TK - reportáž

Plavba z Greifswaldu do Norska:

25.4.-1.5.2018

Rodinné převezení lodi do Norska začíná v Německu, kde po doplutí z Greifswaldu do Sassnitz navštěvujeme vyřazenou britskou ponorku. Dále plachtíme do švédského přístavu Skanor. Těsně před ním jsme však nesedli na mělčinu! Situace není veselá, loď se postupně písčitým dnem tlačila na velké balvany…
Dále již neriskumeme a plujeme rovnou do dánského hlavního města Kodaň. Opět vystupujeme na pevninu a den si zpestřujeme procházkou kolem mariny Langeline do nedalekého parku a pevnosti. Poslední část naší plavby je plachtění kolem jižního cípu Norska až do města Stavanger. Celkem jsme upluli 501 NM.

Naše plachtění začíná v německém Greifswaldu.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha

Obsah:

Sassnitz na Rujáně - vyřazená britská ponorka
Nevyzpytatelný švédský přístav Skanor
Kodaň
Plavba kolem jižního cípu Norska

Sassnitz na Rujáně - vyřazená britská ponorka

V pondělí opouštíme Greifswald a plujeme do Sassnitz. Tam trávíme pondělí a jdeme si prohlédnout vnitřek britské ponorky, která je ve zdejším přístavu jako muzeum. Přečtěte si o U-Boot Museum Sassnitz více v naší minulé reportáži.

rujana ponorka

uboot museum sassnitz

sassnitz ponorka

sassnitz vylet

britska ponorka rujana

nemecko vylet do ponorky

V úterý ráno po snídani vyplouváme na další etapu ze Sasnitz do švédského přístavu Skanor.

na plachetnici s detmi

Nevyzpytatelný švédský přístav Skanor

Mezi Německem a Švédskem objíždíme pole větrných elektráren.

jachting svedsko

vetrna elektrarna ve vode

Vítr je poměrně silný 20 až 30 uzlů, a tak jedeme ve vlnách a značném náklonu. Před západem slunce připlouváme do plánovaného přístavu Skanor. Vede k němu velmi úzká plavební dráha s hloubkou 3 metry. Na podzim minulého roku jsem už v tomto přístavu byl, a tak v klidu zajíždím. V úzkém vjezdu těsně před vlnolamy se loď prudce zastaví. Nasedli jsme na mělčinu! Hloubkoměr ukazuje 2 metry, to znamená, že jsme kýlem 20 cm ve dně. Příbojové vlny loď bičují do boku a postupně ji písečným dnem tlačí na velké balvany, o které pak rozbijí trup. Situace není veselá, motorem na zpátečku na plný výkon se snažím loď uvolnit. Nekonečné minuty je neovladatelná, zcela v rukou vln. Nakonec cítím zpětný tah a loď se uvolňuje a začíná couvat. Prcháme odtud. Nejbližší vhodný přístav pro můj ponor je v Kodani. Po dalších čtyřech hodinách plavby ve 2 hodiny ráno zde přistáváme.

dite na jachte

Kodaň

Po šestnácti hodinách za kormidlem vstávám ve středu pozdě. V poledne jdeme na krátkou procházku kolem mariny Langeline v Kodani do parku a pevnosti.

kodan prochazka v parku

martina makovickova

tomas kudela mladsi

kodan

labut na rybniku

labut

kodan cestovani

dansko kodan

jaro

marina langeline

jachting kodan

Odpoledne v 17 hodin opouštíme přístav a vydáváme se na dlouhou plavbu do Norska. V protisměru potkáváme poněkud neobvyklé plavidlo (hydroplán), který naopak od nás míří do Kodaně.

hydroplan

Cestou míjíme desítky obchodních lodí. Lodní provoz je zde frekventovaný. Po 160 MN v pátek nad ránem zastavujeme a odpočíváme na kotvě u nejsevernějšího dánského přístvu Skagen. Čekáme zde téměř den až bude příznivější vítr pro další plavbu do Norska. V sobotu krátce po půlnoci vyrážíme. Vítr jde ostře proti našemu kurzu a plavba tak probíhá v maximálním náklonu a s nárazy vln.

kontejnerova lod

dite na plachetnici

Plavba kolem jižního cípu Norska

Sobotní západ slunce je už za viditelnou norskou pevninou. Už se blížíme.

na jachte do norska

Ještě to bude ale trvat pár hodin ke břehu a zima je pořádná.

kudela plavba

Na noční směnu, motivován vidinou tyčinky SNICKERS, se ke mě přidává Tomík. Vydržel až do jedné hodiny ranní.

nocni plavba

V neděli nad ránem 1:42 házíme kotvu u norských břehů. A jdeme spát.

jachting v norsku

Probouzíme se v 11 hodin, nafukuji člun a jedeme do vesničky Lillehavn na procházku.

norska vesnice

norsko vesnice

prochazka v norsku

Po 501 NM jsme dopluli do cíle ke Stavangeru. Vyvázali jsme se v sousedním Tanangeru, který je blíže k letišti.

tananger marina norsko

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Jachtařský kurz Bretaň a Normanské ostrovy 3/2017

Jachtařský kurz Bretaň a Normanské ostrovy 3/2017

Týdenní kurz a zdokonalovací plavba z Brestu kolem Bretaně na Normanské ostrovy a zpět byla určena pro začínající i pokročilejší skippery, kteří chtěli získat zkušenosti s výpočty proudů a přílivů. A dále se chtěli naučit plout v přílivových vodách. Posádka se dále zdokonalila v orientaci v mapách a plánování tras. Náročné bylo i 41 h trvající křižování až na ostrov Guernsey. Plavbu nám zpříjemnilo rychlé vaření s Expres Menu, které je bez konzervantů a stačí k němu pouze připravit přílohu. Dále jsme pluli na ostrov D'ouesant. Sice celý den ostře proti větru, ale alespoň bez křižování. Závěr plavby nás však dostal do podmínek, ve kterých bych se znovu ocitnout nechtěl. Čelili jsme fenomenálnímu vzdutí vln, které se tyčily jako stěny domů přímo před námi…


Na plachetnici mezi norskými fjordy 5/2018

Na plachetnici mezi norskými fjordy 5/2018

Poznávání norské přírody a krás hluboce zaříznutých fjordů do norské pevniny. Plavíme se ze Stavangeru na ostrov Espevaer na západním pobřeží Norska, dále do Hardangerfjordu, kde jsme vystoupali jako první výprava v tomto roce na zasněžené vrcholy nad vesničkou Uskedalen. Túra se ze čtyřhodinové mění na třináctihodinovou. Přečtěte si, co se stalo a proč bylo dobré vzít si z lodi lano… Další výlet je o poznání klidnější. Zamířili jsme k ledovcovému jazyku a jezeru Bondhusvatnet.


Zimní offshore plavba u Kréty 1-2/2015

Zimní offshore plavba u Kréty 1-2/2015

Zimní 10-ti denní dobrodružná náročnější plavba s nočními etapami Egejským mořem v délce 352 nautických mil splnila očekávání posádky o pořádném jachtingu v drsnějších podmínkách. Kapitáni se zkušenostmi z Jadranu tak zažili bouři z Libie, která s sebou přinesla saharský písek. Plavba na ostrov Théra (Santorini) byl tak ve znamení hrubého moře, kdy někteří členové posádky nechodili odpočívat ani do kajuty a trávili veškerý čas na palubě lodi. Další pevninou, na kterou jsme vystoupili byl ostrov Milos a město Sitia na Krétě. Naše plavba končila opět v přístavu Aghios Nikolaos.