TK - reportáž

Putování po Norsku:

8.7. - 25.7.2010

Ispirací se pro letošní dovolenou stalo Norsko, a tak jsme nabalili auto a vyrazili. Nemohli jsme vynechat ani železnici Flåmsbana, která bývá mnohými považována za nejkrásnější železnici v Evropě. Dále jsme pokračovali na kole, krásnou, 57 km dlouhou cyklistickou trasou Rallarvegen, která byla přerušována ledovými poli. Nespočet vodopádů, měnící se počasí a neskutečná krajina nás provázela celým našim putováním.
Následoval pěší trek okolo ledovce Hardangerjokulen a jízda na kolech, tentokrát v oblasti Jotunheimen.
Vyzkoušeli jsme také rybolov s místními rybáři, vystoupali na okraj stěny Trolltindan. Poslední oblastí na naší cestě se stal národí park Dovrefjell, kde jsme se potkali se stádem pyžmoňů.

Naše putování začalo v místě bydliště a přes Německo a Dánsko, jsme se po mostě dostali do Švédska a dále do Norska.

Podívej se na film z expedice.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha

Obsah:

Autem do Norska
Náhorní plošina Hardangervidda a vzrušující jízda železniční tratí Flamsbana
Rallarvegen na kolech
Pěší trek kolem ledovce Hardangerjokulen
Autem do Norska
Výlet na vrcholky hor: ledovcové splazy
Nejvyšší kolmá stěna Evropy:Trolltindan
Ráj pižmoňů v národním parku Dovrefjell

Jaké to vlastně bylo:

8.7.2010 čtvrtek odpoledne - vydáváme se autem na cestu do Norska.

autem do norska


Autem do Norska

Projíždíme Německo a Dánsko a po mostě Öresund se dostáváme do Švédska. Most přes Öresund patří k nejdelším na světě, který spojuje dva státy. Zajímavostí je, že od prvního kopnutí do země se stavěl pouze 5 let. Skládá se ze tří částí: podmořský tunel má délku 3,5 km a vede 10 m pod vodou, silnice po umělém ostrově 4 km a 7,8 km je dlouhý most. Most je dvoupatrový - ve spodním patře jezdí vlaky.

Pohled na Öresundský most jsme si znovu vychutnali v r. 2017, když jsme pluli z Norska Severním mořem do Německa a já vypustil drona.

most pres oresund


Náhorní plošina Hardangervidda a vzrušující jízda železniční tratí Flamsbana

10.7. v sobotu ráno vjíždíme do Norska, míjíme Oslo a směřujeme do oblasti Hardangervidda, která je největší náhorní plošinou Evropy. Její rozloha je 100 km². Místa, kterými projíždíme, jsou protkaná řekami a jezery.

hardangervidda

narodni park hardangervidda

Večer přijíždíme autem do vesnice Flam na konci fjordu, zjišťujeme jízdní řád vlakového spojení do Finse a vracíme se kousek zpět do hor postavit do pusté přírody stan a přenocovat.

fjord flam vylet norsko

V neděli se vracíme do Flamu a zanecháváme zde auto, abychom odjeli i s koly vlakem do míst, kam bychom se autem nedostali. Cestou míjíme tento krásný vodopád.

norsko dovolena na vlastni pest

Železnice Flamsbana patří k nejznámějším tratím Evropy. Je cca 20 km dlouhá a překonává výškový rozdíl až 900 m. Zajímavá je především tím, že sklon tratě patří k těm největším na světě. Horské údolí kolem tratě nabízí krásné výhledy. Projíždíme četnými tunely, jejichž délka je celkem až 6 km. Je obdivuhodné, že byly vybudovány ručně. Jen zastávka pod jezerem Reinungavatnet, kde je překrásný vodopád mi kazila turistická atrakce v podobě „víly“, která za doprovodu hudby z reproduktorů tančila. Železnicí Flamsbana se dostáváme z Flamu do stanice Myrdal, zde čekáme na přestup na vlak do Finse, které má být jen malou osadou s několika domy.

stanice myrdal zeleznice flamsbana

norsko vylet flamsbanou

Finse - jezero Finsevatnet pod ledovcem ve výšce 1 212 m nad mořem. Večer stavíme stan a zůstáváme na noc zde.

norsko na kole autem a pesky


Rallarvegen na kolech

Pondělí - vyrážíme na kolech po cyklistické trase Rallarvegen dlouhé 57 km do Flamu. Silnice má štěrkovitý povrch, který se střídá s asfaltem. Cestu přerušují ledová pole. Silnice se ani v létě neudržuje.

rallarvegen na kole

Tak takhle vypadám, když se snažím tvářit inteligentně na fotografii.

dovolena v norsku na kole

Pohled na Moniku a na náhorní plošinu Hardangervidda.

norsko cyklo vylet

monika sicova

Stále jsme na trase Rallarvegen, která z počátku stoupá i klesá, aby po nějaké době přeci jen začala klesat. Musíme se přeci z té výšky dostat nějak až na úroveň moře.

rallarvegen na kole se stanem

norsko na kole

Další z nespočetné řady vodopádů.

norsko vodopad

Rallarvegen vodopad

Monika.

po norsku na kole

Večer přijíždíme na kolech do Flamu k autu.


Pěší trek kolem ledovce Hardangerjokulen

Následující den se přesouváme autem do městečka Haugastol. Odkud přímým vlakem jedeme opět do Finse, tentokrát bez kol. Zde začíná náš pěší trek okolo východní strany ledovce Hardangerjokulen. Do Finse přijíždíme večer ale ihned se vydáváme jižním směrem. Ve 22 hodin je stále světlo, ale stavíme stan a vaříme večeři. Jsme zde úplně sami.

dovolena v norsku se stanem

v norsku se stanem bez cestovky

Kocháme se nádherným dnem v této krásné krajině až nás toto ledovcové jezero zláká ke krátké koupeli. Voda je opravdu studená, ale po tomto osvěžení se v zápětí dostavuje euforie.

aktivni dovolena v norsku

norsko dovolena na vlastni pest

norsko tipy na vylety

A už je to tady zase (jako loni na Islandu) - budeme brodit. A tak se sama příroda stará o hygienu a masáž našich nohou.

monika sicova

Horké to opravdu není.

turistika v norsku brody

norsko dovolena tipy na vylety

Splaz Torsteinsfonna ledovce Hardangerjokulen na jeho východní straně.

norsko ledovcovy splaz

Záznam trasy, kterou jsme prošli.

norsko pesky trasa


Výlet na vrcholky hor: ledovcové splazy

Čtvrtý den treku se dostáváme do osady Halne k silnici. Odkud jedeme autobusem do Haugastolu k autu, kterým se dále přesouváme do oblasti Jotunheimen. Pěkné silniční sjezdy si cestou střídavě vychutnáváme na kole.

norsko dovolena snu

Na silnici nad chatou Turtagro zanecháváme auto a jedeme na kolech údolím Helgedalen a na úpatí hory Fannaraki ve výšce 1050 m zřizujeme náš základní tábor.

norsko se stanem autem pesky a na kole

Následující den již stoupáme k vrcholu Fannaraki do výšky 2 068 m.

norsko fannaraki

norsko hory a tutristika

norske hory

norsko fjordy reky ledovce

Vracíme se k autu a jedeme dál k ledovcovému splazu ledovce Jostedalsbreen.

jostedalsbreen popis vyletu

ledovcovy splaz jostedalsbreen

Údolí od ledovcového splazu s jezerem Nigardsbrevatnet.

udoli ledovcoveho splazu s jezerem norsko

Zastavujeme na večeři a poté přejíždíme do města Andalsnes.

monika sicova


Nejvyšší kolmá stěna Evropy:Trolltindan

Navečer z Andalsnes vyplouváme lodí na rybolov ve fjordu. Úlovky jsou pěkné. Večer si za deště na jednorázovém grilu s dřevěným uhlím grilujeme rybu na autobusové zastávce. Celou jsme ji ale sníst nedokázali.

rybolov v norsku

Vystoupali jsme silničkou Trollstigen do sedla pod horou Bispen 720 m, odkud jdeme na horní okraj stěny Trolltindan, vzdálený jen 5 km ale ve výšce 1 500 m, tedy 780 m vzhůru.

dobrodruzna silnice trollstigen

vystup na trolltindan

trolltindan norsko

nejvetsi kolma stena na svete trolltindan

Počasí nepřeje krásným výhledům na vrcholky hor a ani do údolí, stále již několikátý den prší a jdeme mlhou. Konečně přicházíme na okraj kolmé stěny ale mlha znemožňuje výhled. V okamžiku, kdy se mlha částečně rozestupuje, je vidět silnici a řeku v údolí 1 500 m pod námi. Pociťujeme mírnou závrať a k okraji přistupujeme velmi opatrně - raději „po čtyřech“.

vyhled norsko trolltindan

mlha v horach norsko

jezero cestou na trolltindan

Při naší expedici v roce 2017 jsem se na Trolí stezku vydal autobusem a tentokrát nám počasí přálo. Podívejte se na fascinující výhled z vrcholu hory či na krátké video z celého treku na Trollveggen.


Ráj pižmoňů v národním parku Dovrefjell

Poslední oblastí na naší cestě je okolí města Dombas, především národní park Dovrefjell. Vjíždíme do něj autem a dále pokračujeme na kolech.

norsko dovolena bez cestovky

Potkáváme stádo pižmoňů severních, které se zde pase. Nejbližší kus se daří takto vyfotografovat při dodržení bezpečné vzdálenosti >200m.

norsko pizmon

Národní park má divoký ráz a je oblkopen vysokými horami. Je protkán i mnohými turistickými trasami a tak si každý může vybrat dle požadované náročnosti.

národní park dovrefjell

Norsko je místem, které mě opravdu okouzlilo a řekl jsem si, že se na do něj chci ještě jednou vrátit. Ale tentokrát lodí. Tento svůj záměr jsem znovu realizoval v r.2017, kdy jsme navštívili město Bergen, Geirangerfjord, stěnu trolů i ledovcový splaz Bodalsbreen a další zajímavá místa.

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Zimní offshore plavba u Kréty 1-2/2015

Zimní offshore plavba u Kréty 1-2/2015

Zimní 10-ti denní dobrodružná náročnější plavba s nočními etapami Egejským mořem v délce 352 nautických mil splnila očekávání posádky o pořádném jachtingu v drsnějších podmínkách. Kapitáni se zkušenostmi z Jadranu tak zažili bouři z Libie, která s sebou přinesla saharský písek. Plavba na ostrov Théra (Santorini) byl tak ve znamení hrubého moře, kdy někteří členové posádky nechodili odpočívat ani do kajuty a trávili veškerý čas na palubě lodi. Další pevninou, na kterou jsme vystoupili byl ostrov Milos a město Sitia na Krétě. Naše plavba končila opět v přístavu Aghios Nikolaos.


Plavba z Itálie (Salerno) na Maltu 4-5/2010

Plavba z Itálie (Salerno) na Maltu 4-5/2010

Čtrnáctidenní plavba dlouhá přibližně 900 námořních mil začala v Itálii z přístavu ve městě Salerno. Odtud jsme vypluli na plachetnici jižním kurzem Tyrhénským mořem do Messinské úžiny, kterou jsme propluli a pokračovali až na ostrov Malta, kde jsme si užili krásné koupání v Blue Lagoon u ostrůvku Comino. Z Malty jsme pluli západním směrem, jižně obepluli Sicílii a dále nastoupili téměř východní kurz, který nás zavedl do souostroví Lipari. Zde jsme si prohlédli činné sopky na ostrově Vulcano a navštívili i sopku Stromboli na stejnojmenném ostrově. Následně jsme směřovali severním kurzem na ostrov Ischia a vrátili se zpět do Salerna.


Vánoce na Jadranu 12/2008

Vánoce na Jadranu 12/2008

Zimní Jadran nás přivítal drsnými a chladnými vodami. Foukal nám vítr do 27 uzlů a já tuto plavbu po Chorvatsku využil především k testování Elektronického lodního deníku z vlastního vývoje. Naše trasa vedla z Šibeniku na ostrov Vis, Žirje, Kornati, Dugi Otok a zpět. Záznam trasy si lze prohlédnout na mapě.