TK - reportáž 

Vánoce na Jadranu

25.12.2008 - 1.1.2009


Klidu vánočního období jsme si jeli užít do Chorvatska, s očekáváním především pořádného jachtění. Neptun nás vyslyšel, převážně nám foukal vítr do 27 uzlů.

Na plavbě jsem také testoval Elektronický lodní deník z vlastního vývoje. A test dopadl na jedničku.

Naše plavba na charterové plachetnici začala v Chorvatsku, ve městě Šibenik v marině Mandalina.

Podívej se na film z expedice.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha

Obsah:

Elektronický lodní deník

Jaké to vlastně bylo:

25.12.2008 jsme krátce po obědě dorazili do mariny a převzali loď. Následujících šest dnů nám přálo příznivé počasí a větrné dny s převládající borou s maximy rychlosti větru kolem 27 uzlů (ojediněle jsme naměřili poryv 39 uzlů). Trasu jsme přizpůsobovali směru větru tak, abychom si převážně dobře zaplachtili na boční vítr.

vanocni jachting jadran

plavba na plachetnici chorvatsko vanoce

jachting v chorvatsku

chorvatsko zimni jachting

plavba na jachte v zime

vanocni prazdniny na jachte

dovolena na plachetnici jadran

Začátek nového roku 2009 jsme přivítali na mořské hladině v zátoce u ostrova Tijat. 1.1.2009 cca ve 12 hodin vracíme loď v marině a čeká nás cesta zpátky domů.

Elektronický lodní deník

Celou dobu plavby pro vlastní navigaci a záznam propluté trasy včetně záznamu dalších veličin jako síly a směru větru, teploty vzduchu a vody, automatické detekce chodu motoru jsme používali speciální GPS jednotku GP-307M z vlastního vývoje spolu s malým notebookem.

Jak ukazuje následující výpis dat, upluli jsme celkem 238 NM, z toho na 113 NM byl použit motor. Velmi snadno se můžeme vracet k procházení celé trasy a pouhým zobrazením grafu rychlosti větru např. k první plavbě si znovu připomeneme okamžik ve kterém vítr cca 12 kn prudce zesílil během okamžiku na 28 kn a už jsme refovali. V programu elektonického lodního deníku tak pouhým tažením ukazatele v grafu lze sledovat sílu a směr větru (foukalo 28 kn zadobočně - L 134, tedy 134 stupňů měřeno od přídě z levoboku). Současně s tažením ukazatele v grafu sledujeme příslušnou pozici lodi na mapě, která se synchronně pohybuje s posunem ukazatele v grafu.

elektronicky lodni denik

Tak tudy všude jsme propluli. Zelené úseky označují použití motoru.

lodni denik mapa

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Sólově severním Atlantikem 4-5/2016

Sólově severním Atlantikem 4-5/2016

Nečekaně jsem stál před velkou osobní výzvou, sólově přeplout oceán z Bermud až na Azory. Cítil jsem velký respekt, touhu ale i pořádný strach. Strach, jestli vše zvládnu, zda se nedostanu do bouře či nevypadnu z lodi nebo neselže technika. Nakonec se jeden z mých strachů naplnil. Strávil jsem 24 dnů v samotě s oceánem a postupně si zvykal na 45 min intervaly na spánek. Ale bylo toho víc. Přečtěte si můj deník ze sólové plavby, který zachycuje nejen okamžiky, kdy jsem trávil i 30 h za kormidlem bez přestávky ale i informace ohledně výroby pasivního autopilota z gumicuků, konstrukce vlastního driveru a hlavně pocity, které jsem při tomto mém největším dobrodružství zažíval. Celkem jsem uplul 2 388 NM (4 423 km).

Přečtěte si článek , který vyšel o této plavbě v časopise My Boat 7/16. Oproti reportáři je stručnější a zároveň je připraven i k tisku.


Jachting na Jadranu na jaře 3-4/2010

Jachting na Jadranu na jaře 3-4/2010

Na off-shore yachting v oblasti Sukošan-Kornati-Vis-Korčula-Palagruža se vydávám opět s posádkou. Celkem jsme upluli 350 NM a tentokrát navšívili i Modrou jeskyni na ostrově Biševo.


Podzimní offshore plavba u Kréty 10/2014

Podzimní offshore plavba u Kréty 10/2014

Podzimní 10-ti denní dobrodružná náročnější plavba s nočními etapami Egejským mořem v délce 405 nautických mil. Plavba byla pro všechny, co chtěli prožít něco nového a poznat jaké to je, plout na plachetnici. Většina členů posádky byli zkušení jachtaři, co si chtěli prohloubit a rozšířit své zkušenosti s ovládáním lodě nebo naplout další míle v oblasti „B“ aby si mohli rozšířit své oprávnění.
Věděli jste, že Egejské moře, bývá označováno jako „Angry sea“? Přečtěte si reportáž o naší plavbě po ostrovech Kásos, Karpathos, Santorini a Kréta. Také jsme trénovali muže přes palubu (MOB). Tak schválně, tipnete si, jak rychle se vzdaluje MOB od lodi při rychlosti 6 uzlů?

Přečtěte si článek , který vyšel v časopise Yachting revue 2/2015. Článek obsahuje praktické rady a tipy ohledně počasí v oblasti Angry sea. Najdete zde souřadnice kotvišť a zmiňuji i způsoby vyvázání v marínách. Text je ucelený, s menším množstvím fotografií.