Karibik - Návětrné ostrovy: Sv. Lucie, Bequia, Tobago Cays, Dominika, Îles des Saintes:

20.2.-8.3.2016

Naše putování po Návětrných ostrovech pokračuje. Opouštíme ostrov Sv. Lucie a vracíme se na Tobago Cays. Jedná se o skupinu pěti malých ostrůvků na mělké vodě obklopené korálovými reefy. Nabízí skvělé místo na šnorchlování, výbornou večeři na pláži, pozorování želv či chameleonů. Oproti tomu ostrov Dominika nás nadchl deštnými lesy vodopády, sirnými prameny a vařícím jezerem.

Naše plachtění začalo na ostrově Sv. Lucie v luxusní marině Capella. Pluli jsme na ostrov Bequia, kde jsme nechali opravit spinakrový peň. Pokračovali jsme na Tobago Cays, odtud jsme po pár dnech pluli na sever přes Martinik na ostrov Dominika. Poslední naší zastávkou byly ostrovy Saintes před doplutím na ostrov Gaudelope.

Obsah:

Ostrovy Îles des Saintes
TOP místa, která na Návětrných ostrovech Karibiku navštívit
Praktické informace pro jachtaře

Nadále zůstáváme na ostrově Svatá Lucie, kde jsme se rozloučili s předchozí posádkou.

Luxus Karibiku i pro jachtaře

Marina Capella na ostrově Sv. Lucie, kam jsme připluli 20.2.2016 nám odhalila další tajemství Karibiku. Nikdy jsme v takto úžasné marině nebyli a tak se náležitě těšíme, až si ji užijeme s veškerým luxusem.

svata lucie na plachetnici

Vyvážu loď a hned za zádí máme obchod s diamanty. Martina „slintá“ před výlohou, když se jí žádný diamant netřpytí na ruce. Já bych však uvítal obchod s dobrým pečivem, které zde postrádám, protože chleba v celém Karibiku pečou nasládlý.

marina svata lucie

Tato marina je pro nás ideálním místem k odpočinu. A to s veškerým komfortem. V areálu jsou i 2 bazény a cena za stání je přijatelná - 40 USD/noc. Trávíme zde 3 noci a dokonale regenerujeme svá těla na místě jako vystřiženém z přepychového magazínu.

karibik svata lucie

Vžíváme se do role „povalečů“ - ležíme v posteli s nebesy a jediným našim pohybem je plavání v bazénu a pak znovu postel. Obsluha občas projde kolem a zdarma podává tropické ovoce na špejli. Je to jako v pohádce. Až v momentě, kdy si objednáváme drink přijde nečekaná otázka na číslo našeho pokoje. Zmateně vysvětluji, že žádné nemáme, protože jsme připluli na plachetnici.

luxusni dovolena karibik

Obsluha nás slušně vykáže o patro níže. Takže už bez ovoce, s méně pohodlným ležením, menším bazénem a bez baru ve vodě. I tak je to ale paráda. Prvotřídní resort je i kouzelným místem pro krátké procházky a tak přidáváme další pohyb.

svata lucie resort

karibik na plachetnici

Dále jsme se s Martinou rozhodli, že se vrátíme do Tobago Cays, kde chceme strávit více času než s posádkou. Před tím však chci vyřešit opravu spinakrového pně, který se nám podařilo nalomit při přeplavbě Atlantiku.

Bequia - Fix Man nám opravuje spinakrový peň

K opravě vyhodnocuji jako vhodné místo ostrov Bequia. Místní dílnu zde provozuje Angličan, co se tu usídlil na penzi. Má vybavení a dokáže svářet i hliník. Místní mu říkají Fix Man.

spinakrovy pen oprava karibik

Nalomené místo vyřízl, dovnitř vložil kus duralové trubky a vše pěkně svařil za 140 USD.

spinakrovy pen

Ostrov Bequia pohltí každého svým neuspěchaným tempem, které vytváří nezapomenutelné prostředí. Zaujal mne zde pohled na tři transformátory, každý pro jednu fázi. U nás jsem vždy vídal jeden třífázový.

karibik bequia

Citrony jsou na pohled také jiné než u nás v obchodech. Především mají daleko silnější kůru a jsou hrbolaté.

karibik citrusy

Po úspěšné opravě pně, kupujeme na rybím trhu pár rybek k večeři. Jsou výborné.

karibik ryby

Tobago Cays - Tropický ráj

Tobago Cays - jsme zpět. Místo je obklopeno korálovými útesy a pro svou malu hloubku je nedosažitelné pro velké výletní lodě. Zaujalo nás to tu především výborným šnorchlováním. Po lenošení na St. Lucii se však chceme trochu protáhnout. Vyvazujeme loď na mooringovou bóji a jedeme v dinghy (gumový člun) na malý ostrůvek. Přes cestu mi přechází želva.

tobago cays

Cesta je místy dost pichlavá.

Nádherně prosluněná voda na písečných mělčinách u korálových reefů přímo vybízí ke šnorchlování a tak se nenecháme dlouze pobízet.

tobago cays dovolena na jachte

Potkávám rejnoka a chvíli společně plaveme.

karibik snorchlovani

Dno zde v hojné míře osidlují ježovky s bílými ostny.

jezovky

A samozřejmě i korálové ryby.

karibik ryby

Tobago Cays je součástí národního parku. Je přístupný pouze lodí. I přes to, že lodí je zde opravdu hodně, Tobago Cays je pro nás symbolem Karibiku. Pláže s bílým pískem a šikmými palmami, průhledná voda, plovoucí mořské želvy či leguáni na pevnině. Jeden z ostrůvků, Petit Tabac, je méně dostupný než ostatní a to je důvodem, proč nás tak láká k prozkoumání. Z místa našeho kotviště to k němu máme cca 2 NM, ale lodí plout nemůžeme. Důvodem jsou korálové rýfy. Nakonec se rozhodneme pro výlet na celý den a to za pomocí dingy. Nasedáme, připevňuji závěsný elektromotor, přidáváme osušky, techniku a hlavně solární panel a baterii. Má představa je taková, že za celý den se baterie pomocí solárního panelu nabije a my pak v klidu budeme moci plout zpět.

Plujeme proti větru o síle až 20 uzlů, nejtěžším úsekem je překonání korálového rýfu, který se tyčí asi 0,5 metru pod naším dingy. Rychle sklápím motor abych neurazil šroub a doufám, že rýf přeplujeme. Podařilo se. Připlováme k ostrůvku, dingy vynášíme na břeh a já ihned připojuji baterii a vhodně nastavuji solární panel. Baterie je za cestu na ostrov téměř vybitá. Máme tedy dost času, projít si ostrov, kde jsme po většinu dne sami. Zkouším získat něco k jídlu. Ale na sundavání kokosů musím ještě trénovat, výsledek je zatím jen odřené břicho o kmen palmy.

tobago cays jachting

Z pláže pozorujeme metr velkého žralůčka černoploutvého, který proplouvá v 0,5 m hloubce přímo pár kroků před námi. Je neuvěřitelné, jakou rychlostí se vzdálil když jsem se vydal do vody blíže k němu. Tak fotka bohužel není.

tobago cays

Začíná se blížit večer a já zjišťuji, že baterie se nijak významně na cestu zpět nenabila a že jsme tedy bez pohonu. Chvíli přemýšlím nad způsoby, jakými bychom se mohli dostat zpět k lodi. A pak mi to dojde. Pluji na plachetnici, kde je hlavním pohonem vítr, tak stejného principu můžeme využít i teď. Už zbývá jediné - plachta. Martina mi podává plážové lehátko a osušku. Vlastně, proč ne.

Vyplouváme - naše velké dobrodružství začíná. Martina chytá vítr do plachet, já pádlem dělám kormidlo. Snad bude vítr příznivý a neodfouká nás ze zátoky na moře. Pomalu se blížíme ke kotvišti, lodě se zvětšují a zvědavci po nás začínají pokukovat. Dokonce jeden Francouz neváhal skočit do svého dingy a jet nám na proti, jestli prý nepotřebujeme pomoc. Ale teď už to nevzdáme. Dopluli jsme až sem, k lodi se snad trefíme. Povedlo se. Za odměnu vyrážíme na večeři pod širým nebem - na pláž.

Naše zážitky opět rostou. Atmosféra je neskutečná. Každý den jsme viděli jak místní chytali ryby a langusty, takže víme, že budou určitě čerstvé. Začíná se stmívat a my se usazujeme u dřevěného stolečku na pláži s výhledem na zakotvené lodě. Nasloucháme šplouchání vln a čekáme. Místní domorodci na stejných stolech, jen krytých slunečníkem připravují opodál jídlo a nám se sbíhají sliny. Podává se langusta, tuňák, rýže, pečené brambory a banány. Výtečné jídlo na jedinečném místě.

karibik jidlo

Slunce pomalu zapadá za obzor a nad námi se rozsvítí žárovky, které jsou nad našimi hlavami nataženy. Domorodci nasazují čelovky a pokračují v přípravě jídla pro další hosty…

Dominika - „zelená perla Karibiku“

Opouštíme Grenadiny a plujeme na ostrov Dominika, který je rovněž součástí Návětrných ostrovů. Nepleťte si ho s Dominikánou, tedy Doninikánskou repoublikou. Cesotu v dáli zahlédneme dvě velryby. Těšíme se, protože ostrov není zachvácen masovou turistikou. Nelétají sem přímé mezinárodní lety a ani zde nenajdete množství písčitých pláží. Naše nadšení brzy opadne. Od pondělí do pátku v přístavu hlavního města Roseau přistává výletní loď a nedočkaví turisté se z těchto gigantických obrů vyhrnou do víru ostrova. Taxikáři moc dobře vědí, že čas pasažéra výletní lodě je drahocený (jedná se o pár hodin na pevnině) a náležitě se toho snaží využít. Ano, karibská výletní turistika je pořádný bussines. Výletní lodě přináší mnohým místním obyvatelům práci a oni tak dělí své dny na ty, kdy lodě kotví v přístavu a na dny kdy je přístav bez lodí. Má to i své stiné stránky. Množství odpadu, emisí, či spotřeba pitné vody musí být u takových gigantů závratná. Lodě se staví čím dál větší, ceny plaveb však klesají a díky tomu se plaví méně solventní klientela, která své peníze utrácí především na samotné lodi. A tak se Dominika dál řadí mezi chudší rozvojové země, kde chybí i turistická infrastruktura.

ostrov dominika

My se vyvazujeme ke kotevní bóji v Dominika marine center.

dominika na jachte

Ostrov Dominika svým vzhledem v Karibiku poměrně vyčnívá. Kdysi jsem o tomto ostrově četl, že je to „nekaribský“ karibský ostov a mohu s tím jen souhlasit. Pláží a resortů tu moc není, za to deštný prales ano. Ostrov je tak mnohem zelenější než ostatní karibské ostrovy. Vzhled místa, kde kotvíme je trochu děsivý.

plavba dominika

Jakmile opustíme město, vnímání ostrova se pro nás razantně mění. Necháváme za sebou bezdomovce, kterých si nelze v hlavním městě nevšimnout, chaos, bídu či KFC.

První den se vydáváme deštným pralesem k vodopádu Middleham Falls - je to jeden z nevyšších vodopádů na Dominice. Jeho výška je okolo 60 m. I zde se setkáváme s turisty, kteří mají na tuto cestu sebou guida. Trasa není náročná a guid opravdu není třeba (místní ale budou tvrdit něco jiného). Procházka je velmi příjemná.

middleham falls

Foto u vodopádu nesmí chybět.

vodopad dominika

Obdivujeme tropickou přírodu a její bohatou flóru. Toto je květ Helikonie.

bananovnik kvet

A takto krásně kvetou banánovníky.

Je čas vydat se zpět k lodi. Ostrovem vede jen pár silnic, které místy odpovídají divokosti své země.

ostrov dominika

Divoká Dominika a přírodní bazénky s horkou termální vodou

Dominika je vulkanického původu a tak to pod jejím povrchem bublá a vaří. A to je i důvodem výskytu termálních pramenů, kdy se na zemský povrch derou sirné výpary a horká pára. Proto se další den rozhodneme pro relax v místních lázních Screw´s Sulfur Spa ve vesničce Wotten Waven. Ty jsou prosluslé přírodními sirnými prameny. Lázně jsou však zavřené, a tak nás místní posílají do Tias hot sulphur. Vedle nich se nachází další lázně, které jsou však dražší. Tias hot sulphur nabízí 4 "přírodní" bazénky s horkou vodou. Pokud se potřebujete zchladit, hned z bazénku je vstup do potůčku. Setkáváme se zde především s místními, kteří tyto lázně navštěvují.

ostrov dominika lazne

Lidí tu opravdu není mnoho.

dominika bez cestovky

Trek na Boiling Lake

Třetí den na Dominice se vydáváme na nejlepší trek, jak je uvedeno v průvodci. Míříme k Boiling Lake, který zde patří k nejnáročnějším. Kupujeme si „Site pass“ za 5 US. Bohužel jsme nuceni zaplatit i za služby průvodce. Taxikáři na ostrově jsou totiž zároveň takto vyškoleni a pokud jejich služeb nevyužijete, nenechají vás na trasu vůbec vstoupit (ale třeba se to někomu podaří obejít). Trasa je značená a pokud máte zkušenosti s náročnějšími výstupy, tak průvodce není třeba, je vhodné si však stáhnout trasu předem a mít s sebou GPS. Délka treku je minimálně 6,5 h a vede nitrem pralesa.

dominika boiling lake

Celý den nám prší. Déšť je teplý a tak vůbec nevadí. Guide nás žene vpřed, ani zastávku na svačinu nám nedovolí. Nelíbí se mu naše focení a točení - protože jsme pomalí a zdržujeme skupinu. Cesta vede kolem vodopádků nekultivovaným deštným lesem, rozvodněnými potoky a místy, kde jediný chybný krok může způsobit velmi vážný problém. Neuvěřitelně nás to baví. Čím více prší, tím je terén obtížnější, rozbahněnější a kluzčí. V některých řekách má Martina už opravdu problém přebrodit ji na druhý břeh. Cesta se kroutí nahoru a dolů, někdy vede po úzkých hřebenech a jindy se musíte brodit řekou, která je místy smíšena s horkou vodou.

Asi ve třech čtvrtinách výstupu jdeme přes Valley of Desolation, tedy Údolí prázdnoty, jehož vegetaci zničila vulkanická aktivita. Vyvěrají zde ze země sirné plyny, vystupují páry a tečou sirné potůčky. Barva vody získává nádech dle minierálu, který se zrovna dere na povrch. Dochází k zásadní změně krajiny - vegetace začne ustupovat a člověk se ocitne v pustější krajině …

cesta na boiling lake

Boiling Lake je druhé největší jezero s vroucí vodou na světě (hned po jezeru na Novém Zélnandu). Je vulkanického původu a obklopuje ho oblak páry. Jezero má průměr 62 m a jedná se o zaplavenou fumarolu, tedy jde o trhlinu v zemi z které stoupají horké plyny. Voda tu dosahuje teploty 90°C. My jsme měli na trek vlastně štěstí, protože nám celý propršel a nemuseli jsme tak podléhat neskutečnému horku, které by výstup určitě ztížilo. Žádná fotka nám nevyšla, ale z celého treku se nám podařilo natočit fajn video.

Co se týká průvodce, tak jeho výhodu spatřujeme v tom, že nám ukázal tůň s horkou vodou, kde bylo možné se při zpáteční cestě vykoupat. Také dokázal hnát skupinu k jednotnému rychlému tempu. Během cesty nás upozorňoval na různé přírodní zajímavosti a samozřejmě znal optimální trasu.

Chaotické hlavní město Roseau

Navracíme se zpět do hlučného a chaotického hlavního města Dominiky - Roseau, kde kotví výletní lodě. Je to špinavé město plné lidí bez domova, které každý den potkáváte na stejném místě. Ve městě žije spíše chudčí část obyvatelstva v maličkých, často polorozpadajících domečcích.

roseau dominica

Kontrast obydlí obyčejných obyvatel Dominiky s kanceláří prezidenta je monstrózní. Ta architektonicky vévodí celému městu. Při procházce obdivujeme i jiné stavby, které představují mix koloniální architektury.

Dominika pro nás ostrovem dobrodružství, stačí nazout pohorky a vyrazit na celodenní túru po džungli. Takže pokud jste dobrodruzi, tak hurá na Dominiku.

Ostrovy Îles des Saintes

Ostrov opouštíme a míříme na Iles Des Saintes (skupinku menších ostrovů), které jsou zámořským departementem Francie. Jsou dalším místem, které nám opět otevírá pěkné pohledy pod hladinu při šnorchlování.

iles des saintes

iles des saintes snorchlovani

Dále se přesouváme na ostrov Gaudelope, který je pro nás jen logistickou zastávkou pro výměnu posádky.

TOP místa, která na Návětrných ostrovech Karibiku navštívit

A co na Návětrných ostrovech určitě nevynechat?

SVATÁ LUCIE

Marina Capella – luxusní marina s bazénem v ceně za přijatelnou cenu

TOBAGO CAYS

Tobago Cays – výborné šnorchlování, želvy a večeře na pláži

DOMINIKA

Přírodní bazénky – horké bazénky s termální vodou
Trek na Boiling Lake – náročnější trek k vařícímu jezeru (2. největší jezero s vroucí vodou na světě)

Praktické informace pro jachtaře

Před jakýmkoliv vstupem na pevninu navštíveného státu, musíte navštívit port of entry (vstupní přístavy). Standardní postup je takový, že do vyclení nesmí nikdo vystoupit z lodi na břeh - pouze kapitán smí vyřídit celní formality. Ne všude se toto pravidlo strikně dodržuje, ale doporučuji nepokoušet to.
Kapitán vezme vyplněné crewlisty cca 4 kopie (jinak budete opisovat vše ručně) a cestovní pasy všech osob na palubě, rejstříkový list lodi a platné pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem lodi. S těmito dokumetny se vydá do kanceláře přístavu, kde je nasměrován na příslušné kanceláře. Obvykle: health office, imigration police, customs.

Vstupní přístavy, které jsme na naší cestě použili:
-Dominika: Vyvazujeme se ve městě Roseau v části NewTown za 40 XCD/noc. Všichni mohou opustit loď. Vstupní i výstupní formality vyřizujeme v centru města Roseau v trajektovém přístavu.
-Tobago Cays, Bequia: pro vstup do oblasti Grenadines jsme využili ostrov Canouan. Více informací najdete v předchozí reportáži.

Použivaný Pilot: Crusing Guide to the Leeward Islands: Chris Doile - najdete zde informace o závětrných ostrovech (oblast od ostrova Dominika až po ostrov Anguilla). V Pilotu Windward Islands: Chris Doile - naleznete informace o oblasti od Grenadin po Sv. Lucii.

Před opuštěním státu je nutné se odhlásit. O odhlášení získáte dokument, který je požadován v následujím přístavu dalšího státu.

Tyto informace jsou aktuální k datu vytvoření reprotáže.

Řecké ostrovy 9-10/2012

Čtrnáctidenní plavba po řeckých ostrovech začala v Athénách a vedla Iónským mořem až na ostrovy Kitnos, Milos, Santorini (Thíra) a Ios. Byla plná relaxace, koupání, šnorchlování a zastávek na pevnině především kvůli našemu synovi a jeho prvních samostatných krůčcích, které se mu na lodi moc nedařily. Posádku tentokrát tvořila převážně ženská část, která si užila jak řecké slunce, tak i aktivní kormidlování na plachetnici. Záznam trasy si lze prohlédnout na mapě.

Kolem Kréty na plachetnici 8/2019

Řecko patří k oblastem, kde je poměrně větrno a toto se nám potvrdilo i při plavbě po romatických místech Jižních Kyklad. Poháněni větrem některé ostrovy severně od Kréty obeplujeme, u některých se zdržíme. Vítr o síle 30 uzlů není na této plavbě výjimkou a posádka si užívá plavbu plnou adrenalinu. K zastávkám na kotvě využíváme málo osídlená místa se zastávkami na koupání a výstupy na pevninu. Navštěvujeme ostrovy Folegandros, Ios, Schóinousa a na přání posádky plujeme na ostrov Thíra, která patří k velmi oblíbeným turistickým cílům.

Z Islandu na Hebridy a Skotskem do Irska 7-8/2018

21denní trvající expediční přeplavba z Reykjavíku přes Hebridy a Skotsko do Irska v proměnlivých a drsných podmínkách severní části Atlantského oceánu nám přichystala nejen 5 m vlny, ale i gastronomické zážitky v podobě ochutnávky velrybího masa či tradičního skotského haggis and black pudding. Při plavbě starou vikingskou cestou posádka bojovala s mořskou nemocí, zvykala si na křižování proti větru či se učila základní práci se sextantem. Pluli jsme na Vnější Hebridy. Zde jsme navštívili město Stornoway a Jižní Uist, kde naší pozornost získalo těžiště rašeliny. Komplikací se pro nás staly namotané rostliny na šroubu a tak nezbylo nic jiného, než se potopit do vody o 13°C. Tím to však neskončilo - vítr sílil a dosáhl rychlosti 47 uzlů. Další zajímavostí na naší plavbě bylo město na jihu Irska - Strangford, které leží v okolí chráněné krajinné oblasti Strangford & Lecale AONB a my mohli objevovat přírodní krásy. Nejkritičtějším okamžikem celé plavby však bylo vyplutí z mariny na moře - proti nám se vzdouvaly kolmé stěny vody, já stál u kormidla po kolena ve vodě a naše rychlost klesla na 1 uzel