TK - reportáž

Zimní jachting kolem Kréty:

28.1.- 6.2.2015

Zimní 10denní dobrodružná náročnější plavba s nočními etapami Egejským mořem v délce 352 nautických mil. Cestou na Santorini přináší bouře saharský písek a moře hrubne. Dále směřujeme na ostrov Milos. Poslední zastávkou je město Sitia z kterého plujeme zpět do Agios Nikolaos.

Naše plachtění začalo na Krétě v marině Aghios Nikolaos.

Podívej se na film z expedice.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha

Obsah:

Test nového elektromotoru
Přichází bouře z Libie
Modrobílé Santorini
Plavba na ostrov Milos
Plavba zpět do Aghios Nikolaos

Jaké to vlastně bylo:

Loď OCEAN JOURNEY jsem koncem prosince 2014 vyvázal v marině Ag. Nikolaos na Krétě, odkud budeme vyplouvat. Souřadnice mariny jsou 35° 11' 10'' N , 25° 43' 00'' E.

lod kudela

S většinou posádky se scházím už ve Vídni na letišti. Tentokrát ji budou tvořit převážně kapitáni, kteří již mají zkušenosti z Jadranu. Chtějí poznat moře v drsnějších podmínkách a naučit se zvládat hrubší moře v silnějším větru a věších vlnách, tak uvidíme, co nám Neptun přichystá. Každopádně východní okraj Kréty by v tomto ročním období mohl jejich očekávání naplnit.

Ve čtvrtek 29.1.2015 dopoledne realizujeme nákup potravin. Je krásný sluneční den, teplota vzduchu je 20°C, vody 15°C. Po obědě jsme připraveni na vyplutí.

plachetnice pod ceskou vlajkou

Nesmíme zapomenout na Neptuna a proto ještě před odvázáním lodi proběhne obřad s přípitkem.

posadka plachetnice

Fouká nám z jihu příjemných 15-20 uzlů. Dnešní plavba je pouze rozcvičkou a její délka je 9 mil.

zahajeni plavby kolem krety

Test nového elektromotoru

Naším cílem je rozlehlá mělká zátoka Spinalonga, která leží v Egejském moři. Návštěvu ostrova malomocných jsme popsali v naší reportáži o prázdninovém putování kolem ostrova Kréta.

spinalonga na plachetnici

Já zde chci otestovat nový elektromotor pro gumový člun.Posádka tak nasedá na dinghy a já s nimi jedu udělat výsadek na bývalý ostrov malomocných. Původní elektromotor od značky Minn Kota, který jsem používal 8 let pro pohon gumového člunu na minulé plavbě dosloužil. Pronikla do něj kolem hřídele mořská voda a zadřel se motor.
Nyní jsem se rozhodl pořídit elektromotor od značky Czech Marine, především z důvodu nízké ceny. Jeho tah je 55 Ibr a i další parametry jsou srovnatelné s předchozím modelem. Proč používám na plachetnici elektromotor si přečtěte v článku.

Test proběhl k mému uspokojení velmi dobře. Elektromotor poháněl člun se čtyřmi osobami proti větru o síle 20 uzlů.

spinalonga

Přichází bouře z Libie

Následující den ráno opouštíme Krétu a její zasněžené vrcholky, přes které se od jihu začala převalovat hustá oblačnost. Míříme k ostrovu Théra (Santorini).

plavba kolem krety

Dáváme plné plachty. Posádka se učí pracovat s hlavní plachtou, která se kasá na ráhno. U chartrových lodí jsou spíše zvyklí na plachtu rolovací.

prace s kasaci plachtou

Vypadá to na klidnou plavbu, ale já už vím z předpovědi, že se nám pořádně rozfouká.

odpocinek na plachetnici

Fouká příjemný zadní vítr o síle 15 uzlů. S nastavením plachet na motýla plujeme asi dvě hodiny. Vítr však začíná sílit. Dávám pokyn k refování plachet.

plavba na motyla

Odpoledne již fouká kolem 30 uzlů.

offshore plavba kolem krety

Další dny moře stále hrubne. Přítelkyně již nechodí ani spát do kajuty a tráví dny a noci v této poloze. Jen nástup do směny ji donutí k akci.

boure na mori

Vše je zbarveno do žlutooranžova od saharského písku, který přináší bouře z Libie. I zbytek posádky začíná svůj volný čas mimo směny trávit na palubě. Přeci jen je tu lépe než v podpalubí.

saharsky pisek na lodi

Čím více se blížíme k ostrovu Théra, tím mi dochází, že najít kotviště nebude snadné. Pobřeží je strmé s nevhodnou hloubkou ke kotvení. Přístav pro jachty se nachází na jihu ostrova, ale jeho hloubka je pouze 1,8 m. Náš ponor má 2,2 m.

posadka plavba kolem krety

Modrobílé Santorini

Nakonec jsem se rozhodl pro uvázání se k bóji u ostrůvku Thirasia. Kdysi jsem zde byl vyvázán v široké zátoce orientované na východ. Mám zaznamenanou polohu a tak plujeme dle souřadnic. Snad se nám bóji podaří v noci najít. Zátoka nás trochu kryje před větrem, ale stejně zde v poryvech fouká 25 uzlů. Břeh je i zde velmi strmý a pouze několik metrů od něj je hloubka víc jak 50 m. Bóji se nám ve tmě nepodařilo najít.

Plujeme dál a hledáme další místa k vyvázání, ale stále neúspěšně. Již fouká 35 uzlů a moře je značně zvlněné. Nakonec se rozhodneme vrátit do původně zamýšlené zátoky, kde hledáme nejméně nebezečnou bóji, ke které bychom se mohli uvázat. Vyvazujeme se u jedné větší, pravděpodobně určené pro výletní loď. Je však vzdálena cca 10 m od břehu. Vítr se stáčí a zafukuje do zátoky. Zádí jsme otočeni směrem ke břehu. Držíme noční hlídky, pro případad, že by se bóje posunula nebo se z ní loď utrhla.

Po snídani zjišťujeme, že v zátoce je velká železná bóje (má cca 2m v průměru), která v noci nebyla vůbec osvětlena a my jsme ji neviděli. To už ale přeplouváme k severo-východnímu okraji ostrova Théra, kde očekáváme, že budeme kryti od velkých vln a jižního větru aby se posádka dostala z lodi na pevninu k prohlídce městečka Thíra. Zakotvení se daří na hloubce 7 m. Posádka v dingy odplouvá do malinkého přístavu pro rybářské čluny s hloubkou kolem 1 m, který je pro nás velmi důležitý. I přes to, že jsme na závětrné straně ostrova, jsou zde mimo přístav dost velké vlny, které by znemožnili přistání ve člunu a výstup posádky na pevninu.

rybarsky pristav santorini

rybarsky pristav santorini

Dnešní den strávila posádka exkurzí po ostrově.

santorini

santorini

Více informací o ostrově Thira najdete v reportáži z podzimního kurzu kolem Kréty.

Na noc se odsud vracíme opět k ostrovu Thirasia a za světla objevujeme ještě jednu severněji položenou zátoku, která je lépe kryta v tomto větru a jsou zde 3 větší volné vyvazovací bóje.

Plavba na ostrov Milos

1.2.2015 odplouváme od ostrova Santorini na ostrov Milos. Čeká nás přibližně 70 mil.

Vítr stále fouká z jihu. Jeho síla je 35 uzlů. Máme boční vítr a vlny rostou.

kreta na plachetnici v zime

Plujeme ostře proti větru a celý den nás bičuje vodní tříšť.

plavba drsne podminky

Do vnitřího zálivu ostrova Milos připlouváme v noci. U městského mola jsou mooringová lana, ale v noci zde panovaly nepříznivé podmínky pro přistání, vlny zalévaly pontony shora a silný boční vítr znemožňoval bezpečné přistání. Raději jsme přepluli na jižní okraj zálivu, kde před pláží na hloubce 7 m jsme na noc zůstali na kotvě.

recko milos

Ráno nás čekalo nepříjemné překvapení. Nefunguje kotevní vrátek. Hledám závadu a zjišťuji, že dosloužil stykač. Spojuji kabely ručně stranovým klíčem a Michal z posádky na mne volá od kotvy, kdy mám motor vrátku rozběhnout či zastavit.

ostrov milos

Ráno je vítr slabší a my můžeme přistát ve městečku. Já za účelem najít obchod s náhradními díly a koupit nový stykač.

recky ostrov

Stykač jsem koupil a vyměnil a tak vyplouváme dále. Po výjezdu z ostrovního zálivu vplouváme do 5 m vysokých vln. Celý den se s nimi rveme a pokračujeme kurzem zpět na Krétu.

Po dvou dnech, co jsme opustili ostrov Milos, vítr slábne a vzniká tak příležitost procvičit si práci se spinakrovým pněm, kterým stabilizujeme genou v dobíhajících mrtvých vlnách.

spinakrovy pen

plavba kreta

Z ostrova Milos směřujeme k naší poslední zastávce do města Sitia na Krétě.

zena za kormidlem

plachetnice na mori

Po přistání v Sitii se opět rozfoukává vítr, tak jak je pro tuto oblast typické. Loď je tlačena k nábřeží větrem a pevně se opírá o všechny fendry, které jsme mezi ni a nábřeží nacpali.

kreta sitia

mesto sitia

Plavba zpět do Aghios Nikolaos

Poslední den po východu slunce, za mírného vánku opouštíme Sitii a plujeme kurzem zpět do Agios Nikolaos. Vyhřívání na palubě končí po dvaceti minutách, kdy vítr se opět probouzí do své obvyklé síly 25 až 35 uzlů.

vyhrivani na palube plavba kreta

svacina na lodi

Úspěšně přistáváme v marině. Jen genoa jde z rolfoku dolů, aby mohla být opravena.

roztrzena genoa na lodi

Poslední den nevydržel zadní lem, který se odtrhl i přes veškerou snahu mít plachtu dobře vytrimovanou aby neflatrovala.

odtrzeny zadni lem na plachte

Jsme zpátky v Agios Nikolaos. Společná plavba skončila a mne čeká do příští plavby vyřešit opravu přední plachty.

aghios nikolaos kreta

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Léto kolem Korsiky 7-8/2013

Léto kolem Korsiky 7-8/2013

První plavba na vlastní lodi. Pět týdnů na plachetnici trávíme relaxační plavbou Tyrhénským mořem z Říma až na Korsiku, kterou jsme obepluli. Navštívili jsme městečko Calvi, zavítali do korsických hor a vyzkoušeli canyoning v kaňonu Vacca ve volné přírodě s průvodcem. Skákali jsme do přírodních tůní a plavali v nich, slaňovali z vodopádů, přelézali balvany a stromy. Při našem odpočinkovém jachtění jsme navštívili i severní Sardinii.


Lofoty s dětmi 7/2024

Lofoty s dětmi 7/2024

Prázdninové putování lodí po Lofotech s dětmi. Pluli jsme a poznávali krásu Lofot jak z lodi, tak především i při pěších výletech. Výchozí i cílový přístav byl v Bodø. Poznali jsme ostrovy Værøy, Moskenesøya, Flakstadøy, Vestvågøy. Navštívili jsme rybářské vesnice Å, Sørvågen, Reine, Ramberg a Tangstad. Prošli jsme si Lofotr museum v Borg.


Öresundský most

Öresundský most

Plujeme se zblízka podívat na Öresundský most spojující Dánsko se Švédskem, konkrétně dánské hlavní město Kodaň se švédským přístavním městem Malmö a já pořizuji unikátní záběry z drona. Most je druhým největším pevným mostem na světě.