TK - reportáž 

Kurz pro budoucí skipery

21.3.-28.3.2023

Skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C se zastávkami na kotvě i v přístavech.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha


Jaké to vlastně bylo:

V úterý kolem 16 hodiny očekávám příchod posádky. Čeká nás nákup zásob potravin na plavbu a večerní instruktáž zaměřená na seznámení se s konkrétní lodí a především všeho co se týká bezpečnosti před vyplutím. Posádka dorazila celá přesně v 16 hodin a začala sepisovat jídla na jednotlivé dny aby vznikl nákupní seznam.

Následoval nákup a ukládání zásob do lodi. K večeři v lodi se dostáváme až pozdě v noci včetně mé instruktáže o tom co musí všichni znát jak o lodi tak o bezpečnosti ještě dříve než zítra vyplujeme.

Ve středu ráno jsme vypluli, moře je klidné a vítr tak slabý, že musíme plout na motor. Vypadá to na klidné vaření oběda.

Ale Murphyho zákony fungují a loď bez náklonu na klidné vaření oběda nezůstává dlouho. Ale odměnou je sílící vítr a díky tomu i vytažení plachet a utichnutí motoru.

Moře hladké, fouká 4 Bf a ostře proti větru směřujeme podél italských břehů severozápadním kurzem. Trénujeme základy práce s plachtami. Zcela mimoděk uletěl Jirkovi klobouk, tak byla i reálná ukázka manévru MOB (man over board) na plachty. Manévr se povedl dostatečně rychle a klobouk byl zachráněn dříve než mohl klesnout do hlubin.

Na večer zakotvíme před městem Santa Marinella a ukážeme si techniku kotvení.

Čtvrteční dopoledne je ve znamení nácviku manévrů s lodí na motor. Trénujeme couvání a přesné zastavení u bóje simulující nábřeží.

Příprava lan k vytažení plachet.

Vytahujeme plné plachty a celé odpoledne trénijeme plavbu různými kurzy na vítr.

Máme ideální vítr 4 Bf.

Na dnešní noc se chceme vyvázat v maríně Riva di Traiano. Těsně před vjezdem do maríny nás dohání šedá vojensky vyhlížející loď s kanónem na přídi. Dostáváme pokyn k zastavení a předložení jak osobních dokladů, tak i dokladů souvisejících s lodí. Po půlhodině čekání dostáváme doklady zpět. Vše máme v pořádku a tak můžeme doplout do mariny.

Večer si probereme navigaci a plánování trasy na klasických mapách.

Dalším cílem je ostrov Giglio, ale nejdříve obeplujeme ostrůvek Gianutri.

Den končí a plavba přechází na noční etapu. Před půlnocí si ukazujeme kotvení v zátoce u ostrova Giglio za použití dopředného sonaru k průzkumu profilu dna a identifikaci možných nebezpečí pod hladinou.

Další dny přijemně proběhly za přijemného větru 4Bf a tréninku s plachtami. V neděli se vydáváme zpět do maríny Riva di Traiano a pěkně si zakřižujeme 42 námořních mil proti větru 5 Bf.

Chvílemi vítr sílí a tak procvičíme i reálné refování plachet.

Večer přistáváme v maríně. Poslední etapa do našeho cíle ve Fiumicinu proběhne až v noci z pondělí na úterý. Bouře u Korsiky zvedla vlny, které v průběhu pondělí dobíhají k západnímu pobřeží Itálie a vplutí na řeku Tiberu je za těchto podmínek riskantní vzhledem k malé hloubce 2,5m na začátku plavební dráhy a příbojových zalamujících se vlnách, které se zde vytvoří o výšce několika metrů.

Krátké připomenutí našeho plachtění je v následujícím videu.

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Podzimní offshore plavba u Kréty 10/2014

Podzimní offshore plavba u Kréty 10/2014

Podzimní 10-ti denní dobrodružná náročnější plavba s nočními etapami Egejským mořem v délce 405 nautických mil. Plavba byla pro všechny, co chtěli prožít něco nového a poznat jaké to je, plout na plachetnici. Většina členů posádky byli zkušení jachtaři, co si chtěli prohloubit a rozšířit své zkušenosti s ovládáním lodě nebo naplout další míle v oblasti „B“ aby si mohli rozšířit své oprávnění.
Věděli jste, že Egejské moře, bývá označováno jako „Angry sea“? Přečtěte si reportáž o naší plavbě po ostrovech Kásos, Karpathos, Santorini a Kréta. Také jsme trénovali muže přes palubu (MOB). Tak schválně, tipnete si, jak rychle se vzdaluje MOB od lodi při rychlosti 6 uzlů?

Přečtěte si článek , který vyšel v časopise Yachting revue 2/2015. Článek obsahuje praktické rady a tipy ohledně počasí v oblasti Angry sea. Najdete zde souřadnice kotvišť a zmiňuji i způsoby vyvázání v marínách. Text je ucelený, s menším množstvím fotografií.


Atlantikem z Lisabonu přes Biskajský záliv 5/2023

Atlantikem z Lisabonu přes Biskajský záliv 5/2023

Zdokonalovací přeplavba Atlantským oceánem v jachtařsky náročnější oblasti. Vypluli jsme z Cascais nedaleko Lisabonu, obepluli jsme Portugalsko až do španělské Coruňa. Dva dny čekáme na vhodné podmínky pro plavbu přes Biskajský záliv. V noci obeplouváme ostrov Ouessant. Je to ostrov mnoha jmen: Ostrov majáků, ale také Strážní ostrov, Ostrov hrůzy, Ostrov mnoha ztroskotání. Doplouváme do Francie do maríny Roscoff. Odtud se vydáváme na blízký ostrov Île de Batz.


Na plachetnici mezi norskými fjordy 5/2018

Na plachetnici mezi norskými fjordy 5/2018

Poznávání norské přírody a krás hluboce zaříznutých fjordů do norské pevniny. Plavíme se ze Stavangeru na ostrov Espevaer na západním pobřeží Norska, dále do Hardangerfjordu, kde jsme vystoupali jako první výprava v tomto roce na zasněžené vrcholy nad vesničkou Uskedalen. Túra se ze čtyřhodinové mění na třináctihodinovou. Přečtěte si, co se stalo a proč bylo dobré vzít si z lodi lano… Další výlet je o poznání klidnější. Zamířili jsme k ledovcovému jazyku a jezeru Bondhusvatnet.