Sám s oceánem, tak jsem nazval přednášku o své sólové plavbě Atlantikem.Podívejte se na místa,
kde ji aktuálně promítám.
Obsah:
Vyplutí na sólovou plavbu
Vyřízení celních formalit - Bermudy
Spánek při sólové plavbě přes Atlantik
3.den plavby - lano poslední naděje
Pasivní autopilot z gumicuků
7. den plavby - představa versus realita
8.-11. den plavby - nostalgie, protivítr a prasklé plynové táhlo
12. den plavby - Faradayova klec
30 hodin za kormidlem
Fatální závada autopilota
Konstrukce vlastního driveru
18.-20. den plavby - euforii střídá frustrace
23. den plavby - poslední noc na moři
Splnění dětského snu
Marina Horta - doplutí
Jaké to vlastně bylo:
Je čtvrtek 7.4.2016 šest hodin ráno bermudského času. Doprovázím svou partnerku Martinu na letiště před jejím dlouhým
letem domů z Bermud do Prahy. Já se pak vracím autobusem do města St. George, udělat poslední nákup potravin na dlouhou cestu oceánem.
Po třech měsících plavby s partnerkou a posádkami najednou zůstávám na lodi sám a přede mnou je
dlouhá sólová plavba Atlantikem až na Azorské ostrovy. Jsem v maličké marině u města St.Goerges a jsem zde
jediná loď. Moře je dnes velmi neklidné, vlny
se rozstřikují o bok lodi a v lanoví hvízdá vítr o rychosti 25 uzlů.
Doposud jsem s nadšením četl o dobrodružstvích osamělých mořeplavců a vždy mne to lákalo, také jsem chtěl něco takového
prožít a dokázat sólově přeplout oceán. A právě to teď má zažít.
Poslední den před plavbou chci využít ještě na dokončení nezbytných prací. Termín vyplutí jsem si stanovil
po důkladném studiu meteorologických předpovědí, modelů větrů a synoptických map. Zítra mě čeká ideální boční
vítr. Večer ještě uklízím loď, organizuji uložení věcí tak, abych měl vše potřebné rychle po ruce a aktualizuji
svoji webovou stránku. V půlnoci mám vše hotové a jdu konečně spát.
Vyplutí na sólovou plavbu
Pátek 8.4. se ráno probouzím v půl sedmé. Zmocňuje se mne napětí před vyplutím a k snídani si dělám jen
šálek kávy. Na jídlo chuť nemám. Napětí ovlivnilo i činnost mých střev a tak ještě třikrát běžím na záchod
v marině. Vítr fouká z jihu a prší. Představoval jsem si pro vyplutí slunečný den. Co se dá dělat. Čeká mne
přibližně 20 dní nonstop osamělé plavby a zdolání trasy o odhadované délce více než 1 800 NM.
Čtu na Navtexu nové meteorologické zprávy. Už začíná být asi pravidlem, že před vyplutím přichází
zpráva o nepříznivém počasí nedaleko mé trasy. V lednu to byl zcela neočekávaný hurikán Alex nedaleko
Tenerife a teď čtu, že 200 NM severozápadně od Bermud fouká vítr o síle hurikánu 70 uzlů s vlnami
12 metrů. Kontroluji tuto zprávu podle GRIB dat a vidím, že vítr by měl slábnout dříve, než mne
dožene a bude postupovat severovýchodně. Budu zatím volit čistě východní kurz, abych se do té smrště
tolik nedostal.
Doplňuji nádrž s pitnou vodou a jdu zaplatit za 5 dní stání v této mini marině, kde poslední 3 dny jsem byl jedinou
lodí. Účet dělá 425 US dolarů. Bermudy mne oparvdu stále překvapují svoji drahotou.
Naposledy se dívám na břeh a vyplouvám.
Vyřízení celních formalit - Bermudy
Sám se odvazuji od mooringové bóje a pomalu na motor přeplouvám k celnici. Zde přistávám bokem ke
dřevěnému nábřeží, vyskakuji z lodi s příďovým a záďovým lanem v ruce a utíkám uvázat loď než ji boční vítr začne
odsouvat od břehu. V kanceláři výstupní formality probíhají jednoduše a do 10 minut jsem odbaven pro opuštění Bermud.
Vracím se do lodi. Má dlouhá cesta začíná. Kostky jsou vrženy. VHF radiostanicí volám Bermuda Harbour Radio, jak mi
připomenul celník, a žádám o povolení odplout úzkou plavební dráhou mezi korály a mělčinami. Po zodpovězení
dotazu na můj další přístav a předpokládaný čas doplutí povolení dostávám. Odvazuji lana, zařadím dopředný chod a pomalu
opouštím Georges Town. Proplouvám mezi červenými a zelenými bójemi plavební dráhy až k poslední dvojici. Začíná
oceán. Za zádí postupně mizí Bermudy. Ještě pár hodin na VHF rádiu slyším vysílat navigační upozornění a předpověď
počasí. Po 30 mílích se už ani VHF rádio neozve, jsem mimo dosah.
Pluji na hlavní plachtu vytaženou po 2. ref a plnou genou.
Vítr je poryvový od 13 do 19 uzlů z boku. Loď pěkně uhání 7 uzlů vpřed.
Vnímám úplně jiný pocit než na všech mých dosud uskutečněných plavbách. Je to něco jako cesta do neznáma, na
které budu jen já sám. Není zde nikdo s kým bych mohl diskutovat své úvahy a rozhodnutí. Cítím ten zásadní rozdíl,
který vychází z iluze, která mi v případě, když pluji s někým dalším, dává mnohdy falešnou jistotu, že mi někdo
může pomoci, pokud já sám bych už něco nedokázal či neměl sílu. Vydávám se do něčeho, pro co nemám vytvořený
vzor a z toho přirozeně vzniká velká nejistota i strach, který ale zároveň láká.
Spánek při sólové plavbě přes Atlantik
Zapínám autopilota a jdu si konečně uvařit oběd, mám hlad i chuť.
Dnes si dám kuře na paprice ze zásob hotových jídel od Express menu
s rýží a jedno karibské pivo. Po obědě přichází
únava a tak ji chci využít k odpočinku. Loď jede řízená autopilotem a proto si mohu 30 minut spánku dovolit. Pak
mne budí budík a jdu zkontrolovat ven zda není někde v dohledu loď či jiná překážka se kterou by mohla nastat kolize.
Hladina je až k obzoru pustá a proto si jdu na další půlhodinu lehnout a spát. Usnout se mi znovu nepodařilo. Tělo
budu muset teprve naučit na tyto krátké spánky, abych si dokázal odpočinout a zároveň nezanedbal pozorování a řízení lodi.
Odpoledne proběhlo bez deště.
Napravuji obětní obřad Neptunovi, na který jsem před vyplutím zapoměl.
Dělím se s ním o sklenku dobrého červeného vína a přeji si, aby mně byl příznivě nakloněn po celou dobu této plavby,
abych bez úhony na těle a na lodi doplul do cíle. Slunce zapadá a přichází má první noc na sólové etapě. Provádím
pravidelný zápis do lodního deníku.
Právě noci jsou to z čeho mám obavy. Je mi jasné, že beze spánku to nejde, ale proti tomu jde můj strach z toho,
že právě když budu spát, nemám věci pod kontrolou a plující loď může do něčeho narazit. Přichází mé vnitřní drama –
souboj pocitů v nevědomí s racionální logikou, která říká, že budu-li spát v krátkých intervalech do 45 minut, tak
velké lodě díky jejich předepsaným světlům uvidím s předstihem a ke kolizi tudíž nemůže dojít. Nebezpečné objekty
jako driftující kontejner či opuštěná loď stejně nesvítí a v zatažené bezměsíčné noci je neuvidím ani pár metrů
před přídí i když na té přídi budu sedět. Nakonec přeci jen zvítězí mělký spánek v krátkých intervalech.
V noci vítr postupně sílí k 26 uzlům a jdu dvakrát refovat genou. Spánek si dávám vždy 30 minut, pak mne budí budík
a já jdu obhlédnout obzor zda není v dohledu jiná loď, zkontroluji plachty a zase uléhám. Spal jsem v těchto intervalech
až do 7 hodin ráno, kdy krásně z hladiny vyšlo slunce a noc se probudila do nádherného rána. Vítr mírně
slábne. Celý den pak fouká mezi 15 až 20 uzly a loď krásně pluje na kurz. Přichází další noc. Vítr opět sílí do 26 uzlů.
Autopilot však stále statečně kormidluje a já mám jen funkci pozorovatele. Loď drží kurz a pluje stále rychlostí 6 uzlů.
3.den plavby - lano poslední naděje
Je neděle 10.4. 2016. Po snídani spatřuji 3 míle od pravoboku nákladní kontejnerovou loď MSC. Je to první loď po třech dnech… Vítr značně zeslábl a dovoluje mi si
vychutnat ranní kávu s pohledem na obzor.
V poledne vítr utichá na 7 uzlů a stáčí se na zadní. Přesně tak jak vím z předpovědního modelu. Do večera
by se mělo rozfoukat od severu, tedy zase z boku, ale tentokrát opačného. Loď zpomalila na 2,5 uzle a
já využívám klidu k přípravě oběda, dnes bude čočková polévka a kuřecí na asijský způsob s vychlazeným pivem.
Raduji se, že si jej budu moci vychutnat kulturně z porcelánových talířů. Včera jsem byl rád, že jsem celý oběd
držel v hlubokém hrnci ze kterého jsem ho jedl lžící při silném opírání nohou o vše pevné v salonu.
Po obědě využívám klidu k drobným opravám v salonu, vytření podlahy sladkou vodou aby nebyla tak kluzká
jak bývá po zanesení slané mořské vody. Trápí mne však představa o možném mém nechtěném pádu z lodi do
vody a děsivém obrazu, jak se loď vzdaluje a já už jen čekám v oceánu na smrt. Dostávám nápad a tak ze
zádě lodi vypouštím „lano poslední naděje“. Je to 25 metrů
dlouhé tenké lano, které je jedním koncem přivázáno k zádi lodě a na druhém konci zakončeno malou bójkou.
Mělo by být pro mne nadějí pro případ nedobrovolného pádu z lodě do vody. Plující loď nemám v žádném
případě šanci doplavat. Takto mám alespoň šanci rychle doplavat k lanu vlečenému za lodí a chytit se,
abych se k lodi mohl přitahovat.
Obloha poteměla, přeze mne přešly tmavé mraky. Právě přechází studená fronta. Začalo pršet. Tak a je po klidu.
Vítr se opírá do lodi z levoboku, přehazuji plachty. Přicházi noc, já pravidelně kontroluji kurz a možné překážky
před lodí. Je však zataženo a totální tma, tak kromě světel jiné lodi nic jiného vidět nomohu.
Vykouknu do tmy před loď, žádná světla od lodí a tak jdu zase na další interval spát. Náhle mne vzbudí rána,
kajutou se kutálím na druhou stranu, párkrát slyším prásknout plachtu a najednou je skoro klid. Téměř žádný
náklon a houpání lodi jen mírné. Zaráží mne ii to, že začíná být světlo. Alarm pípá a při pohledu na displej
zjišťuji, že jsem se přes veškeré pípání nevzbudil po 30 minutách, ale spal jsem 3 hodiny. Tělo řeklo dost
a muselo si odpočinout. Vybíhám na palubu. Zjištťuji, že vlny se zvětšily a vítr už fouká 25 uzlů. Autopilot
nezvládl řízení lodi patrně ve vlně a loď přídí překřižovala proti větru. Jak se autopilot snaží vrátit zpět
na kurz, což při ztrátě rychosti už nedokáže, ustavila se loď samovolně do driftu a v klidu se vznáší na
vlnách a splouvá s větrem 0,5 uzle. Ještě rozespalý vím, že nastává okamžik kdy autopilota už nebudu moci
používat a budu dále stát u kormidla sám do doby než vítr a vlny opadnou.
Dle předpovědi to vypadá nejméně
na 2 dny. Dost hrozná představa, po těch 3 hodinách spánku se odpočinutě zrovna necítím.Oblékám nepromokavé oceánské oblečení a jdu ke kormidlu. V průběhu dne vítr sílí a vlny rostou více než bylo
na předpovědním modelu Grib, kde prognóza větru byla do 21 uzlů s poryvy 26 uzlů. Skutečnost je však vítr 30
uzlů a poryvy do 36 uzlů. K tomu přesně proti mému plánovanému kurzu. Hlavní plachtu nechávám na 2. refu, jen
ji více vykloním ráhnem k boku lodi, abych nabíral méně větru. Přední plachu genou sroluji na hodně malou,
pořádně vypnu otěží k otěžovému jezdci, který posouvám úplně dopředu po jeho kolejnici. A snažím se stoupat
proti větru co to půjde tak, abych moc neztrácel ze svého kuzu. Studený vítr a cákající voda mne dokonale
probraly. Plachty jsou dobře vytrimované, kormidluje se snadno a dokonale si užívám ten živel. Nahoru na vlnu,
sjezd do údolí a znovu nahoru. Vlny však jdou ze dvou stran. Ty od větru kratší dostávám z předoboku. Delší
vlny mi jdou přímo kolmo do boku lodi. Interference vln způsobuje, že čas od času vznikne nezvykle vysoká vlna
a pokud se ještě zalomí v okamžiku dotyku s lodí, dopadne na palubu a zalije celou loď.
Odpoledne mám už značný hlad, oceánské oblečení už prosakuje, jsem mokrý a začíná mi být zima.
Svěřuji autopilotovi kormidlo a jdu se převléci a něco sníst. Ještě než polknu poslední sousto slyším jak proklouzl
řemen v driveru autopilota. Neudržel tlak na kormidlo způsobený velkou vlnou. Loď se prudce odchyluje z kurzu.
Do pár vteřin následuje rána jako bych narazil do skály. Loď zasáhla do boku zalamující se vlna. Letím salonem
na druhou stranu. Z paluby všemi směry odtéká obrovský příval vody, bohužel část odtéká také po schodech
dovnitř do salonu. S autopilotem to dál takto nepůjde. V druhé novější suché sadě oceánského oblečení jdu opět
kormidlovat.
Hlavou probíhá myšlenka, jak asi dlouho potrvají vlny a vítr, při kterých nemohu autopilota použít a zda po tuto
dobu zde u kormidla aktivně vydržím se silami. Představa dát loď do driftu pro odpočinek se mi nelíbí, neboť bych
splouval zpět a toto počasí zde podle předpovědi má vydržet asi 5 dní. Najednou z boku dostávám opět náraz
zalamující se vlnou. Masa vody mne sráží od kormidla na podlahu. Harnes mám zapnutý a připnutý k zadnímu
vantu, tak s vodou nejsem spláchnut z paluby. Druhé oceánské oblečení je už také mokré i zevnitř. Kormidluji dál.
Pasivní autopilot z gumicuků
Vzpomínám si na
knihu Petra Ondráčka – Sám čtyřmí oceány, kde popisuje své strasti s několika elektronickými autopiloty až
nalezl způsob pasivního autopilota, kterého realizoval z gumicuků a úspěšné při své plavbě používal. Pokud by se mi podařilo
něco takového realizovat, tak by mi to mohlo dát možnost podat si něco k jídlu a pití či se zajít převléknout a vykonat tělesnou potřebu.
Lanka a gumicuky instaluji ke kormidlu a vše ladím několik hodin. Pluji ostře proti větru a tento gumicukový autopilot drží konstantní úhel k větru
ve velkých vlnách lépe než elektronický. A hlavně nevybíjí akumulátory. Pružné držení kormidla umožní, že proud vody při přejezdu vlny si sám
vychýlí kormidelní list a nezpůsobí vychýlení celé lodě tak, jak se to děje při pevné poloze kormidla. Jsem překvapen,
když za celou hodinu nemusím na kormidlo sáhnout. Odcházím do lodi se ohřát. V tom se prudce loď přetočí z nastaveného
kurzu, slyším vyvlát plachty, na kurz se již sama nevrací. Pohled na kormidlo vše vysvětluje. Petr Ondráček neměl na své
lodi kormidelní kolo, ale kormidelní páku. Na kormidelním kole vše funguje až do chvíle, kdy otočka kola je větší než ¼,
pak nastane přetočení kormidla a překřížení gumicuků. Z této polohy je návrat možný jedině ručně. Nakonec přidávám další
dva silnější gumicuky, které při výchylkách kormidla menší než ¼ jsou volné a do systému nezasahují. Při dosažení ¼
otáčky kormidelního kola se začínají napínat a vyvozuji velkou vratnou sílu k návratu výchylky otočení kola pod ¼.
Ani velké vlny již nezpůsobily selhání řízení tohoto systému. Samozřejmě je důležité mít dobře vytrimované plachty,
jinak to fungovat nebude. Pro systém gumicukového autopilota přejímám jméno Burlak tak, jak jej pojmenoval Petr
Ondráček na své plavbě.
Rozhošťuje se ve mně veliká radost z vítězství a těším se na trochu odpočinku.
Uléhám v salonu na podlahu. Střídavě usínám a probouzím se. V mokru se leží dosti nepohodlně a přidává se
chlad. Až do rána Burlak bezchybně řídil loď.
Systém pasivního autopilota z gumicuků mi výborně fungoval na boční a předoboční větry. Na zadní vítr se mi jej ale
vyladit nepodařilo.
Dnes v úterý 12.4.2016 nad ránem vyjíždím z okraje studené fronty a vítr slábne až k bezvěří. Spouštím motor,
stejně potřebuji dobít akumulátory. Pod mraky je solání energie nedostatek. Dopřávám si i spánek a v poledne
se z klidnější hladiny podaří nasměrovat anténu na Inmarsat a přečíst si došlé zprávy a přidat aktuální informace
na web. Další dny nevypadají povzbudivě, stále protivítr.
Středa 13.4. stále slabý protivítr, postupuji pomalu a značně klesám z kurzu k jihu. Ráno jsem si všiml roztrženého
jednoho šeklu, který držel přední lem havní plachty v drážce stěžně. Dávám loď na chvíli do driftu, stahuji hlavní
plachtu a vyměňuji šekl. Oprava je snadná a po 30 minutách už s plachtami postupuji dál.
7. den plavby - představa versus realita
Je čtvrtek 14.4. Hned od rána mne zase přepadá ten neuspokojivý pocit, že bych měl být za tuto dobu už 700 mil od
Bermud a k Azorům by mělo zbývat 1 100 mil. Pohled na GPS však ukazuje vzdálenost 1 310 mil ačkoli jsem 700 mil už uplul a
od včerejšího dne jsem se přiblížil pouze o 15 mil. Vím, že to nejsem více schopen ovlivnit, ale tvrdě bojuji se svoji
projekcí na to, jak jsem si průběh představoval, a jaká je realita, kterou nezměním. Nelze zde uplatnit další technické
znalosti, ale jen pokračovat a čekat na příznivější vítr. Je to další výzva, dokázat i toto přijmout takové, jaké to je,
a radovat se i v těchto chvílích ze svého bytí. Dále trénuji toto umění být tady sám se sebou v tom, co právě je. Velký
význam má pro mě satelitní komunikace. A to nejen pro příjem meteorologických modelů ale i pro komunikaci.
Je to krásný pocit, když dostávám zprávy i z mé webové stránky od lidí, kteří moji plavbu sledují a já cítím, že v tom nejsem úplně
sám. Je to ale jen příjemná iluze, protože tady ve svých činech na oceánu jsem zodpovědný za svá rozhodnutí pouze já.
8.-11. den plavby - nostalgie, protivítr a prasklé plynové táhlo
Je pátek 15.4. a já se pořád se potýkám s protivětrem. Křižuji na jih a na sever, téměř kolmo na požadovaný kurz. Převažují táhlé vlny
přicházející z daleka, které nejsou vyvolané místním větrem. Ty způsobují značné výchylky lodi a proto nemohu ostře stoupat
proti větru. Postup k Azorům je velmi pomalý. Podle modelu Grib tato situace potrvá až do pondělí. Pak se očekává otočení
větru a jeho značné zesílení na další 2 - 3 dny. Doufám, že se konečně pohnu z místa.
Odpoledne se vyjasňuje, začíná svítit slunce, neprší a hlavní je, vítr se mírně stočil
z Jihu. Fouká 12 uzlů ze 105 stupňů a mně se daří plout na plné plachty kurzem 60 stupňů.
Zase se začínám posouvat více k cíli. Raduji se z krásného odpoledne a rozhodnu se, že
si dopřeji luxus - sprchu sladkou a teplou vodou. K nahřátí vody však musím pustit motor. Nastartuji ho, vezmu
plynovou páku do ruky a mírně přidám plyn. Motor naskočil ale otáčky se nezvyšují. Plynová páka
jde podezřele volně. Tak a je do večera o zábavu postaráno. Prasklo plynové táhlo. Vlastně je to štěstí,
že prasklo dnes a ne v podmínkách, kdy bych motor naléhavě potřeboval. Mezi náhradními díly
mám celý nový lanovod s táhlem. K jeho výměně je nutné vyndat věci z obou zadních batist, demontovat kryty
kabelového prostoru, vyndat matrace z kajuty, demontovat část stropu, skříň s ovládací pákou u kormidla, vytáhnout starý 5 m dlouhý
lanovod a protáhnout nový. Po čtyřech hodinách je oprava dokončena.
Využívám klidného moře ke stažení nejčerstvějšího Grib modelu. Vidím, že mne čekají
náročné dny se silnými větry až 40 uzlů. Nezbývá než plout a pracovat s tím, co přijde. Má obava ze silných
větrů je především obavou z toho, že se vůbec nevyspím, protože mne u kormidla nemá kdo vystřídat a velké vlny
možná budou vyžadovat aktivní kormidlování po celou dobu svého trvání.
Dívám se, jak den postupně přechází v noc a přichází vzpomínka na mého otce. Bohužel už není půl roku
na tomto světě, a tak se s ním nebudu moci podělit o své zážitky. Mí rodiče již nežijí a já jsem v
této linii už ten nejstarší, je to zvláštní pocit.
Sobota 16.4. po týdnu začal den nezvykle krásně. Vyšlo slunce a celý den svítí. Konečně
solární panely po mnoha dnech zase dobíjejí akumulátory, které jsou již téměř vybité. Motorem
zatím nedobíjím, šetřím naftu pro případná bezvětří. Vítr se ještě mírně stáčí z Jihu a já
dosahuji kurzu až 80 stupňů. Fouká klidně, bez poryvů mezi 12 až 16 uzly. V noci očekávám mírné
zesílení větru ze stejného směru. Vzdálenost k cíli je ještě 1 200 mil.
Neděle, 10. den plavby - vítr sílí. Už se mi nedaří nasměrovat anténu na družici Inmarsatu,
a tak nemohu aktualizovat předpovědní data. Již šest dní pluji ostře proti větru a stále mimo
optimální kurz. Vítr dosahuje 30 uzlů, a proto se rozhoduji zmenšit plachty. Hlavní plachtu dávám
na 3. ref, genou značně naroluji. Řízení opět přebírá Burlak a řídí skvěle. Loď drží slušnou
rychlost 5,5 uzle proti větru.
Po setmění
vítr dále sílí v poryvech na 38 uzlů, to je víc než jsem dle modelu Grib očekával. Značnou část noci
trávím na palubě, postupně zcela promáčen trvalým slabým deštěm a rozstřikujícími se vlnami.
K večeři se rozhodnu pro hrachovou polévku z nabídky Expres menu pro její velmi snadnou přípravu. Stačí jen
pár minut ohřát. Jak loď jede ostře proti větru a proti narůstajícím vlnám, vládnou v lodi u sporáku
už dost divoké podmínky. Podaří se mi usadit hrnec na sporák, ale nejsem schopen udržet sebe
a zároveň se trefit obsahem sáčku s polévkou do hrnce. Proto se uvážu harnesem ke kuchyňské
lince. Loď najednou skočí z vlny a hrnec je nárazem katapultován i z výkyvně
zavěšeného sporáku a padá na zem. Polévku dnes vzdávám.
Střídavě vycházím na palubu obhlédnout obzor, zda není nebezpečí srážky s jinou lodí,
okem prohlédnout plachty a zase se jdu ohřát dovnitř, kde střídavě klimbám v sedě u
navigačního stolku.
V pět hodin ráno mě probudí nezvyklý pohyb lodi. Loď pluje najednou
opačným kurzem. Utrhl se jeden gumicuk Burlaka a kormidlo se přetočilo. Beru to jako znamení
k zastavení. Plout proti vlnám a větru už bylo docela utrpení. Vítr v nárazech fouká 42 uzlů.
Jsem prakticky na místě, kam jsem měl podle své strategie doplout v pondělí v poledne a zde se dočkat
změny větru. Dávám
loď do driftu. Vše se najednou prudce zklidní, jako bych byl někde v trochu rozvlněné
zátoce na kotvě. Na tři hodiny usínám.
Probouzím se za světla, vítr sviští 44 uzlů, kolem jsou vlny a
vodní tříšť, letící nad hladinou. 11. den plavby odpoledne vítr slábne a stáčí se z Jihu. Grib se
nemýlil. Dávám se do sušení věcí, na chvíli vysvitlo i slunce a neprší. Vytírám podlahy v lodi,
aby nebyly slané, jsou totiž extrémně kluzké. V 15 hodin rozvíjím celou genou a na zadoboční
vítr vyrážím plánovaným kurzem 90 stupňů.
12. den plavby - Faradayova klec
Úterý je opravdu spíše takový opalovací den. Fouká zadoboční vítr o síle 8 až 11 uzlů. Loď se plouží hlemýždím
tempem 2-3 uzle. Tím se mi rozpadá naplánovaná strategie další trasy. Nezbývá než trimovat plachty a
dosahovat alespoň rozumnou rychlost i za cenu odchylky z
kurzu více k Jihu, kde je šance na trochu silnější vítr, než tu téměř stát v bezvětří. Klidný
den využívám k mnoha technickým pracem. Vyměňuji prasklou kovovou objímku, která drží jeden roh
trubkové konstrukce nad zádí lodi, na které jsou upevněny solární panely a plátěná sluneční stříška
(bimini). Patrně turbulence včerejšího větru způsobily prasknutí objímky a roztržení sluneční stříšky.
Následuje úklid batist a třídění všech lan.
Včerejší vítr mi připomenul, že je potřeba i na takové situace být dobře připraven. A proto jsem
dnes v klidu sestavil celou sestavu vodní kotvy, otočného šeklu, 60 metrů lana, kladky a 12 metrů
seřizovacího lana. To vše jsem pečlivě složil a umístil do jednoho pytle abych sestavu měl snadno
po ruce.
Užívám si tento krásný den i k relaxaci, poslechu hudby a dívání se do nekonečných dálek
vodní hladiny. K večeru při kontrole upluté vzdálenosti se objevuje pocit nervozity, že se vleču
příliš pomalu a že nebude platit má promyšlená strategie na dalších 5 dní. A právě uvědomit si
tyto pocity tak silně a vidět, že za nimi se skrývá připoutanost k plánu, který si logicky
vytvoříme na základě nějakých znalostí a informací, je jedna z velmi cenných věcí, kterou mi tato
plavba dává. Vnímám svůj vnitřní zápas s tím, když okolnosti, které neovlivníme, náš plán mění.
To je model, který žijeme ve svých životech mnohdy zcela nevědomně a vytváří v nás nepřijemné emoce,
aniž bychom leckdy byli schopni určit kde se ty emoce vzaly!
Večer se dále ploužím rychlostí 2 uzle na zadní vánek o rychlosti 8 uzlů. Využívám příznivých podmínek
a jdu si pustit film. Náhle salón ozáří záblesk.
Z Jihu se blíží mraky s blesky. Jdu na palubu a pozoruji vývoj situace. Přemýšlím jestli se dostanu
do bouřky. Vítr je už téměř zadní a hlavní plachta bere vítr té přední. Stahuji hlavní plachtu
a pokračuji jen na přední. Ta má větší plochu a v případě prudkého nárazového větru z bouřky ji snadno
a rychle naroluji. Blesků přibývá. Naštěstí většina přeskoků je vodorovně mezi mraky. Tu a tam však
i nějaký blesk práskne do hladiny. Pokud by loď byla zasažena bleskem do stěžně je pravděpodobné,
že by byla poškozena většina elektronických přístrojů. Proto beru roli alobalu a jednotlivě balím
jako svačinu ruční GPS, ruční radiostanici, satelitní telefon a zálohovací harddisk na kterém mám
fotky a videa z plavby. Dokonalý kovový obal vytvoří pro zabalený přístroj Faradayovu klec a vyloučí
možnost indukovaného napětí v citlivých obvodech.
Vítr natolik zeslábl, že s lodí si víc pohrávají vlnky a rozkývaný stěžeň mává plachtou sem a tam.
Rychlost lodi klesla pod 1 uzel a jdu na palubu stabilizovat plachtu spinakrovým pněm.
Práce s pněm není bez pomoci druhého na rozhoupané lodi zrovna snadná. Jistím se harnesem, abych i s
pněm nevypadl z lodi a zaklesávám peň do otěže genoy a oka na stěžni. Plachta se zklidnila a rychlost
se vyšplhala k zázračným 2,2 uzle při vánku 6 uzlů zezadu.
30 hodin za kormidlem
Středa 20.4.2016 je už třináctý den plavby a stále jsem nedosáhl poloviny. Nepočítám uplutou trasu,
ta je vzhledem ke křižování výrazně delší než přímá trasa.
Za polovinu pokládám místo ze kterého měřená přímá vzdálenost k Azorům bude stejná jako k Bermudám.
Do tohoto bodu mi chybí 30 mil. Odpoledne, podle včerejší
předpovědi mne má dohnat zadní vítr, z okraje tlakové níže, která severně ode mne postupuje k Východu.
Vítr by měl foukat několik dní a bude až zbytečně silný asi až 35 uzlů. To se další dny moc nevyspím,
ale snad se výrazně pohnu vpřed. Ještě než se moře rozvlní, chci stáhnout poslední Grib
předpověď, protože pak se mi pravděpodobně nepodaří připojeni k internetu.
V noci ze středy na čtvrek přichází očekávaný zadní vítr. Zase dosahuji úžasné rychlosti 7 uzlů.
Míle ubíhají a vlny rostou. Gumicukový autopilot Burlak však kormidlování na zadní kurz nezvládá.
Nedaří se mi loď vytrimovat spolu s předpětím gumicuků tak, aby loď při sjezdu z vlny se nestočila
bokem k vlnám. Elektronický autopilot to zvládá lépe, ale s obtížemi. Některá velká vlna způsobí
takový tlak na kormidlo, že řemen v převodu driveru autopilota proklouzne a loď se stejně stočí
bokem k vlně. Nakonec nacházím řešení v tom, že výchylku kormidla větší než 20 stupňů, která je
dostatečná pro autopilota aby držel loď v kurzu, omezím použitím silného gumicuku. Ve chvíli,
kdy převod driveru proklouzne se kormidlo nepřetočí víc jak 30 stupňů a autopilot rychle loď srovná.
Díky tomuto řešení mohu celý čtvrtek plout na autopilota.
Předpověď očekává po
následujících 30 hodin vítr do 40 uzlů a vlny až 7 metrů vysoké. Obávám se, že sjíždět tyto
vlny autopilot již nedokáže. Vypadá to, že budu muset 30 hodin strávit u kormidla,
bez možnosti si od něj odskočit. Samozřejmě existuje i možnost loď zastavit do driftu, případně
vypustit mořskou padákovou kotvu a počkat až vlny přejdou. To udělám až v případě, že nebudu mít
fyzické síly k dalšímu postupu. Vzhledem k tomu, že tento vítr je pro další dny jediný významný
vítr v mém směru, chci tuto část maximálně využít ke svému pohybu k cíli. A tak si jdu chystat
k ruce nápoje a potraviny, které mohu jíst bez další úpravy. Především polévky z Expres menu,
dají se sníst i studené, sladkosti a dvě ampule s energy gelem ukládám do odkládací schránky
na palubě. Dále připravuji dvě termosky horké kávy.
Zjišťuji, že v místě kde se nacházím na 32 stupni severní šířky a 41 stupni západní délky je
velmi špatné spojení Inmarsatem. Je to tím, že odtud je elevace
družice Inmarsatu nad obzorem tak nízká, že z údolí mezi vlnami mi hřbet vlny právě zakrývá výhled
na družici a spojení tak nelze navázat.
Pátek 22.4. - 15. den plavby. Vítr zeslábl na 12 uzlů. Pluji rychlostí 3 uzle
a den využívám k průběžnému odpočinku. Je krátce po půlnoci, když za zádí spatřím v dálce světla přibližující se lodi. Podle toho,
že vidím její červené i zelené navigační světlo, jede přímo na mne. Za deset minut loď viditelně
změnila kurs. Je
to první loď, kterou jsem na své plavbě potkal (a byla i jediná). Dokonce chvíli na to mi volá operátor
VHF rádiem a ptá se, zda je moje poloha v pořádku, protože se nacházím velmi daleko od pevniny.
Jsem tímto zájmem potěšen.
Fatální závada autopilota
Sobotní ráno (16. den plavby) začíná drsně. Ještě před východem slunce slyším, jak zesiluje vítr a začíná pršet.
Vybíhám na palubu refovat plachtu. Dřív než se mi podaří nasadit kliku do vinšny a rolovat
genou, dostává plachta náraz větrem 45 uzlů. Já mám
co dělat, abych silou otočil klikou a plachtu naroloval. Hlavně, že plachta vydržela a neroztrhla
se či nevytrhla celý rolfok, o který jsem měl vážné obavy, když jsem viděl, jak vibruje v nárazech větru.
Před polednem se vítr drží na 35 uzlech, ale vlny se dále vyvíjejí do výšky. Aktuální předpověď
pro místo, kde jsem uvádí vlnu 6,5 metru vysokou. Také autopilot naznačil, že končí. Každou chvíli se
stočila loď díky vlně do návětří a autopilot to už nebyl schopen srovnat. Vítr zůstává na své síle. Od kormidla jsem se
nemohl vzdálit dalších 19 hodin. Skončil den, přešla noc
a přišlo nedělní ráno, 17. den plavby. Už zápasím s extrémní únavou, mikrospánky usínám u kormidla. Po východu
slunce vítr klesá na 28 uzlů. V 7:50 zapínám autopilota s gumicukovým vylepšením. Zdá se, že s
obtížemi, ale pojede. Jdu si uvařit horký čaj a něco sníst.
Když však zalívám čaj v termosce, loď se prudce nahne na druhou stranu a už tak zůstane. Okamžitě
cítím, že se stalo něco špatného. Utíkám ke kormidlu a vracím loď na kurz. Zapínám znovu autopilota
ale nic se neděje, kormidlo se volně protáčí kam chce. Driver autopilota se porouchal. Ustavuji
loď do driftu. Silně si uvědomuji, že musím být velmi pozorný, nic nesmím volně položit či
upustit, aby to nespláchla vlna do moře. Stahuji kormidelní kolo z hřídele, pečlivě do připraveného
plastového boxu ukládám upevňovací matici, pero z drážky hřídele, každý šroub a každou další součástku.
Kormidelní kolo zůstává na palubě, avšak pevně uvázáno lanem. Rozeberu driver a vidím, že praskl
ozubený řemen. Zaraduji se, neboť mám koupený náhradní. Beru
nový řemen a zjišťuji, že má jiné rozměry. Je kratší! Nelze ho použít. Dodavatel udělal patrně
chybu a já jsem úplně v prdeli…
Přichází chmurné myšlenky. Představa o nonstop kormidlování až do konce plavby, cca dalších 6 dní
je příšerná. Jediná naděje je, že se změní vítr na boční a já budu moci použít Burlaka a trochu
si odpočinout a uvařit jídlo. Změna větru však následující 3 dny není očekávána. Hlavou mi běsní
myšlenky, přidává se vztek. Tak si tady aspoň mohu svobodně zařvat do vln na oceánu. Vrací se
racionální myšlení. Musím pokračovat vpřed, dokud to fyzicky vydržím, abych využil tento silný
vítr k přibližování se k Azorským ostrovům, vzdáleným v tu chvíli 570 mil. Včerejší
optimistický plán nad modelem větrů vycházel z toho, že do úterý upluji 300 mil.
Pokud se mi to nepodaří, tak se dostanu do bezvětří, ve kterém uvíznu na jeden až dva dny.
Pak se sice rozfouká ale přesně od Azorů ke mně. To by znamenalo křižování proti větru a
další zpomalení postupu. Rozhodnutí je jasné, teď plout co nejdál, a co nejrychleji.
Připravuji si box se čtyřmi namazanými krajíci chleba se sýrem a termosku čaje ke kormidlu.
V tuto chvíli nelze kormidlo pustit z ruky na déle než pět až deset vteřin protože proudy ve
vlnách silně a prudce stáčí loď. Pluji na čistý zadní vítr a odchylka od kurzu má za následek
přeběhnutí přední plachty na druhou stranu, což je doprovázeno silným prásknutím, které
může snadno způsobit roztržení plachty nebo poškození rolfoku. I má
rostoucí nepozornost, způsobená narůstající únavou, občas vede k chybě při kormidlování
a plachta práskne. Stále se nemohu smířit s myšlenkou, že už nemám autopilota.
Vše bude hodně obtížné, je to jako plout ve dvou a najednou o toho druhého přijít.
Autopilot mi podržel kurz proti větru, když jsem potřeboval vytáhnout nebo skasat
hlavní plachtu. Kormidloval, abych si mohl uvařit jídlo nebo si odpočinout. Teď to
tak není. Nemohu se jít ani vymočit. Budu muset stanovit jasný řád. Plout 5 hodin,
pak dát loď do driftu, vykonat všechny potřeby, najíst se za 1 hodinu a plout dalších
5 hodin, pak opět 1 hodina driftu na jídlo a vše ostatní a zase 5 hodin za kormidlem.
Zbyde 6 hodin na spánek v driftu. Pokud budu mít protivítr, tak při driftu ještě
zase něco spluji zpět, co jsem pracně naplul. Z aktivních 24 hodin plavby se denní
čas plavby zkracuje na 15 hodin. To při průměru 100 mil denně znamená denní průměr
62 mil. Doba plavby k Azorům se prodlouží na minimálně
10 dní v tomto náročném režimu. Z těchto výpočtů radost nemám. Bojuji s radikální
změnou skutečnosti proti původnímu plánu. Nezbývá však než se tomu odevzdat.
Tak kormidluji dále a zkouším různě dlouhými a různě
silnými gumicuky ladit různá předpětí na kormidelní kolo, jestli se mi nakonec
nepodaří dokázat nastavit Burlaka na kormidlování při zadním větru. Vítr odpoledne
slábne už pod 30 uzlů, ale vlny zůstávají. Jak vlnám slábne vítr, začínají jim
přepadávat hřebeny. Nahromaděná energie vlny se musí nějak spotřebovat. Právě
zalomení a přepadnutí horní části vlny odevzdá část energie v turbulentním
proudění do zpěněné vody. To je důvod, proč k většině převrácení lodí vlnou dochází
v okamžiku, kdy je bouře na ústupu.Paluba je často omývána vlnami, co se
blízko mne zalomí a částečně dopady na loď. Docela to vítám, protože kormidlo
nemohu pustit z rukou a močit mohu jen u kormidla na palubu.
Po několika hodinách mám vyladěný systém gumicuků, který mi umožní až na půl minuty pustit kormidlo z ruky
a já si tak mohu alespoň podat něco k jídlu a pití. Moje úvahy se však stále vrací k autopilotovi…
Ne nedělní noc a únava je už nepřijatelná. Uplul jsem dnes 70 mil, tak to není špatné. Zastavuji
loď do driftu. Dobrá zpráva je, že v driftu splouvám rychlostí 1,5 uzle směrem k Azorům. Znovu
si prohlížím nefunkční driver. Zjišťuji, že i velká řemenice je v něm prasklá. Usínám tvrdě za neklidné
noci. Vlny mne v kajutě převalují od stěny ke stěně.
Konstrukce vlastního driveru
V pondělí vstávám s myšlenkou zkusit zkonstruovat vlastní driver z toho co zde najdu. Opět se mi
vrací vzpomínka na film Apolo 13, ale tam měli na zemi celý tým inženýrů, který hledal řešení.
Já si zde musím najít řešení sám. Mechaniku původního driveru jsem rozřezal pilkou. Získávám tak
díl s elektromotorkem a hnacím ozubeným kolem pro ozubený řemen. Mám tady náhradní řemen k alternátoru.
Nic jiného není a pokud to vydrží 500 mil tak to splní účel. Dále beru ze zásob různé hliníkové
profily a pásovinu. Prasklou řemenici z driveru
opravuji prošroubováním a zpevněním hliníkovým páskem. Po necelých šesti hodinách, kdy jsem při práci
otloukán všemi zdmi rozhoupané lodi mám vyrobeno něco, co by mělo sloužit jako driver u kormidla.
Pokud to nebude fungovat, tak jsem ztratil za tu dobu 25 mil z trasy. V případě, že můj driver
fungovat bude, získám za první den 40 mil navíc proti plánu s ručním řízením.
Zde jsem zachytil na kameru jak jsem pracoval na své konstrukci:
18.-20. den plavby - euforii střídá frustrace
Zapínám autopilota a… Funguje skvěle! Zmocňuje se mne nepopsatelná
radost a euforie z toho, že jsem nalez řešení. I delfíni skáčou kolem lodi, jakoby připluli
mé vítězství oslavit se mnou.
A takto vypadá nový driver autopilota vyrobený z toho co loď dala.
Nyní si opět užívám plavby, když funguje autopilot. Je pondělí odpoledne, 18. den plavby,
vzdálenost k ostrovu Faial je 430 NM.
V úterý, 19. den plavby nastává bezvětří. Po pečlivé úvaze a prozkoumání meteo
modelu startuji motor, díky kterému se chci posunout přibližně 100 mil ve svém kurzu
přes malou oblast tlakové výše, kde nefouká. Ve středu ráno bych už zase měl mít vítr. Čekat zde v bezvětří
není pro mne strategicky výhodné, protože se tu příští den rozfouká silný protivítr.
Ve středu s východem slunce přichází vítr. Fouká ale příliš ze severovýchodu a já nemohu už držet potřebný
kurz proti větru. Pluji více severně. Rychlosti se sčítají, na palubě fouká silněji než je skutečný vítr, nájezdy
na vlny jsou rychlejší a ostřejší. Loď skáče po vlnách a s velkými nárazy se mezi nimi propadá do údolí.
Postup směrem k cíli klesl za středu na pouhých 40 mil.
Čtvrtek je 20. den plavby. Vítr se dále stočil a fouká přesně ze směru, kterým potřebuji plout.
Křižuji proti větru a ačkoli jsem naplul 100 mil, k cíli jsem se přiblížil jen o 24 mil. Kromě protivětru
je zde také navíc mořský proud, který má směr také proti mně.
Pátek 29.4.2016 - v poledne se mi již daří plout ostře proti větru čistý Sever. To je z mé pozice výhodnější
než jihovýchodní kurz, kdy bych se k cíli už nepřibližoval. Snad nastává mnou velmi očekávaná změna směru
větru. Vyrobený driver autopilota má právě za sebou 400 mil a stále vypadá, že je v dobrém stavu.
V noci z pátku na sobotu se vítr dále stáčí a můj kurz, teď téměř míří na ostrov Faial. Noc je jasná, Měsíc v
těchto dnech vychází až ráno, tak je pořádná tma. Pozorovat hladinu před lodí nemá smysl, protože v té tmě není
vidět ani ta hladina. Stačí v pravidelných intervalech prohlédnout okolí, zda zde neplují nějaké loďě, které
jsou vidět jen díky jejich navigačním světlům. Zato obloha je plná hvězd. Fouká vítr o síle 20 uzlů a teplota venku
je 14°C. Je mi chladno. Tak raději sedím v salonu a sleduji film abych neusnul.
23. den plavby - poslední noc na moři
Je sobota, 10 h ráno a k ostrovu Faial mi zbývá už jen 80 mil. To znamená, že dnes bude poslední noc na moři
a v neděli bych mohl přijíždět do přístavu v Hortě. Je nádherný slunečný den. Voda má krásnou hluboce
modrou barvu. Fouká vítr kolem 15 uzlů bez poryvů a loď, sice proti vlnám, ale krásně uhání ostře proti
větru vpřed rychlostí 5 uzlů.
Ve mne se odehrávají velmi silné pocity, které lépe než řádky textu vyjadřuje následující krátké video. Vím,
že se vracím jiný, než když jsem vyplouval. Jsem daleko více spojen sám se sebou, s radostí z bytí a s důvěrou sám v sebe.
Tento prožitek už ve mně zůstane navždy uložen a cítím, že jen dále prohloubí radost v životě a spojení se vším, co mne obklopuje.
Splnění dětského snu
Jako každá cesta i ta má začala snem. Jako malý kluk jsem
obdivoval jednotlivce, kteří přepluli sami oceán nebo překonali poušť či zažili jiná dobrodružství. Na celý život ve mně byla zakódována touha něco podobného zkusit a utkat se i s obtížemi, které se
na té cestě vyskytnou. A i když tato cesta nebyla plánovaná jako sólová plavba, přišla ve vhodný okamžik, kdy
jsem cítil, že už jsem připraven…
Marina Horta - doplutí
Neděle 1.5.2016, už začíná svítat. Jsem několik mil od
ostrova Faial.
Vytahuji na stěžeň žlutou vlajku. Je to
standardní signál při připlutí z jiné země, že požaduji povolení k přistání a celní odbavení. Dále vytahuji
zdvořilostní portugalskou vlajku. Startuji motor, balím plachty a připravuji si na boky lodi fendry a lana pro
přistání. Mířím do přístavu v Hortě, který se objevuje pod zamračeným nebem.
Vypnutí autopilota chce trochu času. Vyrobený driver je třeba uvolnit ze záběru odvázáním lanka, které napínalo
řemen, a uvolněný řemen sundat z řemenice. Teď teprve je kormidlo volné a já mohu ručně řídit. Vjíždím mezi přístavní
majáky a volám vysílačkou „Horta da marina“ pro instrukce k přistání. Vyřazuji na neutrál a s lany z přídě a ze zádě
v ruce přeskakuji z boku na vedlejší loď, ke které se mám vyvázat. Utíkám rychle uvázat si k ní svoji záď a pak hned
příď. Podařilo se. Dále už v klidu doplňuji další vyvazovací lana pro springy a dlouhá silná lana z přídě a zádě
napínám na břeh. Teď je tedy opravdu konec mé sólové plavby, která trvala 24 dní.
Odpoledne se jdu trochu rozhlédnout po městě Horta. Večer uléhám ke spánku, který k mému překvapení trval 16 hodin.
Dny zbývající do odletu domů věnuji práci na údržbě lodi. Po čtyřech měsících, strávených na lodi, je práce opravdu
dost. Poslední den před odletem naplňuji místní tradici tím, že na zem v přístavu maluji obrázek, zachycující
informaci o mé plavbě, který zde bude dlouhá léta připomínat tuto pro mne velmi významnou sólovou etapu.