Reportáž

Všechny reportáže

Plavba z Greifswaldu do Norska:

25.4.-1.5.2018

Rodinné převezení lodi do Norska.

Naše plachtění začíná v německém Greifswaldu.

Aktuální poloha

Kodaň
Plavba kolem jižního cípu Norska

Sasnitz na Rujáně - vyřazená britská ponorka

V pondělí opouštíme Greifswald a plujeme do Sasnitz. Tam trávíme pondělí a jdeme si prohlédnout vnitřek britské ponorky, která je ve zdejším přístavu joko muzeum.

V úterý ráno po snídani vyplouváme na další etapu ze Sasnitz do švédského přístavu Skanor.

Nevyzpytatelný švédský přístav Skanor

Mezi Německem a Švédskem objíždíme pole větrných elektráren.

Vítr je poměrně silný 20 až 30 uzlů, a tak jedeme ve vlnách a značném náklonu. Před západem slunce připlouváme do plánovaného přístavu Skanor. Vede k němu velmi úzká plavební dráha s hloubkou 3 metry. Na podzim minulého roku jsem už v tomto přístavu byl, a tak v klidu zajíždím. V úzkém vjezdu těsně před vlnolamy se loď prudce zastaví. Nasedli jsme na mělčinu! Hloubkoměr ukazuje 2 metry, to znamená, že jsme kýlem 20 cm ve dně. Příbojové vlny loď bičují do boku a postupně ji písečným dnem tlačí na velké balvany, o které pak rozbijí trup. Situace není veselá, motorem na zpátečku na plný výkon se snažím loď uvolnit. Nekonečné minuty je neovladatelná, zcela v rukou vln. Nakonec cítím zpětný tah a loď se uvolňuje a začíná couvat. Prcháme odtud. Nejbližší vhodný přístav pro můj ponor je v Kodani. Po dalších čtyřech hodinách plavby ve 2 hodiny ráno zde přistáváme.

Kodaň

Po šestnácti hodinách za kormidlem vstávám ve středu pozdě. V poledne jdeme na krátkou procházku kolem mariny Langeline v Kodani do parku a pevnosti.

Odpoledne v 17 hodin opouštíme přístav a vydáváme se na dlouhou plavbu do Norska. V protisměru potkáváme poněkud neobvyklé plavidlo (hydroplán), který naopak od nás míří do Kodaně.

Cestou míjíme desítky obchodních lodí. Lodní provoz je zde frekventovaný. Po 160 MN v pátek nad ránem zastavujeme a odpočíváme na kotvě u nejsevernějšího dánského přístvu Skagen. Čekáme zde téměř den až bude příznivější vítr pro další plavbu do Norska. V sobotu krátce po půlnoci vyrážíme. Vítr jde ostře proti našemu kurzu a plavba tak probíhá v maximálním náklonu a s nárazy vln.

Plavba kolem jižního cípu Norska

Sobotní západ slunce je už za viditelnou norskou pevninou. Už se blížíme.

Ještě to bude ale trvat pár hodin ke břehu a zima je pořádná.

Na noční směnu, motivován vidinou tyčinky SNICKERS, se ke mě přidává Tomík. Vydržel až do jedné hodiny ranní.

V neděli nad ránem 1:42 házíme kotvu u norských břehů. A jdeme spát.

Probouzíme se v 11 hodin, nafukuji člun a jedeme do vesničky Lillehavn na procházku.

Po 501 NM jsme dopluli do cíle ke Stavangeru. Vyvázali jsme se v sousedním Tanangeru, který je blíže k letišti.