Plavba na Sardinii

20.4. - 4.5.2008

Naše 14denní plavba vedla Tyrhénským mořem ze Salerna na Sardinii do Arbataxu dále kolem Sicílie na Liparské ostrovy. Nakoukli jsme do Messinské úžiny a pokračovali na ostrov Ischia, který je vyhlášen termálními lázněmi v různých podobách. Ať už jsou to termální prameny či fumaroly (přírodní vývěry horké páry).
Celkem jsme upluli 910 Nm v čase 204 h. Průměrná rychlost byla 4,5 uzle.

Naše plavba na charterové plachetnici začala v Itálii, ve městě Salerno v přístavu na mole Manfredi.

Podívej se na film z expedice.

Obsah:

Etapa Salerno -> ostrov Capri
22-24.4.2008 - etapa ostrov Capri -> Sardinie
25-28.4.2008 - etapa Sardinie -> ostrov Vulcano (279 Nm)
28.4.2008 - etapa ostrov Vulcano -> ostrov Panarea -> ostrov Stromboli (31 Nm)
29.4.-01.5.2008 - etapa ostrov Stromboli -> Messinská úžina -> ostrov Ischia (226 Nm)
3.5.2008 - etapa ostrov Ischia -> přístav Salerno (47 Nm)
4.5.2008 - přístav Salerno - předání lodi a závěrečné zhodnocení

20.4.2008 - příjezd do Salerna a nalodění.

salerno marina

Etapa Salerno -> ostrov Capri

21.4.2008 - Poslední kontrola a příprava lodi na vyplutí. Plavba ze Salerna na ostrov Capri byla krátká a měla především výukový charakter, aby se každý z posádky naučil základním dovednostem, které bude na lodi potřebovat.

Vítr byl velmi slabý, a tak jsme postupovali na plachty k ostrovu Capri rychlostí jen cca 2 uzle. Zato však jsme měli možnost pozoravat hejno delfínů a několik velryb, které se vynořovaly okolo lodi.

salerno jachting

salerno dovolena na jachte

22-24.4.2008 - etapa ostrov Capri -> Sardinie

Plavba stále proti větru, křižování k Sardinii.

plavba na jachte capri sardinie

jachting capri

na jachte na sardinii

dovolena na jachte sardinie

plavba na plachetnici sardinie

dovolena na jachte s kapitanem sardinie

Sardinie je ostrůvek plný krásných pláží, a to jak těch kamenitých tak i písečných. Svojí smaragdovou barvou moře připomíná Karibik. Mrkněte na místa, kde jsem si v r. 2019 užili nejen krásné šnorchlování.

25-28.4.2008 - etapa Sardinie -> ostrov Vulcano (279 Nm)

Po opravě kosatky v přístavu Arbatax na Sardinii následovala nádherná nejdelší etapa naší plavby. Etapu jsme absolvovali celou na ideální boční vítr a zakončili nočním přistáním v zátoce na ostrově Vulcano.

trasa plavby sardinie vulcano

oprava plachty na chartrove lodi

mudr monika sicova

pouziti sextantu v praxi

kapitan tomas kudela

plachetnici na lipary

Následující den posádka vystoupala ve dvou vrcholových družstvech do kráteru sopky. Výstup na Vulcano popisujeme v reportáži z r.2015.

vystup na sopku vulcano

28.4.2008 - etapa ostrov Vulcano -> ostrov Panarea -> ostrov Stromboli (31 Nm)

Po dni odpočinku na ostrově Vulcano odjíždíme za příznivého bočního větru k nedalekému ostrovu Panarea. Zde jsme zakotvili v krásné zátoce a následovala ukázka potápění organizovaná lodním potápěčem.

liparske ostrovy plavba na plachetnici

ukazka potapeni

K večeru odplouváme na noční plavbu k činné sopce Stromboli, na kterou se dá i vystoupat. Po cestě jsme pozorovali pravidelné výbuchy sopky, které ozařovaly vrchol kráteru. Plavbu jsme zakončili nočním přistáním v mělkých vodách poblíž majáku na ostrůvku Strombolicchio, který nám připadal naprosto nedobytný. Při naší další plavbě z Říma na Krétu v r. 2014 jsme ostrov Strombolicchio prozkoumali.

nocni plavba na jachte liparske ostrovy

strombolicchio

liparske ostrovy na plachetnici

Časně ráno odplouváme od Stromboli. Ještě pozorujeme dým z kráteru a naším dalším cílem je Messinská úžina.

trasa plavby na plachetnici stromboli-messinska uzina-ischia

Vítr je málo příznivý, část cesty plujeme s pomocí motoru. Plavba v úžině byla nádherná. Potkáváme veké nákladní lodě a cvičíme se zvládat hustý provoz v rozdělené plavební dráze.

plavba messinskou uzinou

K večeru obracíme kurz na ostrov Ischia. Následuje noční plavba. Míjí nás několik výletních lodí zářících do daleka. Další den plujeme za mírného bočního větru, k večeru vítr ustává a využíváme motor. K ostrovu Ischia příjíždíme v časných raních hodinách a kotvíme v zátoce.

na jachte na ostrov ischia

dovolena na lodi stromboli-ischia

Ostrov Ischia je vyhlášen svými termálními lázněmi s léčivými účinky. K těm nejkrásnějším bezpochyby patří Poseidonovy zahrady.

3.5.2008 - etapa ostrov Ischia -> přístav Salerno (47 Nm)

Vyplouváme za úsvitu po krásně prožitém odpočinkovém dnu v přístavu Cassamiciola. Lázeňské městečko nás překvapilo hezkou zástavbou. Mnoho domů mělo zajímavá keramická znamení místní výroby.

trasa plavby ischia-salerno

Obdivovali jsme také citonovníky, mandariky a kvetoucí keře, které intenzivně voněly. Část posádky navštívila termální lázně a též jsme nakupovali dárky pro své blízké.

pomerance a citrony na strome

salerno

Tato závěrečná etapa byla ve znamení poklidné plavby. Bohužel vítr byl velmi slabý a hodně Nm jsme absolovali na motor. Zajímavá byla plavba v úžině podél ostrova Capri, kde jsme potkávali velké i malé lodě a cvičili si dávaní přednosti lodí na moři.

jachting salerno

lod na mori

V šest večer připlováme do přístavu Salerno a ještě pořizujeme závěrečnou fotografii posádky a končíme plavbu. Následuje přesun do auta a část posádky odjíždí domů.

posadka na plachetnici

4.5.2008 - přístav Salerno - předání lodi a závěrečné zhodnocení

Od rána připravujeme předání lodi, stěhujeme zbylé věci. Bez problémů předáváme loď a připravujeme se na odjezd domů.

Zažili jsme vítr o síle 22 knot s vlnami do výše 3 m i mírný vánek a bezvětří. Vyzkoušeli jsme si plavbu na širém moři, noční plavbu i noční přistání. Navštívili jsme zajímavá místa a viděli činné sopky.

Plavba za vlastní individualitou 9/2023

Sebe poznávací plavba s meditacemi mezi švédskými ostrovy. Na plavbě jsme pracovali s myslí, a to s její vědomou i nevědomou částí. K tomu pomáhalo moře svými vlnami a některé tak vyhnalo z jejich komfortní zóny. Pluli jsme v silném větru rychlostí 9 uzlů ale také v husté mlze, kdy jsme neviděli za příď lodě a blížící se tanker jsme jen cítili díky spálené naftě.

Průlivem La Manche z Francie do Belgie 6/2023

Expediční přeplavba se zastávkami na ostrově Guernsey, francouzském Cherbourgu a Dunkerku. Zažíváme velké přílivy a odlivy s rozdílem 8 metrů, silné mořské proudy a hustou lodní dopravu v kanálu La Manche. Vjezd do přístavu v časovém okně 1 hodina za 12 hodin a průplav mezi skalisky na dvě šířky lodě. Řešení formalit s opuštěním a návratem do schengenského prostoru. Prohlídka francouzské atomové ponorky. Návštěva muzea věnovanému válečné operaci Dynamo.

Kurz Řím-Elba 3/2022

Kurz pro zájemce o získání vlastního kapitánského průkazu C – Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal). Kurz završený zkouškou z ověření praktických znalostí dle metodiky MDČR. Pluli jsme kolem italských břehů od Říma k ostrovu Elba a zpět se zastávkami na kotvě i v přístavech. Vyzkoušeli jsme si práci ve směnách a nechyběly ani teoretické informace.