TK - reportáž

Plavba a kurz kolem Kréty:

4.10.-12.10.2019

I když tato plavba byla pojata jako kurz, část posádky tvořili lidé, kteří již kapitánský průkaz mají. Potřebovali si oživit jachtařské znalosti a více potrénovat manévry. Jiní usilovali o praktickou zkoušku pro získání vlastního kapitánského průkazu C - Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal).
Plavba začala poměrně drsně a poryvy větru o síle 42 knt daly i zkušeným kapitánům pořádně zabrat. Zaměřili jsme se především na trénink manévrů s lodí (např. kotvení, práci s plachtami a spinakrovým pněm, obraty s lodí proti větru a stoupání či trénink MOB). Čas nám zbyl i na poznávání ostrova Ios.

Naše plachtění začne na Krétě v Rethymnu.

Podívej se na film z expedice.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha

Jaké to vlastně bylo:

Obsah:
  • Utržený ponton >>
  • První den plavby: křest ohněm >>
  • Trénink manévrů s lodí >>
  • Plavba na ostrovy Sifnos a Ios >>
  • Severovýchodní pobřeží ostrova Ios: město Chora a Homérova hrobka >>
  • Trénink MOB >>
  • Bezvětrné dny >>
  • TOP místa při plavbě v Řecku >>

Utržený ponton

V pátek 4.10.2019 očekávám posádku na lodi v přístavu v Rethymnu na Krétě.

Páteční ráno začíná poměrně drsně, probouzím se náklonem lodi, který mne převalil v posteli. Vykouknu ven a vidím lodě, jak se do nich opírá vítr. Windmetr ukazuje poryvy větru až 42 knt.

Ponton, u kterého jsem s lodí vyvázán vydává podivné zvuky. Utrhl se. V zápětí přijíždí autojeřáb, zachycuje ponton a přitahuje ho zpět na místo. Po dvou hodinách jsou vyměněny řetězy a ponton už zase drží na svém místě.

První den plavby: křest ohněm

Ve čtyři hodiny odpoledne přichází posádka na loď. Poryvy větru až do večera cloumají lodí. Večer poryvy slábnou a my jdeme na společnou večeři. Sobotní ráno připadlo na nákup zásob a instruktáž před vyplutím. Konečně za 10 minut dvanáct opouštíme přístav.

Plujeme z Kréty severním kurzem na ostrov Milos. Hnáni předobočním větrem uháníme 8 uzlů vpřed. Neptun nachystal pro posádku jak se říká křest ohněm.

Vítr sílí, náklon stoupá a vlny se zvětšují. Když jsem včera říkal, že se vařit cestou nebude, protože patrně nebude pro koho, tak to spíše brali jako humor.

Někteří teď mají do smíchu hodně daleko. Já vidím výhodu v rychlé plavbě a za hrubé moře jsem rád. Posádka je přeci na kurzu a já chci, aby zažili i drsné podmínky. Jako budoucí skipeři tak získají cenné zkušenosti.

Vlny už dosahují 3 metrů a postupně se blíží tma. To do vln budeme vjíždět naslepo.

Do cíle doplouváme po 107 mílích za neuvěřitelných 17 hodin a v 5 hodin ráno vypouštíme kotvu ve vnitřním zálivu ostrova Milos.

Trénink manévrů s lodí

Neděli začínáme pozdním vstáváním a zůstáváme ve vnitřním zálivu ostrova, kde trénujeme couvání s lodí a kotvení.

Je poledne a taky hlad. Kamil s Petrem mají dnes službu v kuchyni a připravují nám všem oběd.

Po obědě procvičujeme práci s plachtami, vytahování hlavní plachty, refování a kasání na ráhno.

Také na řadu přicházejí obraty s lodí proti větru a stoupání.

Večer se přiblížil a my přistáváme v přístavu Adamas na ostrově Milos. Zde si dopřáváme k večeří místní gyros.

Plavba na ostrovy Sifnos a Ios

V pondělí nás doprovází déšť, časté změny větru a bouřky. Vypluli jsme k ostrovu Sifnos vzdálenému 30 NM (námořních mil).

Před setměním jsme zakotvili v zátoce Faros. Stále nás kropí dešťové přeháňky a kolem nás do ostrova mlátí blesky.

Probouzíme se do zamračeného rána a vyplouváme dál k východu na ostrov Ios.

Vítr máme zadní a plavba je zatím klidná. Tak si uděláme společné foto.

Procvičujeme práci se spinakrovým pněm, který použijeme k podepření přední plachty (genoy) k její stabilizaci v zadním větru.

Odpoledne měníme kurz a z větru se pro nás stává boční. Dnešní etapa uběhla rychle a už vidíme záliv na severo západní straně ostrova Ios, kam směřujeme.

Ještě za světla se nám podařilo přistát u městského nábřeží. Dle mapy zde má být hloubka 2,5m a dle map Navionics někde jen 1m. Raději nejdřív vysazuji Láďu z posádky u trajektového nábřeží s dostatečnou hloubkou, aby šel na místo, kde hodláme přistát a u břehu olovnicí změřil hloubku a zahlásil nám ji rádiem. Teprve potom, co naměřil 3 metry, couváme do mezery mezi lodě na přistání.

Severovýchodní pobřeží ostrova Ios: město Chora a Homérova hrobka

Středeční ráno až do oběda necháváme k individuálnímu poznávání ostrova Ios, jehož rozloha je pouhých 109 km².

Já si půjčuji skútr a jedu se projet po ostrově. Projíždím sněhobílým městem Chora, pro které jsou typické úzké uličky, bíle omítnuté domy postavené na skalách a kostely s modrými kopulemi.

Na kopci nad městem je obecní divadlo ve stylu dávných amfiteátrů.

Město Chora a v pozadí kykladský ostrov Paros.

Dále jedu přes zelená údolí plná vinic a olivových hájů až na samý sever ostrova. Přijíždím k místu Plakoto, kde je údajně Homérova hrobka, nicméně o tom neexistuje žádný důkaz. Mělo by to být tady na tomto kopci.

Prošel jsem betonovou stezkou až na kopec a opravdu je tu pamětní deska s vytesanou tváří Homéra, který je tvůrcem eposu Illias a Odysseia.

Dále jedu po silnici a kochám se výhledy na pláže a pobřeží ostrova.

Zahybám na silnici v dáli vedoucí ke břehu na pláž.

A jsem na pláži, která je zcela liduprázdná. Asi není divu, tento týden se citelně ochladilo. Je po sezóně a voda už moc neláká.

Trénink MOB

Ve 12 hodin se všichni scházíme na lodi a opouštíme s lodí přístav.

Dnes nikam dál neplujeme, odpoledne je věnované procvičení práce s plachtami, plutí různými kurzy vzhledem k větru, obratům proti větru (Re) a po větru (halza). Také znovu pocvičit refování, kasání a vytahování plachet.

Na závěr dne cvičíme manévr MOB (muž přes palubu), tentokrát i se skutečným mužem, kterého si šel vyzkoušet Roman.

Manévr děláme na plachty bez použití motoru. Další manévry si budeme procvičovat simulované, kdy muže přes palubu bude představovat vyhozená bóje.

Na večer se vracíme na kotvu do zátoky na ostrově Ios.

Bezvětrné dny

Čtvrtek nás vítá dost bezvětrně, tak uvidíme, zda nás k ostrovu Thíra dostrká vánek nebo motor. V poledne už známe odpověď, dostrkal nás motor. Chytáme kotevní bóji a dáváme si oběd. Po obědě couvám k betonovému nábřeží, aby posádka mohla vystoupit a prohlédnout si město na kopci. Já se vracím na bóji. Večer nabírám posádku a vyplouváme na poslední etapu zpět na Krétu.

Čtvrtek a dále pátek jsou nejbídnější dny na vítr. 10 mil za Thírou chytáme větřík, dáváme plné plachty ale za dvě hodiny se západem slunce vítr jde také spát. Ke slovu nastupuje opět motor. Po třetí hodině ranní opět chytáme vánek. Po rozbřesku vítězí bezvětří a doplouváme na motor.

V poledne přistáváme v Rethymnu, do večera už foukat nebude. Čeká nás už jen úklid lodi a společná večeře.

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Z Islandu na Hebridy a Skotskem do Irska 7-8/2018

Z Islandu na Hebridy a Skotskem do Irska 7-8/2018

21denní trvající expediční přeplavba z Reykjavíku přes Hebridy a Skotsko do Irska v proměnlivých a drsných podmínkách severní části Atlantského oceánu nám přichystala nejen 5 m vlny, ale i gastronomické zážitky v podobě ochutnávky velrybího masa či tradičního skotského haggis and black pudding. Při plavbě starou vikingskou cestou posádka bojovala s mořskou nemocí, zvykala si na křižování proti větru či se učila základní práci se sextantem. Pluli jsme na Vnější Hebridy. Zde jsme navštívili město Stornoway a Jižní Uist, kde naší pozornost získalo těžiště rašeliny. Komplikací se pro nás staly namotané rostliny na šroubu a tak nezbylo nic jiného, než se potopit do vody o 13°C. Tím to však neskončilo - vítr sílil a dosáhl rychlosti 47 uzlů. Další zajímavostí na naší plavbě bylo město na jihu Irska - Strangford, které leží v okolí chráněné krajinné oblasti Strangford & Lecale AONB a my mohli objevovat přírodní krásy. Nejkritičtějším okamžikem celé plavby však bylo vyplutí z mariny na moře - proti nám se vzdouvaly kolmé stěny vody, já stál u kormidla po kolena ve vodě a naše rychlost klesla na 1 uzel


Putování po Islandu 7-8/2009

Putování po Islandu 7-8/2009

Pohádkové duhy nad vodopády, divoké řeky a horské ledovce, ale také sopečné pustiny, soustavy sopek a všudypřítomný vítr a déšť, který nedává krajině a ani cestovateli vydechnout… Poznávání Islandu jsme rozdělili na dvě části. V té první jsme postupně autem objížděli ostrov. Navštívili jsme puklinu mezi litosferickými deskami v oblasti Pingvellir, vodopád Gullfoss, oblast Kerlingarfjoll či poloostrov Vatnsnes, kde se v zátoce vyhřívali tuleni. Dále jsme pozorovali vodopád Dynjandi. Druhou část naší expedice tvořil náročný pěší trek v oblasti Landmannalaugar (Duhových hor).


Karibik - Návětrné ostrovy: Tobago Cays, Dominika, Îles des Saintes 2-3/2016

Karibik - Návětrné ostrovy: Tobago Cays, Dominika, Îles des Saintes 2-3/2016

Putování Karibikem - přes ostrovy Sv. Lucie, Bequia, Tobago Cays, Dominika a iles des Santes pokračuje. Tobago Cays nás tak okouzlilo, že se na toto místo vracíme znovu. Nabízí skvělé místo na šnorchlování, výbornou večeři na pláži, pozorování želv či chameleonů. Na ostrově Bequia si necháváme opravit spinakrový peň. Oproti tomu Dominika vás nadchne deštnými lesy vodopády a sirnými prameny. Náročný trek na Boiling Lake je velmi silným zážitkem a vede nitrem pralesa. Je to tak velký kontrast s chaotickým hlavním městem Roseau plné bezdomovců postávajících u KFC. Relax si dopřáváme v krásných přírodních bazéncích s horkou vodou. K odpočinkovému režimu se vracíme na ostrovech Îles des Saintes, jejiž okolí poznáváme prostřednictvím šnorchlování. V článku najdete praktické informace pro jachtaře o vstupních přístavech a místních poplatcích a podrobného průvodce po ostrově Tobago Cays a Dominika.