7denní skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C.
1.5. - 11.5.2025
Plavba z Molde kolem norských břehů za polární kruh do Bodo v délce 420 NM. Společně se vydáváme do kraje malebných rybářských vesnic, fjordů a ledovců. Na vrcholcích hor pozorujeme sníh a vychutnáváme si divokou přírodu formou expedic.
Autor: Tomáš Kůdela
1. den - čtvrtek kdy přicházi na loď posádka nás vítá chladně a deštivě. Měli jsme odpoledne začít nákupem potravin, ale je 1. máj a obchody jsou zavřené. Zítra se nákupem zdržovat nebudeme, protože posádka dovezla dost zásob sebou a hned ráno vyplujeme dokud bude pro nás příznivý vítr.
2. den - A tak jsme také udělali. V pátek ráno opouštíme marínu v Molde a vyplouváme. Ven z flordu se tlačíme proti větru 6Bf na motor na otevřené moře. Na moři stáčíme na severovýchod a pokračujeme na zadoboční vítr 6-7Bf přes oblast Hustadvika, nebezpečnou množstvím skalisek pod vodou.
Moře je zvlněné a vybírá si u některých daň ve formě mořské nemoci. Doplatil na to i kbelík, který při nabírání vody z moře se vysmekl a moře jej pohltilo. Kbelíkem to neskončilo, v průběhu plavby přestává fungovat windmetr (přístroj na měření síly a úhlu větru).
Prakticky trvale prší, prostě jak já říkám je norsky. Večer po 52 námořních mílích, dobře promočeni, přistáváme v Kristiansundu. Zde zůstáváme do dalšího dne a realizujeme nákup zásob pro další plavbu.
3. den - V sobotu mne posádka tahá na stěžeň abych opravil windmetr. Předpokládal jsem proniklou vodu v konektoru připojení senzoru na vrcholu stěžně, ale ten byl suchý. Tak mne spouštějí dolů bez úspěchu. V lodním skladu dílů mám však náhradní senzor a tak se s ním vydávám opět vzhůru na stěžeň. Oprava se zdařila a přístroj zase ukazuje jak má. Vše co se děje je k něčemu dobré, a tak jsem mohl zkontrolovat na stěžni zda není něco poškozeno z pevné takeláže (pevně instalovaná ocelová lana), především její stav u zalisování do koncovek. Neshledal jsem žádnou známku poškození a tak se mi bude plout klidněji.
Ihned po obědě vyplouváme, etapa bude zase krátká, protože použitelný vítr pro náš kurz bude jen do večera.
Vítr se rychle mění a tak i chvílemi startujeme motor, když zavládne bezvětří, které následně vystřídá vítr 25 uzlů z předoboku. Tyto změny nás provázejí celou dnešní etapu. Na navtex přichází varování před večerní bouří, tak celkem spěcháme, abychom včas zakotvili v dobře chráněné zátoce. V průběhu dneška se začal objevovat další problém, začíná náhodně vypydávat obraz na displeji u kormidla, kde vidíme naši polohu na mapě a také zde máme obraz profilu dna z dopředného sonaru. Hledám příčinu problému a nakonec smutně konstuji, že porucha je v samotném displeji, respektive se zbláznilo dotykové ovládání a displej se tak sám vypíná a zapíná, přepíná si nastavení.
Nakonec v průběhu, kdy zajíždím do zátoky zakotvit se zblázní úplně a kotvím tedy bez pohledu na mapu a bez dopředného sonaru, tak jako kdysi, když jsem se běhal od kormidla dívat na navigaci na notebook do salónu.
Na noc nám zátoka poskytuje dobrou ochranu, kotva se výborně hned napoprvé chytla a daří se i večerní rybolov tresek.
4. den - neděle. Předpověď větru na další dny není pro nás příznivá. Přichází další varování před bouří v oblasti, kde se nacházíme a kudy potřebujeme dále plout. Bouře by měla udeřít v pondělí brzo ráno. Proto využijeme dnešní den na krátký postup vpřed. Vítr se rychle mění z praktického bezvětří až k poryvům 23 uzlů, tak jak přicházejí mraky s přeháňkami. Jeden mrak přinesl i kroupy a mrazivý vítr. Večer doplouváme do dobře kryté zátoky Sandnesvagen s jedním návštěvnickým pontonem, ke kterému dobře vyvazujeme loď před očekávaným silným větrem, který má nad mořem dosahovat v poryvech 51 uzlů.
5. den - pondělí. Je to vyčkávací den. Vítr sice bude slábnout ale má se stočit a povane od severu proti našemu kurzu. Křižování proti němu ve vlnách s výškou přes 3m mi nedává smysl. Proto jsem naplánoval vyplutí až na úterý brzo ráno, kdy sice ještě povane protivítr, vlny však budou nižší a křižování bude už dávat nějaký význam. Dále odpoledne vítr výrazně zeslábne a ve středu po bezvětří by měl nastoupit pro nás zadoboční vítr. Ten by měl vydržet v následujících dnech. Předpokládám, že většinu z naší trasy uplujeme právě od úterý do čtvrtka v non-stop etapě.
6. den - úterý. Opouštíme přístav v 7:30 místního času a vyplouváme dál podle plánu naší trasy. Silný vítr se už přehnal, zeslábl a otočil se proti nám. Z oceánu přicházejí ještě sice dlouhé ale velké vlny cca 2,5m a to během dopoledne vyřadí 1/3 posádky z provozu díky mořské nemoci. Plachet jsme si moc neužili vítr slábne a naše rychlost na placthy by byla tak 2 uzle. Pouze když se přiblížil mrak s dešťovou přeháňkou, vítr zesílil, plachty jdou nahoru a zase chvíli plachtíme. Jinak plujeme na motorový pohon. Sešeřilo se, v dálce zmizely poslední ostůvky kolem pevniny a máme půlnoc. Slunce je jen kousek pod obzorem a noc proto není tmavá. Zato kormidelník dobře vidí kam pluje.
7. den - středa. Stále pokračujeme severním kurzem, zbytek funkční posádky se střídá ve směnách. Jde o pozorování a kontrolu nastaveného kurzu plavby. V poledne se z oparu vynoří siluety ostrovů. To je náš dnešní cíl. Jsou to ostrovy 20 mil vzdálené od norské pevniny ležící v oceánu na polárním kruhu. Po 174 námořních mílích přistáváme na jednom z nich, ostrově Husoya. Vesnici zde založili rybáři před přibližně 200 roky, aby to neměli tak daleko z pevniny pro dobré úlovky.
8. den - čtvrtek. Ráno za ideálního bočního větru 12-15 uzlů vyplouváme směrem k norskému pobřeží. Dnes je to krásné plachtění, vlny žádné a loď si klidně pluje 8 uzlů. Samozřejmě prší jako skoro každý den této plavby. Odpoledne doplouváme do Holandsfjordu.
Na konci fjordu je ponton k vyvázání lodí a také zde přistává loď přivážející návštěvníky. Silnice sem totiž nevede. Sezóna však tady začíná až od června, tak žádného turistu nepotkáme. U pontonu je akorát uvázaný místní člun, který spojuje nedalekou farmu s civilizací.
Dešťové srážky ustaly, proto se ihned vydáváme obdivovat krásy ledovcového splazu ledovce Svartisen. Co chvíli může začít opět pršet či padnout mlha. Tady nevadí, že je už večer, světlo je až do půlnoci.
Cesta 3km dlouhá vede kolem ledovcového jezera a pak vzhůru po saklách k ledovci.
Na lodi se scházíme k pozdní večeři ve 22 hodin.
9. den - pátek.
Poslední pohledy na ledovec a pak odvazujeme loď a plujeme ven z fjordu. Ledovec na chvíli osvítilo slunce,
ale po půl hodině již plujeme tradičně v dešti a dnes se přidala i hustší mlha. Proplétáme se mezi skalisky
a pokračujeme dále k severu.
Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.
7denní skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C.
Kurz pro zájemce o získání vlastního kapitánského průkazu C – Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal). Kurz završený zkouškou z ověření praktických znalostí dle metodiky MDČR. Pluli jsme kolem italských břehů od Říma k ostrovu Elba a zpět se zastávkami na kotvě i v přístavech. Vyzkoušeli jsme si práci ve směnách a nechyběly ani teoretické informace.
Než si půjčíme auto a vyrazíme na road trip Islandem na vlastní pěst, odpočíváme v Reykjaviku v termálních koupalištích a dále pokračujeme po vyhlášených místech Islandu, která by měl každý turista vidět. A jaká to jsou? Vrak letadla Douglas DC-3 Dakota, 62 m vysoký vodopád Skógafoss a jednoznačně cesta po Zlatém okruhu. Ten tvoří národní park Pingvellir se zemskou puklinou, Geysir a mohutný vodopád Gulffoss. Jedním z nejkrásnějších míst Islandu jsou jednoznačně Čarodějné hory. A co by to bylo za dovolenou na Islandu bez návštěvy vyhlášených geotermálních lázní Modrá Laguna? Hlavním cílem naší expedice se stává ledovec Vatnajökull, kam se vydáváme horskými cestami F, které jsou určeny pouze pro vyšší vozy s pohonem 4x4. Cestu nám komplikují mnohé brody. Až v jednom z nich uvízneme. Nejbližší osada je vzdálena 20 km a tak si musíme poradit sami… Podaří se a naše cestování završíme u jednoho z nejkrásnějších úkazů Islandu - ledovcového jezera Jökulsárlón. V reportáži o Islandu naleznete mapu se souřadnicemi nejzajímavějších míst společně s fotografiemi a radami na cestu autem.