Jaké to vlastně bylo:
Dnes v pondělí 2.10.2023 pracuji na průběžné údržbě lodi před dalším vyplutím. Bylo potřeba už vyměnit
zinkovou anodu v chladicím oběhu motoru, dohustit fendry, zkontrolovat motorový a převodový olej a také
vyprat povlečení a prostěradla po předchozí plavbě. Zítra kolem 16 hodiny očekávám, že přijde budoucí
posádka.
Úterý je protivně deštivý den. Celá posádka dorazila o něco dříve než byl plán. Loď jsem měl již připravenou,
tak to nevadilo a zařadil jsem nejprve společnou saunu, kde jsme probrali věci ohledně nadcházející plavby.
Po sauně jsme došli nakoupit zásoby potravin a byli jsme připraveni následující den vyplout.
Středa 4.10.2023 nás vítá suchem a slunečným dnem. Také vítr je relativně příznivý, to zde znamená, že nejde
o převlásající směr větru z jižních směrů, proti kterému bychom museli jedině křižovat, abychom se dostali
podél Švédska na jih potřebným směrem.
Ráno vyplouváme z Nanashamnu a směřujeme na jih. Fouká předoboční vítr 5 až 6 Bf a
moře je zvlněné tak 1,5m. Na první etapu kurzu zbytečně drsné, ale Neptun to tak chtěl.
Celou etapu stoupáme ostře na vítr jak to jen jde, abychom co nejvíce
dodrželi požadovaný kurz. Příď lodi proráží vlny či padá do údolí mezi nimi s pořádným cáknutím vody na obě strany.
S příchodem tmy toho máme docela dost, hlavně jsme pořádně zmrzlí. Venku je 11°C v kombinaci se silným
protivětrem. Před půlnocí máme za sebou 60 MN požadovaným směrem, vítr se má za pár hodin
stočit přímo proti nám a přidat se má i déšť. Děláme proto obrat proti větru a plujeme dalších
15 NM k pobřeží najít kotviště, kde bychom si odpočinuli a hlavně se ohřáli v lodi u topení. V půldruhé
ráno jsme zakotvili.
Ćtvrtek je opět deštivý. Po odeznění hlavního deště a rozplynutí mlhy, která do rána pohltila zátoku,
v 11 hodin vyplouváme. Vítr je sice opět z počátku dne 6Bf,
ale fouká nám do zádi. Síla větru stejná, ale plavba je klidná.
Větru ujížníme a plujeme s vlnami. Odpoledne
již neprší a občas vykoukne slunce ale žádné teplo, je to už typicky podzimní počasí.
Zvažuji, kde udělat další zastávku. Nabývám přesvědčení, že až v Kalmaru. To bude dnes rovných 100 NM.
Tedy ne tak docela dnes, ale až do zítřejšího rána. Dřívější zastávka by znamenala, že se jen tak snadno
do Kalmaru nedostaneme, protože zítra odpoledne nastoupí silný protivítr.
Rychlost jsme udrželi výbornou a tak most spojující Kalamr s ostrovem Oland podplouváme zcela za tmy a v
maríně Kalmar se vyvazujeme s rozbřeskem v 6 hodin ráno a jdeme spát.
Odpoledne je rozchod a volno. Plout se potřebným směrem nedá. Navtex přináší varování před bouří a na moři
zuřivě fouká v nárazech až 52 uzlů. Jdu se projít na hrad Kalmar slota a pak projít kus města.
Na půl šestou se scházíme v maríně a jdeme se vyhřát do sauny. Sauny jsou velmi příjemným doplňkem zdejších
marín.
Večer aktualizuji meteorologické předpovědi a dívám se na záznam barometru. Střídají se tu v rychlém sledu
tlakové výše a níže, takže počasí ale především větry jsou zde proměnlivé a silné. Srovnávám více meteorologických
předpovědních modelů, protože předpovědi na více jak 24 hodin dopředu se následující den rozcházejí s aktualizovanou
předpovědí. Nás však čeká 170 NM do Sasnitz a to není trasa, kterou bychom mohli uplout do 24 hodin. Spíše
tak za 40 hodin.
Nakonec rozhoduji o vyplutí v sobotu v 9:00. To by měl bouřlivý vítr, který však fouká pro nás z příznivého
směru, začít slábnout. Začátek trasy povede kolem pobřeží od kterého bude foukat, proto zde nebudeou velké vlny.
Než vyplujeme na otevřené moře bude odpoledne, kdy má vítr dále polevit. Reálná situace se opět od předpovědi
lišila. Vítr moc nepolevil. Zato jsme hnali 7 až 8 uzlů.
Po dni, noci a dalším dni plavby spatřujeme zemi. Rozumějme tím Sasnitz. Ve 14 hodin už jsme vyvázáni
v maríně Sasnitz. To byl teda rekordní čas plavby, místo odhadovaných 36-40 hodinách jsme upluli 170 NM za
27 hodin. A máme zde ukázku dalšího způsobu vyvázání - mezi ponton a kůly.
Pondělí je vyhrazeno tréninku práce s plachtami. Fouká slabý vítr kolem 8 uzlů a je tak čas metodicky probrat
vše co se plachet týká a zkoušet si i trim ve slabém větru. Hned je vidět na rychlosti lodi jak se dá tvarem
plachet ovlivnit jakou rychlost z daného větru získáme.
Postupně plujeme do vesnice Gager, kde chci večer přistát. Poslední úsek plavby se držíme v úzké plavební dráze,
kde máme jistotu dostatečné hloubky. Kolem jsou totiž místa s hloubkou jen 2 metry, což by s ponorem 2,2 m mohl být
problém. Bohužel jsme z plavební dráhy vyhnáni lodí, která hlídá ochrannou zónu o poloměru 500m kolem místa, kde
probíhá oprava plynovodu. Předpokládal jsem, že plavební dráhou proplujeme kolem v ještě bezpečné vzdálenosti, ale
kapitán hlídkové lodi byl jiného názoru. Požadoval abych točil na sever, ale po mém protestu na nedostatečnou hloubku
a sdělení ponoru nás odklonil na jih a tak jsme lodě související s opravou obkroužili třemi čtvrtinami kruhu za
těsného doprovodu hlídkové lodě.
Se západem slunce po 35 NM doplouváme do Gageru. Volných míst je tu hodně. Jsou zde mooringové bóje, tak si
ukážeme další možnost přistávání.
Při couvání k pontonu v okamžiku, kdy bokem lodi proplouváme kolem bóje, Honza zaklesne do jejího oka hák s lanem
k vyvázání přídě.
Tak jsme přistáli. Vidina večeře v restauraci ve vesnici se rozplynula poté co jsme potkali hafenmajstra a dozvěděli
se, že tady žádná restaurace pro veřejnost není. Jen hotel a ten vaří výhradně pro ubytované.
Poslední den ráno odplouváme z Gageru a pokračujeme v tréniku s plachtami, couvání s lodí a manévru MOB. Do cíle
to už nemáme příliš daleko, jen musím dávat pozor, abychom včas dopluli k mostu, který se otevírá jen několikrát
denně. Odpoledne jseme úspěšně přistáli v Greifswaldu po celkově uplutých 396 NM.
Touto plavbou končím letošní sezónu abych na jaře příštího roku se odtud vydal za další výzvou. Plout ještě severněji
až za polární kruh obdivovat severskou Norskou přírodu.