TK - reportáž 

Z Říma kolem Korsiky

14.9.-23.9.2021

Přeplavba s dlouhými etapami až 48 hodin a několika zastávkami v plánovaných místech. Přeplujeme Tyrhénské moře směrem na západ a směrem na východ. Plavba zaměřená na získání dalších zkušenosti v náročnějších podmínkách. Procvičíme si terestrickou navigaci bez použití GPS, střídání hlídek, plánování přeplavbové trasy s využitím meteorologických dat (weather routing).


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha


Jaké to vlastně je:

Celá posádka přijela podle plánu v úterý v 16 hodin do Nautilus mariny. Do večera jsme nakoupili zásoby a uložili do lodě. Večer trávíme u společné večeře na lodi probíráním plánu na zítřejší vyplutí s ohledem na aktuální předpověď počasí. Ve středu ráno opouštíme marínu a také italské břehy a kurzem 259 stupňů plujeme směrem do průlivu mezi Korsikou a Sardinií. Původní plán byl jiný, měli jsme plout směrem k ostrovu Elba a poté obeplout severně Korsiku. Podle aktuální předpovědi bychom v daném čase nedokázali podle plánu Korsiku obeplout a včas doplout do cíle. Na etapu k Elbě by dnes i zítra byl velmi slabý vítr zezadu a naše rychlost by byla velmi nízká, tak asi 2 uzle. Na severu Korsiky bychom dále čelili protivětru 8 Bf a postup vpřed by byl extrémně pomalý a obtížný. Proto jsem rozhodl trasu zatím jen obrátit. Na plavbu k jihu Korsiky máme na předpovědi boční vítr mezi 9 a 20 uzly a loď popluje hezky vpřed. Náš cíl je Bonifacio. Tam aktualizuji předpovědní model a stanovím další postup.

První 3 hodiny plavby je vítr ještě příliš slabý, tak plujeme na motor. Děláme společnou fotku a nechybí ani rituál s přípitkem Neptunovi. Následně se rozfoukává, přecházíme na plachtění. Vítr je hodně proměnlivý ve své síle a naše rychost se mění mezi 3 až 6 uzly. Po západu slunce vlétá do lodi vlaštovka a sedá si Petrovi na hlavu. Nakonec se usadí v ploličce na dalekohledu, kde s námi stráví celou noc. V noci vítr sílí ke 20 uzlům a my doháníme denní průměr. Po rozednění nás vlaštovka opouští a odlétá. Svezla se s námi 50 mil a teď zamířila ke Korsice. My tam budeme poněkud později.

Vítr mění směry, střídá se nám zadoboční vítr s větrem ostře proti našemu kurzu. Ke břehům Korsiky se však přibližujeme dokonce s předstihem proti plánovanému času.

Po poledni vítr zcela utichá a postupně přichází slabý protivítr. Dojíždíme na motor, abychom byli v přístavu ještě za světla.

V 17 hodin připlouváme do Bonifacia. Před hodinou jsem zkusil narychllo přes webovou stránku maríny udělat rezervaci místa. Právě mi přišla kladná odpověď.

Blížíme se k maríně a ve chvíli, kdy se chystám nás ohlásit VHF rádiem, připlouvá k nám ve člunu chlapík z maríny a vede nám ukázat místo pro vyvázání. Tím jeho asistence končí. Couváme do mezery mezi lodě a posádka je připravena uvázat záď, najít a vytáhnout mooring a vyvázat příď. Nastává problém, u přiděleného místa není volné mooringové lano. Se zádí vyvázanou k molu a udržování pozice lodi motorem řešíme co dělat. Petr vytáhl mooring od našeho stání, ale na něj je uvázaná vedlejší loď. Ke každému místu je zde totiž jen jeden mooring.

Majitel lodi nalevo od nás tvrdí, že mooring se váže na pravobok, tudíž je chyba na straně lodi napravo od nás. Až poté co jsme dosáhli toho, že všachny lodě napravo od nás si vzaly správné mooringy od začátku mola, získali jsme konečně mooring a já mohl vypnout motor. Hurá jsme vyvázáni v Bonifaciu.

Formality v kanceláři proběhly nezvykle rychle. Francouzka za přepážkou byla extrémně málomluvná nebo nerada komunikuje anglicky. Tak vše bylo vyřízeno za několik minut.

Vybíháme schody, abychom ještě využili zbytky denního světla na kochání se krásným pohledem na křídové útesy a pevnost na skále.

Přístav je už celý ve stínu. Je zaříznut v hlubokém údolí.

Slunce za chvíli zapadne a tak na prohlídku města v pevnosti nebude moc času.

Dále po útesech už nepůjdeme a volíme směr do města.

Stoupáme k pevnosti. Město Bonifacio bylo zakoženo roku 828 toskánským markýzem Bonifácem.

Během následujících staletí se město muselo bránit Janovanům, Aragoncům a pirátům všeho druhu.

Uličky starého města jsou malebné a uzounké. Dnes převážně vyplněné restauracemi.

Opěrné obloukové pilíře sloužily k zachycování dešťové vody.

Na hřbitov námořníků s hroby ve stylu malých domků se dostáváme až za tmy. O to více na nás působí atmosféra hřbitova.

Vracíme se do starého města, kde den zakončujeme společnou večeří.

Snídaně je bohatá, musí se dojíst načaté salámy a sýry. V 11:30 po umytí paluby vyplouváme dál k dalšímu cíli na západním pobřeží Korsiky. Tím bude město Calvi. Čeká nás přibližně 100 námořních mil.

Odpoledne zaplouváme do zátoky zakotvit a také si zaplavat v moři. Voda má příjemných 24,2°C. Slunce, voda a plzeňské pivo.

Vláďa prozkumával břeh zátoky a objevil murénu. Plavu s ním se na murénu také podívat.

Muréna se před námi schovává v díře a nepodařilo se jí vyhnat ven.

Kotvení ještě využíváme ke klidnému obědu.

Množství ryb kolem lodi už čeká na zbytky od našeho stolu.

Pátek 15 hodin, vyplouváme proti větru kolem Korsiky na sever.

Díky protivětru nás čeká 24 hodin plavby. Den přechází v noc a my stále křižujeme.

Radek s Vláďou chystají večeři. Po půlnoci vítr zcela utichl a ke slovu se dostal motor.

V poledne daalšího dne konečně vypínáme motor a zase plachtíme na zadní vítr kolem západních břehů Korsiky. Vítr sílí ke 28 uzlům a zamýšlenou zastávku někde v zátoce u pobřeží na koupání rušíme a pokračujeme do přístavu v Calvi.

Před přístavem se uvazujeme na kotevní bóji odkud volám rádiem do přístavu zda mají pro nás volné místo. Místo jsme dostali přímo před restaurací.

Večer plánujeme strávit ve městě Calvi u večeře. Stále však přemýšlím, zda zíra vyplujeme. Předpověď vypadá na vítr 8 Bf s vlnami do 4 metrů. Pro nás sice vítr zadní, ale i tak zvažuji zda se do toho vydáme.

Nakonec rozhoduji, že závěrečný verdikt vynesu až v neděli ráno podle aktualizované předpovědi.

Nová předpověď nedává jistozu zda nebude místy foukat až 9 Bf. Rozhoduji odjezd odložit na pondělí před rozedněním. V neděli zůstáváme v Calvi. Bohužel se nám nepodařilo půjčit si ani auto nebo skůtry, vše půjčené. Část posádky se vydává na prohlídku města.

Já s Radkem a Petrem si jdeme zařádit na vodní skůtry. I zde fouká 6 Bf a jízda na skůtrech je ve vlnách o to zajímavější. Jen při jízdě proti vlnám a větru nic nevidím.

V pondělí vstáváme v 5 hodin ráno abychom vypluli z Calvi. Poryvy větru prohánějící se přístavem slibovaly, že na moři bude větrno.

Vytahujeme genou (přední plachtu) na 1. ref a v zadním větru 7 Bf uháníme s vlnami k severu Korsiky.

Rozhodnutí vyplout o den později bylo dobré, vlny jsou poloviční jen 2,5 metru a zadní vítr není nepříjemný.

40 mil uběhlo za 6 hodin jakoby nic.

Při obeplouvání severního okraje Korsiky vítr díky vysokým skalám v místech zesiluje na 8 Bf.

V poledne jsme dosáhli severu Korsiky a začali jsme stáčet náš kurz k jihovýchodu směrem k ostrovu Elba.

K ostrovu Elba doplouváme až za tmy, tak jej necháváme vedle našeho levoboku a plujeme dál až na ostrov Giglio. Krátce po půlnoci házíme kotvu a jdeme spát. Ráno přichází očekávaný vítr z moře směrem do zátoky a proto obeplouváme ostrov na jeho východní pobřeží, kde kousek za místem ztroskotání lodi Costa Concordia trávíme den na kotvě koupáním kolem lodi až do večera.

Večer vyplouváme na závěrečnou etapu do cíle naší trasy, Nautilus maríny. Ve středu 22.9. večer se definitivně vyvazujeme v maríně a ve čtvrtek ráno se loučíme. V pátek už jde loď z vody ven, abych mohl realizovat v průběhu zimy výměnu kormidelní hřídele, která již jeví známky hloubkové koroze.

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Expedice Mongolsko 7-8/2012

Expedice Mongolsko 7-8/2012

Průvodce naší měsíční expedicí s batoletem v Mongolsku. Naším cílem byly především hory. Vzhledem k nošení našeho 16-ti měsíčního syna na zádech, jsme realizovali zásadní přesuny autem, za pomocí koní i velbloudů. Naším hlavním cílem byly hory Harhira a Turgen. Setkání s Mongoly žijící v jurtách a silně věřící v duchy, poznání jejich tradic a obyčejů v nás zanechalo stopy. Dále jsme navštívili Ulangoom a podnikli cestu do pouště. Velký kontrast při naší cestě jsme zaznamenali v Ulanbátaru, kde žije více jak 50% obyvatel Mongolska.


Plavba a kurz kolem Dánska 10/2017

Plavba a kurz kolem Dánska 10/2017

Plavba a kurz pro zájemce o získání vlastního kapitánského průkazu C – Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal). Kurz byl završený zkouškou z ověření praktických znalostí dle metodiky MDČR. Vypluli jsme z německého Greifswaldu do Sassnitz, kde musíme čelit závadě - selhání motoru při vjezdu do mariny. Posádce tak představuji nejen akutní řešení situace, ale i jednání s policií, která celou situaci vyšetřuje. Odreagovat se jdeme do U-Boot Museum. Jedná se ponorku, která byla zkonstruována pro Britské královské námořnictvo. Dále míříme do Kodaně, kde jsme udělali krátkou zastávku na prohlídku města a sochy Malé mořské víly. Cestou procvičujeme nejen manévry s lodí, ale i strategii plavby a práci s mapou. Největším dobrodružstvím se stává švédský přístav, kde jsme nečekaně uvězněni v marině.


Z Azorů do Lisabonu 9/2016

Z Azorů do Lisabonu 9/2016

Plavba Atlantským oceánem z Azorských ostrovů do Portugalska. Vyplouváme z ostrova So Miguel a míříme na poslední z Azorských ostrovů Santa Maria. Navštěvujeme ruiny továny na zpracování velryb. Největším zážitkem je ale návštěva majáku s možností prohlédnout si jak optiku majáku, tak celou věž za výkladu vojáka, který zde koná službu. Z Azorských ostrovů přeplouváme do Portugalska. Na plavbě nám zafoukalo i 8 Bf. Na přání posádky zařazuji tradiční měření sextantem. V Portugalsku navštěvujeme typické rybářské městečko Sesimbra, kde prodávají ryby za překvapivě nízké ceny. A jak je umí připravit! Doporučuji vydat se i na procházku městem Sesimbra, kde je především jeho stará část vyzdobena četnými dekoracemi s rybářskými motivy. Naše plavba končí ve městě Cascais u Lisabonu.