Kdo z vás už plul na plachetnici, tak ví, že vařit na lodi dobře,chutně a rychle není sranda. A to, ať už váš pobyt na moři doprovází mořská nemoc či „jen“ neznalost kuchařského umění. (Publikováno 1.2.2017)
Publikováno 1.4.2023
V článku si představíme systém Navtex (NAVigational TEleX), který je jedním z prvků globálního záchranného a bezpečnostního systému GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). Systémem Navtex jsou jednosměrně přenášeny informace lodím na velké vzdálenosti od pobřeží, kam VHF signál přímo nedosáhne. Samozřejmě, že v současné době lze tyto informace získávat i z Internetu, ale pro připojení k internetu jsme omezeni malou vzdáleností od pobřeží kde je pokrytí GSM signálem nebo musíme používat finančně náročnější připojení přes satelitní telefon. Naproti tomu je příjem signálu Navtex bezplatný a speciální přijímač neustále přijímá vysílané informace, které ukládá (případně i tiskne) a máme je kdykoli k dispozici.
Kromě Navtex přijímačů určených k pevné instalaci se dají koupit i přístroje přenosné napájené z vlastního akumulátoru, které dáte do kapsy a můžete si je vozit sebou i na charterové lodě.
Systém vysílá na frekvencích dlouhých vln 518 kHz a 490 kHz, které mají tu vlastnost oproti VHF spojení, že se šíří i za horizont. Proto dosah vysílání Navtex je na vzdálnosti větší než 200 NM (370 km) od pobřeží. Zprávy se vysílají FSK modulací s frekvenčním posunem 170 Hz a rychlostí přenosu dat 100 baud. Na frekvenci 518 kHz jsou zprávy vysílané v anglickém jazyce, zatím co frekvence 490 kHz slouží pro zprávy psané místním jazykem. Jde o jednosměrný přenos informací pobřeží-loď. Svět je pro systém Navtex rozdělen na 16 oblastí označovaných jako NVAREA 1-16. S ohledem na šíření rádiových vln k omezení vzájemného rušení je v každé oblasti určen pevný časový rozvrh pro vysílání jednotlivých stanic.
Moje dávná volba byla ovlivněna tím, že jsem jezdil na charter a hledal navtex přijímač, který by pracoval na baterie a byl přenosný. Tenkrát jsem se rozhodl pro přijímač WIB2D od německého výrobce Morer schiffselektronik. Přijímač používám dosud jen s tím rozdílem, že jsem jej upravil o připojení externí antény (pro omezení rušení od ostatní elektroniky u navigačního stolu) a pevně zabudoval do vlastní lodi. Přístroj bez problému používám již 14 let.
Výhodou přijímače bylo pro mne jeho malé a přenosné provedení. Dále také to, že je kombinovaný s barometrem a zaznamenává průběh tlaku vzduchu za posledních 48 hodin.
Velkou výhodou je i USB připojení a dodávaný program, který umožní si zprávy pohodlně přečíst na velkém displeji připojeného počítače. Zprávy si lze také uložit v textovém formátu na disk počítače pro jejich archivaci.
Světová moře jsou rozdělena do oblastí NAVAREA. V každé oblasti zajišťuje vysílání námořních a bezpečnostních informací více vysílačů, které jsou identifikovány přiřazeným písmenem. Přehled oblastí je k dispozici například na stránce: List of Navtex stations. Například při plavbě ve Středozemním moři budeme v oblasti NAVAREA 3 a bude pro nás platit seznam stanic příslušný této oblasti. Pro Itálii to budou stanice:
Vysílané zprávy jsou podle obsahu rozděleny do následujících kategorií.
Každá zpráva začíná sekvencí písmen ZCZC, následuje kód stanice, kategorie zprávy, její pořadové číslo, den, hodina, měsíc, rok, text zprávy a končí sekvencí NNNN.
ZCZC RA22
230250 UTC MAR 21
LA MADDALENA RADIO
COASTAL WARNING 237/21 MAR 21
CENTRAL TYRRHENIAN SEA EAST SECTOR - SALERNO.
DAY 22-23-24-25 MARCH 2021 FROM LOCAL TIME 06.00 TO 18.00,
WILL BE CARRIED OUT A FIRING MILITARY ACTIVITIES IN THE SEA AREA
IN FRONT OF 'CAMPOLONGO' FIRING RANGE, BOUNDED BY THE
FOLLOWING POINTS:
40 31'58N - 014 54'54E
40 30'09N - 014 49'17E
40 24'54N - 014 52'30E
40 27'_1N - 014 57'42E
TRANSIT, ANCHORAGE AND FISHING ARE PROHIBITED.
NNNN
RA22 - kód stanice, kategorie zprávy, její pořadové číslo:
R - La Maddalena (kód stanice v oblasti navarea 3)
A - navigační varování
22 - pořadové číslo zprávy
230250 UTC MAR 21 - den, hodina, měsíc, rok (02:50 23. března 2021):
23 - den v měsíci 23.
0250 - UTC čas 02:50
MAR 21 - březen roku 2021
Možnost přijímat NAVTEX zprávy je jedním ze základních prvků, který přispívá k bezpečnosti plavby na moři a neměl by proto chybět ve výbavě lodi provozující mořskou plavbu spolu s VHF radiostanicí a GPS navigačním systémem. Mně osobně se jako velká přednost jeví to, že nemusím hlídat čas vysílání informací na VHF a být v danou chvíli u radiostanice a poslouchat všechna navigační upozornění, meteorologická varování a další důležité zprávy. Jednoduše si před vyplutím a i v průběhu plavby prolistuji zachycené zprávy a ty, které se týkají oblasti mé trasy si podrobně přečtu a mohu se podle nich řídit. A tak se stalo i při plavbě březnová Biskaj, kdy jsem z Navtexu přijal následující zprávu:
ZCZC AA34
122008 UTC MAR 19
AVURNAV BREST 116/19
PAZENN - YEU - ROCHEBONNE
15 CONTAINERS ADRIFT, COLOR GREY AND RED.
2 NM AROUND POSITION : 46-19.00N, 005-59.00W AT 121630 UTC MAR 19.
VESSELS IN VICINITY REQUESTED TO KEEP A SHARP LOOKOUT.
NNNN
Bez Navtexu bych si za bouřlivé plavby hlášení na VHF ani nevšiml. Kontejnery byly pouze 21 NM od naší aktuální polohy.
Kdo z vás už plul na plachetnici, tak ví, že vařit na lodi dobře,chutně a rychle není sranda. A to, ať už váš pobyt na moři doprovází mořská nemoc či „jen“ neznalost kuchařského umění. (Publikováno 1.2.2017)
V článku se s vámi podělím o můj způsob řešení problému jak se sám vytáhnout na stěžeň bez pomoci posádky. Stačí pár kladek a tenké lanko ke konstrukci kaldkostroje. (Publikováno 1.5.2024)
Liparské ostrovy tvoří 7 ostrovů ležích v Tyrhénském moři u severního pobřeží Sicílie v aktivním vulkanickém pásmu mezi Etnou a Vesuvem. Jsou to sopečné ostrovy, tedy vrcholky sopek vyčnívající nad hladinu. V Itálii je používán takřka výhradně název Eolské ostrovy, Isole Eolie. Lipari je název největšího z Eolských ostrovů a současně je Lipari také hlavní centrum a město ostrova Lipari. Já osobně jsem si nejvíce oblíbil ostrov Vulcano a ostrov Stromboli, které jsou vulkanicky aktivní a lze relativně bezpečně pozorovat nebezpečnou krásu sopek. Kdy je vhodné se jachtou na Lipary vydat a kam? A jaké doporučuji kotviště? (Publikováno 1.8.2023)