TK - reportáž

Plavba z Greifswaldu do Norska:

25.4.-1.5.2018

Rodinné převezení lodi do Norska začíná v Německu, kde po doplutí z Greifswaldu do Sassnitz navštěvujeme vyřazenou britskou ponorku. Dále plachtíme do švédského přístavu Skanor. Těsně před ním jsme však nesedli na mělčinu! Situace není veselá, loď se postupně písčitým dnem tlačila na velké balvany…
Dále již neriskumeme a plujeme rovnou do dánského hlavního města Kodaň. Opět vystupujeme na pevninu a den si zpestřujeme procházkou kolem mariny Langeline do nedalekého parku a pevnosti. Poslední část naší plavby je plachtění kolem jižního cípu Norska až do města Stavanger. Celkem jsme upluli 501 NM.

Naše plachtění začíná v německém Greifswaldu.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha

Obsah:

Sassnitz na Rujáně - vyřazená britská ponorka
Nevyzpytatelný švédský přístav Skanor
Kodaň
Plavba kolem jižního cípu Norska

Sassnitz na Rujáně - vyřazená britská ponorka

V pondělí opouštíme Greifswald a plujeme do Sassnitz. Tam trávíme pondělí a jdeme si prohlédnout vnitřek britské ponorky, která je ve zdejším přístavu jako muzeum. Přečtěte si o U-Boot Museum Sassnitz více v naší minulé reportáži.

rujana ponorka

uboot museum sassnitz

sassnitz ponorka

sassnitz vylet

britska ponorka rujana

nemecko vylet do ponorky

V úterý ráno po snídani vyplouváme na další etapu ze Sasnitz do švédského přístavu Skanor.

na plachetnici s detmi

Nevyzpytatelný švédský přístav Skanor

Mezi Německem a Švédskem objíždíme pole větrných elektráren.

jachting svedsko

vetrna elektrarna ve vode

Vítr je poměrně silný 20 až 30 uzlů, a tak jedeme ve vlnách a značném náklonu. Před západem slunce připlouváme do plánovaného přístavu Skanor. Vede k němu velmi úzká plavební dráha s hloubkou 3 metry. Na podzim minulého roku jsem už v tomto přístavu byl, a tak v klidu zajíždím. V úzkém vjezdu těsně před vlnolamy se loď prudce zastaví. Nasedli jsme na mělčinu! Hloubkoměr ukazuje 2 metry, to znamená, že jsme kýlem 20 cm ve dně. Příbojové vlny loď bičují do boku a postupně ji písečným dnem tlačí na velké balvany, o které pak rozbijí trup. Situace není veselá, motorem na zpátečku na plný výkon se snažím loď uvolnit. Nekonečné minuty je neovladatelná, zcela v rukou vln. Nakonec cítím zpětný tah a loď se uvolňuje a začíná couvat. Prcháme odtud. Nejbližší vhodný přístav pro můj ponor je v Kodani. Po dalších čtyřech hodinách plavby ve 2 hodiny ráno zde přistáváme.

dite na jachte

Kodaň

Po šestnácti hodinách za kormidlem vstávám ve středu pozdě. V poledne jdeme na krátkou procházku kolem mariny Langeline v Kodani do parku a pevnosti.

kodan prochazka v parku

martina makovickova

tomas kudela mladsi

kodan

labut na rybniku

labut

kodan cestovani

dansko kodan

jaro

marina langeline

jachting kodan

Odpoledne v 17 hodin opouštíme přístav a vydáváme se na dlouhou plavbu do Norska. V protisměru potkáváme poněkud neobvyklé plavidlo (hydroplán), který naopak od nás míří do Kodaně.

hydroplan

Cestou míjíme desítky obchodních lodí. Lodní provoz je zde frekventovaný. Po 160 MN v pátek nad ránem zastavujeme a odpočíváme na kotvě u nejsevernějšího dánského přístvu Skagen. Čekáme zde téměř den až bude příznivější vítr pro další plavbu do Norska. V sobotu krátce po půlnoci vyrážíme. Vítr jde ostře proti našemu kurzu a plavba tak probíhá v maximálním náklonu a s nárazy vln.

kontejnerova lod

dite na plachetnici

Plavba kolem jižního cípu Norska

Sobotní západ slunce je už za viditelnou norskou pevninou. Už se blížíme.

na jachte do norska

Ještě to bude ale trvat pár hodin ke břehu a zima je pořádná.

kudela plavba

Na noční směnu, motivován vidinou tyčinky SNICKERS, se ke mě přidává Tomík. Vydržel až do jedné hodiny ranní.

nocni plavba

V neděli nad ránem 1:42 házíme kotvu u norských břehů. A jdeme spát.

jachting v norsku

Probouzíme se v 11 hodin, nafukuji člun a jedeme do vesničky Lillehavn na procházku.

norska vesnice

norsko vesnice

prochazka v norsku

Po 501 NM jsme dopluli do cíle ke Stavangeru. Vyvázali jsme se v sousedním Tanangeru, který je blíže k letišti.

tananger marina norsko

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Z Říma do Alicante 4/2023

Z Říma do Alicante 4/2023

Přeplavba s dlouhými několikadenními etapami a několika zastávkami. Přepluli jsme Tyrhénské moře na Korsiku, dále Baleárské moře na Malorku a ostrov Cabrera a nakonec jsme dopluli do španělského Alicante. Při plavbě jsme získávali další zkušenosti v náročnějších podmínkách. Prakticky jsme prováděli střídání hlídek, plánovali přeplavbovou trasu s využitím meteorologických dat (weather routing) což z pohledu francouzské pobřežní stráže vypadalo, že plujeme přímo do bouře. Vysvětlil jsem jim, že než se do bouře dostaneme, bouře zeslábne a my využijeme příznivý vítr abychom dopluli do cíle dříve než přijde bouře další.


Plavba z Itálie (Salerno) na Maltu 4-5/2010

Plavba z Itálie (Salerno) na Maltu 4-5/2010

Čtrnáctidenní plavba dlouhá přibližně 900 námořních mil začala v Itálii z přístavu ve městě Salerno. Odtud jsme vypluli na plachetnici jižním kurzem Tyrhénským mořem do Messinské úžiny, kterou jsme propluli a pokračovali až na ostrov Malta, kde jsme si užili krásné koupání v Blue Lagoon u ostrůvku Comino. Z Malty jsme pluli západním směrem, jižně obepluli Sicílii a dále nastoupili téměř východní kurz, který nás zavedl do souostroví Lipari. Zde jsme si prohlédli činné sopky na ostrově Vulcano a navštívili i sopku Stromboli na stejnojmenném ostrově. Následně jsme směřovali severním kurzem na ostrov Ischia a vrátili se zpět do Salerna.


Kurz pro budoucí skipery 3/2023

Kurz pro budoucí skipery 3/2023

Skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C – Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal) se zastávkami na kotvě i v přístavech. Pluli jsme tyrhénským mořem v oblasti Říma, navštívili jsme ostrov Giglio u kterého kdysi ztroskotala Costa Concordia, marínu Riva di Traiano. Návrat do cíle je napínavý do poslední chvíle není jasné, zda se moře uklidní natolik, že bude vjezd do cíle možný.