Jaké to vlastně bylo:
Obsah:
- Servis lodi - antifoaling a výměna oken >>
- Případ sám pro sebe >>
- Gibraltar - Marina Alcaidesa >>
- Hraniční přechod do Gibraltaru >>
- Gibraltar - Ocean Village >>
- Gibraltar - Old town >>
- Gibraltarská skála >>
- Gibraltar - rezidenční čtvrti >>
- Plavba z Gibraltaru do Středozemního moře >>
- Španělské letovisko Almerimar >>
- Španělské přístavní město Cartagena >>
Servis lodi - antifoaling a výměna oken
Je středa 24. 4. 2019 a já připravuji loď na plavbu. Ve čtvrtek po 16 hodině portugalského
času očekávám příchod posádky do mariny Cascais.
Já zatím provádím potřebnou přípravu lodi. Včera byla loď spuštěna jeřábem na vodu. Byla na ni provedena celková
údržba trupu spočívající v odstranění starých vrstev nátěrů, obroušení a natření
3 vrstev epoxidového základu, na který byl nanesen vícesezóní protinárůstový nátěr (antifoaling)
Micron 350.
Je čtvrtek odpoledne a posádka dorazila podle plánu. Jen servis lodi ještě probíhá. Kromě antifoalingu jsem ještě
objednal výměnu oken salónu, protože už tmel v některých místech netěsnil a okny zatékalo. Technici z mariny dodělávají
okna na poslední chvíli a my čekáme ještě dvě hodiny, než práci dokončí.
Případ sám pro sebe
Páteční ráno začínám den nezbytnými podpisy členy posádky o tom, že znají své povinnost, že byli proškoleni o bezpečnosti
a také písemně udělují souhlas s tím, že mohou být v průběhu plavby fotografováni, aby se mohli objevit na fotografiích
v této reportáži.
V poledne definitvně opouštíme Cascais a poháněni zadním větrem směřujeme do
typického rybářského městečka Sesimbra,
kam jsem posádku nalákal na výbornou rybu k večeři. Po krátké aklimazitační etapě by to byla velmi příjemná zastávka.
Jedeme na čistý zadní vítr a proto jsme použili k přední plachtě peň. Když však potřebujeme plachtu srolovat, nejde to.
Taháme za lano rolfoku ale rolfok je zaseklý. Hledám příčinu. Když nakonec zvednu hlavu, vidím jak se u vrcholu stěžně
do plachty připletlo jiné lano a zablokovalo otáčení rolfoku. Prožívám napínavou chvilku, kdy mi je jasné, že pokud
plachta nepůjde narolovat, budeme muset pokračovat v nezměněném kurzu dále a Sesimbru mineme. Na lezení vzhůru po stěžni
moc nepomýšlím, moře se příliš vlní a mně se do toho nechce. Nakonec dostávám nápad jak lano uvolnit aniž bych
lezl vzhůru. Pomáhám si mooringovým hákem, kterým odtahuji lano mimo rolfok. Podařilo se.
Sesimbra se však nekoná. V marině se nenašlo jediné místo. Nezbývá, než zůstat před Sesimbrou na kotvě.
Posádce se nechce foukat dinghy a jet po etapách na večeři, zůstáváme na lodi. Alespoň dodatečně uctíme Neptuna.
Večer si povídáme a vaříme na lodi. Na závěr pouštím pro inspiraci dokumentární film o tragickém závodu
Fastnet v roce 1979. Tento film mě inspiroval i k napsání článku o bezpečnosti na lodi.
V sobotu časně za rozbřesku vytahujeme kotvu a vyplouváme na výrazně delší etapu až do Gibraltaru. Původně
šestičlenná posádka má vlastně jen pět členů. Jeden z nich již prakticky od včerejšího vyplutí z Cascais odmítá
plnit své úkoly v posádce a nevylézá ze své kajuty. Tak se zapojuji do směn s Tomášem, aby rozpis směn zůstal stejný.
Fouká nám zadní vítr a vysoké táhlé oceánské vlny zmítají lodí směřující k jihu. Plavbu tradičně zpestřují početná
stáda delfínů.
Přichází nádherný přechod dne v noc. Zavedený systém směn v novém uspořádání krásně plyne ve svých tříhodinových
cyklech.
Západy slunce jsou pro většinu posádky vždy významným objektem k fotografování. A dnes to stálo za to.
V neděli vítr sílí ke 24 uzlům a my obeplouváme mys u Sagres. Měníme kurz na jihovýchodní. Mořská nemoc, která
sužovala jednoho člena posádky sice odezněla, ale na to, aby se zapojil do svých povinností to nemělo žádný vliv. Spíše
si posádku pletl s personálem, který se má o něj starat. Obavy mi začal dělat i jeho duševní stav, jehož projevy začaly
být nebezpečné pro něj samotného i pro celou plavbu jako takovou. Proto jsem s povděkem souhlasil, když přišel
s vlastní žádostí o ukončení své plavby a odstoupení z funkce člena posádky. Dohodli jsme se, že vystoupí z lodi v Gibraltaru.
Ještě nás však čekala plavba celé pondělí a následující noc. Podmínky se pro nás zhoršovaly (jak ty plavební, tak také naše společné soužití s šestým členem posádky). Nejdříve zavládlo bezvětří a
pokračovali jsme na motor. V poledne se rozfoukalo přímo proti nám. Křižování proti větru by však znamenalo prodloužení
doplutí do Gibraltaru o dalších 12 hodin. Vzhledem k okolnostem a časovému plánu jsem rozhodl, že zbývajících 80 NM se budeme
přetlačovat s vlnami a větrem nejkratší trasou na motor. Padla na to polovina nádrže nafty, ale do Gibraltaru připlouváme
v úterý brzo ráno kolem druhé hodiny.
Zpětně zjišťujeme, že člen posádky, který nás opustil v Gibraltaru pravděpodobně prožíval alkoholové delirium. Trpěl
halucinacemi, dokonce chtěl za plavby vystoupit do moře - myslel si, že je kolem pevnina. Plavba s ním byla pro všechny z nás velmi silnou zkušeností.
Utvrdil jsem se v tom, že pokud se mi zájemce, jenž se chce
stát členem posádky na 100 % nezdá, mám ho odmítnout.
Gibraltar: Marina Alcaidesa
Se zbylou posádkou si užívám hluboký spánek po náročné etapě. Ráno nás vítá opravdu
nádherný den. Při mé poslední návštěvě Gibraltratu
bylo celý den deštivo.
Loď jsme vyvázali na španělské straně v marině Alcaidesa. Marina je velmi pěkná a prostorná. Zatím zde není problém s
místem i když připluji neohlášen.
Cestou do sprch nás zaujme tato omšelá loď, na které bydlí chlapík zevnějšku bezdomovce se svými pěti kočkami (myslím
ta domácí zvířata). Zjišťujeme, že chlapík bydlící na lodi se živí servisem jachet po přístavech.
Chystá se však odtud odplout na Kanárské ostrovy. Prý je zde málo práce.
Na konci mariny jsou tyto podivné lodě - hausboaty. Můžete si zde některý z nich pronajmout. Asi se moc
nepočítá, že s tím někam poplujete, bál bych se zda se ze střechy nezřítím i s křesílkem. Mají však motor
i volant.
Hraniční přechod do Gibraltaru
Takto vypadá hraniční přechod na britskou korunní kolonii - Gibraltar. Bez pasu se tam nedostanete. O tom, proč vede silnice právě přes dráhu mezinárodního letiště, které patří k nejnebezpečnějším
na světě jsem se
zmiňoval v předcházející reporáži (plavba z Madeiry na Tenerife).
Já se odděluji od posádky, a jdu
se projít Gibraltarem sám. Především proto, že potřebuji najít obchod s díly pro lodě a koupit takové vodící oko na lano,
které při plavbě prasklo.
Silnice i chodník křižují přistávací dráhu gibraltarského letiště. Informační tabulka vyzývá
chodce aby šli rychle. Pokud se blíží letadlo na přistání či hodlá startovat, jsou přechod a silnice uzavřeny.
Gibraltar - Ocean Village
Mé kroky směřují do Ocean Village. Od minule si pamatuji, že tady byl jachtařský obchod.
Ocean Village je moderní víceúčelové město nabízející rezidenční bydlení, marinu pro jachty, hotel a světové
obchodní centrum Gibraltar.
Skoro to tady nepoznávám. Od mé první návštevy Gibraltaru v roce 2009 se Ocean Village značně rozrostla. A co ten
hotel? Tady bylo molo mariny, teď je zde místo vyvázaných lodí jediná obrovská, která nevypluje. Je tady jako
pětihvezdičkový hotel a casino od roku 2014. Jeho výstavba stála £ 120 miliónů.
Tak konečně jsem nalezl hledaný obchod. Uspěšně, nakupuji co jsem potřeboval.
Gibraltar - Old town
Vydávám se do staré části města.
Ta je plná uliček s obchody a restauracemi pro turisty.
Míjím budovu kanceláře pro registraci občanů Gibraltaru.
Gibraltarská skála
A lanovkou vzhůru na skálu. Dnes je fotografické počasí, tak toho musím využít.
V horní stanici už potkávám první gibraltarskou opici.
Pohled směrem na Španělsko.
Z výšky 420 metrů je nádherný výhled.
Opice jsou tady na skále na každém kroku. Nemám tedy obavy, že by Gibraltar nezůstával dále britskou
kolonií, protože podle jedné staré legendy se bude muset Velká Británie vzdát Gibraltaru a navrátit
jej Španělskému království poté, co zemře poslední opice. Obyvatelé Gibraltaru se však cítí více
jako Britové než Španělé, tak se o blaho opic pečlivě starají.
Dělám čelem vzad a přede mnou je v dáli pobřeží Maroka.
Gibraltarské opice jsou Makakové bezocasí. Ukážeme-li v širokém úsměvu všechny své zuby, je to v
jejich řeči nabídka přátelství a nebudeme mít s nimi žádný problém. Tak se tedy usmívám a nemračím.
Marina Alcaidesa, kde jsme přistáli, je hned za přistávací dráhou na španělské straně.
Loučím se s opicemi a jedu dolů do města.
Gibraltar - rezidenční čtvrti
Jdu do další rezidenční čtvrti s marínou, okouknout, jak to tam mají hezké. Samozřejmě s obranným dělem
jako připomenutí dávných dob.
Jinak je město plné zákazových tabulek.
Hezký park, ale mezi těmi domy je pro mne trochu málo přírody.
Slunce zapadá a všichni společně jdeme na španělskou večeři.
Tentokrát nevolím oblíbenou rybu či chobotnici. Dám si vepřové, ale iberijské. Tlustá
ouška sklopená nad malými očky, ostrý rypák, tmavá kůže a kulaté bříško, to je iberijské prase.
Prasátka žijí na západě Španělska ve volném chovu, která se živí žaludy z dubů rostoucích
na Pyrenejském poloostrově. Maso těchto prasat má intenzivnější chuť. Bylo výborné.
Po dobré večeři se vracíme na loď. Gibraltarská skála je nasvícena.
Plavba z Gibraltaru do Středozemního moře
Ve čtvrtek ráno, vyplouváme do Středozemního moře. Den je zatažený.
Proplétáme se mezi spoustou zakotvených lodí, které čekají na okamžik své vykládky či nakládky.
Takto vypadá pohled z jihu na skálu a maják. Dáváme plné plachty a plujeme ostře proti větru. Směr východ.
Poslední zamávání Gibraltaru.
Tak tady to byl těsný průjezd kolem zakotvené lodi, který nám dal pocítit její velikost.
Daniela s Luďkem se dali do přípravy oběda, zrovna když začalo krásně foukat. Ale jde jim to
dobře i přes náklon lodi.
Luděk dokončuje přípravu, na palubě to už lákavě voní.
Oběd o dvou chodech (polévky a hlavního jídla) se podává na palubě.
Je dovařeno a servíruje se.
Polévka i rizoto chutnaly výborně.
Večer vítr zaniká a my pokračujeme na motor. Zítra se má silně rozfoukat. A opět přímo proti
naší trase. Zvažuji udělat zastávku někde u pobřeží, než vítr změní trochu směr. Ještě máme časovou rezervu.
Španělské letovisko Almerimar
Blížíme se k pobřeží, které je posázeno samými skleníky.
Přistáváme v přijemné a veliké marině Almerimar. Kancelář
otvírá až v 16 hodin, čekáme před ní na otevření.
Dostáváme přidělené místo, na které přeplouváme a uvazujeme loď pro dnešní noc. Pořizujeme společnou fotku na
přídi v jednotném oblečení, které u některých členů pochází z půjčovny jachtařského oblečení.
Následně vyrážíme na obhlídku okolí.
Marina je situována do středu městečka. Město je dosti opuštěné. Zjišťujeme, že jsou to většinou apartmány,
které se zaplní až v létě. Sezóna tady ještě nezačala.
Jdeme společně na procházku. Naším cílem je najít místo, kde si dáme dobrou večeři. Na místní poměry je ale brzo (teprve 19 h).
A za další má většina podniků po zimě ještě zavřeno. Prostě tady chcípl pes.
Marina je za námi a my se procházíme po oblázkové pláži. Turistické resorty jsou zcela prázdné a lačně
čekají na své letní obyvatele. Za nimi jsou už jen nekonečné plochy skleníků produkujících zeleninu pro zbytek Evropy.
Hladoví se vracíme přes obchod s potravinami na loď. Večeři si uděláme sami - kupujeme kus masa.
Výsledek je nad očekávání dokonalý.
Dnes se v lodní kuchyni podává španělský vepř s brambory a salátkem. No, to se bude blaženě spát.
Španělské přístavní město Cartagena
Pátek 3.5.2019 v 8 hodin opouštíme marinu a vyplouváme na poslední část naší pouti, do Cartageny.
Data na předpovědi větrů nejsou zrovna podle našich představ, ale tak to na moři a i v životě chodí.
Silný protivítr odezněl, na druhou stranu zase nebude vítr skoro žádný. Čekáme krátké (několikahodinové)
závany větru z různých směrů. Tak se aspoň pocvičíme v práci s plachtami.
Až do večera plujeme na motor. V noci se konečně rozfouká, ale přímo proti nám. Dáváme plné plachty a křižujeme.
Za půl hodiny vítr prudce zesílí ke 27 uzlům a my refujeme. Tak, jak se na této plavbě stalo pravidlem, nejsilnější
větry a prudké změny přicházejí v noci. S rozbřeskem vítr opět zaniká a my se k Cartageně blížíme hnáni
motorem.
V sobotu 4.5. jsme definitivně přistáli a večer se jdeme podívat do města, samozřejmě se záměrem společné
večeře. Město je zcela zacpané lidmi a všude v ulicích se tančí.
Na ulici Calle Gral. Ordóňez před budovou místního úřadu probíhají taneční vystoupení. Jen s naší večeří to vypadá
bledě. Všechny restaurace jsou plné a jsou před nimi fronty. Nakonec si podnik nevybíráme a jdeme prostě tam, kde
je místo. K večeři volíme tradiční španělskou paelu.
Cartagena je velmi zajímavé město s bohatou historií. Jeho jedinečnost jsme objevili zcela náhodou při naší
plavbě z Itálie do Španělska.
Mrkněte se na další fotografie zajímavých staveb a památek, které zde zůstaly z vlády Římanů.
V neděli ráno se loučím s posádkou a vrhám se do obvyklých prací před opuštěním lodi.