TK - reportáž

Podzimní offshore v Tyrhénském moři:

2.10. - 12.10.2013

Začátkem podzimu se uskutečnila 11denní plavba z Říma Tyrhénským mořem kolem Korsiky, Sardinie a ostrova Ischia. Plavba byla zaměřena na několikadenní plutí otevřeným mořem a byla rozdělena do etap.
Zároveň se jednalo o praktický kurz ovládání lodi, včetně složení závěrečné zkoušky. Posádka se naučila samostatně řídit loď pod plachtami, základy astronavigace se sextantem, plout po větru i křižovat proti větru, důvěřovat sami sobě i na širém moři, orientovat se v námořních mapách, používat moderní navigační přístroje, vyvazovat loď bokem k jiné lodi, vyvazovat se ke kotevní bóji, přistávat zádí k molu na mooring či kotvit v silném větru.

Naše plachtění začalo nedaleko Říma v marině Nautilus.

Podívej se na film z expedice.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha


Obsah:

Vyplouváme z Itálie
Přeplavba z Elby na Korsiku
Korsická „kráska“Bonifacio
Offshore etapa z Bonifacia napříč Tyrhénským mořem na ostrov Ischia
Z ostrova Ischia zpět do Říma

Jaké to vlastně bylo:

1.10.2013 úterý - zajišťujeme technickou přípravu lodi na akci.

Loď OCEAN JOURNEY na nás čeká vyvázaná mezi ostatními loděmi. Servisní tým, tedy já a Vítek připravujeme loď k vyplutí. Především vyměňujeme kotvu Bruce 15kg za Kobru2 12kg. Kotva Bruce se v létě při kotvení na písčitém dnu porostlém travou při větru nad 22 knt neosvědčila. Proto jsem se rozhodl použít kotvu Kobra2 a jsem zvědav jak bude držet.

marina u rima

Dále myjeme palubu a dodělávám technické vychytávky, které mne napadly od poslední plavby. Večer čekáme až dorazí posádka. Ta je poměrně různorodá. Tři členové chtějí složit praktickou část kapitánských zkoušek. V posádce jsou rovněž lidé, kteří se nikdy neplavili.

Delphia 40 Ocean Journey


Vyplouváme z Itálie

2.10.2013 středa dopoledne, posádka je kompletní a jsme připraveni vyplout.

posadka plachetnice

V 15 hodin konečně vyplouváme. V plánu mám ostrov Giannutri, který je vzdálený 68 NM. Vyplutí nebylo jednoduché, loď byla totiž personálem mariny po mém vyvázání od srpna přesunuta na místo s nedostatečnou hloubkou a seděla kýlem v bahně řeky. Až remorkér nás postupně z bahna vytáhl.

posadka plachetnice se uci kormidlovat

Do večera plujeme ostře proti větru o síle do 14 uzlů.

netradicni dovolena

Posádka se postupně střídá za kormidlem a já je učím základy ovládání lodě.

poprve za kormidlem

poprve na lodi

V noci vítr sílí na 20 uzlů a refujeme plachty. Je jasné, že mnou osvědčená zátoka na ostrově Giannutri nyní nepůjde použít. Musíme tedy pokračovat dále až na ostrov Elba.

nocni plavba elba

Po 25 ti hodinách plavby máme za sebou 123 NM a vyhazujeme kotvu na jihu ostrova Elba, kde strávíme noc, abychom si odpočinuti a v pátek ráno vypluli na sever Korsiky.


Přeplavba z Elby na Korsiku

Po ránu nesmí chybět horký černý čaj.

plachetnici na korsiku

Ráno opouštíme Elbu a plujeme ke Korsice. Fouká ze severu.

plavba elba korsika

Vítr sílí a na zadoboční vítr do 25kn uháníme ke Korsice.

plachetnici na korsiku z italie

Posádka se střídá u kormidla dle směn. Ostatní jsou většinou s nimi na palubě, pokud neodpočívají.

aktivni dovolena na lodi

plachetnici na korsiku

Dosahujeme severního okraje Korsiky a dále ji obeplouváme ze západu, abychom našli bezpečné kotviště.

prakticky kurz na plachetnici

plavba se zkusebnim komisarem mdcr

Za tmy doplouváme na západní straně Korsiky do rozlehlé zátoky u Saint-Florent. Vítr zde v poryvech již dosahuje síly 42 kn a vlnydosahují výšky 3 m. To je na kotvení opravdu hodně a jsem zvědav na novou kotvu Kobra2 jak si s těmito podmínkami poradí. Na druhý pokus se kotva zaryla do dna tak, že jsme na ní přečkali celou noc bez problémů. Samozřejmě, že hlídku nepřetržitě za nás držel kotevní alarm.

zapadni brehy korsiky

A plujeme dále kolem západních břehů Korsiky. Jsme hnáni zadním severovýchodním větrem o síle 15-20 kn. Po 10 h plavby doplouváme do přístavu Calvi. Na mé volání VHF radiostanicí ve 21 h večer nikdo nereaguje, a tak se sami vyvazujeme na mooring zádí k molu.Jdeme si prohlédnout městečko a na večeři.

vyjimecna dovolena na lodi

V Calvi za mnou přichází jeden člen z posádky s tím, že chce opustit plavbu a vrátit se domů. Důvodem je jeho nemožnost spánku při pohybech lodi obzvlátě na kotvě. Už je extrémně unavený a stejně se mu nedaří usnout. Jeho odstoupení z posádky by se ale pro nás stalo velkou komplikací. Nakonec jsme společně nalezli řešení - odpočine si na pevnině a na loď přistoupí v dalaším přístavu v Bonifaciu.

jachting korsika

S posádkou dočasně ochuzenou o jednoho člena se blížím k Bonifaciu.

yachting korsika


Korsická „kráska“Bonifacio

V pondělí 7.10.2013 v poledne přistáváme v Bonifaciu. Městu, které na Korsice patří k jedním z nejfotogeničtějším.

bonifacio marina

Odpoledne se vydáváme na prohlídku starobylého města postaveného na útesu. Město je ze tří stran je obklopené mořem.

bonifacio pevnost

marina bonifacio

Výhledy jsou tu opravdu fantastické.

korsika bonifacio

Městský přístav se nachází v přírodní zátoce, proto je poměrně protáhlý.

bonifacio marina

nadherne vyhledy bonifacio

Procházku nakonec natáhneme až na jižní útes s majákem.

posadka plachetnice kreta rim a zpet

Kocháme se mnoha krásnými pohledy na město a bílé útesy. Blížící se bouře útesům dodala na dramatičnosti.

bonifacio bile utesy

Večer jsme zakončili u dobré večeře na pevnině.

vecere bonifacio

nocni ulice bonifacio


Offshore etapa z Bonifacia napříč Tyrhénským mořem na ostrov Ischia

V úterý v 7 hodin ráno vyplouváme. Chceme si prohlédnout jeskyni v útesu. Dále nabíráme kurz 100 stupňů na ostrov Ischia. Čeká nás 219 NM napříč Tyrhénským mořem.

plavba tyrhenskym morem

Dva dny a dvě noci plujeme k Ischii. Stanovujeme naší polohu sextantem a porovnáváme s moderním systémem GPS.

pouziti sextantu v praxi

Posádka si tak ověřuje, že i bez GPS jde plout a navigovat.

jak urcit svou polohu pomoci sextantu

Většinu této etapy nám foukal vítr o síle do 9 uzlů a my jsme museli použít spinakerový peň ke stabilizaci tvaru geny, která se vlivem houpání lodi od vln vylévala.

plavba kolem ostrova ischia

Ve čtvrtek ráno přistáváme v přístavu Casamicciola na ostrově Ischia.

pristav ischia

Ischia je známá svými termálními lázněmi, kdy v bazéncích může teplota vody dosahovat až 40°C. Léčí se zde obtíže pohybového aparátu.

termalni ostrov ischia

Odpoledne trávíme právě koupelemi v termálních lázních. K těm nejvyhlášenějším na Ischii patří Poseidonovy zahrady, které se nám tak podařilo navštívit při naší přeplavbě z Kréty do Říma v r. 2015.

termalni lazne ischia


Z ostrova Ischia zpět do Říma

V pátek ráno opouštíme Ischii a vydáváme se zpět k Římu, kde bude naše plavba končit.

plavba na plachty

Rozfoukává se boční vítr, obloha se halí do tmavé oblačnosti a před námi vzniká tornádo. Postupuje východním směrem a tak nemusíme měnit kurz a míjíme jej pravobokem.

tornado na mori

Ze člunu pořizuji fotografie plující lodi a posádka si dává samostatně několik obratů s lodí na plachty.

ceska plachetnice

plujici plachetnice na mori

Před námi je poslední noc služeb na směny a zítra v sobotu očekáváme přistání v Nautilus marině.

jachting na vlastni lodi

Celkem jsme Obepluli okruh čítající 790 NM (námořních mil) za 149 hodin čistého času plavby. Z toho 280 NM bylo za použití motoru.

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Plavba z Greifswaldu do Norska 4/2018

Plavba z Greifswaldu do Norska 4/2018

Rodinné přeplutí s lodí z německého Greifswaldu do Stavangeru. Se zastávkami v Sassnitz, Kodani a na norském pobřeží. V Sassnitz je výborným tipem na výlet prohlídka vyřazené britské ponorky, kterou jsem chtěl ukázat synovi. Dále plujeme do švédského přístavu Skanor, kde nasedáme s lodí na dno těsně před přístavem. Krizovou situaci se nám nakonec podaří zvládnout, ale vjezd do mariny, kde jsem již byl v minulém roce po tomto zážitku zavrhuji a raději plujeme až do Kodaně. Zde se vyvazujeme v marině Langeline. Po procházce po jejím přilehlém okolí plujeme kolem jižního Norska se zastávkami v malých vesničkách až do našeho cíle - Stavangeru. Zde po 501 uplutých NM se 7 let starým synem a svou partnerkou plavbu končíme.


Po řeckých ostrůvcích na plachetnici 7/2020

Po řeckých ostrůvcích na plachetnici 7/2020

Letní plachtění po Kykladach. První vycestování po restrikcích způsobených nákazou Covid-19. Konečně zase na lodi.


Poznávací plavba po Azorských ostrovech: Flores, Faial, Terceira, Sao Jorge, Pico, Sao Miguel 8-9/2016

Poznávací plavba po Azorských ostrovech: Flores, Faial, Terceira, Sao Jorge, Pico, Sao Miguel 8-9/2016

Azorské ostrovy jsou situovány v Atlantickém oceánu mezi Evropou a Severní Amerikou. My jsme měli možnost navštívit 7 z 9 Azorských ostrovů a zpracovali jsme z našeho putování průvodce po Azorech. Ostrov květin, Flores je nejméně zasažen turistikou a za výlet zde stojí oblast sedmi jezer - Natural das Caldeiras Funda e Rasa. Na ostrově Faial nesmíte minout nejbarevnější přístav na světě Hortu, kde i já jsem zanechal jako vzpomínku na svou sólovou plavbu obrázek. Místem, které je pokryto lávou je Faial do Capelinhos, zajímavostí je i kráter Caldeira. Ostrov Terceira je vyhlášen tradičními slavnostmi s býky. Celé Azory nabízí přírodní bazénky pro otužilé jedince. Jedním z míst je i Negrido. Pro milovníky památek je určeno město Angra do Heroísmo, jehož historické jádro je zařazeno na seznamu UNESCO. A ostrov Sao Jorge? Ten vám nabídne nejznámější pěší trek Faja da Caldeira de Santo Cristona na východním pobřeží ostrova. Pokud nemáte čas navštívit většinu Azorských ostrovů, to nejlepší uvidíte na ostrově Pico. Doporučujeme výstup na sopku Pico, návštěvu vinic či ochutnávku nejlepší zmrzliny na Azoroch v trajektovém přístavu v Madeleně. Jeskyně Gruta das Torres, která vznikla vulkanickou činností, také rozhodně stojí za tip na výlet. Nejvíce turistický je ostrov Sao Miguel, ale také má co nabídnout. Ať už jsou to čajové plantáže, město Furnas s aktivními fumaroly či jedna z místních restaurací nabízející tradiční jídlo s vůní sýry cozido. I v této reportáži nalezente praktické informace pro jachtaře.