Plujeme se zblízka podívat na Öresundský most spojující Dánsko se Švédskem, konkrétně dánské hlavní město Kodaň se švédským přístavním městem Malmö a já pořizuji unikátní záběry z drona. Most je druhým největším pevným mostem na světě.
2.10. - 12.10.2013
Začátkem podzimu se uskutečnila 11denní plavba z Říma
Tyrhénským mořem kolem Korsiky, Sardinie a ostrova Ischia. Plavba byla zaměřena
na několikadenní plutí otevřeným mořem a byla rozdělena do etap.
Zároveň se jednalo o praktický kurz ovládání lodi, včetně složení
závěrečné zkoušky. Posádka se naučila samostatně řídit loď pod plachtami,
základy astronavigace se sextantem, plout po větru i křižovat proti větru,
důvěřovat sami sobě i na širém moři, orientovat se v námořních mapách,
používat moderní navigační přístroje, vyvazovat loď bokem k jiné lodi,
vyvazovat se ke kotevní bóji, přistávat zádí k molu na mooring či kotvit v silném větru.
Naše plachtění začalo nedaleko Říma v marině Nautilus.
Vyplouváme z Itálie
Přeplavba z Elby na Korsiku
Korsická „kráska“Bonifacio
Offshore etapa z Bonifacia napříč Tyrhénským mořem na ostrov Ischia
Z ostrova Ischia zpět do Říma
1.10.2013 úterý - zajišťujeme technickou přípravu lodi na akci.
Loď OCEAN JOURNEY na nás čeká vyvázaná mezi ostatními loděmi. Servisní tým, tedy já a Vítek připravujeme loď k vyplutí. Především vyměňujeme kotvu Bruce 15kg za Kobru2 12kg. Kotva Bruce se v létě při kotvení na písčitém dnu porostlém travou při větru nad 22 knt neosvědčila. Proto jsem se rozhodl použít kotvu Kobra2 a jsem zvědav jak bude držet.
Dále myjeme palubu a dodělávám technické vychytávky, které mne napadly od poslední plavby. Večer čekáme až dorazí posádka. Ta je poměrně různorodá. Tři členové chtějí složit praktickou část kapitánských zkoušek. V posádce jsou rovněž lidé, kteří se nikdy neplavili. Všechny seznamuji s pravidly stravování na lodi, vysvětluji třídění odpadů dle vzdálenosti od pobřeží a další důležité informace, které by měli všichni vstřebat než se rozdělíme do směn.
2.10.2013 středa dopoledne, posádka je kompletní a jsme připraveni vyplout.
V 15 hodin konečně vyplouváme. V plánu mám ostrov Giannutri, který je vzdálený 68 NM. Vyplutí nebylo jednoduché, loď byla totiž personálem mariny po mém vyvázání od srpna přesunuta na místo s nedostatečnou hloubkou a seděla kýlem v bahně řeky. Až remorkér nás postupně z bahna vytáhl.
Do večera plujeme ostře proti větru o síle do 14 uzlů.
Posádka se postupně střídá za kormidlem a já je učím základy ovládání lodě.
V noci vítr sílí na 20 uzlů a refujeme plachty. Je jasné, že mnou osvědčená zátoka na ostrově Giannutri nyní nepůjde použít. Musíme tedy pokračovat dále až na ostrov Elba.
Po 25 ti hodinách plavby máme za sebou 123 NM a vyhazujeme kotvu na jihu ostrova Elba, kde strávíme noc, abychom si odpočinuti a v pátek ráno vypluli na sever Korsiky.
Po ránu nesmí chybět horký černý čaj.
Ráno opouštíme Elbu a plujeme ke Korsice. Fouká ze severu.
Vítr sílí a na zadoboční vítr do 25kn uháníme ke Korsice.
Posádka se střídá u kormidla dle směn. Ostatní jsou většinou s nimi na palubě, pokud neodpočívají.
Dosahujeme severního okraje Korsiky a dále ji obeplouváme ze západu, abychom našli bezpečné kotviště.
Za tmy doplouváme na západní straně Korsiky do rozlehlé zátoky u Saint-Florent. Vítr zde v poryvech již dosahuje síly 42 kn a vlnydosahují výšky 3 m. To je na kotvení opravdu hodně a jsem zvědav na novou kotvu Kobra2 jak si s těmito podmínkami poradí. Na druhý pokus se kotva zaryla do dna tak, že jsme na ní přečkali celou noc bez problémů. Samozřejmě, že hlídku nepřetržitě za nás držel kotevní alarm.
A plujeme dále kolem západních břehů Korsiky. Jsme hnáni zadním severovýchodním větrem o síle 15-20 kn. Po 10 h plavby doplouváme do přístavu Calvi. Na mé volání VHF radiostanicí ve 21 h večer nikdo nereaguje, a tak se sami vyvazujeme na mooring zádí k molu.Jdeme si prohlédnout městečko a na večeři.
V Calvi za mnou přichází jeden člen z posádky s tím, že chce opustit plavbu a vrátit se domů. Důvodem je jeho nemožnost spánku při pohybech lodi obzvlátě na kotvě. Už je extrémně unavený a stejně se mu nedaří usnout. Jeho odstoupení z posádky by se ale pro nás stalo velkou komplikací. Nakonec jsme společně nalezli řešení - odpočine si na pevnině a na loď přistoupí v dalaším přístavu v Bonifaciu.
S posádkou dočasně ochuzenou o jednoho člena se blížím k Bonifaciu.
V pondělí 7.10.2013 v poledne přistáváme v Bonifaciu. Městu, které na Korsice patří k jedním z nejfotogeničtějším.
Odpoledne se vydáváme na prohlídku starobylého města postaveného na útesu. Město je ze tří stran je obklopené mořem.
Výhledy jsou tu opravdu fantastické.
Městský přístav se nachází v přírodní zátoce, proto je poměrně protáhlý.
Procházku nakonec natáhneme až na jižní útes s majákem.
Kocháme se mnoha krásnými pohledy na město a bílé útesy. Blížící se bouře útesům dodala na dramatičnosti.
Večer jsme zakončili u dobré večeře na pevnině.
V úterý v 7 hodin ráno vyplouváme. Chceme si prohlédnout jeskyni v útesu. Dále nabíráme kurz 100 stupňů na ostrov Ischia. Čeká nás 219 NM napříč Tyrhénským mořem.
Dva dny a dvě noci plujeme k Ischii. Stanovujeme naší polohu sextantem a porovnáváme s moderním systémem GPS.
Posádka si tak ověřuje, že i bez GPS jde plout a navigovat.
Většinu této etapy nám foukal vítr o síle do 9 uzlů a my jsme museli použít spinakerový peň ke stabilizaci tvaru geny, která se vlivem houpání lodi od vln vylévala.
Ve čtvrtek ráno přistáváme v přístavu Casamicciola na ostrově Ischia.
Ischia je známá svými termálními lázněmi, kdy v bazéncích může teplota vody dosahovat až 40°C. Léčí se zde obtíže pohybového aparátu.
Odpoledne trávíme právě koupelemi v termálních lázních. K těm nejvyhlášenějším na Ischii patří Poseidonovy zahrady, které se nám tak podařilo navštívit při naší přeplavbě z Kréty do Říma v r. 2015.
V pátek ráno opouštíme Ischii a vydáváme se zpět k Římu, kde bude naše plavba končit.
Rozfoukává se boční vítr, obloha se halí do tmavé oblačnosti a před námi vzniká tornádo. Postupuje východním směrem a tak nemusíme měnit kurz a míjíme jej pravobokem.
Ze člunu pořizuji fotografie plující lodi a posádka si dává samostatně několik obratů s lodí na plachty.
Ze začátku plavby měli někteří členové obavy právě z práce s hlavní plachtou, která je kasaná na ráhno. Nyní ji už ovládají velice dobře, ať už jde o její zkasání, refování či vytažení.
Před námi je poslední noc služeb na směny a zítra v sobotu očekáváme přistání v Nautilus marině.
Celkem jsme obepluli okruh čítající 790 NM (námořních mil) za 149 hodin čistého času plavby. Z toho 280 NM bylo za použití motoru.
Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.
Plujeme se zblízka podívat na Öresundský most spojující Dánsko se Švédskem, konkrétně dánské hlavní město Kodaň se švédským přístavním městem Malmö a já pořizuji unikátní záběry z drona. Most je druhým největším pevným mostem na světě.
Týdenní kurz a zdokonalovací plavba z Brestu kolem Bretaně na Normanské ostrovy a zpět byla určena pro začínající i pokročilejší skippery, kteří chtěli získat zkušenosti s výpočty proudů a přílivů. A dále se chtěli naučit plout v přílivových vodách. Posádka se dále zdokonalila v orientaci v mapách a plánování tras. Náročné bylo i 41 h trvající křižování až na ostrov Guernsey. Plavbu nám zpříjemnilo rychlé vaření s Expres Menu, které je bez konzervantů a stačí k němu pouze připravit přílohu. Dále jsme pluli na ostrov D'ouesant. Sice celý den ostře proti větru, ale alespoň bez křižování. Závěr plavby nás však dostal do podmínek, ve kterých bych se znovu ocitnout nechtěl. Čelili jsme fenomenálnímu vzdutí vln, které se tyčily jako stěny domů přímo před námi…
16denní přeplavba z Athén do Říma v délce cca 900 NM.
Z důvodů komplikaci souvisejících s vládními nařízeními ohledně pandemie COVID-19 a možné nařízené karantény je přidáno 7 dní navíc oproti původnímu plánu. To nám nakonec umožnilo v Itálii podniknout navíc několik delších zastávek u ostrovů.