Plavba z Trondheimu na ostrov Ona, vzdálený ostrov západního norského pobřeží a dále plavba fjordy spojená s rybařením do Andalsnes. Trek s výhledem na Trollveggen (Stěnu Trolů). Nakonec doplutí do Molde.
Co jsme již zažili, přibližují reportáže s množstvím fotografií z našich realizovaných plaveb a výprav. Kde jsme byli lze si prohlížet v libovolném přiblížení na interaktivní mapě.
Plavba z Trondheimu na ostrov Ona, vzdálený ostrov západního norského pobřeží a dále plavba fjordy spojená s rybařením do Andalsnes. Trek s výhledem na Trollveggen (Stěnu Trolů). Nakonec doplutí do Molde.
Expediční plavba z Bodo kolem norských břehů za polárním kruhem až do Trondheimu. Za svitu mírně zapadajícího slunce se vydáváme do kraje malebných rybářských vesnic, na vrcholcích hor vidíme ledovce, ke kterým jdeme a vychutnáme si divokou přírodu formou expedic.
Expediční putování lodí po Lofotech. Pluli jsme a poznávali krásu Lofot jak z lodi, tak především při pěších výletech. Výchozí i cílový přístav byl v Bodø. Poznali jsme ostrovy Værøy, Moskenesøya, Flakstadøy, Vestvågøy, Gimsøya, Hadseløya a Austvågøya. Navštívili jsme rybářské vesnice Sørvågen, Reine, Svolvaer, Vestersand a Henningsvaer
Prázdninové putování lodí po Lofotech s dětmi. Pluli jsme a poznávali krásu Lofot jak z lodi, tak především i při pěších výletech. Výchozí i cílový přístav byl v Bodø. Poznali jsme ostrovy Værøy, Moskenesøya, Flakstadøy, Vestvågøy. Navštívili jsme rybářské vesnice Å, Sørvågen, Reine, Ramberg a Tangstad. Prošli jsme si Lofotr museum v Borg.
Vypluli jsme ze Stjordalu do Trondheimu a tady čekali na použitelné počasí. Za další dva dny plujeme nonstop na sever, protínáme severní polární kruh a přistáváme na Lofotech. Zde nás opět uvěznil vítr a déšť na tři dny. Na závěr doplouváme do Bodo.
Vypluli jsme z Bergenu a zamířili jsme k Alesundu. Dopluli jsme do Norangsfjordu a vydali se na horský trek na horu Slogen. Dále jsme dopluji na malebný ostrov ONA. Propluli jsme oblastí Hustadvika, která je označována za exponovanou a nebezpečnou pro množství skalisek a reefů. Další zastávkou byl Kristiansund kde jsme přistáli v Den ústavy (norsky Grunnlovsdagen), který je norským státním svátkem. Plavbu končíme nedaleko Trondheimu.
Vypluli jsme po řece z německého Greifswaldu a zamíříme k Dánsku. Zastavili jsme se v Sasnitz, navštívili britskou ponorku a pokračovali do Kodaně. Prošli se po městě a další den jsme vypluli na nejdelší etapu až k jižním norským břehům. Byla to rychlá a divoká jízda Skagerrakem - 100NM za 14 hodin. Navštívili město Skudeneshavn nedaleko Stavangeru. Dále jsme pluli do Handargerfjordu kde jsme se vydali na dva horské treky. Plavba nás nakonec po 665 NM dovedla do Bergenu, kde naše plavba končí.
Skiperský kurz v Baltickém moři zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C. Vypluli jsme ze Švédska z Nanashamnu. Bouři střídá bouře a první etapy na Baltu byly poměrně drsné. Za tmy hledáme kryté kotviště mezi tisíci ostrůvky. Vítr nás žene a upluli jsme 170 MN za pouhých 27 hodin ze švédského Kalmaru až do německého Sasnitz. Odtud již poklidně doplouváme do Greifswaldu, kde naše plavba končí.
Sebe poznávací plavba s meditacemi mezi švédskými ostrovy. Na plavbě jsme pracovali s myslí, a to s její vědomou i nevědomou částí. K tomu pomáhalo moře svými vlnami a některé tak vyhnalo z jejich komfortní zóny. Pluli jsme v silném větru rychlostí 9 uzlů ale také v husté mlze, kdy jsme neviděli za příď lodě a blížící se tanker jsme jen cítili díky spálené naftě.
Rodinná plavba s dětmi z Belgie do Švédska.
Autor: Martina Kůdelová
Expediční přeplavba se zastávkami na ostrově Guernsey, francouzském Cherbourgu a Dunkerku. Zažíváme velké přílivy a odlivy s rozdílem 8 metrů, silné mořské proudy a hustou lodní dopravu v kanálu La Manche. Vjezd do přístavu v časovém okně 1 hodina za 12 hodin a průplav mezi skalisky na dvě šířky lodě. Řešení formalit s opuštěním a návratem do schengenského prostoru. Prohlídka francouzské atomové ponorky. Návštěva muzea věnovanému válečné operaci Dynamo.
Zdokonalovací přeplavba Atlantským oceánem v jachtařsky náročnější oblasti. Vypluli jsme z Cascais nedaleko Lisabonu, obepluli jsme Portugalsko až do španělské Coruňa. Dva dny čekáme na vhodné podmínky pro plavbu přes Biskajský záliv. V noci obeplouváme ostrov Ouessant. Je to ostrov mnoha jmen: Ostrov majáků, ale také Strážní ostrov, Ostrov hrůzy, Ostrov mnoha ztroskotání. Doplouváme do Francie do maríny Roscoff. Odtud se vydáváme na blízký ostrov Île de Batz.
Zdokonalovací přeplavba Středozemním mořem a Atlantským oceánem v jachtařsky náročnější oblasti. Propluli jsme Středozemním mořem do Gibraltaru a Atlantským oceánem kolem španělských a portugalských břehů až k Lisabonu. U Gibraltaru jsme zažili díky vlivu úžiny zesílení větru až 9Bf v Gibraltar strait. S napětím zda na loď nezaůtočí kosatka opouštíme Gibraltar a vyplouváme do Atlantiku. Procvičíli jsme si střídání hlídek, plánování přeplavbové trasy s využitím meteorologických dat (weather routing).
Přeplavba s dlouhými několikadenními etapami a několika zastávkami. Přepluli jsme Tyrhénské moře na Korsiku, dále Baleárské moře na Malorku a ostrov Cabrera a nakonec jsme dopluli do španělského Alicante. Při plavbě jsme získávali další zkušenosti v náročnějších podmínkách. Prakticky jsme prováděli střídání hlídek, plánovali přeplavbovou trasu s využitím meteorologických dat (weather routing) což z pohledu francouzské pobřežní stráže vypadalo, že plujeme přímo do bouře. Vysvětlil jsem jim, že než se do bouře dostaneme, bouře zeslábne a my využijeme příznivý vítr abychom dopluli do cíle dříve než přijde bouře další.
Skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C – Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal) se zastávkami na kotvě i v přístavech. Pluli jsme tyrhénským mořem v oblasti Říma, navštívili jsme ostrov Giglio u kterého kdysi ztroskotala Costa Concordia, marínu Riva di Traiano. Návrat do cíle je napínavý do poslední chvíle není jasné, zda se moře uklidní natolik, že bude vjezd do cíle možný.
Přeplavba z Itálie od Říma na Korsiku do Bonifacia, dále na Sardinii a návrat k Římu. V silném protivětru křižujeme ke Korsice, přečkáváme na kotvišti než podmínky dovolí proplout do Bonifacia. Přeplouváme na Sardinii. Budí nás kotevní alarm, vítr zesílil a vlečeme kotvu. Závodíme s časem abychom přepluli ze Sardinie k Římu dříve než nás dožene bouře a nemohli bychom vplout do přístavu.
10denní sebe poznávací meditativní plavba v Tyrhénském moři. Plavba s dlouhými úseky otevřeným mořem nám dala možnost více se ponořit do svých pocitů díky nedostupnosti okolního světa a mobilních sítí. Tím jsme mohli více nerušeně pracovat se svou myslí a získávat jasnější vhledy do svých skutečných potřeb.
Skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C – Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal) se zastávkami na kotvě i v přístavech. Kurz byl zaměřen především prakticky. Součástí kurzu byla i plavba v noci a v 2. části kurzu plavba ve směnách.
16denní přeplavba vedoucí nejdříve z Říma na Sardinii, kde jsme poznávali její vnitrozemí. Další etapa vedla na Sicílii a odtud na Liparské ostrovy. Zde jsme si prohlédli kráter na ostrově Vulcano, navštívili ostrov Lipari a v noci se dívali na erupce sopky Stromboli. Následovala plavba k Neapoli s cílem na ostrově Ischia v termálních lázních. Závěrečnou etapou přes ostrov Ponza zpět do Říma jsme po uplutých 776 NM kruh uzavřeli.
Kurz pro zájemce o získání vlastního kapitánského průkazu C – Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal). Kurz završený zkouškou z ověření praktických znalostí dle metodiky MDČR. Pluli jsme kolem italských břehů od Říma k ostrovu Elba a zpět se zastávkami na kotvě i v přístavech. Vyzkoušeli jsme si práci ve směnách a nechyběly ani teoretické informace.
Přeplavba z Itálie od Říma na Korsiku do Bonifacia, obeplutí západních břehů Korsiky, zastávka v Calvi a návrat k Římu. Byla to přeplavba s dlouhými etapami až 48 hodin a několika zastávkami v plánovaných místech. Přepluli jsme Tyrhénské moře směrem na západ a směrem na východ. Plavba zaměřená na získání dalších zkušenosti v náročnějších podmínkách.
7denní skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C.
Rodinná prázdninová plavba od Říma na Sardinii s koupáním v zátokách a výlety na břehy Sardinie.
Bezvětří a klidná mořská hladina přinesla úžasné pohledy i pod hladinu na stádo delfínů, které plulo s námi. Plujeme Tyrhénským mořem ze Sardinie do Itálie.
16 dní na lodi při plavbě v délce cca 800 NM z Říma přes Ponzu na Ischii, dále na Liparské ostrovy, Sardinii a zpět do Říma. Přeplavba s dlouhými i vícedenními etapami a několika zastávkami v plánovaných místech. Přepluli jsme Tyrhénské moře různými směry.
S Rebekou naší dcerou, které bylo 14 měsíců, jsme poprvé na lodi. Začínáme ji zvykat si na plavbu. Nejdále jsme se s ní vydali 60 NM od Říma na ostrov Ponza. Nakonec má za sebou svých prvních 214 NM.
16denní přeplavba z Athén do Říma v délce cca 900 NM.
Z důvodů komplikaci souvisejících s vládními nařízeními ohledně pandemie COVID-19 a možné nařízené karantény je přidáno 7 dní navíc oproti původnímu plánu. To nám nakonec umožnilo v Itálii podniknout navíc několik delších zastávek u ostrovů.
Z Rhodosu po řeckých ostrovech až do Lavria u Athén nám dala všem pořádně zabrat. Plavba kolem tureckých břehů proběhla za doprovodu vojenské lodi a dále nás čekalo opět křižování do zálivu Kamari na ostrově Kos. Ostrov Astipálaia nám poskytl bezpečnou zátoku před další plavbou. Navštívili jsme ostrov Santorini (Thíra), kde více než ostrov samotný jsme vnímali jeho opuštěnost turisty. Na trase z ostrova Syros dochází k fatálnímu poškození lodi. Kontaktujeme pobřežní stráž a měníme cíl naši plavby. Po přistání jsem jako kapitán plavidla zbaven dokladů a tím de facto uvězněn na ostrově.
Vyplouváme na 12 dní od Athén z města Lavrion ke Krétě se zastávkami v nádherných zátokách. Bojujeme s větrnými poryvy u jižního pobřeží Kréty. Proplouváme rozzlobené moře (angry sea) až na ostrov Rhodos.
Letní plachtění po Kykladach. První vycestování po restrikcích způsobených nákazou Covid-19. Konečně zase na lodi.
I když tato plavba byla pojata jako kurz, část posádky
tvořili lidé, kteří již kapitánský průkaz mají. Potřebovali si
oživit jachtařské znalosti a více potrénovat manévry. Jiní
usilovali o praktickou zkoušku pro získání vlastního kapitánského průkazu C -
Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal).
Plavba začala poměrně drsně a poryvy větru o síle 42 knt daly i zkušeným kapitánům
pořádně zabrat. Zaměřili jsme se především na trénink manévrů s lodí (např. kotvení, práci
s plachtami a spinakrovým pněm, obraty s lodí proti větru a stoupání či trénink MOB).
Čas nám zbyl i na individuální poznávání ostrova Ios. Přes sněhobílé město Chora
s modrými kopulemi jsem dojel na skútru až na sever ostrova. K místu Plakoto, kde je údajně Homérova hrobka.
Řecko patří k oblastem, kde je poměrně větrno a toto se nám potvrdilo i při plavbě po romatických místech Jižních Kyklad. Poháněni větrem některé ostrovy severně od Kréty obeplujeme, u některých se zdržíme. Vítr o síle 30 uzlů není na této plavbě výjimkou a posádka si užívá plavbu plnou adrenalinu. K zastávkám na kotvě využíváme málo osídlená místa se zastávkami na koupání a výstupy na pevninu. Navštěvujeme ostrovy Folegandros, Ios, Schóinousa a na přání posádky plujeme na ostrov Thíra, která patří k velmi oblíbeným turistickým cílům.
Průchod soutěskou Kourtaliotis na Krétě. Vydáváme se po proudu řeky Megalo Potamos až k moři na pláž Preveli.
Hlavní úsek této plavby je přeplavba Středozemním mořem z Malty na Krétu. V Řecku jako kapitán lodi musím řešit klasické úřednické kolečko plné papírování. Novinkou je registrace a zaplacení poplatku TEPAI. Pak už nám nic nebrání v pohodovém plachtění. Objevujeme nádherný ostrůvek Gramvousa, který je náramně podobný Karibiku. V Rethymnu vám doporučím místo na výbornou večeři a užíváme si i výlety po Krétě. Navštěvujeme poustevnu, kostel ve Spili a nádherné místo Preveli, které nás neokouzlilo svou pláží, ale hlavně řekou, do které jsme se vydali na canyoning na vlastní pěst. Plavba končí velmi nepohodlým vyvázáním v marině v Heraklionu.
Letní etapy ve Středozemním moři jsme zahájili ve španělské Cartageně. Cartagena ležící na jihu Španělska se nám představila úchvatným historickým jádrem a úzkými uličkami. Představovala tak ideální místo pro start rodinné plavby na ostrov Formentera na který jsme křižovali. Zde jsme si užili koupání v zátoce i procházku po útesech. Dalším cílem byl ostrov Cabrera, který je součástí národního parku a je považován za ráj Středomoří. Nenechali jsme si ujít ani Modrou jeskyni (Cova Blava), pozorování všude přítomných ještěrek a výlet na hrad. Plachtíme i na Mallorku, která nás překvapila nádhernými plážemi a zátokami, kde jsme byli jedinou lodí. V Palmě jsme vyměnili posádku a pluli kolem severního pobřeží Menorky. Na přání posádky navštěvujeme i civilizovanější zátoky. Na Menorce ve městě Mahón objevujeme úžasné tapas z plodů moře, ryb i masa. 2 dny a 2 noci plujeme na Sardinii, která představuje nádherné místo pro dovolenou s dětmi. Z plavby na Maltu již reportáž nevznikala, můžete si ale zobrazit podrobnosti o propluté trase.
11denní plavba z portugalského Cascais Gibraltarem do španělské Cartageny.
Před započetím plavby probíhají na lodi dokončovací práce. Nechal jsem zde aplikovat antifoaling a dále vyměnit lukny, do kterých již zatékalo.
Samotná plavba také nezačíná zrovna jednoduše - musím řešit vážný problém. Jeden člen posádky odmítá plnit své úkoly…
Za plavby přichází další potíž, kterou je zaseknutý rolfok. Nakonec se nám ho podaří uvolnit a plavba probíhá dál v novém uspořádání v tříhodinových cyklech.
Obeplouváme mys Sagres a vzhledem k problémům v posádce se přetlačujeme s vlnami a silným protivětrem a míříme přímo do Gibraltaru do mariny Alcaidesa. Zde se situace uklidní. Mé kroky směřují do Ocean Villiage i do Old town. Hlavním cílem se ale stává Gibraltarská sklála s
proslulými opicemi. Několikadennní etapa vede Středozemním mořem do Španělského letoviska Almerimar. Krásným závěrem plavby je prohlídka města Cartagena, jehož
historická část určitě stojí za zmínku a okouzlí nejednoho cestovatele.
13denní plavba z francouzského Brestu přes bouřlivý Biskajský záliv a dále kolem Portugalska do Cascais. Plavba nezačíná příznivě. Silný vítr, velké vlny, chlad a neustálé zalévání vlnami u kormidla. Na Navtext přichází zpráva o vypadlých kontejnerech nedaleko naší lodi…
Na plavbě si procvičujeme navigaci se sextantem a plujeme do španělského městečka Camariños. Pokračujeme do mariny ve městě Fisterra, abychom se mohli pěšky vydat na mys Finisterre, kam pokračují
mnozí poutníci po absolvování Svatojakubské cesty. Rybářská tradice
se v přístavu nezapře. Navštěvujeme muzeum rybolovu, kde se nám dostává individuálního výkladu. Stádo delfínů nás doprovází na cestě španělskými vodami. Dílčím cílem trasy je opuštěný ostrov Berlenga, který
je přírodní rezervací s četným výskytem mořských ptáků. Ostrov zaujme svými útesy a krásnou procházkou k pevnosti či majáku. Poslední zastávka proběhne v portugalském rybářském městečku Sesimbra. Plavba končí v marine Cascais
poblíž Lisabonu.
V článku naleznete informace pro jachtaře ohledně kotvení či marin na této trase.
Naše plavba začíná poměrně netradičně. Ještě než vyplujeme k legendární skále Fastnet, která je hlavním cílém naší výpravy, zjišťuji vážnou závadu na vantu, kterou řešíme v Corku. To ale nemění náš záměr a nakonec Fastnet obeplouváme za krásného slunného počasí. Dobrodružství však nekončí. U ostrova Hůrzy se setkáváme s velkými strmými vlnami. Aby překvapení nebylo málo, třináctý den nás z postele tahá pobřežní stráž. Pro klid na duši naši plavbu zakončíme prohlídkou jeskyně na dinghy. Nakonec klidnou plavbou doplujeme do Brestu.
21denní trvající expediční přeplavba z Reykjavíku přes Hebridy a Skotsko do Irska v proměnlivých a drsných podmínkách severní části Atlantského oceánu nám přichystala nejen 5 m vlny, ale i gastronomické zážitky v podobě ochutnávky velrybího masa či tradičního skotského haggis and black pudding. Při plavbě starou vikingskou cestou posádka bojovala s mořskou nemocí, zvykala si na křižování proti větru či se učila základní práci se sextantem. Pluli jsme na Vnější Hebridy. Zde jsme navštívili město Stornoway a Jižní Uist, kde naší pozornost získalo těžiště rašeliny. Komplikací se pro nás staly namotané rostliny na šroubu a tak nezbylo nic jiného, než se potopit do vody o 13°C. Tím to však neskončilo - vítr sílil a dosáhl rychlosti 47 uzlů. Další zajímavostí na naší plavbě bylo město na jihu Irska - Strangford, které leží v okolí chráněné krajinné oblasti Strangford & Lecale AONB a my mohli objevovat přírodní krásy. Nejkritičtějším okamžikem celé plavby však bylo vyplutí z mariny na moře - proti nám se vzdouvaly kolmé stěny vody, já stál u kormidla po kolena ve vodě a naše rychlost klesla na 1 uzel…
Než si půjčíme auto a vyrazíme na road trip Islandem na vlastní pěst, odpočíváme v Reykjaviku v termálních koupalištích a dále pokračujeme po vyhlášených místech Islandu, která by měl každý turista vidět. A jaká to jsou? Vrak letadla Douglas DC-3 Dakota, 62 m vysoký vodopád Skógafoss a jednoznačně cesta po Zlatém okruhu. Ten tvoří národní park Pingvellir se zemskou puklinou, Geysir a mohutný vodopád Gulffoss. Jedním z nejkrásnějších míst Islandu jsou jednoznačně Čarodějné hory. A co by to bylo za dovolenou na Islandu bez návštěvy vyhlášených geotermálních lázní Modrá Laguna? Hlavním cílem naší expedice se stává ledovec Vatnajökull, kam se vydáváme horskými cestami F, které jsou určeny pouze pro vyšší vozy s pohonem 4x4. Cestu nám komplikují mnohé brody. Až v jednom z nich uvízneme. Nejbližší osada je vzdálena 20 km a tak si musíme poradit sami… Podaří se a naše cestování završíme u jednoho z nejkrásnějších úkazů Islandu - ledovcového jezera Jökulsárlón. V reportáži o Islandu naleznete mapu se souřadnicemi nejzajímavějších míst společně s fotografiemi a radami na cestu autem.
23 dní dlouhá expediční přeplavba z norského Bergenu přes Shetlandské a Faerské ostrovy na Island dávnou středověkou vikingskou trasou, při které jsme napluli cca 1 000 NM v proměnlivých a drsných podmínkách severního Atlantského oceánu. Z Shetland navštěvujeme město Lerwick na ostrově Mainland a dále ostrov Mousa, kde se nachází 13 m vysoká věž Musa Broch z doby železné. Cestovatelskou zajímavostí jsou Faerské ostrovy, které byly vyhlášené jako nejkrásnější soustroví na světě a zaujmou především nedotčenou přírodou. Při plavbě na Vestmanské ostrovy potkáváme nejen delfíny, ale i velryby. Podrobného průvodce po Vestmanských i Faerských ostrovech najdete v reportáži. Naše plavba končí v hlavním městě Islandu, Reykjaviku.
Poznávání norské přírody a krás hluboce zaříznutých fjordů do norské pevniny. Plavíme se ze Stavangeru na ostrov Espevaer na západním pobřeží Norska, dále do Hardangerfjordu, kde jsme vystoupali jako první výprava v tomto roce na zasněžené vrcholy nad vesničkou Uskedalen. Túra se ze čtyřhodinové mění na třináctihodinovou. Přečtěte si, co se stalo a proč bylo dobré vzít si z lodi lano… Další výlet je o poznání klidnější. Zamířili jsme k ledovcovému jazyku a jezeru Bondhusvatnet.
Rodinné přeplutí s lodí z německého Greifswaldu do Stavangeru. Se zastávkami v Sassnitz, Kodani a na norském pobřeží. V Sassnitz je výborným tipem na výlet prohlídka vyřazené britské ponorky, kterou jsem chtěl ukázat synovi. Dále plujeme do švédského přístavu Skanor, kde nasedáme s lodí na dno těsně před přístavem. Krizovou situaci se nám nakonec podaří zvládnout, ale vjezd do mariny, kde jsem již byl v minulém roce po tomto zážitku zavrhuji a raději plujeme až do Kodaně. Zde se vyvazujeme v marině Langeline. Po procházce po jejím přilehlém okolí plujeme kolem jižního Norska se zastávkami v malých vesničkách až do našeho cíle - Stavangeru. Zde po 501 uplutých NM se 7 let starým synem a svou partnerkou plavbu končíme.
Plavba a kurz pro zájemce o získání vlastního kapitánského průkazu C – Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal). Kurz byl završený zkouškou z ověření praktických znalostí dle metodiky MDČR. Vypluli jsme z německého Greifswaldu do Sassnitz, kde musíme čelit závadě - selhání motoru při vjezdu do mariny. Posádce tak představuji nejen akutní řešení situace, ale i jednání s policií, která celou situaci vyšetřuje. Odreagovat se jdeme do U-Boot Museum. Jedná se ponorku, která byla zkonstruována pro Britské královské námořnictvo. Dále míříme do Kodaně, kde jsme udělali krátkou zastávku na prohlídku města a sochy Malé mořské víly. Cestou procvičujeme nejen manévry s lodí, ale i strategii plavby a práci s mapou. Největším dobrodružstvím se stává švédský přístav, kde jsme nečekaně uvězněni v marině.
Desetidenní přeplavba z Norska kolem Dánska do Německa. Vypluli jsme z Bergenu, zastavili se na ostrůvku Espevaer a dále pluli do Lysefjordu, jehož skalnaté stěny spadají do vody z výšky přes 1 000 m. Poslední zastávka v Norsku proběhla ve Stavangeru odkud míříme do Kodaně. Při přeplavbě z Dánska se vydáváme k Öresundskému mostu, který točím z paluby plachetnice dronem. Baltským mořem plujeme až do našeho cíle v Německu - do Greifswaldu.
Plujeme se zblízka podívat na Öresundský most spojující Dánsko se Švédskem, konkrétně dánské hlavní město Kodaň se švédským přístavním městem Malmö a já pořizuji unikátní záběry z drona. Most je druhým největším pevným mostem na světě.
Loď jsme nechali v přístavu na ostrově Maloy a odjeli jsme autobusem do Loenu. Z Loenu putujeme pěšky čtyři dny se synem (6 let) a stanem až k ledovcovému splazu Bodalsbreen ledovce Jostedalsbreen a zpět. Výlet nádhernou norskou krajinou měl 45 km.
Další zastávka na plavbě Norskem nás zavedla do městečka Andalsnes, odkud jsme se vydali autobusem po Trolí stezce Trollstigen do sedla mezi horami. Odtud jsme pěšky stoupali dalších 800 m na trase 5 km k nejvyšší evropské kolmé stěně Trollveggen.
Pohodová plavba plná poznávání norské přírody a krás hluboce zaříznutých fjordů do norské pevniny. V Bergenu navštěvujeme rybí tržnici, kde je k sehnání např. i velrybí maso. Poté vyplouváme mezi ostrůvky západního pobřeží Norska do jednoho z nejkrásnějších fjordů v Norsku, do Geirangerfjordu a z paluby plachetnice pozorujeme vodopád Syv Systre (Sedm sester). Plavíme se až na ostrůvek Ona, kterým jsme naprosto okouzleni. Další naše cestování probíhá převážně po pevnině. Autobusem se necháváme vyvézt na Trollstigen (Trolí stezku) a dále vystupujeme na Trollvegen (stěnu Trollů), která představuje nejvyšší horskou stěnu v Evropě. Za tip na výlet určitě stojí i skanzen Sunmore Museum, kde jsou k vidění kopie vikinských lodí, ale i lodě současné. Norský skanzen představuje vesnici tvořenou domečky, které mají střechu pokrytu trávou. Posledním místem, které jsme pěšky navštívili byl ledovcový jazyk Bodalsbreen. Dále plujeme po úchvatných norských řídce osídlených ostrůvcích, kdy je třeba počítat s obtížnou navigací.Přečtěte si průvodce po Norsku.
Přeplavba z německého Cuxhavenu vedla přes ostrovy Helgoland a Düne, které jsou rájem baculatých tuleňů a terejů bílých. Můžete zde ale pozorovat i jiné druhy ptáků. Při našem putování do Norska se však potýkáme se závadou windmeteru a při refování se nám podaří natrhnout hlavní plachtu, kterou musíme ve Stavangeru nechat opravit. Klidu si užíváme př plutí v norských fjordech, obzvláště ve 42 km dlouhém Lysefjordu, nad nímž se nachází skalní kazatelna Preikestolen ve výšce 604 m. Její pozorování od hladiny fjordu je jedinečné. Dále plujeme norskou krajinou a užíváme si úctihodné výhledy a kotvení na místech, kde jsme úplně sami. Naše plavba končí ve městě Bergen.
Rodinná plavba z Bretaně kolem francouzských břehů se zastávkami v městě Roscoff a Cherbourg, kde navštěvujeme vojenskou ponorku Le Redoutable. Při plavbě do Amsterdamu se potýkáme s problémem namotané bóje na lodním šroubu a nutností jít jí odřezat do 9 °C vody. Adrenalin zažíváme i při proplouvání zdymadlem, což představuje moji první zkušenost. Samozřejmě nechybí návštěva centra Amsterdamu a čtvrtě červených luceren. Dále plujeme po amsterdamských kanálech na ostrov Texel, kde v městečku Oudeschild zavítáme do muzea Mořeplavby a trosečnictví. Poslední zastávkou se stávají nádherné ostrovy Helgoland a Düne, které bývají označovány jako perla v Severním moři. Uvidíte zde nejen spoustu zajímavých druhů ptáků ale i tuleně vyvalující se na pláži.
Týdenní kurz a zdokonalovací plavba z Brestu kolem Bretaně na Normanské ostrovy a zpět byla určena pro začínající i pokročilejší skippery, kteří chtěli získat zkušenosti s výpočty proudů a přílivů. A dále se chtěli naučit plout v přílivových vodách. Posádka se dále zdokonalila v orientaci v mapách a plánování tras. Náročné bylo i 41 h trvající křižování až na ostrov Guernsey. Plavbu nám zpříjemnilo rychlé vaření s Expres Menu, které je bez konzervantů a stačí k němu pouze připravit přílohu. Dále jsme pluli na ostrov D'ouesant. Sice celý den ostře proti větru, ale alespoň bez křižování. Závěr plavby nás však dostal do podmínek, ve kterých bych se znovu ocitnout nechtěl. Čelili jsme fenomenálnímu vzdutí vln, které se tyčily jako stěny domů přímo před námi…
11denní zdokonalovací přeplavba v délce 930 NM z Lisabonu kolem Portugalska a dále přes bouřlivý Biskajský záliv do Brestu byla zaměřena nejen na střídání hlídek na směnách, ale i plánování trasy a plavbu v přílivových vodách. Posádku jsem vedl ve větru o síle 48 uzlů a oni tak měli možnost získat zkušenosti na moři, na které by se sami nevydali.
Přečtěte si článek , který vyšel v časopise My Boat 9/17. Pořekadlo, když se daří, tak se daří asi znáte. A tahle plavba toho byla důkazem. Nejdříve jsem dostal e-mail z mariny, že v důsledku špatného počasí došlo k poškozené mé lodě. V marině nás vyšetřovala policie a v průběhu plavby přišla žádost o odstoupení z posádky…
Plavba Atlantským oceánem z Azorských ostrovů do Portugalska. Vyplouváme z ostrova So Miguel a míříme na poslední z Azorských ostrovů Santa Maria. Navštěvujeme ruiny továny na zpracování velryb. Největším zážitkem je ale návštěva majáku s možností prohlédnout si jak optiku majáku, tak celou věž za výkladu vojáka, který zde koná službu. Z Azorských ostrovů přeplouváme do Portugalska. Na plavbě nám zafoukalo i 8 Bf. Na přání posádky zařazuji tradiční měření sextantem. V Portugalsku navštěvujeme typické rybářské městečko Sesimbra, kde prodávají ryby za překvapivě nízké ceny. A jak je umí připravit! Doporučuji vydat se i na procházku městem Sesimbra, kde je především jeho stará část vyzdobena četnými dekoracemi s rybářskými motivy. Naše plavba končí ve městě Cascais u Lisabonu.
Azorské ostrovy jsou situovány v Atlantickém oceánu mezi Evropou a Severní Amerikou. My jsme měli možnost navštívit 7 z 9 Azorských ostrovů a zpracovali jsme z našeho putování průvodce po Azorech. Ostrov květin, Flores je nejméně zasažen turistikou a za výlet zde stojí oblast sedmi jezer - Natural das Caldeiras Funda e Rasa. Na ostrově Faial nesmíte minout nejbarevnější přístav na světě Hortu, kde i já jsem zanechal jako vzpomínku na svou sólovou plavbu obrázek. Místem, které je pokryto lávou je Faial do Capelinhos, zajímavostí je i kráter Caldeira. Ostrov Terceira je vyhlášen tradičními slavnostmi s býky. Celé Azory nabízí přírodní bazénky pro otužilé jedince. Jedním z míst je i Negrido. Pro milovníky památek je určeno město Angra do Heroísmo, jehož historické jádro je zařazeno na seznamu UNESCO. A ostrov Sao Jorge? Ten vám nabídne nejznámější pěší trek Faja da Caldeira de Santo Cristona na východním pobřeží ostrova. Pokud nemáte čas navštívit většinu Azorských ostrovů, to nejlepší uvidíte na ostrově Pico. Doporučujeme výstup na sopku Pico, návštěvu vinic či ochutnávku nejlepší zmrzliny na Azoroch v trajektovém přístavu v Madeleně. Jeskyně Gruta das Torres, která vznikla vulkanickou činností, také rozhodně stojí za tip na výlet. Nejvíce turistický je ostrov Sao Miguel, ale také má co nabídnout. Ať už jsou to čajové plantáže, město Furnas s aktivními fumaroly či jedna z místních restaurací nabízející tradiční jídlo s vůní sýry cozido. I v této reportáži nalezente praktické informace pro jachtaře.
Nečekaně jsem stál před velkou osobní výzvou, sólově přeplout oceán z Bermud až na Azory. Cítil jsem velký respekt, touhu ale i pořádný strach. Strach, jestli vše zvládnu, zda se nedostanu do bouře či nevypadnu z lodi nebo neselže technika. Nakonec se jeden z mých strachů naplnil. Strávil jsem 24 dnů v samotě s oceánem a postupně si zvykal na 45 min intervaly na spánek. Ale bylo toho víc. Přečtěte si můj deník ze sólové plavby, který zachycuje nejen okamžiky, kdy jsem trávil i 30 h za kormidlem bez přestávky ale i informace ohledně výroby pasivního autopilota z gumicuků, konstrukce vlastního driveru a hlavně pocity, které jsem při tomto mém největším dobrodružství zažíval. Celkem jsem uplul 2 388 NM (4 423 km).
Přečtěte si článek , který vyšel o této plavbě v časopise My Boat 7/16. Oproti reportáři je stručnější a zároveň je připraven i k tisku.
Přeplavba z Britských panenských ostrovů - ostrova Tortola na Bermudy vedla okrajem pověstného bermudského trojúhelníku. Pro nás představuje především výzvu. Dějí se v bermudském trojúhleníku opravdu nějaké záhady a anomálie? Tou zásadní je odchylka skutečného severu od toho magnetického. Náš kompas ukazoval až o 35° jiný kurz než byl skutečný! To mohl být i jeden z důvodů záhad bermudského trojúhelníku. Samotnou návštěvou Bermud jsme byli dost rozčarováni. Tím hlavním důvodem byly tak vysoké ceny, že jsme si nakonec nedopřáli žádný výlet a skončili u prohlídky města St. George's Town, které už svým vzhledem vůbec nepřipomíná Karibik. Není se čemu divit, když Bermudy patří k nejbohatším zemím světa.
Naše plachtění začíná na ostrově St. Martin. Dále plujeme na ostrov Anguilla a Sandy Island, kde bělostná pláž přidává na kouzlu tohoto ostrova. Ostrůvek Dog Island nabízí malou romanticko pláž a opět nádherné koupání. A pak už nás čekají Britské panenské ostrovy - Virgin Gorda a úchvatné místo Bath s gigantickými balvany z žuly, Cooper Island, Salt Island, kde je velkým lákadlem vrak parníku RMS Rhone. Ostrov Normand Island vybízí ke šnorchlování v jeskyních, kde pozorujeme barakudy. Na jachtě míříme k ostrovu Jost Van Dyke a Sandy Cay, který zaujme bujnou vegatací a pro změnu procházkou po ostrově. Britské panenské ostrovy na nás působí více civilizovaně než jižní Karibik. Přesto i zde najdete krásné pláže bez turistů, úchvatná místa na šnorchlování ale i neskutečně vysoké ceny. Naše putování končíme na ostrově Tortola. V článku najdete praktické informace pro jachtaře o vstupních přístavech a místních poplatcích a tipy na místa, které navštívit při plavbě po Britských panenských ostrovech.
Vyplouváme z ostrova Guadeloupe kolem jeho západního pobřeží, kde šnorchlujeme a pozorujeme různobarevné korály a rybičky. Dalším cílem je ostrov Antigua, který zaujme místem English Harbour - bývalou britskou námořní základnou. Ostrov Long Island oslní každého azurově modrým mořem. Je obklopen mělčinami a reefy a je zde pusto. Barbuda, to je místo nespočtu písčitých pláží jako z katalogu. Barbuda nás navíc zaujala rezervací fregatek, kdy samci svou mužnost dokazují nafouknutím svého červeného vaku. Naši plavbu zakončujeme na ostrově St. Marten. V článku najdete praktické informace pro jachtaře o vstupních přístavech a místních poplatcích a tipy na místa, které navštívit na ostrově Antiqua a Barbuda.
Putování Karibikem - přes ostrovy Sv. Lucie, Bequia, Tobago Cays, Dominika a iles des Santes pokračuje. Tobago Cays nás tak okouzlilo, že se na toto místo vracíme znovu. Nabízí skvělé místo na šnorchlování, výbornou večeři na pláži, pozorování želv či chameleonů. Na ostrově Bequia si necháváme opravit spinakrový peň. Oproti tomu Dominika vás nadchne deštnými lesy vodopády a sirnými prameny. Náročný trek na Boiling Lake je velmi silným zážitkem a vede nitrem pralesa. Je to tak velký kontrast s chaotickým hlavním městem Roseau plné bezdomovců postávajících u KFC. Relax si dopřáváme v krásných přírodních bazéncích s horkou vodou. K odpočinkovému režimu se vracíme na ostrovech Îles des Saintes, jejiž okolí poznáváme prostřednictvím šnorchlování. V článku najdete praktické informace pro jachtaře o vstupních přístavech a místních poplatcích a podrobného průvodce po ostrově Tobago Cays a Dominika.
Putování Karibikem nás zavedlo do oblasti Grenadin, která se nachází mezi ostrovy Sv. Vincent a Grenada. Z Návětrných ostrovů malých Antil jsme navštívili: perlu Karibiku Tobago Cays, ostrov Mystique, kde mají postavena svá letní sídla miliardáři a dále jsme pluli na ostrov Bequia, kde jsme měli pocit, že se čas úplně zastavil. Bylo to jedno z mála míst Karibiku, kde na nás dýchla místní atmosféra. Na ostrově Sv. Vincent jsme navštívili místo Wallilabou Bay, kde se točil film Piráti z Karibiku a nechali se provést po ostrově, abychom viděli vodopády a prošli se deštným pralesem. Závěr této etapy patřil ostrovu Sv. Lucie. Všechny tyto ostrovy nabízí opravdový Karibský ráj. Křivé palmy, písčité pláže, luxusní mariny. Zároveň si však připravte plnou peněženku, protože zde platíte i za podání lana. V článku najdete praktické informace pro jachtaře o vstupních přístavech a místních poplatcích. Přečtěte si zároveň průvodce po Grenadinách.
Vypluli jsme na měsíční přeplavbu Atlantského oceánu z ostrova Tenerife až na Barbados v délce cca 3 000 nautických mil. Jedinou naší zastávkou na této trase bylo Kapverdské souostroví, ostrov Sao Vicente, jehož poznávání věnujeme 2 dny. Máme dostatek času a tak se s posádkou pouštíme do zkonstruování pasivního mechanického autopilota z gumicuků. Aby adrenalinu nebylo málo, srazíme se s velrybou, což má pro nás osudový následek.
Přečtěte si článek , který vyšel o této plavbě v časopise My Boat 4-5/16. Už v letadle jsem tušil, že má loď bude ještě v servisní zóně v suchém doku a ne nachystaná na plavbu. V článku najdete více informací o problémech před vyplutím ale nechybí ani podrobný popis přeplavby Atlantiku.
Přeplavba Středozemním mořem a Atlantským oceánem v délce 1 150 nautických mil. Vypluli jsme ze španělské Almérie se zastávkou v Gibraltaru. Dále jsme přepluli na Madeiru, kde nás nejvíce zaujala kopie Kolumbovy plachetnice, jízda na proutěných saních a divoká leváda Caldeirao Verde, která vedla nejen přes vodopády, ale i několika tunely. Za návštěvu stojí i vyhlídka Cabo Girao, kde stojíte na skleněných dlaždicích a pod vámi je 580 m. Dále plujeme jižním kurzem až na ostrov Tenerife. Zde nás zlákal vrchol sopky Pico de Teide, výprava do hlubin žlutou ponorkou, při které jsme pozorovali mořský svět a nemohli jsme vynechat ani turistickou atrakci Loro Pargue a představení kosatek. Cestou na ostrov Tenerife jsme se potkali s vážnou závadou převodovky. Přečtěte si průvodce po Gibraltaru, Madeiře a ostrova Tenerife.
Letní etapy ve Středozemním moři spojené s kotvením a koupáním v zátokách a s výlety na pevninu. Naším hlavním cílem je ostrov Sardinie, který vyhodnocujeme jako naprosto ideální pro rodinnou dovolenou. Krásné pláže, které nás na severním pobřeží ostrova oslnily obrovskými balvany dávají prostor naší fantazii. Navštěvujeme i mořskou rezervaci Asinara (Oslí ostrov), který doporučujeme k výletu. Jedná se o bývalou trestaneckou kolonii, která je vyhlášena výskytem asinarského bílého osla. Na jachtě plujeme především na Baleárské ostrovy: Menorca, Mallorca, Cabrera, Formentera a Ibiza, kde končí naše plavba plná meditací a osobního rozvoje s mým guru Prasadamem a Martinou Janků. Překvapením se pro mě stává právě ostrov Ibiza, kde mi není dovoleno v žádné marině přistát a vysadit posádku. Další etapovité plachtění probíhá již v rodinném duchu při kterém objevujeme španělské město Cartagena, které na nás dýchlo svou historií.
Jarní dobrodružná náročnější přeplavba s několikadenními etapami Jónským a Tyrhénským mořem v celkové délce 917 nautických mil. Na Krétě se ocitáme o Velikonocích a trochu netradičně začínáme výletem do vnitrozemí - do soutěsky Samaria, která je nejdelší v Evropě. Z Kréty jsme pluli západním kurzem na ostrov boha Dia a navštívili městečko Chania, kterému dominuje maják postavený Benátčany. Další naše etapa vedla na ostrov Kythira. Opustili jsme řecké vody a pokračovali přímo napříč Jónským mořem k Itálii. Poté následovala Messinská úžina mezi Itálií a Sicílií. Nejdobrodružnější zastávkou naší expedice bylo souostroví Lipari, kde jsme vystoupili ke kráterům činných sopek na ostrově Vulcano a dopřáli si léčivou koupel v sirných bahenních lázních, které jsou vyhlášené svými léčivými účinky. Nechyběl ani tradiční výstup na sopku Stromboli, samozřejmě opět na vlastní pěst. Dále jsme pluli severním kurzem do termálních lázní na ostrov Ischia a dopřáli si relaxu v nekrásnějších termálních lázních Poseidonovy zahrady. Na ostrově jsme si půjčili motorku a cestovali kolem něho. K zastávce nás zlákal hrad Castello Aragonese d'Ischia (Aragonský hrad), který byl postaven v 15. st. Plavba skončila v Nautilus marině nedaleko Říma.
Přečtěte si článek , který vyšel o této plavbě v časopise My Boat 6/2015. Oproti reportáři je stručnější a zároveň je připraven i k tisku.
Jaká je plavba na lodi s miminkem? Podívejte se na video, které zachycuje Tomíkův život na plachetnici již od 2. měsíce jeho života. Nejtěžším okamžikem pro mě vždy bylo zajistit jeho bezpečné spaní v závěsu. Překvapivě hrubší moře snášel velmi dobře a plavbu prospal. V 9. měsíci jeho života s námi plul z Tenerife na Kapverdy. Při pohybu na lodi nám je velkým pomocníkem ergonomické nostíko Manduca. V 1,5 roce se již zajímal o vybavení lodi a jedna z jeho neoblíbenějších činností byla točení klikou. Od 3 let je z něj již ostřílený námořník, který nejraději tráví čas na přídi lodi pozorováním moře a delfínů.
Zimní 10-ti denní dobrodružná náročnější plavba s nočními etapami Egejským mořem v délce 352 nautických mil splnila očekávání posádky o pořádném jachtingu v drsnějších podmínkách. Kapitáni se zkušenostmi z Jadranu tak zažili bouři z Libie, která s sebou přinesla saharský písek. Plavba na ostrov Théra (Santorini) byl tak ve znamení hrubého moře, kdy někteří členové posádky nechodili odpočívat ani do kajuty a trávili veškerý čas na palubě lodi. Další pevninou, na kterou jsme vystoupili byl ostrov Milos a město Sitia na Krétě. Naše plavba končila opět v přístavu Aghios Nikolaos.
Podzimní 10-ti denní dobrodružná náročnější plavba s nočními etapami Egejským mořem v délce 405 nautických mil.
Plavba byla pro všechny, co chtěli prožít něco nového a poznat jaké to je, plout na plachetnici. Většina členů posádky byli
zkušení jachtaři, co si chtěli prohloubit a rozšířit své zkušenosti s ovládáním lodě nebo naplout další
míle v oblasti „B“ aby si mohli rozšířit své oprávnění.
Věděli jste, že Egejské moře, bývá označováno jako „Angry sea“? Přečtěte si reportáž o naší plavbě po ostrovech
Kásos, Karpathos, Santorini a Kréta. Také jsme trénovali muže přes palubu (MOB). Tak schválně, tipnete si, jak rychle se vzdaluje
MOB od lodi při rychlosti 6 uzlů?
Přečtěte si článek , který vyšel v časopise Yachting revue 2/2015. Článek obsahuje praktické rady a tipy ohledně počasí v oblasti Angry sea. Najdete zde souřadnice kotvišť a zmiňuji i způsoby vyvázání v marínách. Text je ucelený, s menším množstvím fotografií.
Odpočinkový jachting s koupáním, ostrůvky a zátokami v okolí východní pobřeží Kréty. Poznáváme ostrov malomocných Spinalonga, který určitě stojí za návštěvu. Dále plachtíme k ostrovům Dragonada, Kasos, Karpatos a Koufonisi za proměnlivých poryvových větrů.
16 dní a 880 námořních mil Tyrhénským a Jónským mořem zpestřený relaxem v termálních lázních na ostrově Ischia. Tím však naše zážitky nekončí. Poprvé mi vypadl za jízdy člen posádky - vlastní dcera. Velké dobrodružství zažíváme i při výstupu na sopku Stromboli bez průvodce, na které pozorujeme žhnoucí lávu a erupce. Zaujal nás i malý romantický ostrůvek Strombolichio. Vstupním místem do Řecka se pro nás stává ostrov Kythira a dále naše plavba směřovala na Krétu, kde jsme obdivovali krásy města Chania, proslulého svou benátskou a tureckou architekturou.
Přečtěte si článek , ve kterém jsou uvedeny mimo jiné i souřadnice navštívených míst. Článek vyšel v časopise My Boat 3/2015.
11-ti denní dobrodružná adrenalinová plavba s několikadenními non-stop etapami Tyrhénským mořem spojená s kurzem jachtingu a praktickou zkouškou nutnou pro získání vlastního kapitánského průkazu MDČR. Vypluli jsme z Říma směřem ke Korsice a obepluli její západní pobřeží. Navštívili jsme starobylé město Bonifacio, které stojí na vápecnovém útesu a nabízí nádherné výhledy. Právem bývá označováno jako jedno z nejfotogeničtějších míst na Korsice. Dále jsme plachtili na ostrov Ischia a zpět do Říma.
Přečtěte si článek , který vyšel v časopise Yachting revue 3/2014. Plavba kolem Kréty je „jiná káva“než letní rekreační plavby. Naleznete zde mimo jiné informace o místech, kde jsme kotvili společně s jejich souřadnicemi.
První plavba na vlastní lodi. Pět týdnů na plachetnici trávíme relaxační plavbou Tyrhénským mořem z Říma až na Korsiku, kterou jsme obepluli. Navštívili jsme městečko Calvi, zavítali do korsických hor a vyzkoušeli canyoning v kaňonu Vacca ve volné přírodě s průvodcem. Skákali jsme do přírodních tůní a plavali v nich, slaňovali z vodopádů, přelézali balvany a stromy. Při našem odpočinkovém jachtění jsme navštívili i severní Sardinii.
Čtrnáctidenní plavba po řeckých ostrovech začala v Athénách a vedla Iónským mořem až na ostrovy Kitnos, Milos, Santorini (Thíra) a Ios. Byla plná relaxace, koupání, šnorchlování a zastávek na pevnině především kvůli našemu synovi a jeho prvních samostatných krůčcích, které se mu na lodi moc nedařily. Posádku tentokrát tvořila převážně ženská část, která si užila jak řecké slunce, tak i aktivní kormidlování na plachetnici. Záznam trasy si lze prohlédnout na mapě.
Průvodce naší měsíční expedicí s batoletem v Mongolsku. Naším cílem byly především hory. Vzhledem k nošení našeho 16-ti měsíčního syna na zádech, jsme realizovali zásadní přesuny autem, za pomocí koní i velbloudů. Naším hlavním cílem byly hory Harhira a Turgen. Setkání s Mongoly žijící v jurtách a silně věřící v duchy, poznání jejich tradic a obyčejů v nás zanechalo stopy. Dále jsme navštívili Ulangoom a podnikli cestu do pouště. Velký kontrast při naší cestě jsme zaznamenali v Ulanbátaru, kde žije více jak 50% obyvatel Mongolska.
Plavba po Jadranu s 13 měsíčním synem. Tentokrát jsem spaní batolete na plachetnici vyřešil houpací sítí Yayita v salónu. Syn zažívá svou první mořskou nemoc a není se čemu divit v jugu o síle 35 knt. Jinak si jachting užívá. Plavba je náročnější ale především pro nás, vzhledem k nepřetržitému dozoru nad batoletem. Trasa plavby byla uzpůsobena plavbě s miminkem, nakonec vedla oblastí: Dugi otok, Žut, Kornati, Žirje, Korčula a zpět do mariny v Sukošanu.
Čtyřtýdenní dobrodružná plavba v délce 2 400 NM (4 400 km) Atlantským oceánem na Kapverdské ostrovy a křižováním proti pasátu zpět na chartrové lodi. Vypluli jsme z ostrova Tenerife, jednoho ze souostroví Kanárských ostrovů. Pluli jsme pohánění zadobočním větrem přímo na jih daleko kolem břehů západní Sahary. Po protnutí obratníka Raka jsme směřovali širým oceánem podél břehů Mauretánie a Senegalu. Pohodová plavba však končí na Kapverdách, kde jsme navštívili ostrovy Sao Vincente a Sao Antalo. Přečtěte si proč některým z nás, tato plavba odhalila dřeň pravé existence.
Přečtěte si článek o naší plavbě na Kapverdy, který vyšel v časopise Yachting revue 5/2014. Na co si dát pozor při přebírání chatrové lodi? A co dělat, když se Vám trhne plachta na Kapverdách a chartrová společnost nemá náhradní?
Měsíc strávený plavbou na lodi s kojencem. Tři týdny jsme byli na lodi sami s miminkem a poslední čtvrtý týden se posádka rozrostla o další čtyři členy. Přijely mé dcery Markéta a Veronika se svými partnery.
Plavba po Jadranu je tentokrát zaměřená především na nový prvek, a to plavbu s naším 2 měsíčním synem. Největší výzvou bylo zhotovení závěsu pro spokojené odpočívání miminka, ale i to se nakonec podařilo. Vlastní trasa nebyla tak důležitá a byla operativně přizpůsobována aktuálním podmínkám. Vypluli jsme z ostrova Murter a směřovali do oblasti Kornatů, na Istrije až po Rovinj, Palagružu a ostrov Vis. Podívejte se na film, jak probíhala plavba s miminkem na palubě.
Dovolenou v Norsku jsme realizovali opět na vlastní pěst, tentokrát se nám hlavním dopravním prostředkem stalo auto a navazující pěší a cyklistické etapy. Nemohli jsme vynechat ani železnici Flåmsbana, která bývá mnohými považována za nejkrásnější železnici v Evropě. Dále jsme pokračovali na kole, krásnou, 57 km dlouhou cyklistickou trasou Rallarvegen. Následoval pěší trek okolo ledovce Hardangerjokulen a jízda na kolech, tentokrát v oblasti Jotunheimen. Vyzkoušeli jsme také rybolov s místními rybáři, vystoupali na okraj stěny Trolltindan a potkali se se stádem pyžmoňů v národním parku Dovrefjell.
Čtrnáctidenní plavba dlouhá přibližně 900 námořních mil začala v Itálii z přístavu ve městě Salerno. Odtud jsme vypluli na plachetnici jižním kurzem Tyrhénským mořem do Messinské úžiny, kterou jsme propluli a pokračovali až na ostrov Malta, kde jsme si užili krásné koupání v Blue Lagoon u ostrůvku Comino. Z Malty jsme pluli západním směrem, jižně obepluli Sicílii a dále nastoupili téměř východní kurz, který nás zavedl do souostroví Lipari. Zde jsme si prohlédli činné sopky na ostrově Vulcano a navštívili i sopku Stromboli na stejnojmenném ostrově. Následně jsme směřovali severním kurzem na ostrov Ischia a vrátili se zpět do Salerna.
Na off-shore yachting v oblasti Sukošan-Kornati-Vis-Korčula-Palagruža se vydávám opět s posádkou. Celkem jsme upluli 350 NM a tentokrát navšívili i Modrou jeskyni na ostrově Biševo.
Plavba na jachtě v Chorvatsku tentokrát vedla po této trase: Zadar-Dugi otok-Olib-Ugljan. Letos nás uvítalo pro tuto oblast nezvykle mrazivé počasí (-9 °C). I Štedrý den se stal skutečně štědrý a mohli jsme si zaplachtit v jugu. Vítr do 34 uzlů a vlny do 3 m nám přichystal silné zážitky.
Pohádkové duhy nad vodopády, divoké řeky a horské ledovce, ale také sopečné pustiny, soustavy sopek a všudypřítomný vítr a déšť, který nedává krajině a ani cestovateli vydechnout… Poznávání Islandu jsme rozdělili na dvě části. V té první jsme postupně autem objížděli ostrov. Navštívili jsme puklinu mezi litosferickými deskami v oblasti Pingvellir, vodopád Gullfoss, oblast Kerlingarfjoll či poloostrov Vatnsnes, kde se v zátoce vyhřívali tuleni. Dále jsme pozorovali vodopád Dynjandi. Druhou část naší expedice tvořil náročný pěší trek v oblasti Landmannalaugar (Duhových hor).
Začátkem července jsme podnikli výstup na horu Schiara ve východní části italských Dolomitů v národním parku Dollomiti Bellunesi. V masivu Monte Schiara se nacházejí zajištěné cesty typu via ferrata. Většinou se jedná o těžké cesty vyžadující určitou zkušenost s tímto typem cest. Od chaty Rifugio 7° Alpini (1 491 m) lze zvolit k výstupu okruh vedený právě po ferratách. Nejtěžší cestou masivu je Luigi Zacchi, kterou výstup k vrcholu začíná. Ta překonává v přímé spádnici jižní stěnu Schiary (900 metrů) a vede až k vrcholu.
Třítýdenní plavba dlouhá přibližně 1 540 nautických mil začala na ostrově Tenerife ze souostroví Kanárských ostrovů v marina de Santa Cruz. Dále jsme plachtili na Madeiru dále do Gibraltaru a plavbu zakončili na Mallorce.
O jarních prázninách vyplouváme pořádně si zaplachtit do chladných vod březnového Jadranu. Naše trasa vedla z města Bigrad na Moru na Žirje, Vis a do Národního parku Kornati. Plavbu nám spestřila roztržená kosatka a procházka po útesu Dugi otok.
Zimní Jadran nás přivítal drsnými a chladnými vodami. Foukal nám vítr do 27 uzlů a já tuto plavbu po Chorvatsku využil především k testování Elektronického lodního deníku z vlastního vývoje. Naše trasa vedla z Šibeniku na ostrov Vis, Žirje, Kornati, Dugi Otok a zpět. Záznam trasy si lze prohlédnout na mapě.
Čtrnáctidenní plavba Tyrhénským mořem z italského Salerna na ostrůvek Capri a na Sardinii a dále přes Liparské ostrovy do Messinské úžiny a pak na sever do termálů na ostrově Ischia.