TK - reportáž 

Kurz pro budoucí skipery na Baltu

3.10.-11.10.2023

9denní skiperský kurz v Baltickém moři zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C se zastávkami na kotvě i v přístavech. Vypluli jsme ze Švédska mezi tisíci ostrůvky a přistáli jsme v Německu. Kurz byl zaměřen především prakticky. Součástí kurzu byly i plavby v noci a plavba v těžších podmínkách.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha


Jaké to vlastně bylo:

Dnes v pondělí 2.10.2023 pracuji na průběžné údržbě lodi před dalším vyplutím. Bylo potřeba už vyměnit zinkovou anodu v chladicím oběhu motoru, dohustit fendry, zkontrolovat motorový a převodový olej a také vyprat povlečení a prostěradla po předchozí plavbě. Zítra kolem 16 hodiny očekávám, že přijde budoucí posádka.

Úterý je protivně deštivý den. Celá posádka dorazila o něco dříve než byl plán. Loď jsem měl již připravenou, tak to nevadilo a zařadil jsem nejprve společnou saunu, kde jsme probrali věci ohledně nadcházející plavby. Po sauně jsme došli nakoupit zásoby potravin a byli jsme připraveni následující den vyplout.

Středa 4.10.2023 nás vítá suchem a slunečným dnem. Také vítr je relativně příznivý, to zde znamená, že nejde o převlásající směr větru z jižních směrů, proti kterému bychom museli jedině křižovat, abychom se dostali podél Švédska na jih potřebným směrem.

Ráno vyplouváme z Nanashamnu a směřujeme na jih. Fouká předoboční vítr 5 až 6 Bf a moře je zvlněné tak 1,5m. Na první etapu kurzu zbytečně drsné, ale Neptun to tak chtěl. Celou etapu stoupáme ostře na vítr jak to jen jde, abychom co nejvíce dodrželi požadovaný kurz. Příď lodi proráží vlny či padá do údolí mezi nimi s pořádným cáknutím vody na obě strany.

S příchodem tmy toho máme docela dost, hlavně jsme pořádně zmrzlí. Venku je 11°C v kombinaci se silným protivětrem. Před půlnocí máme za sebou 60 MN požadovaným směrem, vítr se má za pár hodin stočit přímo proti nám a přidat se má i déšť. Děláme proto obrat proti větru a plujeme dalších 15 NM k pobřeží najít kotviště, kde bychom si odpočinuli a hlavně se ohřáli v lodi u topení. V půldruhé ráno jsme zakotvili.

Ćtvrtek je opět deštivý. Po odeznění hlavního deště a rozplynutí mlhy, která do rána pohltila zátoku, v 11 hodin vyplouváme. Vítr je sice opět z počátku dne 6Bf, ale fouká nám do zádi. Síla větru stejná, ale plavba je klidná.

Větru ujížníme a plujeme s vlnami. Odpoledne již neprší a občas vykoukne slunce ale žádné teplo, je to už typicky podzimní počasí.

Zvažuji, kde udělat další zastávku. Nabývám přesvědčení, že až v Kalmaru. To bude dnes rovných 100 NM. Tedy ne tak docela dnes, ale až do zítřejšího rána. Dřívější zastávka by znamenala, že se jen tak snadno do Kalmaru nedostaneme, protože zítra odpoledne nastoupí silný protivítr.

Rychlost jsme udrželi výbornou a tak most spojující Kalamr s ostrovem Oland podplouváme zcela za tmy a v maríně Kalmar se vyvazujeme s rozbřeskem v 6 hodin ráno a jdeme spát.

Odpoledne je rozchod a volno. Plout se potřebným směrem nedá. Navtex přináší varování před bouří a na moři zuřivě fouká v nárazech až 52 uzlů. Jdu se projít na hrad Kalmar slota a pak projít kus města.

Na půl šestou se scházíme v maríně a jdeme se vyhřát do sauny. Sauny jsou velmi příjemným doplňkem zdejších marín.

Večer aktualizuji meteorologické předpovědi a dívám se na záznam barometru. Střídají se tu v rychlém sledu tlakové výše a níže, takže počasí ale především větry jsou zde proměnlivé a silné. Srovnávám více meteorologických předpovědních modelů, protože předpovědi na více jak 24 hodin dopředu se následující den rozcházejí s aktualizovanou předpovědí. Nás však čeká 170 NM do Sasnitz a to není trasa, kterou bychom mohli uplout do 24 hodin. Spíše tak za 40 hodin.

Nakonec rozhoduji o vyplutí v sobotu v 9:00. To by měl bouřlivý vítr, který však fouká pro nás z příznivého směru, začít slábnout. Začátek trasy povede kolem pobřeží od kterého bude foukat, proto zde nebudeou velké vlny. Než vyplujeme na otevřené moře bude odpoledne, kdy má vítr dále polevit. Reálná situace se opět od předpovědi lišila. Vítr moc nepolevil. Zato jsme hnali 7 až 8 uzlů.

Po dni, noci a dalším dni plavby spatřujeme zemi. Rozumějme tím Sasnitz. Ve 14 hodin už jsme vyvázáni v maríně Sasnitz. To byl teda rekordní čas plavby, místo odhadovaných 36-40 hodinách jsme upluli 170 NM za 27 hodin. A máme zde ukázku dalšího způsobu vyvázání - mezi ponton a kůly.

Pondělí je vyhrazeno tréninku práce s plachtami. Fouká slabý vítr kolem 8 uzlů a je tak čas metodicky probrat vše co se plachet týká a zkoušet si i trim ve slabém větru. Hned je vidět na rychlosti lodi jak se dá tvarem plachet ovlivnit jakou rychlost z daného větru získáme.

Postupně plujeme do vesnice Gager, kde chci večer přistát. Poslední úsek plavby se držíme v úzké plavební dráze, kde máme jistotu dostatečné hloubky. Kolem jsou totiž místa s hloubkou jen 2 metry, což by s ponorem 2,2 m mohl být problém. Bohužel jsme z plavební dráhy vyhnáni lodí, která hlídá ochrannou zónu o poloměru 500m kolem místa, kde probíhá oprava plynovodu. Předpokládal jsem, že plavební dráhou proplujeme kolem v ještě bezpečné vzdálenosti, ale kapitán hlídkové lodi byl jiného názoru. Požadoval abych točil na sever, ale po mém protestu na nedostatečnou hloubku a sdělení ponoru nás odklonil na jih a tak jsme lodě související s opravou obkroužili třemi čtvrtinami kruhu za těsného doprovodu hlídkové lodě.

Se západem slunce po 35 NM doplouváme do Gageru. Volných míst je tu hodně. Jsou zde mooringové bóje, tak si ukážeme další možnost přistávání.

Při couvání k pontonu v okamžiku, kdy bokem lodi proplouváme kolem bóje, Honza zaklesne do jejího oka hák s lanem k vyvázání přídě.

Tak jsme přistáli. Vidina večeře v restauraci ve vesnici se rozplynula poté co jsme potkali hafenmajstra a dozvěděli se, že tady žádná restaurace pro veřejnost není. Jen hotel a ten vaří výhradně pro ubytované.

Poslední den ráno odplouváme z Gageru a pokračujeme v tréniku s plachtami, couvání s lodí a manévru MOB. Do cíle to už nemáme příliš daleko, jen musím dávat pozor, abychom včas dopluli k mostu, který se otevírá jen několikrát denně. Odpoledne jseme úspěšně přistáli v Greifswaldu po celkově uplutých 396 NM.

Touto plavbou končím letošní sezónu abych na jaře příštího roku se odtud vydal za další výzvou. Plout ještě severněji až za polární kruh obdivovat severskou Norskou přírodu.

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Plachtění po karibských ostrovech - oblast Grenadin a ostrovy Sv. Vincent a Sv. Lucie 2/2016

Plachtění po karibských ostrovech - oblast Grenadin a ostrovy Sv. Vincent a Sv. Lucie 2/2016

Putování Karibikem nás zavedlo do oblasti Grenadin, která se nachází mezi ostrovy Sv. Vincent a Grenada. Z Návětrných ostrovů malých Antil jsme navštívili: perlu Karibiku Tobago Cays, ostrov Mystique, kde mají postavena svá letní sídla miliardáři a dále jsme pluli na ostrov Bequia, kde jsme měli pocit, že se čas úplně zastavil. Bylo to jedno z mála míst Karibiku, kde na nás dýchla místní atmosféra. Na ostrově Sv. Vincent jsme navštívili místo Wallilabou Bay, kde se točil film Piráti z Karibiku a nechali se provést po ostrově, abychom viděli vodopády a prošli se deštným pralesem. Závěr této etapy patřil ostrovu Sv. Lucie. Všechny tyto ostrovy nabízí opravdový Karibský ráj. Křivé palmy, písčité pláže, luxusní mariny. Zároveň si však připravte plnou peněženku, protože zde platíte i za podání lana. V článku najdete praktické informace pro jachtaře o vstupních přístavech a místních poplatcích. Přečtěte si zároveň průvodce po Grenadinách.


Podzimní offshore plavba u Kréty 10/2014

Podzimní offshore plavba u Kréty 10/2014

Podzimní 10-ti denní dobrodružná náročnější plavba s nočními etapami Egejským mořem v délce 405 nautických mil. Plavba byla pro všechny, co chtěli prožít něco nového a poznat jaké to je, plout na plachetnici. Většina členů posádky byli zkušení jachtaři, co si chtěli prohloubit a rozšířit své zkušenosti s ovládáním lodě nebo naplout další míle v oblasti „B“ aby si mohli rozšířit své oprávnění.
Věděli jste, že Egejské moře, bývá označováno jako „Angry sea“? Přečtěte si reportáž o naší plavbě po ostrovech Kásos, Karpathos, Santorini a Kréta. Také jsme trénovali muže přes palubu (MOB). Tak schválně, tipnete si, jak rychle se vzdaluje MOB od lodi při rychlosti 6 uzlů?

Přečtěte si článek , který vyšel v časopise Yachting revue 2/2015. Článek obsahuje praktické rady a tipy ohledně počasí v oblasti Angry sea. Najdete zde souřadnice kotvišť a zmiňuji i způsoby vyvázání v marínách. Text je ucelený, s menším množstvím fotografií.


Rodinné plachtění okolo Říma 4/2021

Rodinné plachtění okolo Říma 4/2021

S Rebekou naší dcerou, které bylo 14 měsíců, jsme poprvé na lodi. Začínáme ji zvykat si na plavbu. Nejdále jsme se s ní vydali 60 NM od Říma na ostrov Ponza. Nakonec má za sebou svých prvních 214 NM.