TK - blog


Praktické použití signální pyrotechniky

Každá námořní loď je povinně vybavena pyrotechnickými signálními prostředky. Máme sice teoretickou znalost o jejich použití, ale praktickou zkušenost s jejich použitím většina skiperů nemá. Na obalu každého prostředku je sice návod k použití, ale v okamžiku, kdy budeme potřebovat použít signální prostředky patrně nebude klid ke čtení návodu. Proto jsem připravil následující videa s ukázkou jak prostředky bezpečně použít. Při vlastní praktické zkoušce mějte na paměti, že jde o prostředky určené pro signalizaci v nouzi na lodích. Proto jsem testy neprováděl u moře ale na Nový rok ve vnitrození, aby signály nebyly považovány za signalizaci v nouzi.

Předepsané vybavení námořní jachty nouzovými signalizačními prostředky je:

  • dýmovnice oranžová 2ks
  • ruční červená pochodeň 3ks
  • padáčková červená světlice 3ks

Dýmovnice

Certifikovaná záchranná dýmovnice Solas. Dýmovnice podléhá námořní certifikaci Solas 74/96 a směrnici IMO A 689/17. Určena pro signalizaci v nouzi na lodích, záchranných ostrůvcích a výletních lodích. Výška 120 mm, průměr 90 mm, hmotnost 500 g. Doba produkce dýmu je cca 3 minuty.

Pro zapálení dýmovnice sundejte ochranné víčko a za kovový kroužek vytrhněte spouštěcí provázek. Dýmovnici hoďte po větru do vody vedle plavidla.

Ruční signální pochodeň

Ruční signální světlo Albatross s certifikací SOLAS, barva červená. Určeno k signalizaci a pro použití v případě, kdy je plavidlo v nouzi, zejména v noci. Technické parametry: výška 235 mm, průměr 25 mm, hmotnost 200 g, doba hoření je cca 60 sekund, svítivost 15000 candel, viditelnost ve dne cca 23 NM a v noci cca 10 NM.

Pro zapálení pochodně pochodeň uchopte za plastový držák. U některých typů je držák skládací a proto jej nejdříve zvětšte vytažením. Pevně držte jednou rukou držák, druhou rukou odklopte víčko pod kterým naleznete provázek s kroužkem. Držte pochodeň směrem vzhůru mírně odkloněnou od těla a mimo blízký dosah předmětů, které by mohl oheň zapálit či poškodit. Za kovový kroužek vytrhněte spouštěcí provázek. Pozor kovové tělo pochodně se silně zahřeje (>700°C), proto se jej nedotýkejte!

Signální světlice s padákem

Signální světlice s padákem Albatross s certifikací Solas, červená barva. Určena pro signalizaci lodí v nouzi, zejména v noci. Padáková signální raketa stoupá do výšky až 350 metrů, doba hoření je cca 40 sekund, svítivost 30 000 candel. Výška světlice 261 mm, průměr 50 mm, hmotnost 410 g.

Pro odpálení rakety se světlicí nejdříve sejměte ochranné víčko na spodní části. Vyklopí se spouštěcí páčka. Postavte se na palubě na místo odkud múžete raketu bezpečně zamířit na oblohu mimo takeláž a jiné prvky konstrukce lodi. Pouzdro s raketou pevně uchopte oběma rukama a prsty stiskněte spouštěcí páčku směrem k pouzdru. Tím dojde k odpálení rakety se světlicí.

Elektronická ruční světlice

Navíc jsem doplnil předepsanou sadu pyrotechnických signalizačních prostředků o moderní elektronickou světlici EDF1. Proti pyrotechnické světlici má při obdobné viditelnosti do 7 NM možnost být použita opakovaně a doba svícení může být až 6 hodin. Je ve vodotěsném provedení do hloubky až 10m.



Weather routing ručně

Weather routing ručně

V tomto článku si ukážeme jak optimálně plánovat trasu plavby vzhledem ke známé předpovědi počasí bez použití placeného software, tedy jak říkám - ručně. Proto si zde nebudeme představovat weather routingové programy, které využívají závodní posádky, ale seznámíme se s principy optimalizace plavby, abychom je pochopili. Tato znalost pak pomůže v plánování trasy plavby i bez drahých programů. (Publikováno 1.2.2022)


Plavba kolem pobřeží a její rizika

Plavba kolem pobřeží a její rizika

V tomto článku si ukážeme rizika spojená s příbřežní plavbou. Za 20 let co vyplouvám na moře jsem většinu dramatických situací zažil či pozoroval právě u pobřeží. A pobřeží při plavbě vynechat nemůžeme, ba přímo naopak. Od břehů odplouváme a zase se k nim vracíme. Na otevřeném moři je jachta relativně v bezpečí. Nebezpečí na loď číhá u pobřeží, zvláště v bouři přiblížení se k pobřeží bývá vždy nebezpečné. (Publikováno 1.10.2022)


Pád stěžně a jeho oprava

Pád stěžně a jeho oprava

Po zřícení stěžně, když jsem dostal loď do Olympic maríny, kde jsem měl zaplacené roční stání, nastává dlouhý proces získání peněz z pojištění lodi, abych mohl opravu realizovat. Přečtěte si článek o tom, jak probíhalo jednání s pojišťovnou a řeckými firmami. Tedy vše, co předcházelo a souviselo s opravou lodi. (Publikováno 1.2.2021)