu se projít do města a hledat jachtařské obchody, abych se podíval, co zajímavého nabízejí. Ceny v
librách jsou poměrně vysoké, a tak obchod rychle opouštím.
Zůstáváme ve městě dále, protože se nemůžeme k lodi právě teď dostat, neboť náš člun také za odlivu dosedl na dno.
Nezbývá, než počkat na další příliv.
Loď vypadá, že má alespoň stopu vody pod kýlem.
S přicházejícím přílivem se lodě opět začínají zvedat a také i náš člun.
Večerní slunce ještě na okamžik osvětlí pevnost u vjezdu do přístavu.
Ve středu 29.3. opouštíme za ranního přílivu ostrov Guernsey. Předpověď větru není pro následující dny
příznivá. Nevím, co jsme Neptunovi udělali. Dva dny jsme z Brestu křižovali proti větru na ostrov
Guernsey a teď se vítr otočil, aby foukal zase proti nám celou zpáteční trasu.
Expres Menu - jídlo i do nepříznivých podmínek
Aspoň, že vaření s Expres menu je tak snadné. Jen ohřát a uvařit rýži jako přílohu a za pár minut
máme chutné teplé jídlo.
Bohužel musíme vynechat další plánované zastávky a měníme trasu tak, aby nebyl ohrožen termín návratu
do Brestu. Rozhodli jsme se udělat zastávku v marině Roscoff.
Nakonec do mariny Roscoff připlouváme v hluboké noci ve 4 hodiny ráno. Personál zde není, a proto se vyvazujeme
přímo u pontonu čerpací stanice. Celé přistání mělo pro nás jediný význam, a to 4 hodiny spánku pro všechny.
Čtvrtek - pokračujeme celý den ostře proti větru na ostrov D'ouesant. Hurá, sice ostře, ale dnes nemusíme křižovat.
Loď s námi uhání rychlostí 9 uzlů. K večeru nalézáme kotviště s vyvazovacími bójemi. Skvělé, nafukujeme člun a
jedeme na břeh alespoň na zákusek.
U břehu nastává problém. Jak vyvázat člun v místě, kde je dnes rozdíl mezi hladinou vody za odlivu a přílivu
9 metrů, aby až se vrátíme nevisel na svém krátkém laně podél zdi nad hladinou? Nakonec raději člun i s motorem
vyneseme na břeh.
Po krátké cestě přes ostrov nacházíme první otevřenou restauraci. Ta se tím pádem stává cílem naší dnešní výpravy.
Pátek je posledním dnem této plavby. Vítá nás slunečný den. Zbývá nám posledních 40 mil do přístavu. Peter odvazuje
bóji a vyplouváme.
Plavba do Brestu a fenomenální vzdutí vln
Předpověď na dnešek slibuje silný vítr kolem 30 uzlů. Obeplouváme část ostrova na motor, protože se musíme protáhnout
úžinou mezi skalisky s mělčinami a ostrovem přímo proti větru. Křižování již za 6 dní máme dost. Míjíme kardinální znak
a vplouváme do úžiny. Ještě se raduji, že tentokrát máme dobré načasování s proudem. Vítr 6Bf a vlny z Biskajského zálivu
jdou přímo proti nám do úžiny. Spolu s proudem, který jde proti větru a vlnám, zde vzniká fenomenální vzdutí vln.
Během okamžiku musíme vzdorovat vlnám, které se tyčí jako stěny domů přímo před námi. Je to obrovský rozdíl pokud vlna
o výšce 5 metrů je dlouhá 30 metrů, nebo jen 8 metrů. Loď se šplhá přídí do nebe a pak se překlápí a padá zpět přídí
do údolí.
Držíme se všeho, co je na lodi pevné. Po půlhodině se úžina rozšiřuje a před námi je Biskajský záliv. Obrovské strmé vlny
zanikají a my točíme na kurz do Brestu. Do podobné ale horší situace jsem se dostal o rok později u
irských břehů.
Plujeme na boční vítr do 30 uzlů a dostáváme do boku vlny obvyklé tomuto větru
na Biskaji.
V 17:15 definitivně přistáváme v marine du Chateau. Zítra se s Danem a Petrem rozloučím a tím je i tato plavba je u svého konce.