III. Nečekané poruchy a jak je řešit
Publikováno 1.6.2021
V tomto dílu článku se zaměříme na problény s přívěsným spalovacím motorem
pro člun.
Přívěsný motor pro člun obvykle bývá používán příležitostně a většinou slouží k pohonu
člunu (dinghy) k přepravě mezi zakotvenou lodí a břehem. Často motoru není průběžně
věnována pozornost, tedy ani pravidelná péče. Ale i v případě pravidelné kontroly
motoru nastávají situace, kdy motor selže v okamžiku jeho potřeby a nejbližší servis je od
vás daleko.
Já osobně jsem mnoho let používal přívěsný motor pro pohon člunu bez jediného problému.
To se však změnilo loni, kdy extrémní vítr zvedl uvázaný člun i s motorem a obrátil jej dnem
vzhůru. Motor se tak celý ponořil do vody. Samozřejmě se to stalo na zakotvené lodi a
motor byl důležitý pro pohon člunu, protože v silném větru nešlo se člunem plout ručně
na pádla. Byl jsem v tu chvíli odkázán na opravu vlastními silami. Od té doby však s motorem
byly neustálé problémy. Ani jeho svěření do servisu nepřineslo žádaný efekt a na motor
jsem se nemohl spolehnout. Z nenadání vypovídal službu a nešel znovu nastartovat. Nezbylo
než najít skutečnou příčinu problému a tu vyřešit. Právě tento rok trvající zápas s problémy
motoru mne inspiroval k napsání tohoto článku. Zabývat se budu motory benzínovými, ty bývají
buď dvoutaktní nebo modernější čtyřtaktní. Dále uvedené lze aplikovat na oba typy.
Motor nejde nastartovat
Problém s nastartováním motoru lze rozdělit do dvou základních skupin.
- Není jiskra - hořlavou směs ve válci nic nezažehne.
- Ve válci není hořlavá směs - jiskra ve svíčce nemá co zažehnout.
Je proto třeba rozlišit ve které skupině problémú budeme dále hledat příčinu závady.
Není jiskra
Zda je zapalování v pořádku vyzkoušíme tak, že vyšroubujeme zapalovací svíčku, necháme ji
připojenou na kabelu a položíme ji tak, aby se vnější kovovou částí dotýkala kovové
části motoru. Zatáhneme za startovací lanko a podíváme se zda ve svíčce přeskakuje jiskra.
Pokud ano, tak bude problém patrně ve směsi. Ideální je pokud máme náhradní novou svíčku,
tak ji zkusit použít zda motor s ní nenastartuje. Může se stát, že ve svíčce při pokusu
sice jiskru vidíme ale za tlaku, který panuje ve válci jiskra mezi elektrodami nepřeskakuje.
To bývá způsobeno vnitřním průrazem izolační keramiky ve svíčce a způsob jak ověřit, že svíčka
problém nezpůsobuje je ji zkusit na chvíli zaměnit za novou. Dále zkontrolujte a případně
upravte vzdálenost mezi elektrodami svíčky dle hodnot danými výrobcem motoru. Obvykle to bývá
0,5-0,7 mm.
Pokud jiskra ve svíčce ani nové nepřeskakuje, závada bude v elektrické části zapalování. Zde
je třeba prověřit veškeré kontaktní spoje a spínače, zda mají vodivé spojení a nejsou mokré. Vlastní
elektronika zapalování bývá tvořena jediným zalitým blokem a zde není co opravovat. V případě
závady zapalovací elektroniky se bez náhradního dílu neobejdeme.
Není hořlavá směs
Hořlavá směs vznikne v karburátoru správným poměrem smísení vzduchu a rozprášeného benzínu.
Pokud je benzínu ve vzduchu málo nebo naopak příliš moc, směs není hořlavá a jiskra ji
nezapálí. Motor nenastaruje. Nejčastější problém bývá v tom, že směs je příliš chudá,
vzduch nasávaný do válce neobsahuje téměř žádný benzín. Doporučuji provést:
- prověřit zda jde benzín do karburátoru
- zjistit zda není v benzínu voda, pokud ano, vodu odstranit - vylít a vyčistit nádrž a karburátor
- rozebrat a vyčistit plovákovou komoru
- vyčistit jednotlivé trysky v karburátoru
Nejdříve musíme demontovat a rozebrat karburátor. V mém případě se nejdříve vyšroubují dva šrouby
procházející filtrem vzduchu. Na obrázku černé těleso s výrobním štítkem. Šrouby drží dohromady filtr
vzduchu a karburátor na bloku motoru.
Na demontovaném karburátoru rozebereme plovákovou komoru a provedeme doporučené úkony.
Pozor při čištění trysek. Trysky je nejlépe profouknout stlačeným vzduchem, ale ten patrně
nebude k dispozici. Já používám plastové vlákno, buď štětinu z kartáče nebo rybářský vlasec.
Není dobré používat kovový drát aby nedošlo k poškození přesné dírky v trysce. Záleží na
konstrukci karburátoru kde a kolik trysek obsahuje. Většinou je nutné karburátor od motoru
demontovat a následně rozebrat pro přístup k tryskám.
Při příliš bohaté směsi také může nastat problém s nastartováním motoru. Příliš bohatá
směs obsahuje málo vzduchu a převažuje benzín. Doporučuji provést:
- prohlédnout zapalovací svíčku - bohatá směs se často pozná podle benzínem vlhké zapalovací svíčky
- zkontrolovat plovák s jehlovým ventilem v karburátoru zda správně zavírá přívod benzímu a udržuje tak správnou hladinu benzínu v plovákové komoře
- ověřit dotažení trysek, zda nepodtékají a tím neteče do motoru více benzínu/li>
- prověřit filtr vzduch zda není příliš znečištěn a projít sání vzduchu zda v něm něco neklade nepřiměřený odpor
Pro nastartování motoru, který nestartoval díky příliš bohaté směsi je potřeba nejdříve odvětrat válec.
To se provede vyšroubováním svíčky z válce a několikanásobným zatažením za startovací lanko. Také je
dobré mokrou svíčku od směsi vyhřát nad plamenem vařiče a ihned vrátit do valce. Potom zkusit start motoru bez
sytiče.
Nakonec na zahřátém motoru bez sytiče seřídíme nastavovacím šroubkem volnoběžné otáčky, aby motor
pomalu pravidelně běžel a nezhasínal.
Motor nastartuje ale po chvíli zhasne
Po vyčištění motor nějakou dobu pracoval dobře, ale po nějaké době opět začal zhasínat a šel obtížně
startovat. Se sytičem nastartovat nešel, proto jsem usoudil na příliš bohatou směs. Pohled na vyšroubovanou
svíčku to potvrdil. Byla mokrá od benzínu. Opět jsem rozebral karburátor a všiml jsem si vylomeného kousku
kovu z kanálku, který je uzavřen plastovou zátkou.
Pod zátkou se skrývá tryska, která je však zásobena benzínem malou dirkou z boku kanálku. Vylomený
materiál způsobil, že zátka v kanálku netěsnila a kolem ní se dostával další benzín z plovákové komory
přímo na trysku.
To vypadalo, že na moři motor neopravím bez náhradního karburátoru. Samozřejmě, že záleží co se najde po
ruce. Mně pomohl kovem plněný epoxy, kterým jsem opravil vylomenou část.
Uplynuly dva týdny a motor zcela spolehlivě pracuje.
Na co si dát pozor
Při použití lepidel a těsnicích tmelů je potřeba pamatovat na jejich vlastnosti, zda jsou odolné vůči
benzínu. Pokud benzín lepidlo či tmel bude rozpouštět, hrozí ucpání trysek za chodu motoru částečně
rozpuštěným tmelem či lepidlem.
Související témata:
- I. Nečekané poruchy a jak je řešit >>
- II. Nečekané poruchy a jak je řešit >>
- Jak na únik vody z pumpy chlazení >>