TK - blog


OKNA, kéž by už jimi nezatékalo

Publikováno 1.10.2023

V článku budu sdílet svoji zkušenost s profesionálním servisem a jeho následky. Stále se mi potvrzuje, že co si neudělám sám, tak za mnoho nestojí, i když to bylo pěkně drahé.

Jak to vše začalo

Všechno časem stárne a mění své vlastnosti, většinou k horšímu. Lodě nejsou vyjímkou a aby nám dobře sloužily potřebují pravidelnou údržbu. To však tomu, kdo vlastní loď vyprávět nemusím. Po deseti letech začala okny salónu občas mírně prolínat voda. Dělo se to zpočátku jen při silném a prudkém dešti nebo při plavbě, kdy vlny zalévaly celou loď. Stav těsnosti oken se však zhoršoval. Nemluvím zde o otevíracích oknech - luknách ale o pevně vlepených oknech, které jsou součástí trupu.

Co s tím?

Mechanicky okna v trupu dobře drží, přesto si však voda nachází skulinku kudy se dostává dovnitř. Je potřeba okna utěsnit. Původní těsnicí tmel vyškrábu po obvodu všech oken a vzniklou drážku znovu zatmelím tmelem Sikaflex 295 UV. Zdá se že se oprava zdařila. Další rok okna těsní jak mají ale po roce se zatékání objevuje znovu. Styčná plocha na hraně plexiskla je asi příliš malá aby tmel zde dobře držel. Přeci jen ve velkých vlnách trup pracuje díky své pružnosti a pružnost oken je od pružnosti trupu odlišná, vzniklé síly vzájemným mikropohybem musí udržet tmel. Síly jsou značné, proto i plocha tmelení musí být přiměřeně velká. Bude proto nutné přetmelit celé plochy vlepení oken.

Profesionální oprava

Je jasné, že bude potřeba okna vyjmout, styčné plochy důkladně očistit a okna natmelit zpět. Já však nevím jak na to, okna drží jakoby byla s trupem srostlá. Rozhoduji se opravu svěřit profesionálům. Stejně čekám v přístavu na dokončení opravy po zřícení stěžně. Objednávám servis od místní firmy Lavrio Yachts. Pozoruji, že demontáž oken spočívá v použití hrubé síly, při které okna praskají a jsou zlikvidována. Následně je objednáno dodání nových přesně vyřezaných oken z plexiskla, která budou vlepena do trupu.

Další den technici ze servisní firmy přivážejí plexiskla, vyčistí styčné plochy od zbytků původního tmelu, nanesou čerstvý tmel a pokládají okna. Až do této chvíle jsem přesvědčen, že vše probíhá jak má. Po chvíli se jdu opět podívat jak práce pokračují a zůstávám chvíli v údivu stát. Do spáry kolem okna technici vrtají 3mm díry skrze trup do kterých šroubují vruty s podložkou. Na moji otázku proč provrtávají trup odpovídají, že takto to standardně dělají, aby pomocí vrutů okno dobře přitlačili dokud tmel neztuhne. Až vruty vyndají díry zatmelí.

Stejně se mi to nelíbí a nemám dobrý pocit. Ale to je už jedno. Díry v trupu už jsou. Další 2 týdny nechávají tmel tuhnout. Potom vyšroubují vruty a spáru zamáznou tmelem.

Co bylo dál?

Odplouvám z Řecka do Itálie. Po týdnu plavby se dostáváme do silného deště a ze stropu v salónu kape voda. Sundavám stropní panely a hledám místo průsaku. Je to ta díra, kterou mi provrtali při výměně oken. Zatmelili ji tak bídně, že vidím jak skrz ní prosvítá obloha. Beru do ruky pistoli se stavebním tmelem Mamut Glue a tlačím tmel zespodu do díry. Bohužel jenom tři díry jsou takto zevnitř lodi přístupné. Preventivně tlačím tmel i do zbývajících dvou děr. Další dny potvrzují, že zásah pomohl. Stejně nemám dobrý pocit z těch děr ke kterým se nemohu zevnitř dostat. Při plavbě v těžkých podmínkách, kdy je loď zalévána mořem a vystavena silnému větru dále dochází k průsaku vody do stropu salónu. Dá se s tím žít ale nejsem s tím spokojen a tak jsem teď začátkem podzimu využil pár suchých švédských dnů k další opravě.

Kolem skel voda dovnitř nezatéká, to svědčí o tom, že jsou skla opravdu dobře přilepena k trupu. Problém bude v těch dírách po vrutech. Vyškrábal jsem tmel z drážek kolem skel, což šlo překvapivě dobře, protože tmel nebyl úplně vtlačen až na dno drážky. Tedy do vyvrtaných děr se ani nedostal. Díry byly dobře viditelné.

Takto vypadaly díry po profesionální výměně oken a následném zatmelení. No nic, do děr jsem vtlačil opět Mamut Glue, které se mi i na lodi dlouhodobě osvědčilo. Potom jsem vyčištěnou drážku a hranu plexiskla natřel Sika primerem 206 G+P a zatmelil černým Sikaflexem 295 UV.

Konečně zase z těch oken začínám mít dobrý pocit.



I. Poprvé kapitánem: posádka přichází

I. Poprvé kapitánem: posádka přichází

Ze své zkušenosti vím, že není snadné být kapitánem. V jakých případech nese kapitán odpovědnost za posádku? A s čím vším, by ji měl seznámit před naloděním a vyplutím? Od r. 2002, kdy i já jsem vyplul na moře se svou první posádkou, jsem si vytvořil systém, který vám nyní rád předám… (Publikováno 1.10.2019)


Jak opravit poškozený závit

Jak opravit poškozený závit

Šroub, který drží alternátor na bloku motoru, nejde dotáhnout - protáčí se. Zjišťuji, že došlo k úplnému stržení závitu v hliníkové patce, do které je šroub zašroubován. Bez utažení tohoto šroubu nenapnu klínový řemen, který pohání alternátor a pumpu chlazení motoru. Výborným řešením se ukázala sada na opravu závitů Helicoil. (Publikováno 1.7.2021)


Lodní deník

Lodní deník

Je v dnešní době potřeba vést lodní deník v písemné podobě? Nejde náhodou o překonanou archaickou věc nebo jde o stále důležitý dokument? Mohou elektronické záznamové systémy jej nahradit? Odpovědi na tyto otázky naleznete v tomto článku. Ukážeme si můj pohled na věc a příklad jakým vedu lodní deník, aby vyhovoval mým potřebám. (Publikováno 1.6.2022)