TK - blog


NAVTEX

Publikováno 1.4.2023

V článku si představíme systém Navtex (NAVigational TEleX), který je jedním z prvků globálního záchranného a bezpečnostního systému GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). Systémem Navtex jsou jednosměrně přenášeny informace lodím na velké vzdálenosti od pobřeží, kam VHF signál přímo nedosáhne. Samozřejmě, že v současné době lze tyto informace získávat i z Internetu, ale pro připojení k internetu jsme omezeni malou vzdáleností od pobřeží kde je pokrytí GSM signálem nebo musíme používat finančně náročnější připojení přes satelitní telefon. Naproti tomu je příjem signálu Navtex bezplatný a speciální přijímač neustále přijímá vysílané informace, které ukládá (případně i tiskne) a máme je kdykoli k dispozici.

Kromě Navtex přijímačů určených k pevné instalaci se dají koupit i přístroje přenosné napájené z vlastního akumulátoru, které dáte do kapsy a můžete si je vozit sebou i na charterové lodě.

navtex

Jak Navtex funguje

Systém vysílá na frekvencích dlouhých vln 518 kHz a 490 kHz, které mají tu vlastnost oproti VHF spojení, že se šíří i za horizont. Proto dosah vysílání Navtex je na vzdálnosti větší než 200 NM (370 km) od pobřeží. Zprávy se vysílají FSK modulací s frekvenčním posunem 170 Hz a rychlostí přenosu dat 100 baud. Na frekvenci 518 kHz jsou zprávy vysílané v anglickém jazyce, zatím co frekvence 490 kHz slouží pro zprávy psané místním jazykem. Jde o jednosměrný přenos informací pobřeží-loď. Svět je pro systém Navtex rozdělen na 16 oblastí označovaných jako NVAREA 1-16. S ohledem na šíření rádiových vln k omezení vzájemného rušení je v každé oblasti určen pevný časový rozvrh pro vysílání jednotlivých stanic.

Jaký přijímač používám a proč

Moje dávná volba byla ovlivněna tím, že jsem jezdil na charter a hledal navtex přijímač, který by pracoval na baterie a byl přenosný. Tenkrát jsem se rozhodl pro přijímač WIB2D od německého výrobce Morer schiffselektronik. Přijímač používám dosud jen s tím rozdílem, že jsem jej upravil o připojení externí antény (pro omezení rušení od ostatní elektroniky u navigačního stolu) a pevně zabudoval do vlastní lodi. Přístroj bez problému používám již 14 let.

Výhodou přijímače bylo pro mne jeho malé a přenosné provedení. Dále také to, že je kombinovaný s barometrem a zaznamenává průběh tlaku vzduchu za posledních 48 hodin.

navtex WIB2D

Velkou výhodou je i USB připojení a dodávaný program, který umožní si zprávy pohodlně přečíst na velkém displeji připojeného počítače. Zprávy si lze také uložit v textovém formátu na disk počítače pro jejich archivaci.

navtex PC

navtex PC

Navtex vysílače a jejich rozdělení do oblastí

Světová moře jsou rozdělena do oblastí NAVAREA. V každé oblasti zajišťuje vysílání námořních a bezpečnostních informací více vysílačů, které jsou identifikovány přiřazeným písmenem. Přehled oblastí je k dispozici například na stránce: List of Navtex stations. Například při plavbě ve Středozemním moři budeme v oblasti NAVAREA 3 a bude pro nás platit seznam stanic příslušný této oblasti. Pro Itálii to budou stanice:

Itálie (NAVAREA 3) zprávy anglicky (518 kHz)
  • R - La Maddalena
  • U - Mondolfo
  • V - Sellia Marina

Jak rozumět Navtex zprávám

Vysílané zprávy jsou podle obsahu rozděleny do následujících kategorií.

  • A - navigační varování
  • B - meteorologické varování
  • C - pohyb ledovců
  • D - informace o vyhledávacích a záchranných operacích
  • E - meteorologická předpověď
  • F - zprávy pilota
  • G - zprávy pro navigační systém DECCA
  • H - zprávy pro navigační systém LORAN-C
  • I - zprávy pro navigační systém OMEGA
  • J - zprávy pro navigační systém SATNAV (GPS nebo GLONASS)
  • K - ostatní zprávy pro elektronické navigační systémy
  • L - navigační varování (doplňkové)
  • V - informace pro rybáře
Struktura zprávy

Každá zpráva začíná sekvencí písmen ZCZC, následuje kód stanice, kategorie zprávy, její pořadové číslo, den, hodina, měsíc, rok, text zprávy a končí sekvencí NNNN.

Příklad přijaté zprávy
ZCZC RA22
230250 UTC MAR 21
LA MADDALENA RADIO
COASTAL WARNING 237/21 MAR 21
CENTRAL TYRRHENIAN SEA EAST SECTOR - SALERNO.
DAY 22-23-24-25 MARCH 2021 FROM LOCAL TIME 06.00 TO 18.00,
WILL BE CARRIED OUT A FIRING MILITARY ACTIVITIES IN THE SEA AREA
IN FRONT OF 'CAMPOLONGO' FIRING RANGE, BOUNDED BY THE
FOLLOWING POINTS:
40 31'58N - 014 54'54E
40 30'09N - 014 49'17E
40 24'54N - 014 52'30E
40 27'_1N - 014 57'42E
TRANSIT, ANCHORAGE AND FISHING ARE PROHIBITED.
NNNN

RA22 - kód stanice, kategorie zprávy, její pořadové číslo:
R - La Maddalena (kód stanice v oblasti navarea 3)
A - navigační varování
22 - pořadové číslo zprávy

230250 UTC MAR 21 - den, hodina, měsíc, rok (02:50 23. března 2021):
23 - den v měsíci 23.
0250 - UTC čas 02:50
MAR 21 - březen roku 2021

Na závěr

Možnost přijímat NAVTEX zprávy je jedním ze základních prvků, který přispívá k bezpečnosti plavby na moři a neměl by proto chybět ve výbavě lodi provozující mořskou plavbu spolu s VHF radiostanicí a GPS navigačním systémem. Mně osobně se jako velká přednost jeví to, že nemusím hlídat čas vysílání informací na VHF a být v danou chvíli u radiostanice a poslouchat všechna navigační upozornění, meteorologická varování a další důležité zprávy. Jednoduše si před vyplutím a i v průběhu plavby prolistuji zachycené zprávy a ty, které se týkají oblasti mé trasy si podrobně přečtu a mohu se podle nich řídit. A tak se stalo i při plavbě březnová Biskaj, kdy jsem z Navtexu přijal následující zprávu:

ZCZC AA34
122008 UTC MAR 19
AVURNAV BREST 116/19
PAZENN - YEU - ROCHEBONNE
15 CONTAINERS ADRIFT, COLOR GREY AND RED.
2 NM AROUND POSITION : 46-19.00N, 005-59.00W AT 121630 UTC MAR 19.
VESSELS IN VICINITY REQUESTED TO KEEP A SHARP LOOKOUT.
NNNN

Bez Navtexu bych si za bouřlivé plavby hlášení na VHF ani nevšiml. Kontejnery byly pouze 21 NM od naší aktuální polohy.



Praktické použití signální pyrotechniky

Praktické použití signální pyrotechniky

Kladete si otázku jak se zachází na lodi se signalizační pyrotechnikou? Nikdy jste si zatím nevyzkoušeli vystřelit světlici, v okamžiku potřeby nebude patrně čas na čtení návodu. Pokud si to zatím nemáte jak zkusit sami, tak určitě pomůže to alespoň vidět. Podívejte se dále na videa, kde uvidíte jak signalizační pyrotechnika funguje a jak s ní pracovat. (Publikováno 1.2.2023)


Plavba kolem pobřeží a její rizika

Plavba kolem pobřeží a její rizika

V tomto článku si ukážeme rizika spojená s příbřežní plavbou. Za 20 let co vyplouvám na moře jsem většinu dramatických situací zažil či pozoroval právě u pobřeží. A pobřeží při plavbě vynechat nemůžeme, ba přímo naopak. Od břehů odplouváme a zase se k nim vracíme. Na otevřeném moři je jachta relativně v bezpečí. Nebezpečí na loď číhá u pobřeží, zvláště v bouři přiblížení se k pobřeží bývá vždy nebezpečné. (Publikováno 1.10.2022)


Jachtařské oblečení a UV filtr

Jachtařské oblečení a UV filtr

Letní sezóna je v plném proudu a vyvstává otázka, jaké vhodné kousky doplnit do šatníku jachtaře. Má smysl pořídit si oblečení s UV filtrem a před jakým zářením nás ochrání? Následující článek vychází z mých zkušeností a proto se zde budu zabývat především tím, co nakonec používám já a proč. (Publikováno 1.8.2022)