TK - blog


Hák na bóji

Publikováno 1.1.2024

V článku si představíme užitečnou pomůcku, kterou je hák k zachycení vyvazovací bóje. Říkáte, že to jde i bez něj? Samozřejmě ano, ale proč si věci neulehčit, když to jde. Nebo v situacích kdy jste na lodi sami, tak se každá vychytávka hodí mnohonásobně více než když plujete s plnou a zkušenou posádkou. V článku nechybí informace, jak jsem se vyvazoval k bóji při sólové plavbě bez háku či s málo početnou posádkou.

Roky jsem hák na bóji ve výbavě lodi neměl a i při sólových plavbách jsem si vždy poradil s vyvázáním ke kotevní bóji. Dokonce i s posádkou bylo často obtížné provléci příďové lano okem bóje ke které jsem najížděl přídí, protože bóje s jejím silným lanem či řetězem, který ji drží ode dna, byla natolik těžká, že ji nešlo pomocí mooringového háku nadzvednout nad hladinu tak, aby bylo z paluby snadné prostrčit jejím okem konec lana. Manévr vyžadoval obvykle dva členy posádky na přídi. Jeden v leže visel s lanem přes palubu směrem k hladině aby lano provlékl okem bóje, druhý jej držel za nohy. Pokud kormidelník přesně najel k bóji, manévr se podařil. Při sólové plavbě tento manévr nebyl možný a začal jsem používat způsob zachycení bóje ze zádi lodě. U vyvázání na bóji se mi tento způsob osvědčil a byl snadno proveditelný i když jsem s lodí manévroval sám. Potřeboval jsem pouze dostatečně dlouhé lano vedené z příďového vazáku kolem boku lodi na záď. K bóji jsem si nacouval a ze záďového koupacího plata jsem pohodlně lano protáhl okem bóje. Zastavil jsem lodní šroub a postupně přešel s volným koncem lana na příd, kde jsem jej uvázal zatím co vítr loď snášel od bóje. Loď se tak přetočila přídí směrem k boji.

Pokud se však nejedná o kotviště s vyvazovacími bójemi, kde se stačí pouze vyvázat k bóji, ale o přístav, kde bóje nahrazují mooringové lano je manévr ještě obtížnější, protože nelze loď u bóje zastavit ale je třeba bóji zachytit při průjezdu kolem ní, aby loď neztratila ovladatelnost a bylo možné s ní přesně doplout až k molu a vyvázat záď. To je při sólové plavbě již značně obtížné.

Proč hák na bóji?

Při plavbách na severu se poměrně často setkávám s přístavy, kde mooringové lano nevede ze břehu či pontonu do moře ale je nahrazeno krátkým lanem ze dna zakončeném na hladině bójí. Mooringovým hákem, po nacouvání ke břehu a vyvázání návětrného záďového lana, není co vytáhnout a není rychlá možnost jak k bóji upevnit příď. Bóje většinou bude daleko od přídě a nelze na ní dosáhnout. S posádkou je možné mít připravené dlouhé lano z přídě kolem boku lodi a provléknout jej okem bóje buď u zádi či boku lodě v okamžiku jejího přesného míjení. Často se však lano zaplete pod fendry a vznikají nechtěné komplikace. Lze také zajíždět ke břehu přídí, jak na severu bývá obvyklé, ale provlékání lana okem bóje se ani takto nevyhneme, jen může být o něco snažší. Právě zde mít připravené lano zakončené hákem pro snadné zachycení oka bóje je velkou výhodou a lze tak přistát opět i bez posádky.

hák na bóji

Jaký hák a co s ním?

Jde o hák vyrobený z nerezové kulatiny o průměru 12 mm či silnější a délce alespoň 80 cm či více. Rozměry jsou pro loď o délce 13m a výtlaku 9 tun. Pro větší a těžší lodě je nutné hák silnější. Hák si přivážeme dostatečně dlouhým vyvazovacím lanem k příďovému vazáku. Tvar háku je takový, aby i bez napnutého lana zůstal viset v oku bóje a nevypadl.

hák na bóji

Jednoduché přistání s hákem

Po zvolení místa k přistání začne kormidelník couvat s lodí. Druhý člen posádky má v ruce hák přivázaný dostatečně dlouhým lanem k přídi lodě.

hák na bóji

V okamžiku, kdy loď bokem míjí bóji, druhý člen posádky zaklesne hák do oka bóje.

hák na bóji

Hák je zaklesnut do oka bóje a lano lze povolit a nechat hák s lanem viset z oka bóje. Nyní druhý člen posádky přejde na záď, kde se připraví na vyskočení s návětrným záďovým lanem.

hák na bóji

Po uvázání zádě návětrným lanem drží loď kormidelník chodem vpřed od břehu a druhý člen posádky přejde na příď, kde dotáhne lano od bóje. Nakonec se vyváže i závětrné záďové lano.

hák na bóji

Celý manévr jde s hákem také provést sólově. Jen lano k háku použiji delší, aby dosáhlo až na záď, kde při couvání v okamžiku míjení bóje hák zaklesnu do oka a couvám dál. U břehu zastavím loď dopředným chodem a vyřadím. Vyskočím s návětrným záďovým lanem, které rychle uvážu a skočím zpět do lodi. Zařadím dopředný chod a kormidlem srovnám loď proti síle větru tak aby stála kolmo ke břehu. Zaaretuji kormidlo, nechám dopředný chod a jdu na příď dotáhnout příďové lano od bóje. Nakonec vyvážu i závětrné záďové lano.

hák na bóji

Pár rad na závěr

Pokud zůstávám na lodi a není předpoklad silnějšího větru nad 25 uzlů, považuji vyvázání za dostatečné. V případě, že hodlám loď opustit nebo je předpoklad silnějšího větru nad 25 uzlů, nespoléhám na pevnost háku a bóji přivážu dalším lanem. Postupným uvolňováním záďových lan a přitahováním příďového lana mohu snadno posunout loď přídí až k bóji a okem provléci další silné vyvazovací lano okem bóje. Následně posunu loď zpět na místo. Manévr je podobný přistávání na mooringu popsanému dříve.



Jak opravit poškozený závit

Jak opravit poškozený závit

Šroub, který drží alternátor na bloku motoru, nejde dotáhnout - protáčí se. Zjišťuji, že došlo k úplnému stržení závitu v hliníkové patce, do které je šroub zašroubován. Bez utažení tohoto šroubu nenapnu klínový řemen, který pohání alternátor a pumpu chlazení motoru. Výborným řešením se ukázala sada na opravu závitů Helicoil. (Publikováno 1.7.2021)


Solární energie na jachtě

Solární energie na jachtě

Všichni víme, že při plavbě na plachetnici za použití plachet, kdy neběží motor je loď zásobovaná elektrickou energií z akumulátorů. V tomto článku se zaměřím na způsob využití solární energie z fotovoltaických panelů pro zásobování lodě elektrickou energií. (Publikováno 1.9.2019)


V. Poprvé kapitánem: příprava na bouři

V. Poprvé kapitánem: příprava na bouři

A je to tady. Plujete po moři a k vám se blíží bouře. Co udělat než udeří? V článku se budeme zabývat jak se na bouři za plavby předem zodpovědně připravit. (Publikováno 1.10.2020)