TK - reportáž 

Kurz pro budoucí skipery

21.3.-28.3.2023

Skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C se zastávkami na kotvě i v přístavech.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha


Jaké to vlastně bylo:

V úterý kolem 16 hodiny očekávám příchod posádky. Čeká nás nákup zásob potravin na plavbu a večerní instruktáž zaměřená na seznámení se s konkrétní lodí a především všeho co se týká bezpečnosti před vyplutím. Posádka dorazila celá přesně v 16 hodin a začala sepisovat jídla na jednotlivé dny aby vznikl nákupní seznam.

Následoval nákup a ukládání zásob do lodi. K večeři v lodi se dostáváme až pozdě v noci včetně mé instruktáže o tom co musí všichni znát jak o lodi tak o bezpečnosti ještě dříve než zítra vyplujeme.

Ve středu ráno jsme vypluli, moře je klidné a vítr tak slabý, že musíme plout na motor. Vypadá to na klidné vaření oběda.

Ale Murphyho zákony fungují a loď bez náklonu na klidné vaření oběda nezůstává dlouho. Ale odměnou je sílící vítr a díky tomu i vytažení plachet a utichnutí motoru.

Moře hladké, fouká 4 Bf a ostře proti větru směřujeme podél italských břehů severozápadním kurzem. Trénujeme základy práce s plachtami. Zcela mimoděk uletěl Jirkovi klobouk, tak byla i reálná ukázka manévru MOB (man over board) na plachty. Manévr se povedl dostatečně rychle a klobouk byl zachráněn dříve než mohl klesnout do hlubin.

Na večer zakotvíme před městem Santa Marinella a ukážeme si techniku kotvení.

Čtvrteční dopoledne je ve znamení nácviku manévrů s lodí na motor. Trénujeme couvání a přesné zastavení u bóje simulující nábřeží.

Příprava lan k vytažení plachet.

Vytahujeme plné plachty a celé odpoledne trénijeme plavbu různými kurzy na vítr.

Máme ideální vítr 4 Bf.

Na dnešní noc se chceme vyvázat v maríně Riva di Traiano. Těsně před vjezdem do maríny nás dohání šedá vojensky vyhlížející loď s kanónem na přídi. Dostáváme pokyn k zastavení a předložení jak osobních dokladů, tak i dokladů souvisejících s lodí. Po půlhodině čekání dostáváme doklady zpět. Vše máme v pořádku a tak můžeme doplout do mariny.

Večer si probereme navigaci a plánování trasy na klasických mapách.

Dalším cílem je ostrov Giglio, ale nejdříve obeplujeme ostrůvek Gianutri.

Den končí a plavba přechází na noční etapu. Před půlnocí si ukazujeme kotvení v zátoce u ostrova Giglio za použití dopředného sonaru k průzkumu profilu dna a identifikaci možných nebezpečí pod hladinou.

Další dny přijemně proběhly za přijemného větru 4Bf a tréninku s plachtami. V neděli se vydáváme zpět do maríny Riva di Traiano a pěkně si zakřižujeme 42 námořních mil proti větru 5 Bf.

Chvílemi vítr sílí a tak procvičíme i reálné refování plachet.

Večer přistáváme v maríně. Poslední etapa do našeho cíle ve Fiumicinu proběhne až v noci z pondělí na úterý. Bouře u Korsiky zvedla vlny, které v průběhu pondělí dobíhají k západnímu pobřeží Itálie a vplutí na řeku Tiberu je za těchto podmínek riskantní vzhledem k malé hloubce 2,5m na začátku plavební dráhy a příbojových zalamujících se vlnách, které se zde vytvoří o výšce několika metrů.

Krátké připomenutí našeho plachtění je v následujícím videu.

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Öresundský most

Öresundský most

Plujeme se zblízka podívat na Öresundský most spojující Dánsko se Švédskem, konkrétně dánské hlavní město Kodaň se švédským přístavním městem Malmö a já pořizuji unikátní záběry z drona. Most je druhým největším pevným mostem na světě.


Plavba z Greifswaldu do Norska 4/2018

Plavba z Greifswaldu do Norska 4/2018

Rodinné přeplutí s lodí z německého Greifswaldu do Stavangeru. Se zastávkami v Sassnitz, Kodani a na norském pobřeží. V Sassnitz je výborným tipem na výlet prohlídka vyřazené britské ponorky, kterou jsem chtěl ukázat synovi. Dále plujeme do švédského přístavu Skanor, kde nasedáme s lodí na dno těsně před přístavem. Krizovou situaci se nám nakonec podaří zvládnout, ale vjezd do mariny, kde jsem již byl v minulém roce po tomto zážitku zavrhuji a raději plujeme až do Kodaně. Zde se vyvazujeme v marině Langeline. Po procházce po jejím přilehlém okolí plujeme kolem jižního Norska se zastávkami v malých vesničkách až do našeho cíle - Stavangeru. Zde po 501 uplutých NM se 7 let starým synem a svou partnerkou plavbu končíme.


Vánoce na Jadranu 12/2008

Vánoce na Jadranu 12/2008

Zimní Jadran nás přivítal drsnými a chladnými vodami. Foukal nám vítr do 27 uzlů a já tuto plavbu po Chorvatsku využil především k testování Elektronického lodního deníku z vlastního vývoje. Naše trasa vedla z Šibeniku na ostrov Vis, Žirje, Kornati, Dugi Otok a zpět. Záznam trasy si lze prohlédnout na mapě.