TK - blog

Jak se sám vytáhnout na stěžeň?

Publikováno 1.5.2024

V článku se s vámi podělím o můj způsob řešení problému jak se sám vytáhnout na stěžeň bez pomoci posádky. Existuje více řešení, nebudu se zde zabývat porovnáním výhod a nevýhod jednotlvých způsobů ale představím způsob, který momentálně používám a vyhovuje mi.

Proč se sám vytahovat na stěžeň?

Pokud jste majitelem lodi, tak si tuto otázku klást ani nebudete. V případě charterových skiperů může padnout námitka, že je vždy po ruce někdo z posádky, který vás přes vinšnu lanem výtahu vytáhne na stěžeň. Ale i na charteru můžete chtít být samostatný a technicky si se vším poradit ještě před příjezdem posádky a nebo se chystáte plout sólově.

kladkostroj

Jak na to?

Máte-li hladký stěžeň bez stupaček a není-li nikdo po ruce, kdo by vás vytáhl, můžete po stěžni či laně šplhat vzhůru (většina z nás to ale nezvládne) nebo použít horolezeckou techniku prusíkování po laně (dá se koupit příslušný komplet) a nebo použít kladkostroj. Právě kladkostroj jsem si zvolil za řešení. Jakou sílu budeme potřebovat abychom se vytáhli vzhůru záleží na naší hmotnosti a počtu stupňů kladkostroje (počet kladek). S větším počtem kladek přidaných do kladkostroje prodlužujeme dráhu (odmotáváme stále delší kus provazu), ale úměrně tomu se nám zmenšuje síla, kterou musíme působit. Já jsem zvolil dva bloky o 3 kladkách.

kladkostroj

V uvedeném případě je převodový poměr kladkostroje 1:6, to znamená, že při své hmotnosti například 80 kg táhnu za lanko silou, jako bych zvedal 1/6 své hmotnosti, tedy cca 13 kg, a to už jde celkem snadno. Pokud se potřebuji dostat do výšky 10m nad palubu, budu tahat 60m lana. Lano stačí tenké a já jsem použil 110 m o průměru 6mm. To mi stačí pro celý 17 m vysoký stěžeň. Důležité je vést lano přes stoper upevněný na bloku volných kladek, který zajistí, že lano budeme jen tahat směrem dolů, a pokud jej pustíme z ruky, tak neproklouzne zpět a nezřítíme se nekontrolovaně na palubu.

Vzhůru na stěžen s kaldkostrojem

Blok volných kladek spojíme cca metr dlouhým lanem s bootsmanskou sedačkou. Délku lana zvolíme tak, aby volné kladky se stoperem byly nad námi na dosah natažené ruky.

kladkostroj

Blok pevných kladek přivážeme na vhodné lano výtahu a bootsmanskou sedačku přivážeme u paty stěžně. Otevřeme stoper a výtahem vytáhneme blok pevných kladek do výšky o něco vyšší než se budeme potřebovat dostat.

kladkostroj

Pak jen zavřeme stoper, vlezeme si do sedačky a taháme rukama lano směrem dolů a pomalu vyjíždíme vzhůru, až se dostaneme do požadované výšky, třeba k lampě, kde potřebujeme vyměnit žárovku. Pro tahání lana doporučuji použít jachtařské rukavice.

kladkostroj

Pro sestup dolů nejdříve pevně chyťte lano, kterým jste se vytahovali, uvolněte stoper a kontrolovaně lano popouštějte tak, aby vám vyhovovala rychlost sestupu.

Upozornění

Uvedený článek je míněn jako inspirace a ukazuje pouze jeden z více možných způsobů, jak se dostat na stěžeň. Autor nenese žádnou odpovědnost za aplikaci a případná zranění použitím výše uvedeného popisu. Při konstrukci vlastního kladkostroje se řiďte vlastní intuicí a rozumem.

Video jak to funguje v praxi



Nebýt líný se vyplatí: denní znaky

Nebýt líný se vyplatí: denní znaky

K dobré námořní praxi patří i používání denních znaků. Na malých či charterových lodích však často nebývají používány. V r. 2017 jsem byl vyšetřován policí a právě vyvěšení denního znaku hrálo zásadní roli. Proč? A jak se vám může nepoužití denního znaku dle COLREGU nevyplatit? (Publikováno 1.5.2020)


Sólové přistání bokem k molu

Sólové přistání bokem k molu

Ukážeme si jak bezpečně sólově, ale i s posádkou, pomocí springu přistát bokem k molu i když od břehu fouká silný vítr, aniž by jste potřebovali bow thruster. A i v případě, že bow thruster (příďový příčný pohon) máte, nikdy nevíte, kdy selže nebo jeho síla nebude stačit na přetlačení silného větru. Proto je dobré umět s lodí manévrovat jen s pomocí hlavního motoru, kormidla a lana. (Publikováno 1.10.2024)


III. Poprvé kapitánem: vyplouváme

III. Poprvé kapitánem: vyplouváme

Nevozím pouhé pasažéry, každý člen posádky je jejím právoplatným členem a podle toho mu také svěřuji úkoly. Pokud si kladete otázku, jak posádku do plavby aktivně zapojit, jaké informace jim sdělit, co řešit až za plavby a kdy, pak je tento článek určen právě vám. Obzvlášť pokud se chystáte strávit na moři delší dobu. (Publikováno 1.12.2019)