TK - reportáž

Přeplavba z Říma na Krétu:

3.4. - 19.4.2014

Realizovali jsme 16denní dobrodružnou náročnější přeplavbu z Říma na Krétu s několikadenními non-stop etapami Tyrhénským a Jónským mořem v délce 880 nautických mil.
Trasu jsme si zpestřili zastávkami na ostrově Ischia v termálních lázních, vystoupali jsme na činnou sopku Stromboli a prozkoumali skalnatý ostrůvek Strombolicio. Propluli jsme Messinskou úžinou a nakonec navštívili řecký ostrůvek Kithira.

Naše plachtění začalo nedaleko Říma v marině Nautilus.

Podívej se na film z expedice.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha

Obsah:

ITÁLIE NA PLACHETNICI
Servis lodi u Říma a problém s vyjetím z mariny
Plavba na Isola Di Ponza
Ischia - termální prameny a fumaroly
Člen posádky přes palubu!
Výstup na Stromboli na vlastní pěst
Je Strombolichio nedobytným ostrůvkem?
Proplouváme Messinskou úžinou

ŘECKO NA PLACHETNICI
Kythira: vstupní bod do Řecka
Kréta: městečko Chania
Plavba na ostrov malomocných a do Ag. Nikolaos na Krétě

Jaké to vlastně bylo:

Jako již standarně před plánovanou plavbou bude probíhat technická údržba.

Servis lodi u Říma a problém s vyjetím z mariny

Loď OCEAN JOURNEY je vytažená z vody a bude na ni aplikován nátěr "antifouling". Dále musím nechat opravit převodovku, protože do oleje pronikala voda.

Po vytažení z vody se ukázalo, že je třeba ještě proti korozi ošetřit kýl. A tak práce přibývá a já jen doufám, že se podaří vše dokončit do čtvrtka, kdy se s posádkou nalodím a vyplujeme kolem Itálie do Messinské úžiny a dále Jonským mořem až na Krétu.

3.4.2014 čtvrtek - po nalodění 4 členů posádky jem zkontroloval provedené servisní práce. Zjistil jsem, že při zpětné montáži motoru technici zapoměli zapojit kabel k alternátoru. Při spuštěném motoru by se pak nenabíjely akumulátory a startovací akumulátor by byl vlastně chodem motoru vybíjen. Po určité době bychom nebyli schopni nastartovat motor. Než bych tuto závadu reklamoval raději si kabel připojím sám.

nautilus marina rim

4.4. pátek - ráno se chystáme vyplout. Plavba ale začíná dobrodružně již od samého začátku. S lodí nemohu z maríny vyjet. Březnová povodeň nanesla do koryta řeky Tibery bahno a kýl se do něj zaryl. Po dvou hodinách byla loď za pomoci remorkétu z bahna uvolněna a mohli jsme vyplout na moře.

Plavba na Isola Di Ponza

Vyplouváme z Nautilus mariny na etapu v délce 70 NM. Naším cílem je ostrov Ponza, největší z italských Pontinských ostrovů. Zpočátku vál příjemný vítr o rychlosti 15 uzlů, v půlce etapy však zcela utichl a dále jsme pluli na motor.

posadka rim kreta

Na konec se přidal i déšť. Po půlnoci házíme kotvu u ostrova Ponza a chystáme se na odpočinek.

veronika kudelova

Výborně se osvědčuje nedávno instalované nezávislé topení, které přijemně vytopí loď a významně přispívá k rychlému usušení oděvů.

Ischia - termální prameny a fumaroly

Sobotní etapa o délce 48 NM nás vede ostrovu Ischia, který je sopečného původu. Zde přistáváme v marině Casamicciola.

plavba na ostrov ponza

Dopoledne se věnujeme nákupu k doplnění zásob na další plavbu a odpoledne trávíme koupáním v ještě dosti studeném moři. Vyhlášené termální lázně tohoto ostrova se zde otvírají až v květnu a zavírají v říjnu. Vyhlášené Poseidonovy zahrady se nám tak podařilo navštívit při naší další expedici.

plachetnici po italii

ischia koupani v mori

teple prameny na italske ischie

Ale ani teď se nechceme vzdát. Zastavujeme místního taxikáře, který nám nakonec pomohl najít otevřené lázně u pláže Lido di San Montano.

termalni dovolena ischia

Teprve se sice připravují na sezónu, ale už mají v provozu několik bazénků s horkou vodou.

ischia termalni ostrov

Nastává večer a my se vracíme podél pobřeží z termálů do maríny na loď.

ischia

na jachte italie

ischia

Tak a už jsme došli zpět do mariny Casamicciola. Ráno vyplujeme dál.

marina casamicciola ischia

Člen posádky přes palubu!

V pondělí ráno opouštíme Ischii a plujeme jižním kurzem k ostrovu Stromboli. Čeká nás 132 NM. Sotva uplyne hodina od vyplutí, zažijeme v reálu situaci „muž přes palubu“ v podobě mé dcery, která loď opouští zcela nečekaně. Jak se to stalo? Nabírala vodu do kbelíku na opláchnutí paluby. Kbelík, jehož lanko si omotala kolem ruky hodila z boku lodi. Pluli jsme rychlostí 8 uzlů a kbelík prudce nabral vodu a doslova ji katapultoval do vody. Paradoxní je, že jsem si toho vůbec nevšiml, kdyby mě neupozornil další člen posádky. Verču jsme vylovili a vše dobře dopadlo. Bylo to pro mne opět připomenutí, že v noci musíme používat harnesy i se světly, protože jinak bychom člověka, který letí přes palubu neměli šanci najít.

Manévr MOB „muž přes palubu“ jsem od této chvíle začal pravidelně zařazovat jako součást plaveb. Při podzimním jachtingu kolem Kréty jsme si ho vyzkoušeli s praktickou ukázkou, kdy partnerka v záchranné vestě skočila do vody. Jak dlouho myslíte, že uvidíte člověka vypadlého z plauby lodě?

Výstup na Stromboli na vlastní pěst

Po 21 hodinách plavby, v úterý v 5 hodin ráno, vyhazujeme kotvu na mělké vodě (cca 10 m) u břehu Stromboli. U ostrova chybí jakákoli zátoka a kotvení je tak možné pouze na otevřeném moři.

jak jsme pluli na stromboli

Posádka se vydává na vrchol hory pozorovat erupce a já zůstávám na lodi na kotvě. Kudy bez průvodce na Stromboli si přečtěte v reportáži Přeplavba z Kréty do Říma 4-5/2015.

Při výstupu na Stromboli musí překonat výškový rozdíl 940 m, proto je třeba počítat se 4-5 h na výstup. Pro vzájemné spojení mezi lodí a výstupovou jednotku na jeden z Liparských ostrovů používáme radiostanice.

vystup na sopku stromboli

Nutno dodat, že výstup na sopku bez průvodce není dovolen a hrozí pokuta až 500 EUR/osobu. Přesto je pro dobrodružnější povahy tento výstup lákavější. Posádka však měla namále. Po cestě je zastavil místní průvodce a seismolog a nechtěl jim umožnit pokračovat ve výstupu. Naštěstí Miloš z posádky hovoří plynně italsky a přesvědčil je, že je také vulkanolog a horský vůdce a že mají v batohu přilby a dýchací přístroj. Průvodce jim uvěřil a posádka mohla pokračovat.

italie stromboli

Stromboli posádku nezklamala a oni tak mohli pozorovat několik erupcí. Z vrcholu je úchvatný pohled do kráteru, ze kterého se ozývá dunění a tryskají dusivé plyny doprovázené výrony lávy a létajícími kameny.

italie stromboli dovolena

bez pruvodce na vrcholom stromboli

Odpoledne se vrátila posádka zpět na loď.

Je Strombolichio nedobytným ostrůvkem?

Ještě před západem slunce plujeme prozkoumat malý skalnatý ostrůvek Strombolichio vzdálený necelou míli od našeho kotviště.

strombolichio na plachetnici

Na první pohled vypadá nedobytně. S Milošem z posádky plujeme na dingy k ostrůvku a jsou u něj schody! Vystupujeme až k majáku a užíváme si výhled do krajiny.

reportaz rim kreta strombolichio

italie na plachetnici dovolena

Proplouváme Messinskou úžinou

Vytahujeme kotvu a vzdalujeme se od sopky Stromboli. Směřujeme do Messinské úžiny.

sopka Stromboli

Plavbu jsme si načasovali tak, abychom pluli společně s proudem ze severu na jih.

messinska uzina italie

Poslední naší zastávkou až proplujeme úžinou bude italské město Reggio di Calabria, kde doplňíme zásoby na nadcházející etapu přes Jónské moře, kterou odhaduji na 4 až 5 dní plavby, což závisí na větru, který nám bude foukat.

Messinská úžina spojuje Tyrhénské a Jónské moře. V nejužším místě má úžina šířku 3,5 km.

kondicni plavba messinskou uzinou

Úspěšně jsme doplnili zásoby a dali sbohem Itálii, jsme přijemně hnání zadobočním větrem 15 kn. Pátek i sobota ubíhá pěkně rychle při rychlosti lodě kolem 7 kn. V sobotu, po západu slunce, vítr utichá a nastává bezvětří. Předpověď neslibuje ani další den vítr a tak zbývajících 97 NM poplujeme na motor. V neděli odpoledne se na obzoru začíná objevovat náš cíl této etapy ostrov Kythira.

ostrov kythira recko

Kythira: vstupní bod do Řecka

Na Kythiru doplouváme po 340 NM z Reggia. Z lodi spouštíme vlastní kotvu a zádí se vyvazujeme k nábřeží, protože zde nejsou mooringy.

kythira vyvazani lode

Na večeři jdeme do blízké taverny.

recky ostrov kythira

nocni kythira

Pondělní ráno nás vítá silným deštěm a větrem. Včerejší způsob vyvázání vyhodnocuji jako nebezpečný, neboť vítr tlačí do boku lodi. Odvazujeme se, vytahujeme kotvu a připlouváme k nábřeží bokem. Boční vyvázání se také po několika hodinách ukazuje jako nevhodné, protože v zátoce je vlnění a proudy, které loď střídavě značně rozkmitávají a po chvíli nevydrželo záďové lano, které se přetrhlo. Přejíždíme s lodí do zátoky na kotvu a je klid.

recko na plachetnici dovolena

recko plachetnice ka kotve

Kythira je pro nás vstupním bodem (port of entry) do Řecka, proto musím vyřídit vstupní formality. Nejdříve navštěvuji port police a je po mně požadován řecký dokument „tranzit log“, který nemám. Musím si ho zakoupit na místním úřadě (který je vzdálen 4 km) ve městě a následně se s ním vrátit do kanceláře přístavní policie. Venku řádí průtrž mračen. Nakonec se sám policista nabízí, že mě tam sveze autem. Za jeho přítomnost jsem velmi vděčný, protože komunikace na místním úřadě na mě dělá dojem, jako by tuto záležitost řešili poprvé. Díky jeho pomoci trval tento maraton pouze 3 hodiny.

dovolena na ostrove kythira

Odpoledne konečně ustal déšť a lze obdivovat nádheru tohoto ostrova.

kythira recko na plachetnici

kythira majak

Kréta: městečko Chania

V úterý ráno ve čtyři hodiny místního času opouštíme Kythiru. Je jasná noc a my plujeme vstříc novému dni, který začíná nádherným východem slunce z horizontu klidné vodní hladiny. Je bezvětří a nás pohání bohužel jen motor.

vychod slunce nad morem

Po rozbřesku míjíme neosídlený ostrůvek Andikithira.

plavba ostrov andikithira

recko dovolena na lodi

Plujeme jižním kurzem na Krétu a potkáváme kontejnerovou loď.

kontejnerova lod

Před Krétou se před námi z moře vynořeje ponorka, která pluje v ponorkové cvičné oblasti, jak zjišťuji z mapy.

cvicna oblast ponorka

Příprava jídla vrcholí právě při přistání na Krétě ve městě Chania, kde se zádí vyvazujeme přímo před tavernou. Cesta byla dlouhá 68 NM.

priprava jidla na jachte

Na více fotek především benátské a turecké architektury Chanii se můžete podívat v naší reportáži: Přeplavba z Kréty do Říma 4-5/2015.

chania kreta

kreta dovolena na plachetnici

Chania je nádherná malebná část Kréty, kterou určitě doporučuji navštívit.

chania dovolena

ulicky chania

kreta chania ulicka

plavba z rima na kretu

Plavba na ostrov malomocných a do Ag. Nikolaos na Krétě

Další dva dny plujeme k východnímu okraji Kréty se zastávkou v Heraklionu. Jsem překvapen velkou odlišností podmínek na moři od předpovědi založené na modelu GRIB. Především se střídá praktické bezvětří s prudkým rozfoukáním větru během minuty.

kondicni plavba recko

Čtvrtek 17.4. byl na vítr bohatý a v poryvech jsme dostávali z boku vítr o síle až 40 uzlů. Konečně pořádně jachtíme.

kondicni plavba kreta

Večer zastavujeme na kotvě v zátoce Spinalóngas u ostrova malomocných. Odkud povede naše poslední a zároveň nejkratší etapa do mariny v Ag. Nikolaos. Zátoka je rozlehlá a s hloubkou 3-7 metrů s písečným dnem. Je to ideální místo pro klidné a bezpečné kotvení. Navíc malá hloubka vody způsobuje její rychlé prohřívání a i v tomto chladném období byla voda přijemně teplá pro koupání.

V pátek 18.4.2014 nastává nejkratší etapa pouhých 8NM a doplouváme do cíle této plavby. Kocháme se nádhernými pohledy na hornaté břehy východní části Kréty.

spinalonga

ostrov spinalonga

Poslední den naší plavby vyplouváme ze zátoky Spinalonga s směřujeme do mariny ve městě Agios Nikolaos, kde se definitivně vyvazujeme.

plavba do agios nikolaos

Odpoledne se připravujeme na odlet domů.

marina agios nikolaos

marina kreta

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Chorvatsko - s miminkem na palubě 5-6/2012

Chorvatsko - s miminkem na palubě 5-6/2012

Plavba po Jadranu s 13 měsíčním synem. Tentokrát jsem spaní batolete na plachetnici vyřešil houpací sítí Yayita v salónu. Syn zažívá svou první mořskou nemoc a není se čemu divit v jugu o síle 35 knt. Jinak si jachting užívá. Plavba je náročnější ale především pro nás, vzhledem k nepřetržitému dozoru nad batoletem. Trasa plavby byla uzpůsobena plavbě s miminkem, nakonec vedla oblastí: Dugi otok, Žut, Kornati, Žirje, Korčula a zpět do mariny v Sukošanu.


Podzimní offshore jachting v Tyrhénském moři 10/2013

Podzimní offshore jachting v Tyrhénském moři 10/2013

11-ti denní dobrodružná adrenalinová plavba s několikadenními non-stop etapami Tyrhénským mořem spojená s kurzem jachtingu a praktickou zkouškou nutnou pro získání vlastního kapitánského průkazu MDČR. Vypluli jsme z Říma směřem ke Korsice a obepluli její západní pobřeží. Navštívili jsme starobylé město Bonifacio, které stojí na vápecnovém útesu a nabízí nádherné výhledy. Právem bývá označováno jako jedno z nejfotogeničtějších míst na Korsice. Dále jsme plachtili na ostrov Ischia a zpět do Říma.

Přečtěte si článek , který vyšel v časopise Yachting revue 3/2014. Plavba kolem Kréty je „jiná káva“než letní rekreační plavby. Naleznete zde mimo jiné informace o místech, kde jsme kotvili společně s jejich souřadnicemi.


Z Lisabonu přes Biskajský záliv 3/2017

Z Lisabonu přes Biskajský záliv 3/2017

11denní zdokonalovací přeplavba v délce 930 NM z Lisabonu kolem Portugalska a dále přes bouřlivý Biskajský záliv do Brestu byla zaměřena nejen na střídání hlídek na směnách, ale i plánování trasy a plavbu v přílivových vodách. Posádku jsem vedl ve větru o síle 48 uzlů a oni tak měli možnost získat zkušenosti na moři, na které by se sami nevydali.

Přečtěte si článek , který vyšel v časopise My Boat 9/17. Pořekadlo, když se daří, tak se daří asi znáte. A tahle plavba toho byla důkazem. Nejdříve jsem dostal e-mail z mariny, že v důsledku špatného počasí došlo k poškozené mé lodě. V marině nás vyšetřovala policie a v průběhu plavby přišla žádost o odstoupení z posádky…