TK - reportáž

Plavba z Greifswaldu do Norska:

25.4.-1.5.2018

Rodinné převezení lodi do Norska začíná v Německu, kde po doplutí z Greifswaldu do Sassnitz navštěvujeme vyřazenou britskou ponorku. Dále plachtíme do švédského přístavu Skanor. Těsně před ním jsme však nesedli na mělčinu! Situace není veselá, loď se postupně písčitým dnem tlačila na velké balvany…
Dále již neriskumeme a plujeme rovnou do dánského hlavního města Kodaň. Opět vystupujeme na pevninu a den si zpestřujeme procházkou kolem mariny Langeline do nedalekého parku a pevnosti. Poslední část naší plavby je plachtění kolem jižního cípu Norska až do města Stavanger. Celkem jsme upluli 501 NM.

Naše plachtění začíná v německém Greifswaldu.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha

Obsah:

Sassnitz na Rujáně - vyřazená britská ponorka
Nevyzpytatelný švédský přístav Skanor
Kodaň
Plavba kolem jižního cípu Norska

Sassnitz na Rujáně - vyřazená britská ponorka

V pondělí opouštíme Greifswald a plujeme do Sassnitz. Tam trávíme pondělí a jdeme si prohlédnout vnitřek britské ponorky, která je ve zdejším přístavu jako muzeum. Přečtěte si o U-Boot Museum Sassnitz více v naší minulé reportáži.

rujana ponorka

uboot museum sassnitz

sassnitz ponorka

sassnitz vylet

britska ponorka rujana

nemecko vylet do ponorky

V úterý ráno po snídani vyplouváme na další etapu ze Sasnitz do švédského přístavu Skanor.

na plachetnici s detmi

Nevyzpytatelný švédský přístav Skanor

Mezi Německem a Švédskem objíždíme pole větrných elektráren.

jachting svedsko

vetrna elektrarna ve vode

Vítr je poměrně silný 20 až 30 uzlů, a tak jedeme ve vlnách a značném náklonu. Před západem slunce připlouváme do plánovaného přístavu Skanor. Vede k němu velmi úzká plavební dráha s hloubkou 3 metry. Na podzim minulého roku jsem už v tomto přístavu byl, a tak v klidu zajíždím. V úzkém vjezdu těsně před vlnolamy se loď prudce zastaví. Nasedli jsme na mělčinu! Hloubkoměr ukazuje 2 metry, to znamená, že jsme kýlem 20 cm ve dně. Příbojové vlny loď bičují do boku a postupně ji písečným dnem tlačí na velké balvany, o které pak rozbijí trup. Situace není veselá, motorem na zpátečku na plný výkon se snažím loď uvolnit. Nekonečné minuty je neovladatelná, zcela v rukou vln. Nakonec cítím zpětný tah a loď se uvolňuje a začíná couvat. Prcháme odtud. Nejbližší vhodný přístav pro můj ponor je v Kodani. Po dalších čtyřech hodinách plavby ve 2 hodiny ráno zde přistáváme.

dite na jachte

Kodaň

Po šestnácti hodinách za kormidlem vstávám ve středu pozdě. V poledne jdeme na krátkou procházku kolem mariny Langeline v Kodani do parku a pevnosti.

kodan prochazka v parku

martina makovickova

tomas kudela mladsi

kodan

labut na rybniku

labut

kodan cestovani

dansko kodan

jaro

marina langeline

jachting kodan

Odpoledne v 17 hodin opouštíme přístav a vydáváme se na dlouhou plavbu do Norska. V protisměru potkáváme poněkud neobvyklé plavidlo (hydroplán), který naopak od nás míří do Kodaně.

hydroplan

Cestou míjíme desítky obchodních lodí. Lodní provoz je zde frekventovaný. Po 160 MN v pátek nad ránem zastavujeme a odpočíváme na kotvě u nejsevernějšího dánského přístvu Skagen. Čekáme zde téměř den až bude příznivější vítr pro další plavbu do Norska. V sobotu krátce po půlnoci vyrážíme. Vítr jde ostře proti našemu kurzu a plavba tak probíhá v maximálním náklonu a s nárazy vln.

kontejnerova lod

dite na plachetnici

Plavba kolem jižního cípu Norska

Sobotní západ slunce je už za viditelnou norskou pevninou. Už se blížíme.

na jachte do norska

Ještě to bude ale trvat pár hodin ke břehu a zima je pořádná.

kudela plavba

Na noční směnu, motivován vidinou tyčinky SNICKERS, se ke mě přidává Tomík. Vydržel až do jedné hodiny ranní.

nocni plavba

V neděli nad ránem 1:42 házíme kotvu u norských břehů. A jdeme spát.

jachting v norsku

Probouzíme se v 11 hodin, nafukuji člun a jedeme do vesničky Lillehavn na procházku.

norska vesnice

norsko vesnice

prochazka v norsku

Po 501 NM jsme dopluli do cíle ke Stavangeru. Vyvázali jsme se v sousedním Tanangeru, který je blíže k letišti.

tananger marina norsko

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Z Německa do Norska 7/2017

Z Německa do Norska 7/2017

Přeplavba z německého Cuxhavenu vedla přes ostrovy Helgoland a Düne, které jsou rájem baculatých tuleňů a terejů bílých. Můžete zde ale pozorovat i jiné druhy ptáků. Při našem putování do Norska se však potýkáme se závadou windmeteru a při refování se nám podaří natrhnout hlavní plachtu, kterou musíme ve Stavangeru nechat opravit. Klidu si užíváme př plutí v norských fjordech, obzvláště ve 42 km dlouhém Lysefjordu, nad nímž se nachází skalní kazatelna Preikestolen ve výšce 604 m. Její pozorování od hladiny fjordu je jedinečné. Dále plujeme norskou krajinou a užíváme si úctihodné výhledy a kotvení na místech, kde jsme úplně sami. Naše plavba končí ve městě Bergen.


Gibraltarem přes Madeiru na Tenerife 10-11/2015

Gibraltarem přes Madeiru na Tenerife 10-11/2015

Přeplavba Středozemním mořem a Atlantským oceánem v délce 1 150 nautických mil. Vypluli jsme ze španělské Almérie se zastávkou v Gibraltaru. Dále jsme přepluli na Madeiru, kde nás nejvíce zaujala kopie Kolumbovy plachetnice, jízda na proutěných saních a divoká leváda Caldeirao Verde, která vedla nejen přes vodopády, ale i několika tunely. Za návštěvu stojí i vyhlídka Cabo Girao, kde stojíte na skleněných dlaždicích a pod vámi je 580 m. Dále plujeme jižním kurzem až na ostrov Tenerife. Zde nás zlákal vrchol sopky Pico de Teide, výprava do hlubin žlutou ponorkou, při které jsme pozorovali mořský svět a nemohli jsme vynechat ani turistickou atrakci Loro Pargue a představení kosatek. Cestou na ostrov Tenerife jsme se potkali s vážnou závadou převodovky. Přečtěte si průvodce po Gibraltaru, Madeiře a ostrova Tenerife.


Putování po Norsku 7/2010

Putování po Norsku 7/2010

Dovolenou v Norsku jsme realizovali opět na vlastní pěst, tentokrát se nám hlavním dopravním prostředkem stalo auto a navazující pěší a cyklistické etapy. Nemohli jsme vynechat ani železnici Flåmsbana, která bývá mnohými považována za nejkrásnější železnici v Evropě. Dále jsme pokračovali na kole, krásnou, 57 km dlouhou cyklistickou trasou Rallarvegen. Následoval pěší trek okolo ledovce Hardangerjokulen a jízda na kolech, tentokrát v oblasti Jotunheimen. Vyzkoušeli jsme také rybolov s místními rybáři, vystoupali na okraj stěny Trolltindan a potkali se se stádem pyžmoňů v národním parku Dovrefjell.